Viiden päivän katko

Apuavaillapikaisesti

Onko kukaan käynyt ja onko mitään apua? Varsinainen kuntoutus jakso vissiin jäässä kun meinaa tyytyä vaan 5 päivän katkoon. Mitä sen jälkeen miten auttaa toista olemaan ilman alkoa .

23

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkintävahtimestari

      Saat hyvät lääkkeet, pystyt nukkumaan ja saat elintärkeät b-vitamiinin pistokset aivovaurioiden ja katkokävelyn ehkäisyksi.
      Kenties saat reseptin bentsoja mukaasi tai voit koukata Alkon kautta lähtiessäsi hakemassa hieman ahdistuksen poistajaa eli jämäkkää viinaa.
      Moni saa bentsot ja oppii niitä käyttämään Alkon kanssa ja lopputuloksena itselleen ja muille hengenvaarallinen sekakäyttäjä.
      Lisäksi tutustut paikkakuntasi juoppoihin, narkomaaneihin ja sekakäyttäjiin ja opit uusia konsteja sekoittaa polla ja saat luotettavia ystäviä. Mikäli takana juomaputki kannattaa silti mennä, sillä vaarana kotioloissa viinakramppi ja sydänpysähdys, he hoitavat sen vaaran tesolidlääkkeellä, mansikanmakuinen neste , joka vie krapulan.
      Lisäksi saat unilääkkeet ja hyvää ravintoa. Kannattaa kuunnella ne AA luennot.

      • montatietäraittiuteen

        Etkö tuon parempaan pystynyt, vai jätitkö tarkoituksella mainitsematta sen pahimman "kauhuskenaarion"?
        Eritoten sen, että sieltä katkolta saattaa kävellä ulos oman pohjansa löytänyt juoppo joka päättää pistää korkin kiinni lopullisesti.


      • ex-juoppo
        montatietäraittiuteen kirjoitti:

        Etkö tuon parempaan pystynyt, vai jätitkö tarkoituksella mainitsematta sen pahimman "kauhuskenaarion"?
        Eritoten sen, että sieltä katkolta saattaa kävellä ulos oman pohjansa löytänyt juoppo joka päättää pistää korkin kiinni lopullisesti.

        Lainaus: " katkolta saattaa kävellä ulos oman pohjansa löytänyt juoppo joka päättää pistää korkin kiinni lopullisesti. "
        Tuo on tietenkin teoriassa mahdollista, mutta todellisuudessa erittäin epätodennäköistä.

        Paljon suurempi mahdollisuus on, että kohti uutta turneeta kävelevä juoppo löytää maasta kenolapun jolla hän voittaa 200.000euroa ja juo sitten itsensä nopeaan tahtiin hengiltä. Katkolta saatu benzoresepti mahdollistaa päivittäisen juomisen ilman krapuloita ja ahdistusta.


      • kokenut.katkolainen
        montatietäraittiuteen kirjoitti:

        Etkö tuon parempaan pystynyt, vai jätitkö tarkoituksella mainitsematta sen pahimman "kauhuskenaarion"?
        Eritoten sen, että sieltä katkolta saattaa kävellä ulos oman pohjansa löytänyt juoppo joka päättää pistää korkin kiinni lopullisesti.

        Jokainen katkolla käynyt tulee todennäköisesti käymään siellä uudestaankin. Kukaan katkolainen ei "pistä korkkia kiinni lopullisesti". Oletko joku lääkäri vai miksi yrität valehdella ihmisille? Katkolla vain katkaistaan juomaputki mutta lopullinen päätös raitistumisesta ei tule kenellekään siellä.


      • montatietäraittiuteen
        kokenut.katkolainen kirjoitti:

        Jokainen katkolla käynyt tulee todennäköisesti käymään siellä uudestaankin. Kukaan katkolainen ei "pistä korkkia kiinni lopullisesti". Oletko joku lääkäri vai miksi yrität valehdella ihmisille? Katkolla vain katkaistaan juomaputki mutta lopullinen päätös raitistumisesta ei tule kenellekään siellä.

        "Katkolla vain katkaistaan juomaputki mutta lopullinen päätös raitistumisesta ei tule kenellekään siellä."

        Tunnen kymmeniä katkaisuhoidon läpikäyneitä.
        Totta on, ettei se läheskään kaikille jää yhteen kertaan niin kuin ei itsellenikään.
        Jotkut ovat raitistuneet, sitten on myös niitä jotka eivät todennäköisesti tule ikinä raitistumaan.
        Itse tuskin olisin ilman katkolla käyntejä raitistunut koskaan. Kysymys oli tietyllä tavalla eloonjäämistaistelusta.
        Tärkeä osa prosessia joka johti raitistumiseen, toinen vaihtoehto olisi ollut hauta.
        Onko sitten olemassa joku erityinen hetki jolloin se raitistumispäätös tehdään, sellainen mikä ei liity millään tavalla pohjalla olemisen tunteeseen?
        Yllä olevien kommentojien puolesta raitistumipäätöksen on tehnyt ilmeisesti joku ulkopuolinen taho tai ainakin painostanut siihen?
        Ex-juopon mainitsemat benzoreseptit ovat enemmän urbaania legedaa kuin vallitsevaa todellisuutta.


      • mrSoppa

        Hyvän katkon jälkeen sorbus jälleen maistuu nannalta.


      • tulihantuotaimettyä
        mrSoppa kirjoitti:

        Hyvän katkon jälkeen sorbus jälleen maistuu nannalta.

        Sorbusta ei ole enää ollut vuosiin myynnissä. Niin kiva juoma kuin se olikin...


    • montatietäraittiuteen

      "Kukaan katkolainen ei "pistä korkkia kiinni lopullisesti".

      Olisi toivottavaa jos "kokenut.katkolainen" arvuuttelun sijaan, voisi kertoa meille "tietämättömille" missä yhteydessä tai elämäntilanteessa juopot yleensä pistävät korkin kiinni lopullisesti?
      Ilmeisesti omaat tässäkin asiassa sellaista tietoa jota muilla ei ole?
      Katkolla tuskin olet koskaan käynyt, kuten ei myöskään nimim. ex-juoppo.

    • issehoitova

      Kannattaa hankkia resepti niin ei tarvi mennä katkolle.
      Jämäkkää viinaa ja pari tabua kielen alle niin ahdistus lähtee hetkessä.
      Voi vedellä pitkiäkin rännejä.

      • ihanianousuhumalia

        Tuolla tavalla itse itseäni hoitaen meni kaksikymmentä vuotta. Meni myös yksi vaimo, kaksi tyttöystävää, työpaikka ja terveyskin. Nyt olen raitis, mutta en iloinen kuitenkaan. Voi kun vielä voisi heittää loikkarin pykälään ja painaa kaasua...


    • EiKukaanKiitos

      "b-vitamiinin pistokset aivovaurioiden ja katkokävelyn ehkäisyksi." ei ehkäise yhtään mitään eikä korjaa peruttamattomia vaurioita.

      Lähipiirissä on muutaman "entinen" deeku jotka eivät pysty juomaan alkoholia lainkaan, Ovat kuulemaa juoneet juotavansa. Katkokävely haitannut monta vuotta, dementiaa, vapinaa ym hauskoja oireita ja ikää noin 40-vuotta. Olisivat vain jatkaneet katkeraan loppuun asti, nyt ovat lähinnä häiriöksi, eivät nuku kuin päivällä ja ovat sitä mieltä, että kaikkia kiinnostavat heidän jorinansa varsinkin yöllä.

      Viiden päivän katkon jälkeen aikoinaan olivat niin kunnossa kuin vain voi olla, tästä alkaa uusi elämä. Ei alkanut vaan muutaman päivän jälkeen alkoin vanha elämä ja dokaaminen.

      Nyt viiden päivän katko on monessa paikassa 3 päivän katko, tällä saadaan hetkeksi pahimmat oireet pois, ei mitään muuta. Täysin hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa jos ajatellaan päihdetyötä.

    • Juoppo.Rapa

      Hyöty riippuu täysin senhetkisestä mielentilasta alkoholinkäytön lopettamisen suhteen. Toki tuo viinakrampin tai vastaavien mahdollisesti hengenvaarallisten fyysisten oireiden välttäminen on vahva syy käydä katkolla, mutta on olemassa myös kolmen päivän avokatko ym. Katkosta on hyötyä lopettamisen aloittamiseen, jos tärinä ja itsetuhoisuus painaa akuutisti päälle.

      Itse en ole löytänyt oikein mitään koukkua, jolla päästä eroon viinasta ja epäonnistumisen pelko piinaa. Elämäni on mennyt viinan takia persiilleen, mutta retkahdus on psyykkisesti rankempi kokemus kuin ryyppäämisen aiheuttamat pelkotilat, joten en oikein tiedä, miten tästä eteenpäin. Helvetisti on tullut luettua alkoholismista, mutta mitään viisastenkiveä omaan tilanteeseeni en ole löytänyt. Pikemminkin saatavissa olevan tiedon ristiriitaisuus tuntuu siltä, että tavoitteena ei ole niinkään alkoholistin auttaminen kuin oman päähänpiston perustelu millä tahansa turinalla.

      • ex-juoppo

        "Epäonnistumisen pelko" on selvä merkki siitä, että yrität lähes epätoivoisesti hallita omaa juomistasi. Mutta todellisuudessa pelkäätkin että juominen hallitsee sinua.

        Joku viisas on sanonut, että totuus löytyy paradoxeista, ja ainakin Tommy Hellsten kirjoitti aiheesta osuvasti kirjassaan "saat sen mistä luovut".
        Ja ainakin minun kohdallani tuo viisaus piti täysin paikkansa. Minä myös yritin viimeiseen asti hallita omaa juomistani, mutta silti jouduin toistuvasti myöntämään, jopa itsellenikin, että lähtipä taas kerran lapasesta. Viimeiset vuodet olivatkin varsinaista sekoilua viinan ja benzojen kanssa, ja sekakäyttöä saan kai kiittääkin siitä, että halu lopettamiseen löytyi.

        Lopettaminen onnistui kun tajusin muutaman totuuden (jotka tosiaankin löytyivät paradoxeista).
        Alkoholistin on turha yrittää hallita juomistaan sillä todellisuudessa juominen kuitenkin hallitsee alkoholistia. Siksi nekin voimavarat kannattaa säästää järkevämpään tekemiseen.
        Alkoholistin on turha yrittää lopettaa juomista koko loppu elämäkseen sillä riittää kun ei tänään juo. Pitkäkin matka aloitetaan aina yhdellä askeleella.
        Kuvittelin että jos yritän raitistua niin menetän mahdollisuuden itse päättää voinko juoda alkoholia. Mutta todellisuudessa aiemmin minä en voinut itse päättää juonko, vaan minun oli pakko juoda. Ja vasta nyt pitkään raittiina olleena tajuan että voin vihdoinkin päättää itse sen että juonko vai enkö juo. Ja ainakaan toistaiseksi en ole halunnut palata entiseen sekoiluun.


      • Rapa.Juoppo.2

        Parin raittiin jakson aikana olen ollut ihan tyytyväinen olooni raittiina (vs. juovana). Sitten olen retkahtanut, ensimmäisellä kerralla ajattelin nollata vitutuksen > putki itsemurhayritys. Toisella kerralla en ollut valmistautunut juomahimoon, joka potkaisi aivan yhtäkkiä päälle parin tyytyväisen juomattoman kuukauden välillä > putki lähes kaikesta luovuttaminen. Oikeastaan toivon, että viina tappaisi minut, en saa itsestäni irti sen lopettamista, enkä näe enää toivoa. Kun kaikki kuitenkin on persiillään. Pitäisi olla kärsivällinen, muttei ns voimavarat tunnu olevan kuosissa siinä määrin, että pystyisi. No, tänään juomatta kumminkin.


      • BjörnWalroos

        Vaihda se alkoholi johonkin muuhun, esim. marjamehuun.


      • ei.voi.olla.totta
        BjörnWalroos kirjoitti:

        Vaihda se alkoholi johonkin muuhun, esim. marjamehuun.

        No kerros nyt samantien arvoisa björn wahlroos kuinka köyhyydestä pääsee eroon? On meinaan nuo sun neuvos sen tasoisia.


      • juoppo_juopompi
        Rapa.Juoppo.2 kirjoitti:

        Parin raittiin jakson aikana olen ollut ihan tyytyväinen olooni raittiina (vs. juovana). Sitten olen retkahtanut, ensimmäisellä kerralla ajattelin nollata vitutuksen > putki itsemurhayritys. Toisella kerralla en ollut valmistautunut juomahimoon, joka potkaisi aivan yhtäkkiä päälle parin tyytyväisen juomattoman kuukauden välillä > putki lähes kaikesta luovuttaminen. Oikeastaan toivon, että viina tappaisi minut, en saa itsestäni irti sen lopettamista, enkä näe enää toivoa. Kun kaikki kuitenkin on persiillään. Pitäisi olla kärsivällinen, muttei ns voimavarat tunnu olevan kuosissa siinä määrin, että pystyisi. No, tänään juomatta kumminkin.

        Tuttuja juttuja mullekin, joskus muinoin alkoholismi oli mulle iso mörkö ja ajattelin että miten minun raukan käy kun en hallitse elämääni vaan alkoholi vie minua kuin litran mittaa.

        Minun kohdallani muutos lähti Raimo O. Kojon teoksesta "Eroon viinasta". Kirjan johtoajatus on se, ettei alkoholismia ole, on vain elämäntapajuoppous.

        Olin kirjan lukemisen aikoihin täysin hajalla sekä itsemurha-ajatuksissa, en nähnyt enää elämässäni mitään "valoa tunnelin päässä". Olin käynyt katkot, pitkät päihdehoitojaksot, terapiat, AA-kerhot, A-killat, mistään ei tuntunut löytyvän viisasten kiveä. Raimo O. Kojon teos herätti minut kunnolla, aloin pohtimaan voisiko olla oikeasti mahdollista ettei mikään minulle hallitsematon voima veisikään minua, vaan minä juon itse?

        Niin hölmöltä kuin tämä kuulostaakin, minä en ryhtynyt olemaan väkisin selvinpäin, vaan päätin että otan kerran kuussa, mutta vain vapaapäivää edeltävänä päivänä ja jätän krapularyypyt-juopottelut väliin. Varasin aina jääkaappiin hyvää ja helposti oksennettavaa ruokaa ja juomaa krapulapäiviin.

        Alkuun tuntui tosi erikoiselta etten ole menossa ottamaan kuppia ravintolaan vaikka on krapula, mutta aikaa myöten huomasin ettei se juomisen jatkaminen ollutkaan kuin refleksinomainen opittu tapa. Siitä oppi myös pois kun sen päätti, ja viimeisen 15 vuotta olen hallinnut itse juomistani. En tokikaan ota enää joka kuukausi, 3-5 kertaa vuodessa riittää.

        Voi olla että harva juoppouden sisään päässyt kaveri oppii kohtuukäyttäjäksi, en sitä suosittele välttämättä kokeilemaankaan. Totuus on silti se, että juoppous on selkärankaan juurtunut tapa ja siitä voi päästä pois kun tajuaa asian.


    • Tuulikaapissa

      Kyllä nyt riitti alkoholin kanssa läträäminen. alkuun meni 4-5- pinttiä kaljaa. Määrät kasvoi 6-7 pintiin. Sitten en jaksanut enää kitata kaljaa joka ilta niin vaihdoin Minttuviinaan. Ensin se 2desin pullo 50% . sekään ei ajan kanssa riittänyt ja siihen joku kaveriksi. Nyt on ollut tapana juoda käytännössä joka ilta puolilitraa sitä 35% minttuviinaa. Enää ei sekään tunnu riittävän ja menee huonosti päähän. Morkkis on joka aamu. Puhallan aamulla nollat ja menen töihin. Töistä kotiin aina alkon kautta. Kuin joku voima ajaisi auton automaattisesti sinne alkon pihalle. Aloitan sen mintun litkimisen jo kello 16. Paskaa elämää. MItään syytä ei ole juomiseen. Siitä on tullut vain käsittämätön tapa. Mutta nyt saa riittää. Puhuin asiasta työkaverillenikin. AA kutsuu, sinne ja pysyvästi. Nyt saa aa:n tuulikaapissa pyöriminen loppua. Olen siellä käynyt, mutta en ole ottanut tosissaan. Tähään kuolee, jos juominen ei lopu.

      • viinapää

        Viina pakottaa sut ajamaan alkon kautta kotiin, ja duunikaveri patistaa sut hoitoon.

        Jäi epäselväksi onko sulla vaimoa? Vaimon tehtävä on patistaa ukko suihkuun, joten jos sulla ei vaimoa vielä ole, niin ota äkkiä.


    • tuulikaapissa

      juuri näin hän se menee. Siksi puhuinkin työkaverille, että saisi henkistä tukea. Yleensä alkoholisti kaivautuu vain syvemmälle autotallin perälle pullon kanssa. Ajattelin ottaa toisen lähentymistavan tähään ongelmaan ja avautua asiasta. On vaimo ja ei lähde kun juominen loppu nyt. Töiden jälkeen onkin ensimmäinen tulikoe. Pitää vaikka soittaa työkaverille että pystyy ajamaan alkon ohi. Olin aikoinaan 4,5 vuotta raittiina. Uutenavuotena retkahdin ja heti nappasi kiinni tosipahasti ja jäin toiseksi. Nyt saa loppua. Tämä on uuden elämän ja ajatustavan ensimmäinen päivä.

      • juo_vettä

        En usko alkoholismiin, olen itse ottanut vastuun juomisestani ja huomaan että se on parempi tapa kuin heittäytyä virtaan ja mennä siinä tahdottomana.

        Sillä ei ole loppujen lopuksi mitään väliä kutsutko itseäsi alkoholistiksi vai juopoksi, pääasia on se että ymmärrät vastuun elämästäsi kuuluvan sinulle itsellesi.


      • tosiviisas_

        Kännissä on tosi mukava olla; kertoa hauskoja juttuja ja nauraa muiden jutuille.
        Känni on elämä!


      • hetiaamustakännissä
        tosiviisas_ kirjoitti:

        Kännissä on tosi mukava olla; kertoa hauskoja juttuja ja nauraa muiden jutuille.
        Känni on elämä!

        Kanssasi on helppo olla samaa mieltä. Siksipä olenkin aina heti aamusta lähtien kännissä. Olen kaikkialla se hauskin mies. Lapseni ja muutkin läheiseni ovat minusta ylpeitä. Voi kun minä olenkin onnellinen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe