Noin 13 v vanha dieselmoottorini on alkanut käyttäytyä omituisesti. Aamulla satamasta lähdettäessä se käynnistyy hitaasti ja kolisten kuin pytty kerrallaan, vaikka akut olisivat aivan täynnä, pakoputkesta tule pieni pöllähdys savua. Vaikean käynistymisen jälkeen käynti on tasaista, eikä päivällä tuulen loppuessa tai satamaan tullessa ole käynnistämisessä mitään ongelmia, vaikka kone olisi ollut käyttämättä tuntikausia.
Mikä lie vikana? Suuttimet, joita ei ole puhdistettu koko aikana?
Dieselmoottori kolisee käynnistettäessä?
14
1453
Vastaukset
Jospa kertoisit vähän tarkemmin koneestasi; merkki, malli jne. Voisi olla helpompi vastailla.
- Paljon_melua_tyhjästä
Yanmar 3YM30
- Paljon_meteliä_tyhjästä
Sulzer, C6CV2,
- yammou
Koen ei käy sähköllä, joten akun varauksesta ei ole apua.
Suuttimet on yksi ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta voihan siellä olla melkein mitä vaan.
Jos helpointa ratkaisua etsii, niin kiristä polttoaineensuodatin. Se voi saada sieltä ilmaa niin, että pinta laskee hitaasti ja ilma korvaa polttoaineen. Heti ajon jälkeen pinta ei ole laskenut ja kone lähtee hyvin käyntiin.
Savu voi olla oire, mutta kone kuin kone pölläyttää kylmänä. Vanhassa koneessa voi olla sen verran väljyyttäkin, että öljyäkin palaa alussa.
Suuttimien tarkastamisesta ei ole ainakaan mitään haittaa, mutta suuttinvian pitäisi myös näkyä savussa.- Metelistä_eroon
Täytyypä tarkistaa tuo polttoaineensuodatin, teoriasi tuntuu aika uskottavalta. Kiitokset tästä, mukava, että palstalta saa asiallisenkin vastauksen.
- pahasanoo
vaihda myös se suodatin,älä pekästään kiristä.ja vesitä jos on vedenerotin.polttoaine pumppu saattaa myös vedellä viimeisiään,niissä voi myös olla karkea suodatin verkko joka kannattaa tsekata.tuntuis noin äkkipäätä siirtopumppu vialta.
- Metelistä_siis_eroon
Kiristin polttoianesuodattimen letkut, ja nyt kone käy jälleen kuten ennenkin. Teoriasi oli oikea, kiitos.
Ja jos ei auta niin voit todeta vastanneesi itse kysymykseesi. Kone on vanha kuin taivas. Sen kuuluukin vähän kolista ja tuprutella.
- hehkuttaako
Tarkistaisin hehkutulpat myös.
- Vanhakuintaivas
Kyllä ne ikääntyneen koneen kolinat useimmiten ovat puhtaasti kulumisesta johtuvia. Väljyyttä vähän joka paikassa, kaikki kulutuspinnat kuluneita. Tuo tulee ilmi yleensä juuri noin, kolinaa ja kilinää, ehkä lisääntynyttä savutustakin käynnistettäessä ja alhaisilla kierroksilla.
- järki.käteen.pellet
13-vuotias diesel ei ole mikään vanhus vaan lähinnä uudenkarhea.
- Kolikolisee
Jaa, no kyllä ne sitten on ne hehkutulpat kun kolisee, niissä on hehkuosa irti tulpasta ja kolisee sitten siinä. Oisko sen seurauksena tehollinen keskipainekin hieman muuttunut, sellanen kolistaa ja. Ja jos keskimääräinen männännopeus on jollakin sylinterillä ja männällä muuttunut suhteessa muihin mäntiin, sekin kolistaa.
- meiksSens
Kolikolisee kirjoitti:
Jaa, no kyllä ne sitten on ne hehkutulpat kun kolisee, niissä on hehkuosa irti tulpasta ja kolisee sitten siinä. Oisko sen seurauksena tehollinen keskipainekin hieman muuttunut, sellanen kolistaa ja. Ja jos keskimääräinen männännopeus on jollakin sylinterillä ja männällä muuttunut suhteessa muihin mäntiin, sekin kolistaa.
Tietenkin. Kun koneen käynnistää lämpimänä, hehkutulpat pitävät sormilla kiinni ja kun kone on kylmä, niillä on sormet kohmeessa ja päästävät irti.
- Arvelujavain
Aloittaja kertoo sen verran vähän, että aika vaikea täällä on ns. asiantuntija olla. 13 vuotta ei ole vielä paljon, mutta olennaisinta on esim. paljonko koneella on ajettu ja miten sitä on huollettu jne.
Kolina ei välttämättä johdu muusta kuin juuri hitaasta käynnistymisestä, eli siitä että kone käy pitkään hyvin alhaisilla kierroksilla. Nämä kolinat ovat voineet olla mukana aina, mutta kun kone on käynnistynyt herkästi ja kierrokset ovat nousseet nopeasti, niihin ei vain ole tullut kiinnittäneeksi huomiota kuten nyt. Ts. kolina olisikin vain seuraus, ei syy! Jos kone lämpimänä käyttäytyy tismalleen kuten on aina tehnyt, vaikuttaa antavan samaa tehoa jne., ei tässä heti uskoisi kyseessä olevan pa- pumpun tai - suuttimienkaan kulumat.
Millainen jäähdytys koneessa on, makea- vaiko suora merivesisellainen? Koneen käynnistysvaikeudet voisivat johtua sylintereissä olevasta runsaasta kosteudesta, vedestä. Vesi tulisi yhteen tai useampaan sylinteriin koneen seistessä ja vaikeuttaisi käynnistymistä juurikin kylmänä eniten. Käynnin aikana sylinterien paine estäisi veden tulon. Vuoto olisi kansitiivisteen vaiheilla, erityisen mahdollista se olisi jos koneessa liikkuu merivesi, eli siellä olisi jo ruostuminen tehnyt tekojaan. Vuoto voi vielä olla niin pieni, ettei se varsinaisesti tunnu koneen käynnissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 932444
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1012143- 821798
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en441591- 781566
- 111525
- 331478
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?541350Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.871296Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?301219