Menkat loppuneet nuorella tytöllä

Mitämulletapahtuu

Hei kaikki! Nyt tarvinnut oikeesti apua ku mun pää räjähtää kohta tän asian kanssa! Eli oon kohta 16v tyttö ja mulla alko menkat 12 vuotiaana. Ne on alusta asti ollut aika säännölliset. Mutta sitten aloin laihduttaan ja ne muuttu sen jälkeen epäsäännöllisiksi ja joskus tuli pitkiä ja niukkoja vuotoja, muttei kunnon kuukautisia. Lähtöpainoni oli 74kg ja nyt painoni on pysähtynyt siihen 64kg. Nyt mulla ei oo tullu minkäänlaista vuotoa yli kahteen kuukauteen! Oon monet kerrat itkenyt ja toivonut että ne alkais mutta ei. Voiko tää laihtuminen vaikuttaa, vaikka en olekaan lähellekkään alipainoa. Ja kuinka kauan menee että ne taas alkaa? Oon tosi kiitollinen jos joku osaa auttaa!

6

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afesghr

      Laihtuminen voi vaikuttaa. Et kerro missä ajassa tuon 10kg olet pudottanut, mutta varsinkin jos laihtuu liian nopeasti, keho ei ehdi sopeutua muutokseen ja voi reagoida monellakin tapaa.

      Kukaan ei voi tietää, koska menkat alkavat vai alkavatko ne ollenkaan ilman apua. Lääkärissä käynti olisi paikallaan. Oletettavasti siellä ei tarvitse muuta kuin keskustella lääkärin kanssa ja hän voi arvioida tilanteesi tältä pohjalta. Todennäköisesti saat lääkityksen, jolla hormonitoiminta pyritään käynnistämään uudelleen.

    • tilapainentila

      Laihduttaminen ja erityisesti nopea laihduttaminen voi aiheuttaa häiriötä kuukautisiin.
      Jos pidät nykyisen painosi järkevillä elämäntavoilla, niin kuukautisten pitäisi alkaa uudelleen.
      Jos muita huolia ei terveyden suhteen ole, niin voit mennä lääkäriin, kun kuukautisia ei ole ollut 4-6 kuukauteen.

      • Alottaja

        Kiitos paljon avusta molemmille! Eli taijan vaan ihan rauhassa oottaa vielä muutaman kuukauden että ne alkais:)


    • Ndhdjdjsjsk

      Älä stressaa se lykkää niitä entistä enemmän

      • Stressittä

        Minä olin sanomassa samaa, turha huoli pois äläkä stressaa asiaa niin eiköhän ne sieltä tule. Stressi kun on myös yksi syy miksi ne voi jäädä tulematta.


      • Alottaja

        Mulla tuli 2 päivää sitte vähä sellasta limasta punasta vuotoa ja eilen kanssa. Illalla tuli yhtäkkiä hirvee mahakipu ja puoli tuntia tuli aika runsasta vuotoa. Sen jälkeen se taas loppu melkeen kokonaan. Tänään aamupalan jälkeen tuli taas mahakipu ja runsas "ryöppy" sen jälkeen ei oo tullut koko päivänä paljon mitään. Voiko nää olla menkat? Ku yleensä mulla tulee kokoajan runsasta vuotoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe