mustasukkainen koira/ johtajuusongelma

Neuvokaa

Hei. Perheessämme on vuoden vanha kultainennoutajanarttu. Koira saa olla sängyssä ja sohvalla. Koira osaa istua, mennä maahan, antaa tassua ja kulkee suht hyvin hihnassa, vaikka treenattavaa siinä vielä vähän on.

Koira on ollut meillä 8-viikkoisesta asti. Minä olen ruokkinut ja opettanut koiraa ja pistän enemmän rajoja, mieheni antaa koiralle helposti periksi eikä osaa käskeä. Miestä seuraa jokapaikkaan ja on häneen kovin kiintynyt.

Ongelma onkin, kun halaamme toisiamme, koira tunkee väliin. Vaikka istuessamme sohvalla. Ja jos istumme lähekkäin ja juttelemme koira tunkee väliin. Mies valitettavasti palkitsee koiran rapsutuksilla, ajattelee vaan sen haluavan huomiota mitä se tietysti onkin.

Viime yönä pistin koiran ulos, häiritsemästä kun hyppäsi sänkyyn kuullessaan meidän liikkuvan ja halailevan ja oli siis aikomus harrastaa seksiä. Koira oli siis alunperin lattialla ja hyppäsi siitä sänkyyn. Koira alkoi aika pian ulkona haukkua, saattoi nähdä ulkona jonkin eläimen (meilläpäin liikkuu rusakoita, hirviä, kissoja, peuroja..) tai sitten vain halusi sisälle.

Kun päästimme koiran lopulta sisälle, koira loikkasi samantien sänkyyn mun puolelle, ja kun koitin mennä maate käskemällä koiran siirtymään, murahti ja koitin ottaa pannasta kiinni ja toruin, näytti hampaita. Sitten häntä heilui jäi makaamaan paikoilleen ja sain koiran lopulta alas (puoliksi kiskomalla) ja koira meni maahan maate missä yleensä öisin nukkuukin, ( joskus jalkopäässä). Miten opettaa alas-käsky jos on itse sohvalla/sängyssä? Tai vaikka seisoisi vieressä. Mitä tässä pitäisi nyt tehdä?

10

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvokaa

      Niin ja usein nylpyttää miestäni. Olen sanonut miehelleni sen merkitsevän alistamista (olenko oikeassa?) ja hän on työntänyt koiran alas.

    • meilläkoira

      ei saa tulla sänkyyn ollenkaan. Se on joko ei saa tulla, tai sitten saa tulla. Ei mitään siltä väliltä. Te ette ilmeisesti halua sitä sänkyyn ja silloin pitää olla johdon mukainen ja joka kerta poistaa koira sängystä. Lopulta se näkee, että ette anna periksi ja ei enää koita sänkyä. Hommaatte sille oman pedin missä se voi nukkua.

    • hohhoijjaa_taas

      Auktoriteettiongelma ja tuossa käy vielä huonosti. Voipi tulla hammasta ja koira piikille :(

      Koira alas sängyltä.

    • hellivaa

      Vuoden ikäisenä ottanut johtajan paikan perheessä. Tarttis varmaan tehdä jotain?

    • EHeheee

      Ei koira osaa olla mustasukkainen,vaan on oppinut olemaan sängyssä. Koiralle on opetettu tassun antaminen,miksi ei sitten ole opetettu ettei sänkyyn ole asiaa? Jos halutaan koiran poistuvan sängystä silloin opetetaan pois käsky, ei se ole sen monimutkaisempaa .

    • Trytty

      Koira on nyt ruvennut komentelemaan teillä. Jatkossa voi seurata aggressiotakin. Mies on silloin syypää ongelmaan. Huomion hakeminen tuolla tavoin ei ole harmitonta vaan koira kiilaa teidän väliinne. Koita saada mies tajuamaan että hän on tekemässä vakavaa virhettä koiran kasvatuksessa. Kysymys on rajojen laitosta. Valitettavasti hän viestii koiralle että on sallittua tulla teidän väliinne ja syrjäyttää sinut.
      Kyllä meilläkin koirat saa olla sängyssä ja sohvilla, mutta marssijärjestys on selvä: kun ihminen vaatii tilaa itselleen, koiran on poistuttava mukisematta. Perheen kaikkien ihmisten on vaadittava tätä aina, kaikissa tilanteissa.
      Pannasta raahaaminen on aika tehotonta toimintaa, suora kommunikaatio on toimivampaa. Eli kunnon komentaminen, päättäväinen tuijotus, painostus tottelemaan. Tarvittaessa pitää osata karjaistakin pahalla äänellä. Meillä käytetään käskysanaa "Pois!" Lisättynä käsimerkillä, sormien napsautuksella. Aluksi joutuu tietysti julmistelemaan voimakkaasti jotta koira ymmärtää, mutta oppii nopeasti ja jatkossa riittää rauhallisesti lausuttu käskysana ja sormien napsautus.

    • koulutukseenjatavoille

      Komentakaa koira pois sängyltä, ja kiellätte sen siltä kokonaan jatkossa.Minä komentaisin myös sohvilta jatkossa, jotta tajuaa alemman paikkansa.Jos yöllä on ongelmia, laitat koiraportin makkarin ovelle, ja koira portin toiselle puolelle, se tottuu siihen järjestelyyn kyllä.Ja jos alkuun protestoi, älkää olko huomaavinanne, niin tehoaa nopeiten.Koirakouluun menokaan ei ole ollenkaan huono idea, siellä neuvotaan miten koira saadaan tottelemaan omistajaa ;) Sieltä saisit hyvät eväät koiran koulutukseen, ja arkitottelevaisuuteen,suosittelen.

      Mutta siis käskette sängyiltä ja sohvilta aina pois,ja viette pois, jos ei muuten tottele.
      Jos koira tunkee väliinne, käske miehen myös komentaa koira pois.
      Jos mies ei osuuttaan tee, koira luultavasti nappaa jotakuta kohta, ja sitten ette enää halua sitä kohta enää pitää.
      Vikana tuossa on,et olette antaneet sille liikaa vapauksia, sängylle, sohville ylentäneet koiran johtajaksi.Ja kun se tuppaa sängyille/sohvalle, ette tajuneet komentaa pois,vaan mies kehui silityksin siitä,ja koira hykertelee onnesta johtajana.
      Koiraa ei pidä sääliä siitä,ettei se sängyille pääse, se on KOIRA.Ja koiran pitää tietää paikkansa,s e ei ole ihmisen sänky.

      Nyt siis koira ja mies kuriin, muuten on kohta isoja ongelmia.Koira kääntyy jo sinua vastaan, ja koira kodinetsijänä kohta ongelmakoirana jollet ota ohjia käsiisi.

      Koiraa pitää kouluttaa, ei tietenkään koskaan kovakouraisesti, vaan määrätietoisesti oikeanlaiseen käytökseen ohjaten, ja siitä kehuen ja palkaten.

      Koirastanne tulee vallan mainio ja ihana aikuinen koira, kunhan teet asialle nyt jotain.
      Koulutus, ja rajojen laitto kotona.Paljon liikuntaa, ja tottelevaisuus harjoituksia myös vieraassa ympäristössä, niin kyllä siitä hyvä tulee.

    • Jotakinrotia

      Miks sen edes pitää sinne sänkyyn päästä, nukkukoon lattialla sängyn vieressä...se ukko.

      • konstillavaan

        Isonkin koiran saa sängystä pois, jos ei komentamalla, niin tempaisemalla täkin7 lakanan kanssa latgtialle. Muutama lattiaan veto komennon kera, niin menee perille, tai sitten voi kokeilla toistakin keinoa, käskee alas ja viskaa namin lattialle jolloin koira yleenäs l'hte herkun perään, ja sitten on hyvä koira, kun tottelee. Kumpaakin konstia käytin itsepäiselle, ärhentelevälle harmalalepystykorvalle jonka sain ukon kylkiäösinä, Kuukaudessa oppi, että mun paikka on ukon vieressä ja koira saa tulla sänkyyn vasta luvan saatuaan,. Ja lähtemään pois käskyustä. Tpimi kaikki 10 v, minkä koira eli, vaikka koulutus alpitettiin 3 v ikäisenä.


    • Nlykävijä

      Ihan järkyttäviä ohjeita.. Kun koura tulee teidän halatessa väliin, se on rauhoittava signaali. Samalla tavalla koira toimii, jos se epäilee kahden muun koiran välien kiristyvän. Suomeksi, koirasta tilanne näyttää tappelun alulta ja se yrittää rauhoitella teitä. Se on todennäköisesti oppinut, ettei se riitä, vaan omistaja alkaa meuhkaamaan. Joten yrittää rauhoitella lisää.. Nylkyttäminen on teidän tilanteessa koiralle epätoivoinen keino purkaa stressiä. Yksinkertainen keino opettaa koiralle sängystä alas tulo, on vaikka sen iltaruoka. Pyydä koira sänkyyn ja anna reilusti ruokaa palkaksi lattialle. Harjoittele samaa vaikka sohvalla. Anna käsky ja heitä herkku lattialle. On epäreilua koiralle vaatia siltä asioita, joita ei ole sille lainkaan opetettu. Älä välillä laske koiraa sänkyyn ja välillä taas rankaise sitä siellä olemisesta. Ja unohda kuulemasi johtajuushöpinät, moiset jorinat on tiedekin kumonnut jo aikaa sitten. Hakeudu koirasi kanssa perustottelevaisuuskurssille ja hyödynnä kirjaston koirakirjoja niin saat teille mukavamman arjen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe