Ameriikan ihme Johnson rötää pienellä kuormalla

OH5FVY

Moi

Tuleeko raadilla hyviä ehdotuksia mieleen? Kone 85vm ja 50hp ja ei mitään automatiikkaa.

Kaikkia perusjuttuja en edes ole vielä kerennyt tehdä kun aikaa mennyt reilun viikon verran kaikki vapaa-ajat töiden jälkeen muutenkin ton kanssa. :)

Pakollinen remppa oli tosiaan kampparin stefat ku pätsähteli ja ei käynyt ilman jatkuvaa ryypyttämistä. Kone on merestä peräisin ja 4 katkennutta pulttia pääsin jorailee ja kierteyttämään uusiks jo tossa rojektissa. Stefanit on nyt vaihdettu ja ryypytystä ei tarvita, huippunopeuski tuntu tippuneen sen 10 km/h ainakin. :( Toisaalta se taitaa olla aika hiuksenhieno raja noissa kakstahdeissa että millon mennää liian laihalla ja millon sopivan laihalla. :D

Stefojen vaihdon jälkeen ryypytystarve hävis, mutta tänään kun ajelin, niin tuntuu että pienet kierrokset on myrkkyä, sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä, tai hetken jälkee hitaassa ajossa. Hitaan ajon jälkeen kahva edessäkin mietiskelee kovin pitkään ennen kun herää ja nostaa veneen liukuun.

Täydellä kaasulla pelaa ihan OK, sit ku herää.

Korvaläpillä on tullu käyteltyä tuota kotipihassa ja vähän vaikuttas että tulpissa vois olla vettä aina kun sammuttaa ja tarkistaa, tästä nyt ei oo iha satavarmuutta kyllä. Kannesta on pari pulttia kyllä katkennut..

Onko noissa OMC keksinnöissä kovin yleistä että jäähdytysvesi pääsee pyttyihin? ja pääseekö se sylinterien ala vai yläpäästä?

Tulpat meinasin käydä huomenna hakemassa, VRO:n tulppasin kun tossa vuosimallissa ei ole mitään varmistusta sillekkään, vaikuttaa vähän liikaa yöuniin. Pari vuotta uudemmassa ois jo summeri joka huutais jos öljyä ei mene.

Tyhjäkäynnin säädöstäkään en oo satavarma, säätelin niin että vaijerit palauttaa suht neutraaliin paikkaan kun kahvan vetää nollille. Tyhjäkäyntiruuvi on ihan tapissaan nyt ja ei kyllä lämpimänä jaksa käydä, varsinkaan vaihde päällä. Tyhjäkäyntihän noissa taitaa toimia jotenkin niin että ennakkoa ja kaasarin kurkun avautumista säädellään, siltä tuo mekanismi ainakin vaikuttaa.

Jotain vinkkejä etten purkas turhaa ylimäärästä? (tälle ajokaudelle)

10

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäpäsiihenkukaasanoo

      Kun jos et itekkään oo varma, onko tulpissa vettä. Eihän me voida arvata, onko vettä tankissa asti, vai vuotaako kansipahvi.

    • OH5FVY

      Tankissa ei pitäisi olla vettä kun se on tyhjennetty ja tuoretta soppaa ajeltu muutenkin muutama tankillinen. Vettä kuitenkin valuu jostain kannesta ihan ulos asti.

      Tällähetkellä tuo vekotin ei kyllä edes kahvasta nouse liukuun, ryyppyä pitää naputtaa että menee liukuvauhteja. Samoin tyhjäkäynti aivastelee edelleen. Tuo toimi vähän aikaa paremmin niiden stefojen vaihdon jälkeen mutta nyt ollaan taas aika alkupisteessä. Kaasarit käytin pois ja putsasin niin hyvin kun osasin. Jenkkifoorumeilla tosin mainitsivat että suutinten takana olis jotain tiivisteitä jotka ajanmyötä pilaantuvat.

      Aikamoista hakuammuntaahan tämä, tietysti jos sijoittaisi vielä pariin kaasarin rebuildisatsiin ja vaihtaisi "kaikki" niihin kaasareihin. Jostakinhan se laihalle vetää, tietäs vaan mistä.

      • OotkoKoettanu

        Jos outoja vuotoja ei löydy, niin laitappa bensan sekaan garbureettum cleaneria, ja anna käydä tyhjäkäyntiä ainakin varttitunti.


      • perusasiat_kuntoon

        Jos nyt kuitenkin ensin laitat ne pari kannen pulttijako kuntoon ja alat sitten hakea vikaa muualta jos ei pelitä!


    • IhanParasta

      Paalattuna.

    • OH5FVY

      Joo kävi kyllä itelläkin kieltämättä mielessä tuollanen kemiallinen putsaus kaasarille. Voi olla että tuo putsaus oli vähän huono kun ei ole paineilmaa. Jonkun keskustelun löysin missä oli viat korjautunut juuri tuolla.

      Juu kansi on ehdottomasti tässä otettava työn alle myöskin, minusta tämä ongelma vaikuttaa vaan enemmän kaasarista johtuvalta, jossei sitten kone onnistu imemään ilmaa kannen kautta, mitä epäilen.

      Kiva tälläisiä monivammaisia patoja korjata, kun ei oikein ole mistään täyttä varmuutta että mikä aiheuttaa mitäkin. :D

    • OH5FVY

      Käyttelin tänään venettä siinä toivossa että kaasarinputsaus / stabilisaattorit tekis ihmeitään, käyttäminen on vähän väärä sana, lähinnä se oli starttailua ja ryypyttelyä ja käsikaasun kanssa pelaamista. Kunnes sitten huomasin että tissiä pumppaamalla kone suostuu käymään tyhjäkäyntiä, koeajolla moinen toiminta ei kyllä tuonut muuta iloa kun että kone ei sammu, tai jos sammui niin lähti sentään käyntiin. Ryyppyä naputtelemalla meni nätisti liu-ussa.

      Tästä viisastuneena sitten purin VRO pumpun matkaan kun lähdin himaan, se oli turvallisempi purkaa tallissa kun veneessä. :P jousia ja kaikkee.. Pumpusta on öljypuoli ihan ehjä, bensapuolen kalvossa pikkurillin mentävä reikä. Liekkö kone imenyt ilmaa kalvon läpi kun aivasteli, vai johtuko se sit pelkästä bensan puutteesta.

      Jenkkihän on tehnyt tuon niin suuressa viisaudessaan että kalvoja ei saa alkuperäisosana.

      Vaihtoehdot varmaan nyt sit laittaa joku alipainetoiminen tarvikepumppu tai sitten sähköinen pumppu. Toki se ehdotettu paalauskin on jo käynyt mielessä. :D Oispa Yamaha..

      • HUHjosjamahasta

        haaveilet, niissä on järkiään pakopuolet syöpyny, ja siksi laittavat ne kiertoon, kun on totaalinen täystuho ruppakuppa iskeny, . Jollain plastig battingilla pahimpia rokkoja paikkaavat, ja vähän ajettuna vaarivainaan tallin ylisiltä niitä ylihintaan myyvät.

        Laita nyt se Omssi fiksuun kuntoon, ja ajat sillä mualiman tappiin. NE EI syövy sentään järvivedessä, niinkun jotkut tekee.


    • ÄläRötää

      Paalaa.

    • OH5FVY

      Noniin nyt on vähän valoa tunnelissa jo. :) Kaasarien korjaussarjat tuli tänään ja vaihdoin kohot, neulaventiilit ja tiivisteet.

      Nyt käy taas aivastelematta, ilmeisesti imi ilmaa niistä pääsuuttimen nousuputken ympärillä olevista tiivisteistä jotka tiivistää kohokammion ja kaasarin rungon.

      Bensapumpun vaihdoin myös ja tissikin kestää kovana, ja täyskaasulla voi ajella. Nakkasin sen särkyneen VRO pumpun mäkeen ja pistin sellasen OMC:n tavallisen pumpun mikä tulee suoraan lohkoon kiinni.

      Moottorista löytyy jo selkeästi useita alueita mitä voi hyödyntää. Kahvaa kärsii vetää aikalailla taakse ennen kun putoaa pois plaanista. Ja lähtee liukuun mooailematta. :)

      Ei se ihan kunnossa ole vieläkään, kun testiajojen jälkeen tulin satamaan niin sammahti, vaihde päällä, ilman kaasua ajelu tuntuu olevan vähän haastavaa. Sammumisen jälkeen kyllä taas sit toisaalta kävi nätisti pitkän aikaa tyhjäkäyntiä kun laittelin köydet kiinni.

      Tuo on ihan aiheellinen kommentti noista vanhoista koneista, ihmeellisiä käsityksiä tuntuu olevan ainakin nettiveneessä ihmisillä jostain 80 luvun moottorien arvosta, ihan merkistä riippumatta.
      Meinasin toki laittaa ja pitää ton koneen kondiksessa, jo ihan omiakin ajoja ajatellen. :)

      Mitenhän noissa kuuluisi säätää tyhjäkäynti? Pitääkö kaasarin kurkkujen olla ihan kiinni ja ennakolla pelkästään? Mietin vaan että onko mulla nyt siks tuo pielessä kun kurkut on hieman auki.

      Voihan se olla toi että jos siellä on sitä jäähdytysvesiongelmaakin, niin se jo riittää syyksi että pienellä kuormalla ei pelaa ihan täydellisesti, sen korjaan varmaan talven aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe