Musiikin "ylitulkitsijat"lavoilla

ihmettelenvaan

Paljon on puhuttu täälläkin osaamisesta ja musiikin tulkinnasta.

Mikäpä siinä - osaaamistaso, kokemus ja useampi tanssivuosi mittarissa.
Noilla eväillä pystyy kyllä musiikin tulkintaan -nautinnolista itselle ja parille

Vaan sitten on nää,jotka vetää niin överiksi kaikki - on HIRVEÄN laajat liikkeet (ruuhkassakin)
Koko tanssi on yhtä performanssia Äkkinäisiä liikkeitä -kyynärpäät koholla -yhtäkkisiä spurtteja
tai sitten jäädään yhtäkkiä paikalleen - kun "fiilistellään"ja" koreografia vaatii pysähtymäan.

Tämä voidaan tehdä kapeikossa -ja kulkuväylällä -jolloin kolarisuma on valmis .

Naista reuhdotaan ,ja väännetää eestaas -taivutukset on sellaisia että naisen pää painetaan lattiaan -(joka muuten on ruuhkassa vaarallista touhua )

Vaikka ollaan tungoksessa ,niin liikkeitä ei supisteta yhtään vaan jyrätään menemään toisita välittämättä,

Olen kyllä ihmetellyt useasti että mistä näitä sirkuspellejä oikein tulee

Joku tanssikoulu/kurssiko näitä tuottaa?
Kaikkein ihmeellisintä on, että nää kaikki temput tehdään aika usein ihan johkin muuhun rytmiin kuin soitettava musiikki on.
Pääasia on siis temppuilu -eikä tanssi.

Tähänhän syylistyvät ennenkaikkea miehet - mieshän sen tanssin tekee omalla tyylillään.
Ihmettelen vaan että onko nautinnollista olla tällaisen sirkustaiteilijan vietävänä.

Ehkäpä joillekin on, kun näitä näkyy melkein joka tansseissa ,,

21

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taivusta

      tanssinopetko näitä opettaa?

    • mäkiskeikat

      mee mäkimattilan keikalle siellä näitä taivuttajia riittää

    • Niskat.jumissa

      Pienikokoisena naisena olin helisemässä aikoinani tällaisten parkettien partaveitsien kanssa, sillä kookkaampien tanssiparien kyynärpäät osuivat niskaani tanssin tiimellyksessä. Siinä sitä oli temppuilemista, kun sankari väänsi kaiken taiteen sääntöjen mukaan ja minun oli, paitsi seurattava mukana, vahdittava teräviä kumauksia takaraivooni.

      • reenivinkkitoimiitakuull

        Voisit alkaa reenaa sillä tavalla seuraamista, että laitat pihalle nuotion ja kaivat nuotion ympärille vallihaudan ja laitat Kyöstiä rammariin ja alat liikkua Kyöstin tahdissa siinä nuotion ympärillä. Nimittäin joka kerta, kun kolttu tai tukka kastuu tai syttyy palamaan, olet joko liian lähellä nuotiota tai liian kaukana nuotiosta.


    • daadirlandaada

      No joo, kyllähän näiden koulukuntien edustajat tunnistaa, monista huomaa myös, että samat opit on saatu ja omaksuttu. Ehkä tässä on hieman sitä suorituskeskeisyyttä, kun sen tutun biisin tuttu koreografia pitää saada suoritettua tahdilleen, niin sillä sitten mennään, oli tilanne mikä hyvänsä. Joillakin ehkä musiikintulkinta on se heppoisin osa-alue, työkalut ovat hallussa, mutta jos kappale ei olisikaan tuttu, niin tiedä sitten, miten sujuisi homma ex tempore.
      Kyllähän ne vaikuttavat noihin daameihin tehoavan, koska noita parhaita tanssijattaria näyttävät säännönmukaisesti tanssittavan, ja kovasti iloisilta daamit vaikuttavat oloonsa.
      Ja syytä tosiaan erotella näissä jutuissa oikein tehdyt taivutukset ja linjeeraukset yms, jotka tapahtuvat yhteistyönä daamin kanssa, kuin jotkut daamille todella vaarallisen oloiset tangohidalgon suoritukset, kun yhtäkkiä päättää suorittaa jotakin epämääräistä

    • vapaatyylilyyli

      Just niin!

      Kyllä sen musiikin tulkinnan voi tehdä vähemmälläkin .
      Ja säästyis kanssatanssijat kolhuilta

    • muusiamuista

      Päätä vaan lattiaan muut pois tieltä

    • Tanssioppikestää

      Tähän voi mainita pari asiaa. Miksi pitää moittia osaamattomuutta, ts. keskeneräistä osaamista? Eikö lavoille saa tulla kuka tahansa niillä taidoilla, mitä kulloinkin on? Ei se perusfoksikaan ole kunnossa edes kaikilla "kokeneilla" naisilla. Tanssilajien sujuva oppiminen kestää jopa vuosia säännöllisellä harjoittelulla. Itsekään sitä ei aina tiedä joko osaa vaiko ei, eikä tunnistettujenkaan puutteiden korjaaminen ole helppoa. Tanssissa on kaksi osapuolta, hyvä vienti ei pelasta tanssia, jos seuraaminen ei ole kunnossa, tai päinvastoin. Aika harvoin osuu sopiva pari kohdalle, varsinkin umpimähkään valitessa. Siksi sitä vajavaista tanssia näkee paljon. Pitää vaan nauttia silloin kun sujuu. Tanssipaikalla käynti on eräänlaista lottoamista, joskus tärppää.

      Miehen osa on todella vaativa, ja oppiseen tarvitaan välttämättä myös naisten sietokykyä enemmän tai vähemmän, yksin kuvioita ja vientejä on lähes mahdoton oppia. Ja naisethan tykkäävät tanssia taitojensa äärirajoilla, mikä on se päällimmäinen syy miesten haluun oppia uusia asioita. Ei ole epätavallista todeta viehättävimpien ja suosituimpien naisten olevan parhaita tanssijoita, paljon haettuina heillä on otollinen tilaisuus oppia nopeasti.

      Minua ei osaavat häiritse, vaikka harvoin pääsen heitä tanssittamaan. Paljon näen minäkin "osaamista", joka ei näytä hyvältä, mutta ei haittaa sekään. Valitsen ketä haluan omista syistäni, tai tyydyn istumaan. Toki voisin minäkin luetella muutamia tanssillisia ristiriitaisuuksia, joista toivoisin lavoilla päästävän eroon, mutta jätän tekemättä, ainakin nyt.

      • myösihmettelijä

        Eihän tässä ollut puhetta osaamisesta - vaan tanssiin kuulumattomasta temppuilusta.

        Josta joillakin on tullut pääasia - joillakin näillä temppuilijoilla kun ei ole siinä tanssissa enää mitään muuta-- ei edes niitä perusaskelia/kuvioita. eivät aina mene edes rytmiin -- mikä on se perusjuttu tanssissa --kai

        Oaasaminen on vähän eri juttu - ja erikoisuuden tavoittelu toinen


      • performanssianssi

        Aika muuttuu

        Tämäkin (tanssi)keskustelu-palsta on jo aikoja sitten siirretty "Esittävä taide"-otsikon alle

        Mitäs tuo temppuilu muuta on.

        Monesti ois lavoilla jormauotinenkin ihmeissään.


      • kaikeioolökäpöksyi

        Tämä oli osittain (toinen kappale) taas niin tätä! Älkään nyt vaan lavatanssiharrastusaloitusideanne toteutuskelvottomana toisen kappaleen lopussa hylänneet miehet kuvitelko, että kaikki tanssia harrastavat miehet ovat naisten julmien peukkujen alla olevia lökäpöksyjä tai tulevat sellaiseksi, kun aloittavat tanssiharrastuksen.


    • korttikoulutuksetjariski

      Viimeaikaisisissa naisten kanssa käymissäni keskusteluissa on käynyt ilmi, että naisilla on jostain syystä sellainen ja verrattaen yleinenkin käsitys, että mies taivuttelee naista esimerkiksi ja yleensä pääasiassa jollaintapaa ns musiikintulkinnallisista syistä. Tämä on mielestäni hirvittävä ja jopa hengenvaarallinen väärinkäsitys, johon pitäisi kovalla kädellä ensitalven tanssikursseilla opetushenkilökuntien toimista puuttua!

      Mies ei taivuttele missään mielessä naista eikä miestäkään, mikäli sattuu miehen kanssa tanssimaan, vaan mies antaa tanssittelemansa naisen tai mahdollisesti miehen taipua itse: eihän mies runttaa naista kädenkään ali vaan antaa naisen (sekä mahdollisesti miehen) mennä itse käden ali. Ja jos viejä on nainen, hänelle pätee sama turvallisuussääntö. Mistä tulikin mieleeni, että mahtaako olla niin, että tanssinopettajan ammatti on nykyään ainoa ammatti, jonka harjoittajalta ei edellytetä minkäänlaista työturvallisuuskoulutusta? Entäpä tanssikoulujen riskienarviointi? Onko tanssikouluilla mitään käsitystä siitä, että mikäli esimerkiksi naisoppilas vammautuu työkyvyttömyyteen johtavasti heidän riskiarvioittamattomilla ohjeillaan tanssiessaan samasta koulusta valmistuneen miehen häntä taivutellessa lopuksi iäksi, niin pieti on todella kallis, koska vakuutusyhtiö voi kieltäytyä joko osin tai kokonaan korvaamasta "vahinkoa", koska tanssikoulun opettajilla ei ensinnäkään ollut työturvallisuuskortteja eikä koululla oltu suoritettu minkäänlaisia riskienarviointia.

      • Nkvn

        👍👍👍


      • tilaajavastuulakiopettaa

        Työturvallisuuskortittoman ja riskienarvioittaman tanssikoulun palveluita tilaava tahokin on "vahingon" sattuessa aikamoisessa liemessä, sillä tilaajavastuulaissa nimittäin erittäinkin selvästi todetaan, että tilaajan on huolehdittava ensinnäkin siitä, että palvelua tuottavalla taholla on työturvallisuuskorttijärjestelmä voimassa ja ajan tasalla ja toisaalta siitä, että tilattavaan palveluun liittyvät riskit on tunnistettu ja arvioitu joko tilaajan itsensä tai palvelun tuottajan toimesta.

        Näinkin spesifin palvelun tapauksessa kuin tanssinopetus palvelun tuottamiseen liittyviä riskejä tuskin on kokonaisuutena ottaen mahdollista jättää minkään muiden kuin opetustiloissa esiintyvien tulipalojen ja mellakoitten osalta tanssiopetuspalvelua tilaavan tahon kontolle, jolloin tanssiopetusta tilaavan tahon on varmistettava, että tanssiopetusta tuottavalla taholla on suoritettu myös tanssiopetuksessa annettaviin joskus varsin monimutkaisiinkin tanssiohjeisiin liittyvien riskien arviointi ja vaadittava ne(kin) kirjallisina ja asianmukaisilla allekirjoituksilla varustettuina ja tarkistettava, että opetushenkilöitten tyäturvallisuuskortit ovat voimassa ja perehdutettävä heidät omiin tulipalo- ja mellakkaohjeisiin ynnä muihin sensemmoisiin yleisen tanssiturvallisuuden kannalta katsoen tuikitärkeisiin dokumentteihin ja käytäntöihin, jolloin "vahingon" sattuessa vakuutusyhtiö tai pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiöt (tuplasti tai yli triplasti enemmän lakimiehiä ja asiantuntijalääkäreitä) eivät voi edes kuvitella voivansa vierittää taloudellista vastuuta tanssiopetusta tilanneelle taholle, joka oli jättänyt tilaajavastuulaissa mainitut velvoitteensa täyttämättä.


    • väisteitelijä

      Näin se menee,

      Jo tanssipaikan porteilla illan aluksi kun näkee tiettyjä henkilöitä olevan lavalla ,niin tietää että tuota ei pysty väistämään vaikka yrittäis.
      Törmäyksiä ja kolhuja tiedossa , , ja useimmiten arvaukset osuu oikeaan
      Otetaan yhtäkkisiä taka-askeleita ym ja tanssitaan niin että viedään useamman parin tila.
      Tälläisen performanssitaiteilijan lähellä on ikävä tanssia kun ne liikkeet on niin rajuja ,ja arvaamattomia.
      Tulee kyynärpäätä kylkeen ja potkuja nilkkaan.
      Vuodesta toiseen samoilta tyypeiltä ,joita yrittää väistää ja sijoittua lavan toiselle reunalle- jos vaan mahdollista.

      Oisko näiltä tilan/tilanteen taju jotenkin mennyt ?
      Vai onko sitä ollutkaan,,

      • seonkyllätottatuo

        Parin paikanvaihto ei tosiaankaan tarkoita sitä, että pari vaihtaa paikkaa kaikkien muitten parien kanssa, vaan sitä, että parissa viejä ja seuraaja vaihtavat omia paikkojaan keskenään, jolloin parin paikka lattialla ei vaihdu. Yhtälö on ilmeisen vaikea monille jo vuosia tanssineille sisäistää. Yksinkertaisimmat perustapaukset tästä pitäisivät olla suljetun otteen vasemmat ja oikeat perus- ja sitä edistyneemmät käännökset: suljetussa otteessahan parin paikka oikeaoppisesti tanssittaessa vaihtuu samalla nopeudella ja samaan suuntaan kuin muiden parien, jolloin sillä liikkuvalla paikalla pystyy tekemään peruskäännöksenkin eli paikanvaihdon erään tapauksen siten, että viejä ja seuraaja vaihtavat keskenään omia paikkojaan suhteessa muihin pareihin täysin liikkumattomalla paikallaan eivätkä paikkaansa kaikkein muitten parien kanssa. Mutta kun eivät näytä olevan!


      • tajusikojoku

        pitää paikkansa

        helppoa mutta yksinkertaista - taidatkos sen simmpelimmin sanoa


      • selväyleistapaushantämä
        tajusikojoku kirjoitti:

        pitää paikkansa

        helppoa mutta yksinkertaista - taidatkos sen simmpelimmin sanoa

        Tämähän on yksi yhteen tilanteen kanssa, jossa mielellään vaihtovoimavirran ulosotolla varustetuista maatalouskoneista traktorin vetämälle peräkärrille laitetaan tanssiorkesteri ja tasan yksi esimerkiksi hääparipari tanssimaan ja lähdetään näin muodostuneella liikkuvalla tanssipaikalla kylälle cruisailemaan.

        Mikäli joku on samaan aikaan liikkeellä kylän suurimman tai pienimmänkin puima- tai niittokoneen kanssa, hääparin liikkuva tanssipaikka hyvin ruurella todennäköisyydellä saavuttaa mainitun äärimmäisenkin hidasliikkeisen maatalouskoneen, josta ei tietenkään pääse kapealla kujalla ohi, koska piennar on niin jyrkkä ja pettävä ja levikepyörät on puhkinaisina navetan vintillä, jolloin kylällä kaiken yötä ja päivää tehopakoputkiviritetyillä mopedeillaan cruisailevat tytöt ja pojat puolestaan saavuttavat hääparin liikkuvan tanssipaikan eivätkä pääse kapealla ja pientareiltaan sillä kohtaa täysin ryteköityneellä kujalla ohi, vaikka kuinka siinä hermostuksissaan kaasuttelevat.

        Tällöin muodostuukin ns saattue, jossa kaikki liikkuvat samalla nopeudella samaan suuntaan. Myös alussa mainitun hääparin tanssipaikka liikkuu muiden saattueessa olevien kanssa samalla nopeudella samaan suuntaan tällöin. Mikäli hääpari tekee tällä liikkuvalla tanssipaikallaan oikeaoppisen häärockabillyn italialaisen paikanvaihdon joko kädenvaihdolla tai ilman tai jotenkin muuten, he eivät vaihda paikkaansa mopopoikien eivätkä mopotyttöjen eivätkä puimakoneenkaan kanssa, vaan he vaihtavat traktorin vetämällä peräkärrillä omia paikkojaan keskenään. Käsiään he eivät tietenkään vaihda edes keskenään, vaan pitävät hyvän huolen omista käsistään, joihin ovat vaihtaneet ainoastaan sormuksiaan!


      • MaalimaaNähnyt
        selväyleistapaushantämä kirjoitti:

        Tämähän on yksi yhteen tilanteen kanssa, jossa mielellään vaihtovoimavirran ulosotolla varustetuista maatalouskoneista traktorin vetämälle peräkärrille laitetaan tanssiorkesteri ja tasan yksi esimerkiksi hääparipari tanssimaan ja lähdetään näin muodostuneella liikkuvalla tanssipaikalla kylälle cruisailemaan.

        Mikäli joku on samaan aikaan liikkeellä kylän suurimman tai pienimmänkin puima- tai niittokoneen kanssa, hääparin liikkuva tanssipaikka hyvin ruurella todennäköisyydellä saavuttaa mainitun äärimmäisenkin hidasliikkeisen maatalouskoneen, josta ei tietenkään pääse kapealla kujalla ohi, koska piennar on niin jyrkkä ja pettävä ja levikepyörät on puhkinaisina navetan vintillä, jolloin kylällä kaiken yötä ja päivää tehopakoputkiviritetyillä mopedeillaan cruisailevat tytöt ja pojat puolestaan saavuttavat hääparin liikkuvan tanssipaikan eivätkä pääse kapealla ja pientareiltaan sillä kohtaa täysin ryteköityneellä kujalla ohi, vaikka kuinka siinä hermostuksissaan kaasuttelevat.

        Tällöin muodostuukin ns saattue, jossa kaikki liikkuvat samalla nopeudella samaan suuntaan. Myös alussa mainitun hääparin tanssipaikka liikkuu muiden saattueessa olevien kanssa samalla nopeudella samaan suuntaan tällöin. Mikäli hääpari tekee tällä liikkuvalla tanssipaikallaan oikeaoppisen häärockabillyn italialaisen paikanvaihdon joko kädenvaihdolla tai ilman tai jotenkin muuten, he eivät vaihda paikkaansa mopopoikien eivätkä mopotyttöjen eivätkä puimakoneenkaan kanssa, vaan he vaihtavat traktorin vetämällä peräkärrillä omia paikkojaan keskenään. Käsiään he eivät tietenkään vaihda edes keskenään, vaan pitävät hyvän huolen omista käsistään, joihin ovat vaihtaneet ainoastaan sormuksiaan!

        Vau.
        Minä rakastan sinun vertausksia.

        "Käsiään he eivät tietenkään vaihda edes keskenään, vaan pitävät hyvän huolen omista käsistään, joihin ovat vaihtaneet ainoastaan sormuksiaan!"

        Heh hee😀❤


      • teoriaeiyleensätoimi

        Useimmat lukemistani ja kuulemistanikin selityksistä koskien tanssillisia hienouksia ovat mielestäni olleet kovin teoreettisia ja kokolailla tai ainakin suurimmaksi osaksi ympäröivästä todellisuudesta irrallaan olevia. Jotkut ovat tosin olleet jopa inhorealistisiksi tulkittavia, mutta niistä ei tässä sovi tämän enempää kertoa, sillä ne eivät kaikkien mielestä ehkä olisi kovin soveliasta katseltavaakaan edes tanssiperheitten pienimmille.


      • minäsyndromatanssissa
        teoriaeiyleensätoimi kirjoitti:

        Useimmat lukemistani ja kuulemistanikin selityksistä koskien tanssillisia hienouksia ovat mielestäni olleet kovin teoreettisia ja kokolailla tai ainakin suurimmaksi osaksi ympäröivästä todellisuudesta irrallaan olevia. Jotkut ovat tosin olleet jopa inhorealistisiksi tulkittavia, mutta niistä ei tässä sovi tämän enempää kertoa, sillä ne eivät kaikkien mielestä ehkä olisi kovin soveliasta katseltavaakaan edes tanssiperheitten pienimmille.

        Tanssikurssitus on teoriassa ja käytännössäkin erittäin minälähtöistä sillä tavalla, että joku sanoo sinulle, että sinä olet nyt tullut sellaiselle tasolle, jolle et taitojesi puolesta kuulu tai niin, että: sinä et pääse tälle tasolle, koska et kuulu tälle tasolle, koska tälle tasolle pääsevät vain ne, ketkä tälle tasolle kuuluvat tai päinvastoin. Sinä ajattelet silloin, että olempahan "minä" tosiaankin huonompi tai loistavampi kuin nuo muut.

        Minälähtöisyydestä seuraava askel on hän-askel, joka osoittautuu myös erinomaisen minälähtöiseksi etenkin siinä tapauksessa, että sinä itse huomaat sen: hän joko edistää tai jarruttaa minun (siis sinun) edistymistäni tanssiharrastusten tekniikoissa. Myös siinä tapauksessa, että joku muu keksii sen puolestasi, lähestymistapa on hyvin minäkeskeinen eli silloin joku toteaa, että: hän (siis hän, joka toteaa) edistäisi kehittymistäsi tanssiharrastusten tekniikoissa eikä jarruttaisi, kuten hän (siis hän, joka asiaa tarkemmin ajateltuasi todellakin tuntuu jarruttavan).

        Jos sinulla ja hänellä on meneillään joko kuhertelu- tai muuten vaan poikkeuksellisenkin mutkaton kausi, sinä ajattelet, että kyllä minä olen sitten onnellinen, kun minulla sujuu tämä tanssi näin hyvin hänen kanssaan. Eli tässäkin tässäkin tilanteessa hänkin on ajautunut sivulauseeseen, joten minälähtöisyys otti taas vallan. Eikä siinä vielä kaikki: nimittäin heistä sinä et ole koko aikana puhunut mitään, vaikka sinun ja hänen lisäksi tanssilattialla on lähes aina parikolmesataa muutakin. Ja jos sinä nyt pysähtyisit katselemaan tanssilattialla ympärillesi, niin et voisi olla huomaamatta, että ällistyttävänkin moni heistä pui sinulle ja hänelle nyrkkiään ja pitelee sinun ja hänen jäljiltä murjottuja nillkoja ja vereslihoille nirhautuneita ohimoitaan ja melkeinpä puhki tökittyjä silmiään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe