Miten edesautan lääkäriksi tuloa?

107

Olen nyt meossa lukion tokalle luokalle ja nyt kesän aikana olen kiinnostunut lääkikseen menosta. Miten voin edesauttaa tätä? Onko jollain vaikka jotain hyviä kirjoja mitä lukea jne.
Kiitos! :)

7

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopiskelija

      No, ensisijaisesti lukiossa opiskeltava kakki fysiikan, kemian ja biologian kurssit. Fysiikan opinnoissa edesauttaa pitkä matematiikka, mutta itse olen päässyt lääketieteeseen lyhyellä matematiikalla.
      Muiden, ylimääräisten kirjojen opiskelu ei edesauta, jos noiden aineiden lisäksi jotakin haluaisit lukea, niin suosittelen lainaamaan mm kirjastosta muiden kirjasarjojen FY, KE, BI kirjoja ja tehdä niistä tehtäviä, sillä kertaus on opintojen äiti.

      Tsemppiä sulle! :) Kuhan vaan kertaat noita kolmea ainetta!!!

      • 107

        Kiitos paljon vastauksesta. Mulla ei suju pitkä matikka kovin hyvin, mutta fysiikka ja kemia taas tosi hyvin. Mukava kuulla että pääsit lääkikseen lyhyellä matikalla tää antaa paljon lohtua. :)

        Ens lukuvuonna kyllä panostan ihan kunnolla. Oon jo nyt kesälomalla alottanut kertaamisen. Vois varmaan lainata kirjastosta noita muita kirjassrjojen kirjoja kiitti vinkistä.


      • Kanditypy

        Varsinkin biologiassa kannattaa lukea muitakin kirjasarjoja kuin sitä, mitä omassa lukiossa käytetään. Yllättävästi on aika erilaisia painotuksia kirjasarjoissa, vaikka perustuvatkin samaan lukion opetussuunnitelmaan. Eri kirjasarjoja lukemalla pärjäät ylioppilaskirjoituksissakin paremmin.


    • Dr_Ben_Casey
    • 2015vuonnasisään

      Lukion fy ja ke oikeasti hyvin haltuun. Kaikki kurssit vaaditaan. Bilsasta oma vinkki on lukea kaikki kertaalleen kunnolla niin että "jotakin osaa jokaseen (laajaan) kysymykseen vastata", mutta painotus kuitenkin mielenkiintoisimissa kursseissa 2, 4 ja 5 (solu, ihminen ja genomit; en tiiä onko järjestys nyt tässä muuttunu pari v sisään).
      Nämähän "riittävät" mutta on hyödyllistä lukea myös muiden sarjojen kirjoja, varsinkin biologiasta. Itse luin myös IFAa (Ihmisen fysiologia ja anatomia) niiltä osa-alueilta, jotka olivat vastaavat lukion asioiden kanssa. Suosittelen kovasti tätä kirjaa lisäksi.

    • popon

      Suosittelisin lukioaikana huolehtimaan myös hyvän yleissivistyksen hankkimisesta. Sitä tarvitaan koko elämän ajan ammatista riippumatta.

      Lääkäriksi aikova panostaa lisäksi erityisesti biologiaan, fysiikkaan ja kemiaan.

    • Sluibailija

      Ota lukio tosissasi ja pidä tavoitteet kirkkaana mielessä. Lopussa kiitos seisoo!

      Jos sisäänpääsy osoittautuu haastavammaksi kuin luulit, kannattaa ottaa vastaa ulkopuolinen apu, jota nykypäivänä on tarjolla rutkasti.

      En ymmärrä ihmisiä, ketkä vinkuvat valmennuskurssien käytöstä. Itse olin ainakin vielä niin kakara lukiossa, että keskityin enemmän vastakkaisen sukupuolen tuijotteluun kuin opetukseen. Lukion jälkeen ymmärsin haluavani lääkikseen, mutta lukio oli mennyt vähän niin ja näin. Tässä kohtaa valmennuskurssit pitivät kuitenkin haaveeni elossa! Sain nostettua lyhyessä ajassa lukionoppimäärät tarvittavalle tasolle ja lääkikseen pääsy alkoi olemaan realistinen haave.

      Jälkeenpäin mietittynä kaikki meni nappiin. Sain nauttia silmän ruuasta lukiossa ja keskittyä uran luomiseen sen jälkeen :P

      Eli ei muuta kuin intoa opiskeluun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe