Ajamisen mielekkyys

Xj750

Olen nyt toista kesää jo ilman pyörää, ei vaan nää kelit innosta ostamaan uutta aĺle.
Aika vähän pyöriä näkee liikenteessä, ei kyllä itseä käy yhtään kateeksi sateessa ajelevia.
Varmaan vaikuttaa käytetyjen hintoihin aika tavalla.

47

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1

      Kyllä ajomiehet kuten itse ajavat vaikka lumisateessa jos ei parempaa keliä ole tarjolla.

      Mutta kaikki eivät ole yhtä ahkeria.

      • Paaskanvitut

        Se että kiinnostaa kiusata itseään ajelemalla nykysäillä,eli kun vuorotellen tulee taivaalta vettä ja jäärakeita tai muuta paskaa hirveän puhurin saattelemana ei tee ketään sen enempää ajomieheksi. Olen itsekkin ollut heittämässä hanskoja tiskiin jo viimeiset viisi vuotta,mutta aina sitä ajattelee,että tulee vielä hyvä kesä vaikkei enää pariinkymmeneen vuoteen ole näkyny. Vuosi vuodelta menee (Suomen) ilmasto hullunpaan suuntaan. Ihan täyttä paskaa harrastaa mitään ulkoilmalajia sateella ei toi motoilu ole mikään poikkeus.


    • muutanetelään

      sama juttu, ostin just pyörän ja 2-3 päivänä ollu ajeluilmat. mitä vittua? missä kesä, ja mikä parasta elokuuksi luvattu samaa paskaa, katoin accusäästä.. mitä helvetin ideaa maksaa vakuutuksia kun tallissa vaan seisoo.

    • Uskossakuollaan

      Matkailuajona, kun etapit on tankkausvälin mittaisia, sateessa ajaminen käy ihan hyvin sadekamppeet päällä, eipä tule kuuma.
      Tietysti olisi kivempaa ajella t-paita ja farkut asusteena ihan kauppareissua, sitäkin on joskus voinut harrastaa.
      Noo, ensi kesä on sitten jo parempi....:)

    • Onnellinenmotoristi

      Kesä. Loma. Moottoripyörä.

      Siinä kaikki mitä tarvitsen ekstaasiin. Väliäkö vaikka vähän sataisikin.

      • Jutustelija1

        Näin se menee, ja motorismi elää ja voi hyvin!


      • Janarsisti

        esittää onnellista!


    • Elcaminoo1972

      Ei tiedä kuka luonut imagon et moottoripyöräily on niin hauskaa ja mahtavaa et siitä tykkää lähes kaikki ja huhtikuusta marraskuuhun ajetaan kaikkialle.
      Ite hulluna moottoripyöriin mut en niinkään ajamiseen. Ajan 15keleillä pelkästään ja silloinkin alle 100km pätkiä kerrallaan.
      400km tänä kesänä.
      Rakentelu on mun juttu. Menee talvi mukavasti kun rassaa autoa ja motskarii vuoron perään.

      • Jutustelija1

        Niin no itse ajan välillä vaikka lumisateessa, rakentelu ei taas itsellä ole se juttu.

        Eli meitä on joka junaan hyvässä mielessä.


    • Mpnpäällä46vuotta

      Ajaa sen pyörän paikkaan missä aurinko paistaa, Italiassa, etelä ranskassa ja espanjassa harvemmin sataa. Xitäpaitsi mztkamoottoripyöräily on hyvä ja erittäin mukava harrastus. Suosittelen kokeilemaan.

    • 1200kawasaki

      Ajaminen hienoa edelleen. 60tkm ajoa liki 12vuoden aikana. Ei kyllästytä.
      Pukemista en tykkää yhtään. 10vuotta sitten oli jotenkin leuhkaa kulkea MP asusteissa mut ei enää. MpTakki ja farkut ja lenkkarit ok mut yli 50 km pätkillä joutuu pukee enemmän ja se kyrsii todella.....

      • Jutustelija1

        Itse kyllä olen pärjännyt kilokyykyillä ihan hyvin toppatakki, hanskat, farkut, kengät yhdistelmällä.


      • Jutustelija1

        ZX-12R katekin suojaa ihan kivasti jos Kawasakisi sellainen on?


    • Tärkeysjärjestys

      Pitää olla aikaa ajaa aina kun ei sada...

      • Jutustelija1

        Itse paikkaan ajamalla vesi/lumisateessa jos ei pääse keleillä tarpeeksi ajamaan.


      • ootsiekova
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Itse paikkaan ajamalla vesi/lumisateessa jos ei pääse keleillä tarpeeksi ajamaan.

        "Itse kyllä olen pärjännyt kilokyykyillä ihan hyvin toppatakki, hanskat, farkut, kengät yhdistelmällä"

        :)


      • rafaelinenkeli

        Erinomaisen uskottavaa että joku ajaa lumisateessa "kilokyykyllä"..onkohan kukaan niintyhmä että uskoo tuollaiset jutut..nimittäin pystyssä pysyminen lumisella tiellä/kadulla kymmentä metriä pidempää matkaa enemmän kuin epätodennäköistä.Kaasun "annostelu" 150 heppaisella mopolla jäätikkäällä???? Mitä luulette "sutiiko"vain paikoillaan


      • ThaiBox
        rafaelinenkeli kirjoitti:

        Erinomaisen uskottavaa että joku ajaa lumisateessa "kilokyykyllä"..onkohan kukaan niintyhmä että uskoo tuollaiset jutut..nimittäin pystyssä pysyminen lumisella tiellä/kadulla kymmentä metriä pidempää matkaa enemmän kuin epätodennäköistä.Kaasun "annostelu" 150 heppaisella mopolla jäätikkäällä???? Mitä luulette "sutiiko"vain paikoillaan

        Hyvä Rafael, lumisade ja luminen tie, sekä "jäätikäs" on kolme täysin toisistaan eri asiaa.

        En ota nyt kantaa Jutustelijan ajoihin, mutta näin hieman iäkkäämpänä motoristina kerron että muistan naapurin äijän, joka ajoi moottroipyörällään ympäri vuoden joka päivä.
        Kaupungissa asuin ja hän teki pyörällään työmatkat.
        Taisi olla joku Syntti tai Jawa en silloin tiennyt merkkejä.
        Nahkakypärä päässä ja sellainen tötterö turvassa, jolloin hengitys piti posket plussan puolella.
        Kunnon hansikkaat ja muut kuteet, että silleen.
        Kyllä siinäkin pyörässä heppoja oli, mutta heppojen annostelu ukolla, minulla ja varmasti myös Jutustelijalla tapahtuu oman mielen mukaan.

        Varo ajamasta Rafael varsinkin KTM SA:lla, jos se annostelee hepat sun puolestas, oot selälläs niinku Kurko kanveesissa, kun kerran yx Hd henno löi sitä pataan snagarilla.


      • sunälyykkydenkertoo

        jo toi kun puhut "Hd HENNO" Vaikka pitäisi kirjoittaa HEMMO! Hajoo hölmöytees.


      • ÄlykkyysKunniaan
        sunälyykkydenkertoo kirjoitti:

        jo toi kun puhut "Hd HENNO" Vaikka pitäisi kirjoittaa HEMMO! Hajoo hölmöytees.

        Näyttää oikeinkirjoituspoliisi pilkunnussija Maijalla jäänyt aikaa provoilla muillakin kuin Pattayan palstalla tänään.


      • Jutustelija1
        ootsiekova kirjoitti:

        "Itse kyllä olen pärjännyt kilokyykyillä ihan hyvin toppatakki, hanskat, farkut, kengät yhdistelmällä"

        :)

        Näin olen kertonut ja se pitää paikkansa. Kyllä kilokyykyissäkin katteet on ja ne suojaavat ihan mukavasti. Toki nolla keleillä ja varsinkin pakkasilla tulee kylmä, mutta sähkölämmittimet auttaisivat siihenkin vaivaan.

        Kaasun annostelusta sen verran että kun lähtee rauhallisesti liikkeelle niin homma toimii ihan ok. Toki jos alkaa jäällä nostamaan kierroksia nopeasti niin perä alkaa suunnata keulan kanssa samaan suuntaan. Mutta tuollainenkin tilanne korjautuu kaasun laskulla vaarattomasti.

        Olen olosuhteiden pakosta ajanut esim kaupunkien väillä Suomessa lumen jo valkaistua maan. En toki aktiivisesti ja joka päivä, mutta kauden jo tultua lopuilleen ennen talveen rauhoittumista.


      • Vanhmp

        On kaksi asiaa joista en luovu. Toinen on mp ja toinen?


      • sanottavaon
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Näin olen kertonut ja se pitää paikkansa. Kyllä kilokyykyissäkin katteet on ja ne suojaavat ihan mukavasti. Toki nolla keleillä ja varsinkin pakkasilla tulee kylmä, mutta sähkölämmittimet auttaisivat siihenkin vaivaan.

        Kaasun annostelusta sen verran että kun lähtee rauhallisesti liikkeelle niin homma toimii ihan ok. Toki jos alkaa jäällä nostamaan kierroksia nopeasti niin perä alkaa suunnata keulan kanssa samaan suuntaan. Mutta tuollainenkin tilanne korjautuu kaasun laskulla vaarattomasti.

        Olen olosuhteiden pakosta ajanut esim kaupunkien väillä Suomessa lumen jo valkaistua maan. En toki aktiivisesti ja joka päivä, mutta kauden jo tultua lopuilleen ennen talveen rauhoittumista.

        :)...


      • Jutustelija1
        sanottavaon kirjoitti:

        :)...

        Eli hymyilet ja kuola valuu oikeasta suupielestä :-)

        Emojisiko tulkitsin?


      • PippelisPuppelisPattis
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Eli hymyilet ja kuola valuu oikeasta suupielestä :-)

        Emojisiko tulkitsin?

        Olen hieman ihmetellyt, miksi Kurkolla ei ole käytössään kunnon tietsikkaa, että vois provoilla hauskemmin.

        😂😂💖💖😎🏍🏍💰💰💰💰💰💰💰💰💰🐵🐒🐵🐒🐵.


      • rafaelinenkeli
        ThaiBox kirjoitti:

        Hyvä Rafael, lumisade ja luminen tie, sekä "jäätikäs" on kolme täysin toisistaan eri asiaa.

        En ota nyt kantaa Jutustelijan ajoihin, mutta näin hieman iäkkäämpänä motoristina kerron että muistan naapurin äijän, joka ajoi moottroipyörällään ympäri vuoden joka päivä.
        Kaupungissa asuin ja hän teki pyörällään työmatkat.
        Taisi olla joku Syntti tai Jawa en silloin tiennyt merkkejä.
        Nahkakypärä päässä ja sellainen tötterö turvassa, jolloin hengitys piti posket plussan puolella.
        Kunnon hansikkaat ja muut kuteet, että silleen.
        Kyllä siinäkin pyörässä heppoja oli, mutta heppojen annostelu ukolla, minulla ja varmasti myös Jutustelijalla tapahtuu oman mielen mukaan.

        Varo ajamasta Rafael varsinkin KTM SA:lla, jos se annostelee hepat sun puolestas, oot selälläs niinku Kurko kanveesissa, kun kerran yx Hd henno löi sitä pataan snagarilla.

        Voi hyvää Päivää teidän kanssa! JAWASSA tai vaikkapa IC;ssä tehoja löytyy noin 12-16 heposen väliltä...voidaan todellakin olettaa niiden olevan "hieman" helpommin hallittavissa olevia,siksi toisekseen noihin aikoihin oli kaikissa kaksipyöräisissä karkea rengastus kesät talvet.Nykyslickseillä varustettu tämänpäivän kilokyykky sutii jo märällä asvaltillakin...


      • ThaimaassaTaasHauskaa
        rafaelinenkeli kirjoitti:

        Voi hyvää Päivää teidän kanssa! JAWASSA tai vaikkapa IC;ssä tehoja löytyy noin 12-16 heposen väliltä...voidaan todellakin olettaa niiden olevan "hieman" helpommin hallittavissa olevia,siksi toisekseen noihin aikoihin oli kaikissa kaksipyöräisissä karkea rengastus kesät talvet.Nykyslickseillä varustettu tämänpäivän kilokyykky sutii jo märällä asvaltillakin...

        Nykymoottoripyöräilijät, jotka ajavat esimerkiksi kuten puhe on lumessa, asentavat pyöriinsä karkean rengastuksen.
        Kyllä sutii joo, mutta sutimista säädellään siitä oikeanpuoleisesta kahvasta.

        Suosittelen sinulle oman valintasi mukaista helpommin hallittavaa moottoripyörää sen sijaan, että vaarantaisit henkikultasi esimerkiksi sateella, kun on märkä asfaltti, jollain niin erityisen vaarallisella nykypyörällä joka olisi varustettu nykyslickseillä.

        Voi hyvää päivää myös sulle 🐵🐒


      • Jutustelija1
        rafaelinenkeli kirjoitti:

        Voi hyvää Päivää teidän kanssa! JAWASSA tai vaikkapa IC;ssä tehoja löytyy noin 12-16 heposen väliltä...voidaan todellakin olettaa niiden olevan "hieman" helpommin hallittavissa olevia,siksi toisekseen noihin aikoihin oli kaikissa kaksipyöräisissä karkea rengastus kesät talvet.Nykyslickseillä varustettu tämänpäivän kilokyykky sutii jo märällä asvaltillakin...

        Kyllä ne sporttikumit välttävästi pitää että pääsee kaupungista toiseen jäälläkin, mutta ei siinä voi samalla tavalla puhua ajamisesta kuin kesällä. Eikä ole tarkoituskaan voida, sattuipahan vain välillä olemaan tarvetta liikkua ja lumi/jää oli jo/vieläkin maassa.


      • Usotsie
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Kyllä ne sporttikumit välttävästi pitää että pääsee kaupungista toiseen jäälläkin, mutta ei siinä voi samalla tavalla puhua ajamisesta kuin kesällä. Eikä ole tarkoituskaan voida, sattuipahan vain välillä olemaan tarvetta liikkua ja lumi/jää oli jo/vieläkin maassa.

        Talvella tulee monesti tahattomasti keulittua, kun sporttikumi pitää jäällä niin pirun hyvin.


      • SliksitRäkälässä
        Usotsie kirjoitti:

        Talvella tulee monesti tahattomasti keulittua, kun sporttikumi pitää jäällä niin pirun hyvin.

        Jos on varaa moottoripyörään, on varaa myös renkaisiin.

        Jos ei oo varaa renkaisiin, niin on varaa ainakin wifiin, että voi oireilla moottoripyöräpalstalla.

        Ohessa tosimotoristi:

        https://youtu.be/MsVCLwk8u8w


      • Usotsie
        SliksitRäkälässä kirjoitti:

        Jos on varaa moottoripyörään, on varaa myös renkaisiin.

        Jos ei oo varaa renkaisiin, niin on varaa ainakin wifiin, että voi oireilla moottoripyöräpalstalla.

        Ohessa tosimotoristi:

        https://youtu.be/MsVCLwk8u8w

        Kaikkea lukemaansa ei pidä ottaa niin tosissaan ;)


      • rafalaelinenkeli
        rafaelinenkeli kirjoitti:

        Voi hyvää Päivää teidän kanssa! JAWASSA tai vaikkapa IC;ssä tehoja löytyy noin 12-16 heposen väliltä...voidaan todellakin olettaa niiden olevan "hieman" helpommin hallittavissa olevia,siksi toisekseen noihin aikoihin oli kaikissa kaksipyöräisissä karkea rengastus kesät talvet.Nykyslickseillä varustettu tämänpäivän kilokyykky sutii jo märällä asvaltillakin...

        https://www.youtube.com/watch?v=xJpmgYx_X-4
        Esimerkiksi noin,,tämä pääsikin jo pitkänmatkaa,,
        Suosittelen ,,videota voi skipata noin 2.20 suoraan


      • ThaiBox
        rafalaelinenkeli kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=xJpmgYx_X-4
        Esimerkiksi noin,,tämä pääsikin jo pitkänmatkaa,,
        Suosittelen ,,videota voi skipata noin 2.20 suoraan

        Taitolaji.
        No kerroppa enkeli mitä eroa olisi ollut jos Tero olisi ajanut Jawalla tai IC:llä, niin päästään asiaan.
        Miten pyörän tehot vaikutti siihen, että etupää lähti hallinnasta?


      • rafalaelinenkeli
        ThaiBox kirjoitti:

        Taitolaji.
        No kerroppa enkeli mitä eroa olisi ollut jos Tero olisi ajanut Jawalla tai IC:llä, niin päästään asiaan.
        Miten pyörän tehot vaikutti siihen, että etupää lähti hallinnasta?

        Et katsonut tarkkaan,etkä ainakaan kuunnellut,juippi livautti kaasukapulaa sentin kaks,,välitön pidonmenetys ja mopo kyljelleen,,noin sujuu kilokyykyllä "ajeleminen" talvisaikaan.Asia muuttuu toiseksi jos kysessä endurotyyppinen menopeli jossa luonnollisestikin nastarenkaat alla,tuleehan noita vastaan joka talvi joitakin "sissejä".Joihin en luontevasti osaa sijoittaa palstoilla esiintyviä Bike-lehden lukijoita ...


      • ThaiBox
        rafalaelinenkeli kirjoitti:

        Et katsonut tarkkaan,etkä ainakaan kuunnellut,juippi livautti kaasukapulaa sentin kaks,,välitön pidonmenetys ja mopo kyljelleen,,noin sujuu kilokyykyllä "ajeleminen" talvisaikaan.Asia muuttuu toiseksi jos kysessä endurotyyppinen menopeli jossa luonnollisestikin nastarenkaat alla,tuleehan noita vastaan joka talvi joitakin "sissejä".Joihin en luontevasti osaa sijoittaa palstoilla esiintyviä Bike-lehden lukijoita ...

        En katsonut tarkkaan sekä ääni oli off.
        Jos livauttaa viripelin kaasukahvaa sentin tai jopa kaks, niin ei ole vikaa kaasukapulassa, eikä pyörässä, vaan korvien välissä.
        Menes nyt ajeleen ja osta itsellesi sen tyyppinen pyörä jonka haldaat, esimerkiksi endurotyyppinen KTM SA niin pääset baanalle luonnollisestikin.


      • rafaelitse
        ThaiBox kirjoitti:

        En katsonut tarkkaan sekä ääni oli off.
        Jos livauttaa viripelin kaasukahvaa sentin tai jopa kaks, niin ei ole vikaa kaasukapulassa, eikä pyörässä, vaan korvien välissä.
        Menes nyt ajeleen ja osta itsellesi sen tyyppinen pyörä jonka haldaat, esimerkiksi endurotyyppinen KTM SA niin pääset baanalle luonnollisestikin.

        No eihän kyse ollut noista mainitsemistasi asioista,vaan kyykkymopolla talvenkelissä ajamisesta,,jonka hallinnan vaikeuden tahdoin näin kaikille ainakin jonkunlaista tervejärkisyyttä omaaville satunnaisille lukijoille kertoa, on täysin toivoton ja kuolleena syntynyt ajatus.Itse en kyykkypyörää missään tapauksessa ostaisi/hankkisi minkäänlaiseen käyttöön,saati talvenkelissä liikennöintiin.


      • Jutustelija1
        Usotsie kirjoitti:

        Talvella tulee monesti tahattomasti keulittua, kun sporttikumi pitää jäällä niin pirun hyvin.

        Repesin :-)

        Mutta asiaan, niin kyllä minäkin muuhun kuin jäällä ajamiseen niitä kyykkyjä olen aina hankkinut, mutta talvi tulee ennemin tai myöhemmin ja kauden lopetus tuppaa välillä venymään. Tästä seuraa sitten se että maa on jäässä ja pyörällä vielä ajetaan.

        Nautinnolliseksi en hommaa väitä muuten kuin extreme mielellä. Ja ei juu varmastikaan kannata kokeilla jos ei omaa ajokokemusta talvelta yleensä muilla pyörillä ja jäällä ajoon tarkoitetusta kyykystä sen verran että pyörä itsessään on hallussa.


    • KuunoRakvere

      Ma ei luopuu siit toisest. Kuis käsi käyb? Kussa mun hopoti?

    • Sutsuki4000cc

      Mie käytän nastoi kesät talvet. Renkais ja kortonkis. Hyvin männeepi.

    • ajahenkesiedestä

      Pakko se on ajaa, kun ei muutakaan oo.

    • nauraajovain

      Suomalaiset ne on niin paskaa porukkaa,ei minkäänlaista aihetta ole olemassakaan etteikö siitä aleta vittuilla ja nälviä toisia,vittu pitäkää tunkkinne kusipäät,ajakaa tai olkaa ajamatta ,saatana tehkää mitä lystäätte.

      • HondaKurkonAkseli

        Mulla siis meni hermot.


    • sevaanonniin

      Ihan ok, ettei aja sateella, jollei tykkää ajaa kuin auringonpaisteella. Ihan ok ajaa missä kelissä vain, jos siltä tuntuu. Ei vaan ole mitään yksiselitteistä totuutta siinä, mistä kukakin tykkää...

      • Jutustelija1

        Totuus on, että kun tekee sen mikä hyvältä tuntuu. - Niin ei vanhana kaduta (Eikä nuorenakaan).


    • Ajoin 8000 km enkä osunut kuin kerran sateeseen ehkä puolen tunnin verran. Muutama päivä oli kyllä suunniteltava sadetutkaa tuijotellen, että tuossa kohtaa nykäisen tuonne ja sitten voin jatkaa tuohon aikaan, mutta ei se mitään avaruustiedettä ollut.

      • Jutustelija1

        Joo, sadetutkalla kyllä saa hommaan lisää toimivuutta.


      • Jutustelija1 kirjoitti:

        Joo, sadetutkalla kyllä saa hommaan lisää toimivuutta.

        Kesää odotellessa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe