Kaija Pispa ja Jaakko Löytty Inhimillisessä tekij

jässä-kannattaa-katsoa

Tämä ohjelma on vielä katsottavissa, mutta ei kauaa. KANNATTAA katsoa!

http://areena.yle.fi/1-3186778

Inhimillinen tekijä
Kaija Pispa ja Jaakko Löytty
1473 katselua

Outo muusikkopoika Afrikasta ja runotyttö Ylöjärveltä löysivät toisensa. Haaveena rauha ja oikeudenmukaisuus, kääntöpuolena syvä masennus. Anne Flinkkilän vieraina kirjailija Kaija Pispa ja muusikko Jaakko Löytty.
OHJELMAN TIEDOT

TV-lähetyksen ääniraidat suomi stereo

Katsottavissa vain Suomessa

65

1647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tykkään-

      Kahden maan kansalainen-laulu soi siinä.

    • val-ma

      Tuo oli uusinta, joten en katsonut, mutta Inhimillinen tekijä on ohjelmana niitä parhaista.

    • reppuriika

      Katosin tuon ohjelman joskus aikoinaan. Jaakko Löydyn setä, Timo Löytty, oli minun vihkipappini.

      • Minäkin-

        Jaakko Löytyn lauluja tunnen jonkinverran.


    • Jaakko-Löytty-puhui
    • riippuvuus.tuokin

      Jaakko oli ainakin muutama vuosi sitten ketjupolttaja. Mie pystyin lopettamaan pössyttämiset 30 vuotta sitten.

      • Jaakko-Löytty-puhui

        paljon siitä hyljättynä olemisestaan kun hänet lähetettiin kouluun jonnekin kauaksi.

        Itse kuulun niihin saman kokeneisiin, kyllä se koko elämän ajan muistuu mieleen se koti-ikävä, (vaikka itse halusin sinne kouluun kun opettaja oli sitä moneen kertaan kehoittanut ja soittanut isällekin) silti oli
        kotiväen ikävä, yhteisten ruoka-aikojen ihanuuden kaipaaminen ja rakkaiden perheenjäsenten myös, samoin kavereita koulussa ja napurustossa ikävöi.

        Koulussani ei ollut ruokailua, ja kun asui siellä huoneessa, niin ei sielläkään ollut kuin sitä ranskanleipää ja kuorittua maitoa, joita kävin ostamassa nälkääni söin. Joskus sain omenia paketissa, se oli onni, yhdelle koulukaverillekin annoin.
        Se ettei ollut pyhänäkään ruokaa eikä arkena, toi pahan mielen.
        Olin siellä yhteen menoon syksystä jouluun. Itkin iltaisin tyynyyni.

        Se on vaikuttanut minuun koko elämäni ajan.


    • Voi.raukkaaa

      Sinuthan jätettiin heitteille. Varmasti terveytesi oli heikko. Eikö sosiaaliviranomaiset puuttuneet tilanteeseen ?

      • Sota-ajan_jälkeen

        Ei jätetty, paremminkin itse koetin hiukan helpottaa ja auttaa vanhempiani, varsinlin sota-aikana vaikka olin pieni, näin miten hän joutui raatamaan aivan luonnottoman paljon, Evakkoperhe asui meillä, Kansanhuoltoon elintarvikkeita ja rintamille molemmille juuri aikuisiksi kasvaneille pojilleen paketteja, näin miten hän rukoili iltaiin nukkumaan mennessään, en halunnut huoestuttaa yhtään lisää omalla huonolla tilanteellani, itse olin kouluun halunnut, eikä omalla paikkakunnalla koulua ollut.
        Pääsin ylioppilaaksi hyvillä todistuksilla 6 vuodessa se oli 50-lukua..


      • se-oli-silloin
        Sota-ajan_jälkeen kirjoitti:

        Ei jätetty, paremminkin itse koetin hiukan helpottaa ja auttaa vanhempiani, varsinlin sota-aikana vaikka olin pieni, näin miten hän joutui raatamaan aivan luonnottoman paljon, Evakkoperhe asui meillä, Kansanhuoltoon elintarvikkeita ja rintamille molemmille juuri aikuisiksi kasvaneille pojilleen paketteja, näin miten hän rukoili iltaiin nukkumaan mennessään, en halunnut huoestuttaa yhtään lisää omalla huonolla tilanteellani, itse olin kouluun halunnut, eikä omalla paikkakunnalla koulua ollut.
        Pääsin ylioppilaaksi hyvillä todistuksilla 6 vuodessa se oli 50-lukua..

        Sittenkin, jos elinikäiset traumat on tuosta kokemuksesta jääneet, on ruokapula ja koti-ikävä ollut kohdallasi liikaa.Maaseudun väestöllä oli entisaikaan poikien tärkeysjärjestys etusijalla, ei jaksanut äiti-ihminen ajatella sodan lisäksi tuonkaltaisen pienen tyttönsä arkipäivää tuntemattomassa kaupungissa.
        Paljonhan ei suurperheiden lapset päässeet tottumaan, karaistumaankaan maaseudulla kaupunkien uutuuksiin.

        Eihän kodin turvallinen idylli silti kaupungeissakaan ollut itsestään selvyys, isiä kaatui rintamalla, pommien jytinä ja hälyytykset oli yön päivän kanssa tosiasioita. Onneksi pääsi pääkaupungin pommituksista Ruotsiin maalaistalon turvaan.
        Kaikesta silti yleensä selvittiin , saihan sentään henkikultansa pitää !


      • Traumoista-en-puhunut

        enkä tiedä, voihan niitäkin olla.
        Mutta:
        Äitini oli niin iloinen että itki ilosta, kun toin hänelle hyviä todistuksia nähtäväksi ja allekirjoitettavaksi.
        Hän sanoi aina, että se on justiin kun itsellä on halus ja harrastusta oppia!
        Isä enemmän vastusti kouluun lähtemistäni, mutta oli hänkin sitten lopuksi tyytyväinen.

        https://www.youtube.com/watch?v=odoFFcv4klc

        .


      • Kesäisin-

        Kesäisin olin heinätöissä ja navettahommissa, silloin sain syödä hyvää ruokaa yhdessä rakkaiden perheenjäsenieni kanssa.


      • Vauvaikäisenä_koin_että

        äitini oli ihana, sillä silloin kun minä oli syntynyt, vauva-ajan sain öisin nukkua hänen sylissään sängyssä, se oli maanpäällinen paratiisi, sain syödä maitoa rinnasta, jos oli tarve, ja sain siinä yhteisyydessä kokea lämmön ja onnen ainakin parin vuoden ajan, ennenkuin viimeinen lapsi perheeseemme syntyi.

        Uudelleen koin sen läheisyyden lämmön vasta parikymppisenä, opiskeluni loputtua korkeakoulussa, ja rsaatuani vakityöpaikann ja sitten menin naimisiin.
        Pelkäsin kyllä, kun hän kosi, kieltäydyin, rukoilin Luojan johdatusta ja opastamista joka päivä, ja lopulta tuli tunne, että se voisi onnistua.

        Ihan sileä se tie ei ollut huonojen asunto-olosuhteitten takia , kymmenen ekaa vuotta oli täyttä työtä ja yrittämistä kodin saadaksemme.


      • Vauvaikäisenä_koin_että kirjoitti:

        äitini oli ihana, sillä silloin kun minä oli syntynyt, vauva-ajan sain öisin nukkua hänen sylissään sängyssä, se oli maanpäällinen paratiisi, sain syödä maitoa rinnasta, jos oli tarve, ja sain siinä yhteisyydessä kokea lämmön ja onnen ainakin parin vuoden ajan, ennenkuin viimeinen lapsi perheeseemme syntyi.

        Uudelleen koin sen läheisyyden lämmön vasta parikymppisenä, opiskeluni loputtua korkeakoulussa, ja rsaatuani vakityöpaikann ja sitten menin naimisiin.
        Pelkäsin kyllä, kun hän kosi, kieltäydyin, rukoilin Luojan johdatusta ja opastamista joka päivä, ja lopulta tuli tunne, että se voisi onnistua.

        Ihan sileä se tie ei ollut huonojen asunto-olosuhteitten takia , kymmenen ekaa vuotta oli täyttä työtä ja yrittämistä kodin saadaksemme.

        No joo, tuon olet kertonut useasti sanasta sanaan täällä, unohdit vain lisätä äitisi rukoilleen, että saisit hyvän aviomiehen, ja sitten saitkin senkin.
        Nuohan on hyviä muistoja, etkä todella ole traumoista puhunut,..ne voikin vain ulkopuolinen aavistaa, jos koko elämän on seuranut tuo koti-ikävän muisto, niinkuin kerroit.
        Syvällehän nuo tunteet on silloin on painuneet, mutta,..kaikkea onnen tunteita nyt ikäihmisenä toivon, ja turvallista elämää lastesi, ystäviesi ja sukusi ympäröimänä.


      • säälittävääon
        sini-sirkku kirjoitti:

        No joo, tuon olet kertonut useasti sanasta sanaan täällä, unohdit vain lisätä äitisi rukoilleen, että saisit hyvän aviomiehen, ja sitten saitkin senkin.
        Nuohan on hyviä muistoja, etkä todella ole traumoista puhunut,..ne voikin vain ulkopuolinen aavistaa, jos koko elämän on seuranut tuo koti-ikävän muisto, niinkuin kerroit.
        Syvällehän nuo tunteet on silloin on painuneet, mutta,..kaikkea onnen tunteita nyt ikäihmisenä toivon, ja turvallista elämää lastesi, ystäviesi ja sukusi ympäröimänä.

        Sama Lapsen tie on soinut Satumeriliiliisasalilla vuosikaudet ja jtuissakin sama levy päällä. Eikö plisi aika hellittää miistä ? Et voi muistaa noita vauva aikoja, olet ne sepittänyt turvaksesi.


      • No, kun tarvitsee jotakin turvakseen, silloin on oikeus saada se pitää, voihan meillä kaikilla olla jokin takautuma muistissamme, ja vaikka ei olisikaan, on ihmiset erilaisia herkkyyksiltään.
        Joskus itsekin olen ihaillut omaa taitoani rakentaa itseäni, silloin kun sitä olen tarvinnut,..ihan vain pitämällä itseäni "tuhtina mimminä " 😀 kun on ollut tarvis ( vaikka sitten tärissyt jälkeenpäin)
        moikka nyt tältä illalta.


      • voin-muistaa

        Voin muistaa sen yhteisyyden ja lämmön, sitä ei kukaan voi minulta viedä.

        Voin muistaa sen kun konttasin lattialla , muistan matot ja auringon valon ikkunain kuvissa siiä lattialla.

        Von muistaa pikkusiskoni syntymän, hän syntyi kotona, muistan, kuka seisoi pitäen minua penkillä pöydän lähellä olevan ikkunan luona paikoillani, etten menisi siihen äidin ja isän makuuhuoneeseen.

        Muistan, miltä vauva näytti, kun sain mennä katsomaan.


      • hyvämuistinen

        Joillakin ihmisillä on parempi muisti, ei siinä sen kummempaa ole.


      • Ei-pidä-välittää

        pilvi-texanelli-sinisirkku-"taiteilijan" ilkilyistä ja "väärin-muistamisista" , niistä on monilla ennenkin vastenmielistä kokemusta


      • syrjästä
        Ei-pidä-välittää kirjoitti:

        pilvi-texanelli-sinisirkku-"taiteilijan" ilkilyistä ja "väärin-muistamisista" , niistä on monilla ennenkin vastenmielistä kokemusta

        Susmorsianparka, jota Kat'leija puolusti, molemmat joutuivat tuon kohteeksi rohjetessaan sanoa mielipiteensä suoraan.


    • häpeällistä

      Olisi Suomen maaseudulla turvaa ollut ja ruokaakin tarpeeksi, minä sain turvapaikan omasta. maasta ei tarvinnut mennä vierasta kieltä puhuvaan maahan. Häpeätahra Suomen historiassa lähettää lapsia pois, täällä ei maaseutua eikä pienempuä kaupunkeja pommitettu. Jos oli ruuasta puute, sitä olusi pitänyt tuoda eikä lapsia viedä. Suurella osalla on. elinikäiset traumat , uusi sopeutuminen taas Suomeen.

      • onnensuosikki

        Pidähän häpeäsi ihan rauhassa, jos niin näet.


      • Vahingoittamistarkoitus

        Ruotsin "apu" olikin taas kerran vain vahingoittamista
        ja hyväksikäyttöä, kuten aina.
        Heikki Hietamies kertoi siitä totuuden kaunistelematta.
        Elokuvakin on tehty siitä, "äideistä parhain",( sarkasmia).


      • Sotalapset

        Onhan siinä äidin omatunto venynyt, kun osa lapsista kylmästi lähetettiin Ruotsiin ihan turhaan , osa sai jäädä kotiin. Ruotsi käytti monin tavoin tilannetta hyväkseen. Kehtasi verrata vielä siihen että meidän otettava heille tulleita matuja. Sellaisia irakilaisia pikku pilttejä.


      • Kylmää_ilkeilyäRuotsista

        Ruotsista oli maksettu sille junalippu pantu junaan
        pohjoisen kautta sekin matu-murhaaja, joka Sellossa murhasi monta ihmistä.
        Pahimmat roistot aina Suomeen sieltä.


      • uhuh
        Kylmää_ilkeilyäRuotsista kirjoitti:

        Ruotsista oli maksettu sille junalippu pantu junaan
        pohjoisen kautta sekin matu-murhaaja, joka Sellossa murhasi monta ihmistä.
        Pahimmat roistot aina Suomeen sieltä.

        ____________________________________


    • Himmelsauge

      Luulen että kotoa lähtö on kuitenkin aina haikeaa. Minunkin tuli ikävä ja olen itkenyt yksinäisyyttäni ikävöidessäni kotia ja äitiä jolta en kokenut koskaan saaneeni rakkautta. Isossa lapsikatraassa toiseksi vanhimpana jouduin varaäidin paikalle pienempiin nähden. Tiedän mistä äidin kylmyys minuun johtui mutta lapsena en sitä tiennyt. Ainoa mikä minut pelasti oli isän suojeleva asenne ja se että hän otti minut minut erityisesti huomioon. Siitä taas aikuisena sisaret ovat minulle huomautelleet, siis kärsin siitä vieläkin. Isä oli minulle maailman viisain ja ymmärtävin mies. Minusta kasvoi nainen joka ystävystyi helpommin miesten kun naisten kanssa, naisista ei aina tiedä, eikä miehistäkään vaikka heitä on helpompi lukea, naurettavan paljon helpompi. ☺️ 💜

      • Minusta..on..hyvä..että

        täällä on hyvä kertoa tuosta tunteesta, josta muuten ei juurikaan ole ollut tilaisuutta puhua.

        Jos on joku ymmärtävä kuulija, niin se tunne helpottuu, siitä ikäänkuin vapautuu.


      • Paitsi.JOS.somessa.on-

        Minäkin aikaisemmin, kun kysyttiin, mikä on Suomen ainoa myrkyllinen nisäkäs,
        niinvastasin epäröimättä: "Vesipäästäinen."

        Nyt on kai - ikävä kyllä- SOME-ihminen laskettava toiseksi.


      • Juuuuuu

        Juuuu, välillä än puolusteleekin itseään tai kehuu itseään nikillä: Syrjästä, ikäänkuin eri ihmisenä.
        hän kertoi vanhemmasta sisarestaan joskus kauan sitten, että kun hänellä itsellään oli nälkä, niin sisar kaatoi hänen ruokansa ikkunasta ulos. Se jäi jotenkin kauheana asiana mieleen, ajattelin että välien on täytynyt olla pahasti tulehtuneet.
        Luultavasti hänellä tuo sama tunne hakee nyt sisaren kuoltua jotain kohdettaan täältä, mutta minä ainakin olen paljon häntä nuorempi, joten siihen en ole sopiva.


      • ollaan.huomattu
        Juuuuuu kirjoitti:

        Juuuu, välillä än puolusteleekin itseään tai kehuu itseään nikillä: Syrjästä, ikäänkuin eri ihmisenä.
        hän kertoi vanhemmasta sisarestaan joskus kauan sitten, että kun hänellä itsellään oli nälkä, niin sisar kaatoi hänen ruokansa ikkunasta ulos. Se jäi jotenkin kauheana asiana mieleen, ajattelin että välien on täytynyt olla pahasti tulehtuneet.
        Luultavasti hänellä tuo sama tunne hakee nyt sisaren kuoltua jotain kohdettaan täältä, mutta minä ainakin olen paljon häntä nuorempi, joten siihen en ole sopiva.

        Hän on paljon vaikuttanut palstan ilmapiiriin ikävästi , muutamat ovat kohteiksi joutuneet julmalla tavalla. Kammottavaa , sairasta tietenkin.


      • Jaaha! Nytkö alkoi sitten tuo ajojahti taas?
        Jo vuosia sitten toistettiin kertomaani sotaajan jälkeisestä ajasta aivan vääristyneesti puuroilla ym kamaluuksilla 😊.

        Kerron sen nyt uudelleen, jospa se sieltä " päästä vihdoin selviäis" !

        Tulimme koulusta isosiskoni kanssa ja nälkähän meillä oli, mutta kaapissa ei ollut kuin 1 reikäleivän palanen, jonka minä siloin ehdin siepata!

        Isosiskoni koki sen tietenkin harmillisena, kun se olisi pitänyt jakaa. Niinpä han vilkaisi ikkunasta missä pari pulua kujerteli ja murensi niille sen leipäpalan!
        Sanoi, että nuo saavat siitä vatsansa täyteen, meillä se ei tunnu missään. Harmittihan minua pienempi kun olin, mutta oikeassahan siskoni oli, ja mehän saimme ruokaa kun äiti ja isä tulivat kotiin,..

        Aamuisinhan me puuroa saimme, sen oli äiti keittänyt valmiiksi ja herätti lähtiessään meidät syömään.

        Kukaan ei ole heitellyt puuroja ikkunoista, enkä sellaista ole koskaan kertonut,
        joten paina se NYT JO mieleesi!


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Jaaha! Nytkö alkoi sitten tuo ajojahti taas?
        Jo vuosia sitten toistettiin kertomaani sotaajan jälkeisestä ajasta aivan vääristyneesti puuroilla ym kamaluuksilla 😊.

        Kerron sen nyt uudelleen, jospa se sieltä " päästä vihdoin selviäis" !

        Tulimme koulusta isosiskoni kanssa ja nälkähän meillä oli, mutta kaapissa ei ollut kuin 1 reikäleivän palanen, jonka minä siloin ehdin siepata!

        Isosiskoni koki sen tietenkin harmillisena, kun se olisi pitänyt jakaa. Niinpä han vilkaisi ikkunasta missä pari pulua kujerteli ja murensi niille sen leipäpalan!
        Sanoi, että nuo saavat siitä vatsansa täyteen, meillä se ei tunnu missään. Harmittihan minua pienempi kun olin, mutta oikeassahan siskoni oli, ja mehän saimme ruokaa kun äiti ja isä tulivat kotiin,..

        Aamuisinhan me puuroa saimme, sen oli äiti keittänyt valmiiksi ja herätti lähtiessään meidät syömään.

        Kukaan ei ole heitellyt puuroja ikkunoista, enkä sellaista ole koskaan kertonut,
        joten paina se NYT JO mieleesi!

        "Jaaha! Nytkö alkoi sitten tuo ajojahti taas? "

        Olen huomannut saman asian, että kertomani muuttuu ajan saatossa, usein jo seuraavan sitä toistaessa, kuin juoru kylässä.

        Onhan se vanha vitsi, että pistetään jonoon ihmiset ja eka aloittaa kuiskaamalla jutun, jota toinen jatkaa myös kuiskaten ja viimeinen kertoo ääneen sen jutun. Uskomatonta on tarinan lopputulos ja täällä se on usein negatiivinen, mutta ilmeisesti myös tuossa "juttu jonossa", sillä ihmisillä on vain kummallinen taipumus nähdä aina jotain negatiivistä.

        Oletko koskaan kuunnellut juoruja? (Tämä ei ollut pelkästään sinulle, vaan kaikille) No, jokainen niitä kuulee, tahtoo, tai ei, mutta koska olet kuullut mitään positiivistä juoruttavan? Vaikka olisi tullut naapurille Lotto voitto, niin kuka kertoo, että ihanaa, vaan heti alkaa spekulointi sinne kamalimpaan suuntaan.

        Vaikka kuinka yritän, ett ´ en kerro mitään itsestäni ja varsinkaan läheisistäni, mutta kuinka sen portin saisi edes suun eteen, koska se tulee kirjoittaessakin väistämättä, oli aihe mikä hyvänsä. Vaistomaisesti yhdistän niitä omiin kokemuksiini ja se on sitten menoa....D

        Kuka toinen uskaltaa muistella omat kertomansa ja palstan versiot niistä? Ainakin minulla on mielestäni pöyristyttäviä tarinoita täältä, mitä kamalaa olenkaan tehnyt? Ehkä "paras", olen ollut Kotkan satamassa huorimassa ja saanut sieltä kupan!!!DDD


      • Onhan väärinkäsitykset huvittaviakin, kun ei ihan vääristelyjä sentään pahansuopaisesti punottaisi.

        Ei nyt luulisi toisten hetkelliset näläntunteet, jäävän kauhuina kenenkään mieleen sentään kummittelemaan,..huonoina väleinä ainoan siskonikultani kanssa,---- kostoa ja mitä soopaa.
        Se mennä nyt taas päin pylloa, ja lääkärisarjaa sanois Doddi.

        Noo minäkin ollut 3 aviomiehen murhaaja, joten dekkareista nyt psykologiaan näiden kanssa joutuu kouliintumaan,.moikka


      • Erikoisen-muistettaa

        Monet sen ajan kirjoittajista muistavat sinisirkun tai olit silloin Texanelli ei kun Pilvi tai jotain jutun sinun puurosta jonka kerroit sisaren kaatanneen ikkunasta mutta ommaa nikkiä ei laiteta tähän jottei jouduta tuollaisen ajojahdin kohteeksi täällä somessa. Elikkä jottai sinä olit tehnyt sitä ennen sisarellesi muuten ei tollane viha ole mahdollistakkaa. Hänhä ei ite saannu mittää siintä, vaivaa vain näki .Jos se oiskii ollut leivän muruja nii kukkaa ei sellaista mustaisi,, haluutko että nostan sen ketjun? Ja muistetaan me täältä muutakin, joten ihmettely ei olekummaa.


      • Erikoisen-muistettaa kirjoitti:

        Monet sen ajan kirjoittajista muistavat sinisirkun tai olit silloin Texanelli ei kun Pilvi tai jotain jutun sinun puurosta jonka kerroit sisaren kaatanneen ikkunasta mutta ommaa nikkiä ei laiteta tähän jottei jouduta tuollaisen ajojahdin kohteeksi täällä somessa. Elikkä jottai sinä olit tehnyt sitä ennen sisarellesi muuten ei tollane viha ole mahdollistakkaa. Hänhä ei ite saannu mittää siintä, vaivaa vain näki .Jos se oiskii ollut leivän muruja nii kukkaa ei sellaista mustaisi,, haluutko että nostan sen ketjun? Ja muistetaan me täältä muutakin, joten ihmettely ei olekummaa.

        Joo haluan kiitos, joten mitens nyt sitten aiot toimia?


    • mieti.vähän

      Olet seikkaperäisesti selostanut ksikki avioliittosi ja kertonut menneesi lapsena naimisiin, Esität kuin ne olisivat suuria meriittejä sinulle. Kaikkihan sinulla on hienompaa kuin tavallisilla pulliaisilla, jopa ruokasi. Tulit palstalle monilla nikeillä ja taxilla ajellen. Halusit että sinut huomataan ja huomattu on. Pidä suutasi pienemmällä, täällä metsä vastaa kuin sinne huutaa.

      • Sinisirkun.muutakertomaa

        Taxikuskien ihastus sinnuu oli suurta ja somalimies sai hipaisun turkisviitastasi.


      • Ajo.jahtisi

        tunnetaan ennestään siksi ei nikkejä laiteta tähä. sillä sinut kyllä tunnetaan.
        Sinähä olet maalaat itsesi naivistisen viattomaksi.


      • Ajo.jahtisi kirjoitti:

        tunnetaan ennestään siksi ei nikkejä laiteta tähä. sillä sinut kyllä tunnetaan.
        Sinähä olet maalaat itsesi naivistisen viattomaksi.

        Herran jestas miten läpinäkyvää, tyhmätkö täällä peräti huseeraa nyt? 😅

        On kai tuollaisiakin ihmisiä oikeesti olemassa?
        Olkaa Herran tähden vapaasti onnellisia nyt, heittäkää nyt samalla kaikki sappenne ja vihanne tänne niskaan, niin on kevyempi olo,----- voi sentään.

        Enhän ole toisenlainen voinut olla, ei elämäni ole ollut niin kituuttamista tai ikävää, mutta todella hyvin olen sitten kateutta ansainnut !

        Ihanaa Kiitos!


      • Toinenkin.myrkky.nisäkäs

        Minäkin aikaisemmin, kun kysyttiin, mikä on Suomen ainoa myrkyllinen nisäkäs,
        niinvastasin epäröimättä: "Vesipäästäinen."

        Nyt on kai - ikävä kyllä- SOME-ihminen laskettava toiseksi.


      • 95763
        sini-sirkku kirjoitti:

        Herran jestas miten läpinäkyvää, tyhmätkö täällä peräti huseeraa nyt? 😅

        On kai tuollaisiakin ihmisiä oikeesti olemassa?
        Olkaa Herran tähden vapaasti onnellisia nyt, heittäkää nyt samalla kaikki sappenne ja vihanne tänne niskaan, niin on kevyempi olo,----- voi sentään.

        Enhän ole toisenlainen voinut olla, ei elämäni ole ollut niin kituuttamista tai ikävää, mutta todella hyvin olen sitten kateutta ansainnut !

        Ihanaa Kiitos!

        Luulet voivasi maalata itsesi aivan valtavan viattomaksi.
        vaikka olet raakaa tekoa kirveellä veistetty
        . Lyöt toisii vaikka tiedät syyttömäks.


      • 95763 kirjoitti:

        Luulet voivasi maalata itsesi aivan valtavan viattomaksi.
        vaikka olet raakaa tekoa kirveellä veistetty
        . Lyöt toisii vaikka tiedät syyttömäks.

        Kylästä juuri tulleena vilkaisin, josko on mukavampia aiheita,...
        äsch ei löydy muuta kuin samaa hyperbolaa. Miten paljon pitäisi ymmärtää ja kuunnella näitä purkauksia? Eikö jo monet kerrat ole säälitty tarpeeksi,..

        Kirveellä veistetty, ~~~~no mikäs vika se kansanomaisuudessa olis, ☺️ rouva magister!


    • mietisvähän

      Ja paskan marjat, itse kuvittelet että sinua vihataan tai kadehditaan. Joku/jotkut vaan kyllästyneet kun aina tuot itseäsi esille kuin olisit jotenkin armeliaasti jakamassa oikean elämän mallia. Vai et ole muunlainen voinut olla, uskotko johonkin ennaltamääräämiseen , kohtaloon että kaikki on tähtiin kirjoitettu ? Kyllä omat valinnat on yleensä mahdollisia. Tuntuu kuin todistelisit täällä ventovieraille ja itsellesi , että elämäsi on jotenkin tavattoman upeaa ollut. Mutta älä kuvittele että elämäsi muitten mielestä mitään hohdokasta on. Jos olisi, nauttisit siitä etkä täällä elämöisi. ja joka asiaan puuttuisi.Poltat proppusi helposti, siksi sinua kai tahallaankin pistellään.
      Tuo toisten tyhmäksi leimaaminen on tyhmyyttä itseltäsi, et miltään hengen jättiläiseltä muutenkaan vaikuta.

      • ss..valehtelee

        ss valehtelee vahingoittaakseen toista,
        se on sitä mitä pidetään vastenmielisenä.
        Riippuvuus valehtelustakin on paha.


    • Ja..myös

      se hänen nauruusa kuolemine ällöttää.

    • Hyvää.huomenta

      Mikä teitä vaivaa? kysyy Makriina.

      • sammaa

        ihmettelen
        ei kannata ottaa ss-ää niikö ihmisenä
        kute luokassa joka oppilas kai on otettu ja yritetty saada olemaa kiusaamatta ja valehtelematta
        se on vannha yli 80 v syöpäsairas kiukkuinen tupakkalakossa oleva ämmänläyskä
        anna sen olla älä välitä valehteluistaan
        sama kummalla päällään se ääntelee


      • ja..myös

        krapula usein . kiukun aiheita ikänsä riidelleelle


      • Sinisirkku.kirjoitti

        " mikäs vika se kansanomaisuudessa olisi"

        Ollaan kiiitollisia että hän armollisesti laskeutuu eliitistä meidän muiden tasolle.


      • suku-
        sammaa kirjoitti:

        ihmettelen
        ei kannata ottaa ss-ää niikö ihmisenä
        kute luokassa joka oppilas kai on otettu ja yritetty saada olemaa kiusaamatta ja valehtelematta
        se on vannha yli 80 v syöpäsairas kiukkuinen tupakkalakossa oleva ämmänläyskä
        anna sen olla älä välitä valehteluistaan
        sama kummalla päällään se ääntelee

        Sukulaiset hänet tuntee.


      • sammaa kirjoitti:

        ihmettelen
        ei kannata ottaa ss-ää niikö ihmisenä
        kute luokassa joka oppilas kai on otettu ja yritetty saada olemaa kiusaamatta ja valehtelematta
        se on vannha yli 80 v syöpäsairas kiukkuinen tupakkalakossa oleva ämmänläyskä
        anna sen olla älä välitä valehteluistaan
        sama kummalla päällään se ääntelee

        "sammaa", et taida ymmärtää, mitä kirjoitat? Ei se silti ole puolustus. Pahimmasta päästä olet.


    • Vihapuhetta on monenlaista.
      Kannattaisi laskea kymmeneen, ennen kuin painaa enteriä.

    • piantulee

      Monet hyvästit on ss kiukuspäissään heittänyt, kohta tulee taas.

      • Taas.uusin.nikein

        tulee sinilirkku ja llsäksi kymmeniä ilkeilyjä ilman nikkiä.


      • Inhimillinen-

        tekijä vain puuttuu ss.ltä, se piti olla aiheena otsikossa.


    • entente_

      Kauas pilvet karkaavat! Olipa avaus kuinka hyvä ja arvokas tahansa, niin lokaan siinä vedetään joku.

      Onkohan jokainen täällä kirjoittava ihminen.

      • kysyitseltäsi

        Avaaja tuossa selittää että AVAAJA on hyvä ja arvokas. Kysy ihmisyyskysymys itseltäsi.


    • Himmelsauge
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo aloituksen linkki viekin vain lyhyeen näytepätkään ohjelmasta. No, kyllä sekin kannattaa katsoa.

        Tässä podcastissa Löytyn laulua ja sitten keskustelua lauluista ym.:

        https://www.spreaker.com/user/8219784/jaakko-ja-kaija

        YouTubessa on tietysti kaikenlaista J. Löytty -aiheista, haku tuottaa melkoisen sillisalaatin:

        https://www.youtube.com/results?search_query=Jaakko Löytty

        Soundcloudissa on myös jotain, osa vain lyhyitä näytepätkiä ja ties mitä, huh!

        https://m.soundcloud.com/search?q=Jaakko löytty

        🎵 🎼 🎹 🎵 🎼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo aloituksen linkki viekin vain lyhyeen näytepätkään ohjelmasta. No, kyllä sekin kannattaa katsoa.

        Tässä podcastissa Löytyn laulua ja sitten keskustelua lauluista ym.:

        https://www.spreaker.com/user/8219784/jaakko-ja-kaija

        YouTubessa on tietysti kaikenlaista J. Löytty -aiheista, haku tuottaa melkoisen sillisalaatin:

        https://www.youtube.com/results?search_query=Jaakko Löytty

        Soundcloudissa on myös jotain, osa vain lyhyitä näytepätkiä ja ties mitä, huh!

        https://m.soundcloud.com/search?q=Jaakko löytty

        🎵 🎼 🎹 🎵 🎼

        Tämän keskustelupalstan ohjelma näköjään rikkoo linkkejä, jos niissä on erikoismerkkejä.

        Tuo YouTuben sekä Soundcloudin linkki täytyy kopioida ja sitten liittää osoitekenttään, jos niitä sivuja haluaa katsoa.


    • Anonyymi

      Tämä on joku uskovainen lähetystyöläinen, hyvä Namibia on hyvin protestanttinen

      Kannatan luterilaisia, ateistina

      Luther on Suomen kansanopetuksen isä kuten hänen oppilaansa tietävät eli
      Agricola ja Uno Cygnaeus

      Mutta en katso silti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3002
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2910
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2778
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2714
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2465
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      2231
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      210
      1923
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1917
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1867
    Aihe