Makeavesijäähdytys ongelma

Kansipahviko

Makeavesijäähdytteinen vene jossa merivesikiertää hyvin mutta makeavesipuolella on ongelmaa.
Lauhdutin/jäähdyttimen korkista rupeaa glykoli/vesi seos tulvimaan yli. Korkissa on jousitiiviste jonka pitäisi päästää ylimääräiset paineet pois. Mutta vaikka lauhduttimen täyttäisi vain puoleen väliin niin kun lyö kunnolla kierroksia nestepinta nousee ja tulvii yli. myös lämmöt alkavat nousta yli95. Tyhjäkäynnillä ajaessa ei mitään ongelmaa ja lämmöt pysyvät 85 asteessa. Voiko olla muuta vaihtoehtoa kuin että kansipahvi on palanut? Öljyn seassa ei ainakaan ole tippaakaan vettä/glykolia.

11

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitaanTietamaton

      Eipä keksi äkkiseltään muuta syytä kuin kansitiivisteen rikkoutuminen. Tuleeko nesteen mukana ilmakuplia, jos onnistuu avonaisesta korkista katsomaan nestepintaa?

    • kansipahviko

      Ei oikein onnistu katsominen... virtaus on niin kovaa ettei oikein kuplia erota.

    • Uusiosa

      Millainen termostaatti moottorissa on? Huonosti toimiva termostaatti voisi hyvinkin olla syynä. On itsellä autokäytöstä tismalleen tuollainen kokemus! Ikääntynyt ja kalkkiutunut/likaantunut termostaatti ns. jumittaa, avautuu liian hitaasti tai ei tarvittaessa avaudu ensinkään riittävästi. Termostaatti päästää riittävästi vettä läpi kun moottoriteho on pieni ja lämpöä syntyy vähemmän, mutta alkaakin toimia virtausjarruna kun moottoria käytetään suuremmalla teholla ja lämpöä syntyy enemmän ja siis vettäkin pitäisi virrata jäähdyttimen kautta enemmän. Tuota vikaa tuskin irroitetusta termostaatista silmämääräisesti näkee, mutta koska termostaatti ei kovin kallis osa voi olla, itse uusisin sen ja katselisin rauhassa auttoiko!
      Termostaattivian testaamiseen mitään uusimatta on keinoja siihenkin, en kuitenkaan esim. tietämättä termostaattisi ikää ja tyyppiä ala tällä erää enempää jaaritella!

    • kansipahviko

      Tuota en tullutkaan ajatelleeksi! Kiitos paljon vinkistä. Täytyy vaihtaa termari ja katsoa auttoiko.

    • Itsellä

      oli sama oire. Lämmönvaihtimen pillistö oli alkanut vuotaa ja siis merivettä pääsi makeapuolelle ja ylimääräiset pukkasi korkin ylivuotoputkesta pilssiin.

      • Uusiosa

        Kun aloittaja kertoo makeavesipuolen lämpötilan myös pyrkivän nousemaan, mikä sen aiheuttaa, merivesihän kai on kuitenkin kylmää?
        Yksi helpoimmista testeistä termostaatin suhteen on ottaa se kokonaan pois ja katsoa miten moottori käyttäytyy tämän jälkeen. Tiedän tapauksia missä autoilla on ajettu kuukausia kesäaikaan ilman termostaattia ja ilman ongelmia. Vastaavaa en varsinaisesti suosittele, mutta nähdäkseni ei ole mikään riski käyttää konetta esim. puolisen tuntia kohtuullisesti kuormitettuna ilman termostaattia, eiköhän se siinä jo tapansa näytä!


      • Uusiosa kirjoitti:

        Kun aloittaja kertoo makeavesipuolen lämpötilan myös pyrkivän nousemaan, mikä sen aiheuttaa, merivesihän kai on kuitenkin kylmää?
        Yksi helpoimmista testeistä termostaatin suhteen on ottaa se kokonaan pois ja katsoa miten moottori käyttäytyy tämän jälkeen. Tiedän tapauksia missä autoilla on ajettu kuukausia kesäaikaan ilman termostaattia ja ilman ongelmia. Vastaavaa en varsinaisesti suosittele, mutta nähdäkseni ei ole mikään riski käyttää konetta esim. puolisen tuntia kohtuullisesti kuormitettuna ilman termostaattia, eiköhän se siinä jo tapansa näytä!

        Tuohan riippuu ihan moottorin mallista, monissa kierto menee aivan sekaisin mikäli termostaatti poistetaan.


      • Ilmanosaameneehyvin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuohan riippuu ihan moottorin mallista, monissa kierto menee aivan sekaisin mikäli termostaatti poistetaan.

        Ahaa, ja millaisia moottorimalleja niitä sitten on olemassa? Missä malleissa kierto menee ihan sekaisin? Kun termostaatti poistetaan, kierto on sama kuin se olisi termostaatin paikoillaan ollessa silloin, kun se on kokonaan tai lähes kokonaan avautunut, mitä eroa siinä on? Mitään muuta sekaisinmenoa ei tapahdu, pumppu pumppaa ja kierrättää jäähdytysvettä kuten ennenkin.
        Makeavesipuolen lämpötila todennäköisesti pysyy alempana kun termostaatti ei säädä jäähdyttimeen menevää vesivirtaa, eli ei paikallaolollaan yhtään jarruta virtausta, mutta ei se konetta vaurioita, eikä varsinkaan koeluonteisessa lyhytaikaisessa käytössä. Jäähdytyksen loppuminen vaurioittaisi konetta, ei pieni ylitehokas jäähdytys, mitään ei mene mitenkään sekaisin.
        Kun aiemmin oli, ja on toki vähäisessä määrässä edelleen, käytössä koneita suoralla merivesijäähdytyksellä, ei niissä mitään termostaatteja ensinkään ollut, viileä merivesi painui jäähdytyskanaviin heti kun kone käynnistyi.

        Eli kerrotko minulle miten kierto menee aivan sekaisin ja erityisesti missä malleissa ja mitä siitä seuraa jne?


      • raunoks

        Monet tremostaatit toimivat siten, että samalla kun ne avautuvat, ne sulkevat ohivirtauskanavan. Jos otat termostaatin pois, niin osa nesteestä menee ohivirtauksen kautta lämmönvaihtimen ohi.


      • Ilmanosaameneehyvin
        raunoks kirjoitti:

        Monet tremostaatit toimivat siten, että samalla kun ne avautuvat, ne sulkevat ohivirtauskanavan. Jos otat termostaatin pois, niin osa nesteestä menee ohivirtauksen kautta lämmönvaihtimen ohi.

        Kyllä, mutta ei se estä kokeilemasta! Kun käyttäjä muistaa ja tietää missä vaiheessa nuo kertomansa ongelmat ovat alkaneet, hän osaa sen "kokeen" aikana seurata tapahtuuko sama ja yhtä nopeasti. Jos edelleen vesi kuumenee liikaa jne., on ainakin selvinnyt että vika ei ole termostaatissa. Kone pitää joka tapauksessa pysäyttää jos ylikuumeneminen näyttää uhkaavan, niin kai aloittaja on tehnytkin jos kone vielä on muuten kunnossa!
        Tuota termarivian hakua korostan erityisesti siksi, että se olisi kai helpoiten ja edullisimmin korjattavissa oleva vika vaikka kannentiivisteen vaihtoon tms. verrattuna.


    • raunoks

      Mikä moottori sinulla on? Mahdolliset viat: 1. Kannentiiviste vuotaa - painetta pääsee jäähdytysjärjestelmään. 2. Sylinterinkansi halki - painetta pääsee jäähdytysjärjestelmään. 3. Lämmönvaihdin rikki - merivesi pääsee makeavesipuolelle ja merivesipumppu tekee painetta. Tee ensimmäiseksi painetesti. Ota myös merivesiletkut lämmönvaihtimesta irti - näet vuotaako sieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2806
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      142
      2636
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2197
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2143
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1880
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      159
      1394
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1236
    8. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1204
    9. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1128
    Aihe