Kovasti on väitteitä, että vanhat Toyotat viedään käsistä ja laivataan Afrikkaan. Jotkut väittävät eri tilastojen perusteella, että vienti on pientä, mutta tavattoman vähän noita vanhoja Toyotia löytyy romuttamoltakaan. Meneekö nuo Toyotat jotenkin tilastojen ohi?
Totuus Toyota-viennistä Afrikkaan?
56
20909
Vastaukset
- Vanha.höperö.jankuttaja
Mitä helvetin väliä on sillä mitä liikennekelvottomalle romulle tapahtuu? Jääkö se ladon taakse maatumaan, paalataanko vai viedäänkö Marsiin.
Aivan sama. Kelvoton liikenteeseen joka tapauksessa.
Nämä Afrikkajutut ovat jonkun seniilin päähänpinttymä josta ei ole koskaan esitetty mitään todisteita. Kukaan ei ole kertonut koskaan myyneensä yhtään autoa Afrikkaan tai esittänyt linkkiä yhtiön sivuille joka harjoittaisi tällaista liiketoimintaa.
Sitkeä tuo seniili on, se täytyy myöntää.- Anonyymi
Hybridit eivät kelpaa Afrikkaan käytettyinä. Ne lvat liian hankalia korjattavaksi. Yksinkertaiset perusautot ilman ylimääräistä kelpaavat paremmin.
- PaalaPaalari
Yhtyhtään tohjoa ei mene Afrikkaan. Se on ihan legendaa. Niin keskimäärin. 200t km:n kohdalla tojonpuristetaan paaliksi b-luokan peltiä.
- Anonyymi
Vävyni, joka on vannoutunut Bemarimies, hyväkuntoinen -94 perintö-Corolla lähti vajaat 2 viikkoa sitten Afrikkaan ja samalla kertaa meni täältä 2 muutakin Toyotaa ja sai sen verran hyvän hinnan, että ilmeisesti kannatti luopua siitä.
- aasialainenHalpisRules
Kyllä niitä rahdattiin taannoin Afrikkaan ja ihan niistä parsittiin köyhille kulkupelejä. Nykyiset ovat sen verran hankalia tekniikaltaan ettei kylän takoja osaa korjata ja vienti väheni. Jopa venäläiset kävivät vielä jokunen vuosi sitten ostamassa vanhat Toyotan romut pois, mutta sielläkin ollaan päästy tuo köyhyysaste ohi.
- Afrikkasatu
Opettavainen tarina: lasten piti hammaslääkärin suosituksesta luopua tuteista. Turusta luopuminen ei lapselle ole helppoa, tulee itku. Lasten äiti rupesi hyvissä ajoin kertomaan että Afrikassa on pari lasta jolla ei ole ollenkaan tutteja. Hommaa pehmitettiin muutama viikko ja sitten mentiin lentsikka-asemalle kahvilaan syömään viinerit ja muumilimpsat ja sitten äiti meni tuttipussi kädessä juttelemaan lentoemännälle.Lentoemäntä oli heti messissä. Se otti tuttipussin vastaan kiitellen ja epäilemättä kiikutti sen roskiin. Lapset olivat tavattoman tyytyväisiä ja tutista luopuminen oli helppoa.
Vanhemmiten kerrottiin että se oli vähän narrausta kuten joulupukkikin. Niin ettei aikuisena mene halpaan jos autokauppias lässyttää jotain Afrikan kysynnästä. Paaliin se menee jos on ruostunut.- Uskossalujana
Näin se menee. Tojopappakin uskottelee itselleen oman ikivanhan rusosteläjänsä erinomaisuutta. Itku pääsisi jos tietäisi että ne vaihe olit menee suoraan paaliin.
Usko merkkiin säilyy valkoisiin valheen ja kun ei koeaja mitään muuta merkkiä. - Rotteloseon
Joskus uskoo joulupukkiin tai hammaskeijuun ja toopeimmmat luulee että Tojo on laadukas.
- Wero
Niin täältä viedään tojotat .ja vastavuorosesti jotkut raahaa tänne vanahat bemarin ja mersun romut sammoo paskoo ku tojotkin
- Herkkäuskoisiaovat
Vertaus on osuva. Ainakin tämän palstan tojotistit ovat lapsenuskoisia. Onneksi maailmalla viisastutaan pikkuhiljaa.
- tehthetheh
Ainakin viimeiset Carinat kummasti kaikonneet myös purkaamoilta ja vain näkee enään vain jäärillä.Myös mädät hiluxsit ja hiace lähti yhtäkkiä erään talon pihasta.
- KajalanTojot
En tiedä onko pohjois-KarjalaPohjois-Karjalan valtaisat tojokannat samanlaista uskottelua, mutta tottahan se on että tuolta itäreunalta löytyy köyhimmät alueet ja varmaan sitten myös paksummat autot.
Todennäköisesti Pitää kuitenkin mennä aikaa kauas itä-Karjalaan ennen kuin Tojo alkaa kiinnostamaan, ja sittenkin taigan mies ottaa mieluummin Ladan joka on luotettavampi. - tonninkärry
kyllä ne menee. Myin vanhaa tojotaa ja tonnia yli ei saanut kuulemma maksaa.
Tonnin saa kun laittaa ilmotuksen ja heti lähtee käsistä.- Anonyymi
Ei lähdekään ,koitin 190€..2-malli.88-92..eurajoki romuun kai se annettava.toriin Laitoin
- autokauppias_evp
Afrikkaan päätyy täältä Suomesta paljon muutakin, kuin pelkästään Toyota autoja. Jobbareilla on jatkuvasti ostoilmoituksia maaseudun lehdissä ja työpaikkojen parkkipaikoilla ilmestyy tuulilasiin lappuja, joissa halutaan ostaa juuri sinun autosi. Reilua kauppaa, ei potkita renkaita, eikä ehdotella mitään vaihtoja, kuten jossain nettiauton palstoilla on pitkä lista hukka-ukkojen ehdotuksia.
Ja kun maailmalla liikkuu, niin aivan uskomattomista paikoista voi bongata joskus Suomessa liikenteessä olleen auton, kun esim. takalasissa oleva tarra on vielä paikoillaan. Ja entinen suomalainen bussi kuljettaa jossain vinku-intiassa jengiä vielä täysiään. Kerran jopa tapasin entisen omankin autoni takavuosilta itäisillä mailla (ei siis Afrikassa), sain olla jopa kyydissäkin, tarroista ja takapenkin alla olevasta johtoliitoksesta tunnistin entiseksi autokseni, kun varmistin asiaa.
http://diepresse.com/home/wirtschaft/international/492556/Oesterreichische-Schrottautos-fuer-Afrika- KöyhätkinInhoaa
Joo, mutta vähiten kysytään Tojoa.
- Etelä-Eurooppaa
Tuskin Suomesta asti haetaan autoja Afrikkaan. Paljon lähempänä on tarjolla tuoreempaa kalustoa jota ei ole liotettu suolassa useaa kuukautta vuodessa. Ei Afrikkalaisetkaan tyhmiä ole.
- vaikkakuinkapaljon
Jatkuvasti ostetaan täältä Suomestakin myös tojakkia Afrikkaan.
Tuossa muutama ostaja, jotka ostaa täältä Suomesta vientiin:
http://www.vientiautot.fi/
https://www.ranjia.fi/
http://www.suomenromukone.fi/afrikan-autovienti - hiasefani
Tuolla Ranjian sivulla sanotaan, että vaikka Hiace olisi 25 vuotta vanha on sen tekniikka kunnossa! Hiace oli aivan ylivertainen paku, sen myynti Suomessa torpattiin jollakin saastemääräyksellä, siinä taisi olla kilpailijoiden lobbarit pelissä.
Suomessa on varmasti tuhansittain Hiace-faneja, jotka ostaisivat uuden siltä istumalta, jos myynti saataisiin jälleen käyntiin. Toyotan nerokkaasta insinööritaidosta kertoo se, että vaikka Hiace suunniteltiin jo 90-luvun alkupuolella, on se edelleen kovaa valuutta eivätkä kilpailijat ole saaneet etumatkaa vieläkään kunnolla kiinni. - autokauppias_evp
hiasefani kirjoitti:
Tuolla Ranjian sivulla sanotaan, että vaikka Hiace olisi 25 vuotta vanha on sen tekniikka kunnossa! Hiace oli aivan ylivertainen paku, sen myynti Suomessa torpattiin jollakin saastemääräyksellä, siinä taisi olla kilpailijoiden lobbarit pelissä.
Suomessa on varmasti tuhansittain Hiace-faneja, jotka ostaisivat uuden siltä istumalta, jos myynti saataisiin jälleen käyntiin. Toyotan nerokkaasta insinööritaidosta kertoo se, että vaikka Hiace suunniteltiin jo 90-luvun alkupuolella, on se edelleen kovaa valuutta eivätkä kilpailijat ole saaneet etumatkaa vieläkään kunnolla kiinni.Joo, tässä ketjussa vaan on aivan tietämättömiä tästä Afrikaan ja muustakin ulkomaile viennistä autojen ja koneiden suhteen. Toyota on todella haluttu juuri Afrikan vientiin täältä Suomestakin.
Tuo kauppa on melkoista liiketoimintaa, siinä pyörii aika isot rahat. Se vanha Suomesta ostettu romuauto on melkoisen kovassa hinnassa Afrikassa, kun siitä on jokainen rahastanut matkan varrella, lisäksi lopullisen kohteen valtio vielä ottaa veroina melkoisen siivun.
http://www.esaimaa.fi/Online/2015/04/05/Afrikka nielee vielä romuautoja/20151271/4
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/toyotasi-voi-korotella-afrikassa/322644/
http://www.hs.fi/autot/art-2000002560965.html
http://www.syvakuru.fi/afri.html - ei.viaton
Vanhoja juttuja ovat nuo artikkelit ja hittituotteeksi mainitaan kaasarikoneiset vanhat romut. Ruiskut kun eivät suostu toimimaan epämääräisellä afrikkalaisella bensalla.
Onhan se hienoa että joku pystyy saamaan kiksejä siitä että ajaa autolla joka on niin yksinkertainen että sen pystyy savannillakin sepittämään ajokuntoon. Kyse ei nimenomaan ole viattomuudesta vaan siitä että vanhan paskan vikoja pystyy korjaamaan vähälläkin ymmärryksellä ja työkaluilla. - Neeivaanosaa
hiasefani kirjoitti:
Tuolla Ranjian sivulla sanotaan, että vaikka Hiace olisi 25 vuotta vanha on sen tekniikka kunnossa! Hiace oli aivan ylivertainen paku, sen myynti Suomessa torpattiin jollakin saastemääräyksellä, siinä taisi olla kilpailijoiden lobbarit pelissä.
Suomessa on varmasti tuhansittain Hiace-faneja, jotka ostaisivat uuden siltä istumalta, jos myynti saataisiin jälleen käyntiin. Toyotan nerokkaasta insinööritaidosta kertoo se, että vaikka Hiace suunniteltiin jo 90-luvun alkupuolella, on se edelleen kovaa valuutta eivätkä kilpailijat ole saaneet etumatkaa vieläkään kunnolla kiinni.On totta että Tojon vanha diesel oli kestävä. Ihan tosi kestävä, yhtä kestävä kuin vanha Mersu, Indenor tai Perkins. Ne oli painavia, janoisia ja tehottomia ja savuttivat valtavasti. Sellaisella ei vaan enää.pärjää. onneksi eurooppalaisista autotehtaista vain yksi on tosissaan kärähtänyt vippaskonsteista. Toyota on ikävä kyllä pudonnut kelkasta täysin. Diesel ja hybridit ovat molemmat out sillä hetkellä sähköauton toimintasäde kaksinkertaistuu
- corolla_afrikkaan
ei.viaton kirjoitti:
Vanhoja juttuja ovat nuo artikkelit ja hittituotteeksi mainitaan kaasarikoneiset vanhat romut. Ruiskut kun eivät suostu toimimaan epämääräisellä afrikkalaisella bensalla.
Onhan se hienoa että joku pystyy saamaan kiksejä siitä että ajaa autolla joka on niin yksinkertainen että sen pystyy savannillakin sepittämään ajokuntoon. Kyse ei nimenomaan ole viattomuudesta vaan siitä että vanhan paskan vikoja pystyy korjaamaan vähälläkin ymmärryksellä ja työkaluilla.Tuossa sitten ihan tätä päivää, kun vanhaa Toyotaa on lavetilla matkalla Afrikkaan.
https://www.facebook.com/Auto-Export-for-Africa-co-Oy-Hansasun-Ab-138769076167318/
Taidan myydän omankin Corollan Afrikkaan, kun ei ole enään nuorisolla sille käyttöä. - Anonyymi
hiasefani kirjoitti:
Tuolla Ranjian sivulla sanotaan, että vaikka Hiace olisi 25 vuotta vanha on sen tekniikka kunnossa! Hiace oli aivan ylivertainen paku, sen myynti Suomessa torpattiin jollakin saastemääräyksellä, siinä taisi olla kilpailijoiden lobbarit pelissä.
Suomessa on varmasti tuhansittain Hiace-faneja, jotka ostaisivat uuden siltä istumalta, jos myynti saataisiin jälleen käyntiin. Toyotan nerokkaasta insinööritaidosta kertoo se, että vaikka Hiace suunniteltiin jo 90-luvun alkupuolella, on se edelleen kovaa valuutta eivätkä kilpailijat ole saaneet etumatkaa vieläkään kunnolla kiinni.Ei Hieacea mitenkään kielletty myymästä. Se ei vain yksinkertaisesti täyttänyt voimaan tulleita määräyksiä, eikä Toyotaa kiinnostanut kehittää sitä määräysten mukaiseksi. Ostivat mielummin valmiin määräysten mukaisen pakun Stellantikselta omaan myyntiinsä.
- kaikille.paras
Turkista olisi lyhyempi reitti Afrikkaan. Turha niitä on Suomen kautta kierrättää.
- MuhammadAlJasir
Hyvä kun päästään romuista eroon afrikkaan...
- Tallissa-ollut
Mulla seisonut tossa pihalla jo 9vuotta 1.6gti liftbackki eikä ole kelvannut kellekkään...ei edes pahemmin mätä ja ajettu ollut joskus 212th......voipi olla että jo viety paaliin täytyy käydä katsomassa maalla....joskos romumiehelle tuon heittäisi.
- Afrikkaan.viedään
japanilaisten autojen lisäksi Volkkareitakin, sellaisia 80-90-luvun alkujen malleja. Ne vielä kestivätkin jotain, toisin kuin nämä nykyiset konsernirempulat.
- Corolla1994
Minulta on yritetty ostaa 94 corollaa Afrikkaan. Miten pitäisi paperit tehdä?
- Toijota
Ranja Center haki auton päivän kuvien lähetyksen jälkeen. Vanha Avensis, josta liikennekelpoisena pyytävät nettiautossa tuhansia. Nopeasti hakevat ja menee valtaosin Afrikkaan toyotat. Sieltä taas osa ihmisistä haluaa Suomeen. Tulevat kuulemma kuitenkin eri aluksilla millä autot menevät? Tiedä häntä.
- Anonyymi
Eräs kaveri on ostamassa corollaa Afrikkaan. Otanko ensin rekisteristä pois vai myynkö normaalilla tavalla?
- Anonyymi
Normaalilla tavalla ettei jää sun nimiin auto.
- Anonyymi
CAMRYY 2012 Antoivat sata eurua vaa romumieheet
- Anonyymi
On ympäristö- ja ilmastorikos viedä vanhat romuautot Afrikkaan. Sielläkö ne eivät saastuta?
- Anonyymi
Kyllä se vaan on niin, että Afrikkaan ne menee! Ruostuminen loppuu siellä. Toyotassa ei ole lämpöongelmia ja korjaaminen onnistuu ilman hienoja laitteita! Varaosia löytyy pilvin pimein! Hiekka ei ongelma voimansiirrolle, etenkään takatuuppareissa! Saisivat uusia autoja halvemmalla, mutta niillä ei tee siellä mitään!
- Anonyymi
Vanhat Hiacet ja Hiluxit kelpaa, alle 20 vuotiaat henkilöautot huonommin, koska tekniikka on niissä on jo hottentoteille liian vaativaa korjattavaksi savannilla.
Tullin tilastojen mukaan Toyotien vienti Afrikkaan on luokkaa vain 200-300 autoa vuodessa. Se ei ole koko merkin poistumasta kuin pieni murto-osa.- Anonyymi
Tuosta Afrikkaan vietyjen Toyotien määrästä puuttuu yksi nolla. Toyotia viedään Afrikkaan vuodessa 2000-3000 kappaletta. Muita merkkejä yhteensä se 200-300 kappaletta.
- Anonyymi
Tänään myin rakkaan Hiaceni vietäväksi afriikkaan. Vuoden 2000 Hiacesta jolla ajettu 420000km sain 5600€ käteistä.
Nyt pitäisi lähteä hakemaan viimeisen vuosimallin oikeaa Hiacea jolla ajettu vasta 160000km. Siinä on autoa loppu elämäkseni.
Sitä myytyä ei muuten oltu vielä hitsattu kertaakaan. - Anonyymi
Eilen lähti mun vanha tojo, ja Afrikkaan kuulemma päätyy ostajan mukaan
- Anonyymi
Suomessa kaikki vanhat Tojot hybrideiksi tai sähköautoiksi ja vanhat Afrikkaan saastuttamaan, niinkö? Sekö on viisasta ilmastopolitiikkaa? Kaikki yli 10 vuotiaat vaihtoautot pitäisi määrätä paalattaviksi, jos oikeasti halutaan edes pientä muutosta.
- Anonyymi
Itse olen tastä jutusta ottanut paljon selvää ja täälä paikallinen auto hajottamo missä on joku afrikan vienti juttu samassa kaikki autot esim nissanit,ww, skoda toyotat ja jotain muita kaikista paalinmenevistä puretaan kaikki käyvä osa pois ja afrikkaan. Ne afrikan pojat ostavat viikottain näinä vientiin joka mitä olen katsellut ww mk3 , carina e ,corolla,hiace,primera, ja jotain muita. Joka kuukausi lähtee isoja kontteja täynä auton osia ja autoja näin se vaan on en vaan ymärrä että näinkö maapallo paranee? No saapaham ajaa laatu autolla;)
- Anonyymi
Ja tuohon äsköseen vielä että kun romutustodistus kijotetaan jostain toyotasta tai edellä mainituista merkeiseistä niin afrikassa se sama ajaa vielä toiset samanlaiset mitä suomessa ei sii sama kori vaan kaikki korista lähtevät osat. tämä siis ei kokosuomessa jossain päin suomea on vaan kattoalas ja prässiin. :(
- Anonyymi
VlT.TU. Mitä sääntöjenvastaista oli laittaa kuva Afrikkaan roudatusta Hiacesta.
- Anonyymi
VIELÄKÖ NE VIE NIITÄ AINAKIN 2000-2003 VÄLILLÄ TÄTÄ OLI JA LEHDISSÄ KIRJOITETTIIN MUTTA ONKO NYT TILANNE TOINEN
- Anonyymi
VIEDÄÄNKÖ ENÄÄ 2010-2020 L TOYOTIA VANHOJA AFRIKKAAN. EDES NETTIAUTOSSA EI PALJOA NÄE MYYNTI ILMOITUSTA CRESSIDASTA SAATIKKA COROLLASTA V 1987-1991
- Anonyymi
Kaksi kirjettä tullut tässä kuussa Ptm Trading oy nimiseltä yritykseltä . Merkin perusteella ostavat Trafilta tiedot Hiacen omistajista. Rekisterinumero ja vuosimalli on kirjeessä. Tarjoutuvat ostamaan -84----2001 mallisia Hiaceja. Hiluxia, wv taroja, Mazda 2002. Afrikan vientiin. Tänä vuonna tullut jo kymmenkunta kirjettä muiltakin ostajilta. Ranialle myin muutama vuosi sitten -85 mallin Hiacen, 1500€. Sanoi että takaluukku irrotetaan, Luukku peitetään puoliksi, sisälle kumpaankin reunaan pitkät penkit vaikka lastulevystä ja bussikäyttöön menee.
- Anonyymi
Myös Ranskalaiset lähtee kuten oli jo hiukan vaikea myytävä Citroen ZX ja Peugeot 406 mallit myös lähteneet
- Anonyymi
Ainakin Keniassa safarimatkojen järjestäjät haluavat autoikseen Toyota Hiaceja. On kuulemma ainoa malli, joka siinä hommassa kestää. Ja jos hajoo niin on kuulemma helppoa ja halpa korjattava.
Asiasta keskusteltiin siellä kun oltiin reissussa.- Anonyymi
On ollut sitten aika pienen budjetin safari jos Tojatalla on joutunut matkaamaan. Range Rovereita ja vastaavia on tullut enemmän vastaan.
- Anonyymi
Tilastojen ohi niistä suurin osa menee, oma corollakin lähti keväällä, omissa nimissä vieläkin. Onneksi tein luovutusilmoituksen. Melko vähän ajettu vielä (340 000), vänkärin helman olisi saanut paikata seuraavalle leimalle, ei kiinnostanut hitsata. Sitä oli yritetty jo aiemmin ostaa. vm 1994.
- Anonyymi
Ei siellä päiväntasaajalla muut kestä kuin Toyotat.
- Anonyymi
Dieselit halutaan nyt Afrikkaan ja Baltiaan, kun ovat niin matkakestäviä.
Matka jatkuu.
Käytetty auto on hyvä ilmastoteko,
kun mineraaleja säästyy.
- Anonyymi
Lämpöisessä jopa Tojokin voi toimia eikä ruostu niin pahasti.
- Anonyymi
Ave
- Anonyymi
Joo Afrikkaan niitä menee ja kun ovat parempia kuin muut merkit pääosin. Ihan tilastofaktaa ollut vuosia maailman vähävikaisimmat listauksissa, vaikka jotkut uunot yrittää muuta väittää vuosikaudet sepittäen joutavaa ja kyseenalaisia lähteitään.
Itse ostelen tojotia kunhan toimii vähintäänkin 500e/kpl. Afrikasta perillä monesta saa parhaillaan yli 10 000e/kpl. Ihan kohtuullista bisnestä tämä.- Anonyymi
Veljeltäni lähti Ave puoli vuotta sitten Afrikkaan. Sitä minä en ymmärrä, että mitä v... Afrikkalaiset tekevät yli 480000 ajetulla -97 Avensiksella? Ehkä se myydään siellä 180000 ajettuna?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk274665Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133008Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141249Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.451045Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231014PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht120834Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport39817- 37784
- 110768
- 137697