Honda bf30 vauhtipyörän irrotus

JuhaArvas

Nokkahihna pitäisi saada vaihdettua 2004 vuosimallin Honda perämoottoriin. Yritin vauhtipyörää irti 3-jalkaisella kukko ulosvetäjällä ja ruosteenirrotusöljyllä. Loppui rohkeus kesken ulosvetäjän kirimisessä. Vauhtipyörä istuu kuin liimattuna! Olisiko kenelläkään ohjeita tai kokemuksia minkä verran kestää kiristää, ennen kuin hajoaa jostain.

21

791

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TiukkaaOn

      Kyllähän nuo ovat joskus tiukassa kuin se kuuluisa tuotos sen junttilan tuvan seinässä.
      Tässä videolla näkyy kuinka homma hoituu:
      https://www.youtube.com/watch?v=7mzFEDpPhr0
      Kone on hiukan suurempi, mutta problematiikka on varmaan jotakuinkin saman.

      • JuhaArvas

        Kiitoksia, olen tuonkin videon jo katsonut ja kyllähän siinäkin jatkovarrella on pituutta melko reilusti. Ilmeisesti täytyy lisätä rohkeutta - ja suojalasit - jos vaikka sitten onnistuisi. Hirvittää vaan, että antaa periksi väärästä paikkaa.


      • siinäonpieniero

        Käytettiinkö tuossa mielestäsi ulosvetäjää vai avattiinko tiukassa momentissa oleva pultti ?


    • vm41

      Mikä ihme saa ihmiset innostumaan kolmijalkaisen ulosvetäjän kimppuun ??
      Jos jollain, niin sellaisella saa vauhtipyörän hajoamaan hyvin äkkiä.
      Kun reunoista vetää ylöspäin,kiristyy keskireikä akselin ympärille aina vain enemmän.
      Kyllä valmistaja on suunnitellut vauhtipyörän nostoon ihan oman systeemin jolla pyörä irtoaa helposti.
      Olempa nähnyt joidenkin yrittäneen nostoa ilman lukitusmutterin löysäämistäkin.
      Muutamia kampiakseleita olen joutunut vaihtamaan lohjenneiden, sekä pahasti levinneiden akselinpäiden vuoksi, kun vetoa on tehty ilman suojamutteria.
      Samoin on vaihdettu kieroja, sekä mangneetti viallisia vauhtipyöriä väärien vetolaitteiden vuoksi.

      • Argon86

        Tämä mies puhuu asiaa, helposti saa vahinkoa aikaan. Jos ei muutakaan ole ja välttämättä haluaahalua ottaa riskin niin kevyen pännin voi laittaa päälle ja sitten vaikka kumimoskalla naputusta jos mahdollista.


    • Irroitin kaun sitten Jeeppini tasauspöärästön laakeria ensin vetämällä ulosvetäjä niin tiukaksi kun uskalsin ja sen jälkeen kaatamalla kiuhuvaa vettä koko hökötyksen päälle.Meni muutama sekunti, kuului pam ja laakeri oli irti.

      • vm41

        Nyt onkin kysymys ihan eri asiasta.
        Kevytvalua oleva, sekä tuhansia kierroksia minuutissa pyörivästä tasapainoitetusta kiekosta saa entisen hyvin helposti väärällä työtavalla, sekä työkalulla.
        Kyseiseen tapaukseen on helppo tehdä/teetättää ulosvetäjä.
        10 cm korkea metalliputken pätkä jossa on sopivat kierteet vauhtipyörässä oleviin, putken yläpäähän hitsattu tulpaksi mutterikansi.
        Löysäät vauhtipyörän lukitusmutteria muutaman kierroksen ja ruuvaat ulosvetäjän paikalleen.
        Seuraavaksi vain teroitettu pultti mutterin läpi työntämään pyörää ylöspäin.
        Pieni napautus pultin päähän kiristysvaiheessa voi helpottaa irtoamista.


    • HELEPPOHOMMA

      JA TOIMII ! Antakaa vauhtipyörän keskelle kaasupolttimella lämpöä n. 150 astetta, ja kiristäkää LAIPPAulosvetäjällä pultit 20 kg bondiin,mielellään momenttiavaimella kaikki aivan tasan, ja antakaa kilon vasaralla nätti kilaus ulosvetäjän keskimmäiseen pultinkantaan.
      Jos hondasta ei leipä siten irtoa , niin sitten 10 kilon lekaLLA, kahen metrin varrella JA OLAN TAKAA, että kampiakseli putoo perän sisään, jolloin vauhdin hidastamispyörä jää väistämättä kampikammion yläosan päälle, ja on helppo ottaa pois. Sillai korjattiin ennen televisiotkin, ja taas toimi monta viikkoa kaasu pohjassa.

      Elikkä sehän on hyvä keino, kuumuus laajentaa, ja hyvä isku tehoaa.

      • JuhaArvas

        Jopas tulee ohjeita : ) Manuaalin mukaan irrotus tapahuu nimen omaan ulosvetäjällä ja ulkokehältä. Lämmittelyt sekä erityisesti vasaran käyttö on kielletty. Kuuma vesi voisi olla kyllä ihan toimiva ratkaisu. Se vauhtipyörä on kyllä terästä ja sen muotoinen, että se ei "kiristy" akselille. Kuinkahan moni tässä "pelottelee" vai onko ihan rehellisellä mielellä mukana?


      • No katos kun kaikki luulee olevansa niin helkkarin fiksuja.Se kuumavesihomma on kyllä ihan tosi, yli 30 vuotta sitten.Vesi oli kiehuvaa.Jos kokeilet niin kerro miten kävi.


      • JuhaArvas

        Menee varmaankin syksypuolelle, mutta koetan mustaa kertoa hajosiko koko hoito vaiko eikö. Noista edellisen tyyppisistä kommenteista tulee aina epäilys, että huoltoliikkeen hemmot kirjoittelee niitä lämpimikseen. Ei sinänsä ole yhtään huonompi juttu, jos konetta myydessä on esittää nippu merkkihuollon tms. kuitteja ja erittelyitä. Varmasti voi pitää parempaa hintaa, kuin että "korjasin ihan ite" . Itsellä tämä puuhastelu on lähinnä harrastusta ja sillä, niin kuin kaikilla harrastuksilla, on aina hintansa. Tuosta kuumavesi asiasta vielä. Se voisi todellakin olla toimiva ratkaisu, koska joillain foorumeilla kertoilevat yläpään stefan (tai tiivisteen???) palavan heti, jos tarjoaa liekillä lämpöä. Kiitoset hyvästä ideasta, vesihän on "vain" 100 asteista mikä ei ole vielä liian kuumaa moottorin osille.


      • Kyllä_lähtee
        JuhaArvas kirjoitti:

        Menee varmaankin syksypuolelle, mutta koetan mustaa kertoa hajosiko koko hoito vaiko eikö. Noista edellisen tyyppisistä kommenteista tulee aina epäilys, että huoltoliikkeen hemmot kirjoittelee niitä lämpimikseen. Ei sinänsä ole yhtään huonompi juttu, jos konetta myydessä on esittää nippu merkkihuollon tms. kuitteja ja erittelyitä. Varmasti voi pitää parempaa hintaa, kuin että "korjasin ihan ite" . Itsellä tämä puuhastelu on lähinnä harrastusta ja sillä, niin kuin kaikilla harrastuksilla, on aina hintansa. Tuosta kuumavesi asiasta vielä. Se voisi todellakin olla toimiva ratkaisu, koska joillain foorumeilla kertoilevat yläpään stefan (tai tiivisteen???) palavan heti, jos tarjoaa liekillä lämpöä. Kiitoset hyvästä ideasta, vesihän on "vain" 100 asteista mikä ei ole vielä liian kuumaa moottorin osille.

        40 hp mercurystä lähti vauhtipyörä 2 jalksisella ulosvetäjällä. Lukitus mutteri oli jengoillaan suojaamassa akselin päätä. Kevyt momentti ulosvetäjään ja napautus pultin päähän pienellä moskalla niin irtosi. Kuudes kesä nyt menossa vaihdon jälkeen, eli mitään ei hajonnut.


    • eimuuta

      15 hv Mercuryssä on vauhtipyörässä kierrereijät ulosvetäjää varten.

      • erikoistyökalu

        Niin on monissa muissakin, varmaan kaikissa. Semmoisen voi ostaa varaosanumerolla " sopivaan " hintaan.


      • eiuusavuton
        erikoistyökalu kirjoitti:

        Niin on monissa muissakin, varmaan kaikissa. Semmoisen voi ostaa varaosanumerolla " sopivaan " hintaan.

        Tein itse meni 10 minuuttia. Hinta oli sopiva.


      • erikoistyökalu
        eiuusavuton kirjoitti:

        Tein itse meni 10 minuuttia. Hinta oli sopiva.

        Monella ei ole tarvittavia materiaaleja eikä työkaluja ko. työkalun tekemiseen joten muutamankympin normi ulosvetäjä vaikka biltemasta on helpompi ja sitä voi sitte mahdollisesti käyttää jossain muussakin hommassa.
        Kymmenessä minuutissa on jo melko nopeasti tehty....


    • 200egee.osineen

      Nokkahihnan vaihtohinta on n.70-140 euroa (ilman osia) perämoottorien huoltoja tekevissä liikkeissä. Ei kovin paha hinta siihen nähden, että saa itse vain tuhoa aikaiseksi..

      • kaukana_kaikesta

        Niin eli siis työnä pikkuhomma, hyvin voi tehdä itsekin jos ei tuhoa mitään. Monesti suurin vaiva on lähteä roudaamaan se vene sinne huoltoon.


    • Anonyymi

      Noniin, nyt on lopulta hihna vaihdettu ja osat pysyneet ehjinä : )
      Kaasupolttimella lämpöä sopivasti ja ulosvetäjän ja kiinnipidon työkaluun sopivan mittaiset jatkovarret, niin irtosi lopulta. Jos joku tätä lukee samoissa irrotus aikeissa, niin ei kannata tehdä ellet omaa ainakin kohtuullista kokemusta koneista ja erityisesti 4-tahtimoottrieiden huollosta. T: Juha.

    • Anonyymi

      Ja muuten vielä lopuksi, miksi te jauhajat piiloudutte nimimerkkien taakse.

      • Sanoo kirjoittaja joka ei piiloudu edes nimimerkin taakse vaan esiintyy anonyyminä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      128
      1423
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1368
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      93
      1261
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1190
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1096
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

      Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      961
    7. Mara Taas kiitollinen

      Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      907
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

      Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      63
      889
    Aihe