Sammuu pakilla

Mikä ilmiö voisi olla kyseessä, kun en pysty käyttämään peruutusvaihdetta ollenkaan.
Moottori yksinkertaisesti sammuu heti kun pistän vaihteen päälle.
Kyseessä on 12 hv Kubota purjeveneessä, joten luonnollisesti ylimutkikkaalla kaukohallintalaitteella varustettu.

(Out of topic, en ole jaksa ymmärtää miten niistä on saatu niin konstikkaita, eihän kummassakaan, enempää kaasu- kuin vaihteen säätimessä ole muuta kuin kaksi asentoa, eteen ja taakse :( .

Ja kyse ei ole mistään täydestä vauhdista jarruttelusta, vaan tämä tapahtuu satamasta lähdettäessä heti. Eikä auta vaikka käyttää koneén lämpimäksi ensin (lämpömittari on).

Ulos nyt jotenkuten pääsee suljetusta satama-altaasta, mutta töijääminen yksin alkaa lähestyä hengenvaarallisen rajoja :(

Itse tapahtuma vaikuttaa siltä, kuin peruutusvaihteella jokin tuntematon voima lisäisi potkurinakselin kuormitusta niin että moottorin voima ei riitä sitä kumoamaan..
Ilmianna
Jaa

18 Vastausta



Vaihteen merkki tyyppitietoineen auttaisi hieman vian arvaamista.
Pari mahdollista tulee mieleen, kaukohallintalaite väärin säädettynä sammuttaa moottorin tai vaihteisto kytkee jostain syystä kumpaankin suuntaan samanaikaisesti.
Voisit koittaa kytkeä peruutusta laatikon kupeesta, niin paikallistaisi ainakin mahdollisen vikapaikan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Peilin avulla sain koukittua lootan kyljestä:
Hurth HBW 5 / 3R
Sain googlattua, että tuollainen on todella olemassa, mutta jos sinulla tai jollakulla toisella olisi vihiä että mikä siinä voisi noilla oireilla olla kyseessa niin olisin kiitollinen tiedoista
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilmiö voisi olla nimeltään huollon tarve. Oletko tarkistanut mitä tapahtuu hallintalaitteen moottorin päässä, kun vaihteen siirtää pakille. Jos kierrosluvun säätö toimii normaalisti, niin joko merivaihde tai potkuriakseli ahdistaa pakilla.
Ilmianna
Jaa
Milloin tapahtui ensi kerran? Onko jatkunut sen jälkeen satunnaisesti vai joka kerta? Mitä mahdollisesti on muuttunut /voinut muuttua,
Sulje pois potentiaaliset vaihtoehdot.

Tältä palstalta voit saada vertailutietoa saman moottorin ja kytkimen omistajilta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Siis moottori on joku 80-luvun 10 hv Kubota.
Vikahan oli siinä jo viiimekesänä kun sain sen, vesillelaskussa moottori sammui ensimmäiseksi kun yritettiin pakata.
Silloin kuitenkin alkoi jotenkuten onnistumaan kunhan lämmitti ensin moottorin kunnolla, ja antoi reippaasti kaasua.
Viimekesänä en sitten niin paljoa ajellutkaan, muista syistä, ja päättelin, että vika voisi olla vaikka että tyhjäkäynti on liian pienellä.
Ei ollut, ja nyt ei siten auta suurikaan kaasutus. Joten siltä näyttää että vika olisi pahenemaan päin.
Sen verran kerkesin eilen tutkia asiaa, että kokeilin suoraa vaihdelaatikon vivusta kaukosäätölaitteen ohi. Kaikki oli päällisin puolin kunnossa, eri asennoissa selvästi tuntuvat pykälät, mutta niin vain sammui moottori nytkin.
Vaihdelaatikossa siis nykykäsitykseni mukaan vian täytyy olla.
Isoon remonttiin ei tässä vaiheessa olisi haluja, ja ajattelinkin ajella ilman pakkia, mutta se askarrutta, että voiko jumitus siirtyä tuosta vielä ykkösen puolelle, jolloin olisin vaarassa jäädä vaikkapa 20 mailin päähän kotisatamasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
xjuippi kirjoitti:
Siis moottori on joku 80-luvun 10 hv Kubota.
Vikahan oli siinä jo viiimekesänä kun sain sen, vesillelaskussa moottori sammui ensimmäiseksi kun yritettiin pakata.
Silloin kuitenkin alkoi jotenkuten onnistumaan kunhan lämmitti ensin moottorin kunnolla, ja antoi reippaasti kaasua.
Viimekesänä en sitten niin paljoa ajellutkaan, muista syistä, ja päättelin, että vika voisi olla vaikka että tyhjäkäynti on liian pienellä.
Ei ollut, ja nyt ei siten auta suurikaan kaasutus. Joten siltä näyttää että vika olisi pahenemaan päin.
Sen verran kerkesin eilen tutkia asiaa, että kokeilin suoraa vaihdelaatikon vivusta kaukosäätölaitteen ohi. Kaikki oli päällisin puolin kunnossa, eri asennoissa selvästi tuntuvat pykälät, mutta niin vain sammui moottori nytkin.
Vaihdelaatikossa siis nykykäsitykseni mukaan vian täytyy olla.
Isoon remonttiin ei tässä vaiheessa olisi haluja, ja ajattelinkin ajella ilman pakkia, mutta se askarrutta, että voiko jumitus siirtyä tuosta vielä ykkösen puolelle, jolloin olisin vaarassa jäädä vaikkapa 20 mailin päähän kotisatamasta.
Olet oikeilla jäljillä, ei akseli voi jumittaa vain toiseen suuntaan ja vika on lähes varmasti laatikossa.
Tuo kuunaama joskus toimiminen viittaa että kartio tai jarru on jumissa ja yksi mahdollisuus olisi yrittää ajaa se kuumaksi joillain ohuilla öljyillä tai puhdistusaineilla.
Jos ei auta , etkä halua avata laatikkoa, niin eteen ajelu tuskin jumittuu, nuo vaatii yleensä pikeentyynyttä /kuumaa voiteluainetta ja pitkää seisontaa.

Olet valintatilanteessa !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Entä jos annat olla sen vähän aikaa vapaalla ennen kuin kytket pakin?
Ilmianna
Jaa
Mitä mahtanet tarkoittaa?
Siis kun lähden satamasta kahden puoman välistä, vaihde on nimenomaan juuri vapaalla ennenkuin kytken pakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Yksi mahdollisuus olisi joku naru jumissa akselissa, mutta sen olisit huomannut veneen ollessa ylhäällä. Eipä taifa muuta vaihtoehtoa olla kuin viedä vaihde huoltoon ja sitä ennen pärjätä ilman pakkia. Siellä voi olla rattaiden palasia laatikossa, jotka rikkovat loputkin rattaat, mutta voit koittaa tutkia sitä vaikka magneetilla öljytikun reiästä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Toden totta, oirehan on juuri sellainen että ikäänkuin akseli jäisi jumiin toisinpäin kiertyessä, toisinpäin ei.
Tulin kuitenkin tarkistaneeksi sen peräpään kun jouduin talvella vaihtamaan uuden sinkkimutterin akselin päähän. Selvästi muistan, miten sieltä potkurin edestä paistoi kirkas akseli muutaman millin :)

Ja sitäpaitsi sen vian ymmärtäisi paremmin jos jumittuisi eteenpäin ajettaessa, silloinhan potkuri työntää akselia sisäänpäin, kun taas pakatessa kiskoo ulospäin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Pysähtyykö moottori samantien kun laitat pakin päälle, siis ihan samantien ja pääsetkö pyörittämään akselia koneen ollessa sammuksissa. Akselin pyörittämistä, jos siis on mahdollista, voi yrittää molempiin suuntiin pakki päällä tai vapaa-asennossa ja kun pykälä on eteenpäin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paljasta akselia potkurin päässä kuuluukin näkyä muutama milli, koska eteenpäin ajaessa potkuri painuu hiukan eteenpäin, koska moottori vaihteistoineenkin painuu hiiukan eteenpäin joustavien kumitassujensa varassa. Pakilla potkuri ja moottori taas painuu taaksepäin, joten silloin akselia näkyisi enemmän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Onkohan potkuriakselin juuressa sellainen pyörivä joustolaippa joka mahdollisesti ottaa kiinni johonkin moottori-akseli-potkuriyhdistelmän liikahtaessa taaksepäin pakilla ajettaessa? Kuluneet vanhat moottoripedin kumityynyt joustavat liikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
liillumavara kirjoitti:
Onkohan potkuriakselin juuressa sellainen pyörivä joustolaippa joka mahdollisesti ottaa kiinni johonkin moottori-akseli-potkuriyhdistelmän liikahtaessa taaksepäin pakilla ajettaessa? Kuluneet vanhat moottoripedin kumityynyt joustavat liikaa.
Kiitos oikean suuntaisesta vihjeestä :)
Mitään joustolaippaa ei ole, mutta silti kyse on mitä ilmeisimmin juuri tuosta potkuriakselin pitkittäisliikkeestä, siirtymästä taaksepäin peruutettaessa.
Tämä moottori on asennettu vanhaan veneeseen jälkikäteen, aluksi olivat käyttäneet perämoottoria.
peräsimen ja kölin välissä on vähänlaisesti tilaa, ja siksi peräsimeen on jossain vaiheessa (en tiedä onko alkuperäinen) työstetty hahlo akselin pään kohdalle.
Edellinen oli laittanut akselin päähän ruostuvan mutterin, joka olikin niin syöpynyt että kun kesän jälkeen painepesurilla pruuttasin , se lensi kolmena kappaleena helkkarin kuseen :)

Minäå hommasin talven aikana pronssimutterin sinkillä, joka on niin massiivinen että kävisi hyvin murha-aseeksi Agatha Christien romaaniin siinä kuin pronssinen lampunjalkakin.
Enpä tullut ajatelleeksi, että tällaiselle möykylle ei hahlon tuoma lisätila vältämätä riitäkään, juurikin peruutettaessa.

Alanpa aavistaa, että ed. omistaja olikin laittanut ruostuvan mutterin tarkoituksella, ikäänkuin korvaamaan sinkin anodina, sillä tottahan se sen tekee! Ja tarkoituksena lienee ollut vaihtaa uusi mutteri joka kesäksi, pikku juttu sinänsä.
Mutta miksei se sanonut sitä minulle :(

No, yritän josko saisin tötsättyä moottoria niin että taakse siirtymä estyisi. Jos ei onnistu niin ajan johonkin hiekkarannalle ja yritän vaihtaa mutterin pohjassa seisten.

Ja mistä senkin mutterin löytää, on jotakin tuumakokoa joka täytyy josakin tilata :/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
xjuippi kirjoitti:
Kiitos oikean suuntaisesta vihjeestä :)
Mitään joustolaippaa ei ole, mutta silti kyse on mitä ilmeisimmin juuri tuosta potkuriakselin pitkittäisliikkeestä, siirtymästä taaksepäin peruutettaessa.
Tämä moottori on asennettu vanhaan veneeseen jälkikäteen, aluksi olivat käyttäneet perämoottoria.
peräsimen ja kölin välissä on vähänlaisesti tilaa, ja siksi peräsimeen on jossain vaiheessa (en tiedä onko alkuperäinen) työstetty hahlo akselin pään kohdalle.
Edellinen oli laittanut akselin päähän ruostuvan mutterin, joka olikin niin syöpynyt että kun kesän jälkeen painepesurilla pruuttasin , se lensi kolmena kappaleena helkkarin kuseen :)

Minäå hommasin talven aikana pronssimutterin sinkillä, joka on niin massiivinen että kävisi hyvin murha-aseeksi Agatha Christien romaaniin siinä kuin pronssinen lampunjalkakin.
Enpä tullut ajatelleeksi, että tällaiselle möykylle ei hahlon tuoma lisätila vältämätä riitäkään, juurikin peruutettaessa.

Alanpa aavistaa, että ed. omistaja olikin laittanut ruostuvan mutterin tarkoituksella, ikäänkuin korvaamaan sinkin anodina, sillä tottahan se sen tekee! Ja tarkoituksena lienee ollut vaihtaa uusi mutteri joka kesäksi, pikku juttu sinänsä.
Mutta miksei se sanonut sitä minulle :(

No, yritän josko saisin tötsättyä moottoria niin että taakse siirtymä estyisi. Jos ei onnistu niin ajan johonkin hiekkarannalle ja yritän vaihtaa mutterin pohjassa seisten.

Ja mistä senkin mutterin löytää, on jotakin tuumakokoa joka täytyy josakin tilata :/
Sinkki akselin päässä on sitten kaivertanut lasikuituperäsintäsi aika voimakkaasti, koska moottorikin on sammunut, vaikka ei se sinkkikään niin kovin lujaa ainetta metalliksi ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jussilla homma menee toisin päin.
Ensin sillä menee pakki päälle ja sen jälkeen se sammuu ja kaatuu selälleen.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Oletko polttoainejärjestelmän katsonut? Meillä teki vähän vastaavaa ja tankista löytyi "levää", johtuu dieselin bioainesosasta.
Tankinpuhdistus ja suodattimien vaihto ratkaisi pulman.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Aika vilkas mielikuvitus. Pakilla levä lähtee liikkeelle tankissa ja pysäyttää moottorin mutta eteenpäin toimii?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sammuu pakilla

Mikä ilmiö voisi olla kyseessä, kun en pysty käyttämään peruutusvaihdetta ollenkaan.
Moottori yksinkertaisesti sammuu heti kun pistän vaihteen päälle.
Kyseessä on 12 hv Kubota purjeveneessä, joten luonnollisesti ylimutkikkaalla kaukohallintalaitteella varustettu.

(Out of topic, en ole jaksa ymmärtää miten niistä on saatu niin konstikkaita, eihän kummassakaan, enempää kaasu- kuin vaihteen säätimessä ole muuta kuin kaksi asentoa, eteen ja taakse :( .

Ja kyse ei ole mistään täydestä vauhdista jarruttelusta, vaan tämä tapahtuu satamasta lähdettäessä heti. Eikä auta vaikka käyttää koneén lämpimäksi ensin (lämpömittari on).

Ulos nyt jotenkuten pääsee suljetusta satama-altaasta, mutta töijääminen yksin alkaa lähestyä hengenvaarallisen rajoja :(

Itse tapahtuma vaikuttaa siltä, kuin peruutusvaihteella jokin tuntematon voima lisäisi potkurinakselin kuormitusta niin että moottorin voima ei riitä sitä kumoamaan..

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta