Terve ja kiitokset jo etukäteen vastauksista, olen (jo) 32 - vuotias täysin aloittelija koskien purjehdusta mutta haluaisin kovasti tutustua purjehduksen maailmaan ja varsinkin miehistöön kuulumisesta. Mistä saisin ns kokemusta kerättyä ja onko vielä tällä iällä mahdollisuuksia päästä kansainvälisille vesille? 🙂
Purjevene-miehistöön, noviisi
19
661
Vastaukset
Olet purjehduksen suhteen vasta aivan poikanen. Ei kannata iästä huolehtia.
- Flipperisti
Eri firmat järjestävät purjehduskursseja, itse kävin joskus Baltic Cruisingin kurssin, joka oli mielestäni mainio. Niitä on varmasti muitakin, joten eikun vertailemaan ja valitsemaan. Siellä pääsee sitten mukaan myös pidemmille retkille, jos tarvetta on.
- Gaztixi
FB:ssä kivojen tyyppien gastipörssi. Siellä lähes päivittäin tarjotaan miehistöpaikkoja kuten myös kysellään.
- Noviisi-1984
Onko veneissä mahdollista saada omaa isoa hyttiä?
- Noviisi-1984
Jep, kiitokset vaan asiallisista vastauksista! Vaikkakin tuo äskeinen kysyjä koskien hyttejä ei ollut ap... Onko täällä porukalla kokemusta ns siirtomiehistö-caseista?
- seppomartti
On paljonkin kokemusta sekä hyteistä, että siirtomiehistöstä. Loppuvuodesta olisi tarjolla 3-4000 mpk. Mikä askarruttaa?
Aloittelija kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa alttius merisairaudelle. Voi joutua vaihtamaan lajia, jos vaivaa pahasti. - Noviisi-1984
Eikös parilla pillerillä selviä merisairaudesta?
Eivät ne mitään auta. Eivät ainakaan minulla. Onneksi oma ongelmani on pieni ja menee ohi.
Gertrudsetä1 kirjoitti:
Eivät ne mitään auta. Eivät ainakaan minulla. Onneksi oma ongelmani on pieni ja menee ohi.
Sinun pilleriongelmasi ei ole millään muotoa pieni. Meillä päin ei addiktiota ole tavattu pitää pikkujuttuna.
- seppomartti
"Eivät ne mitään auta" on turhan tyly arvio. Useimmille auttaa ajoissa, eli ennen merisairautta, otetut pillerit ja vaaka- asento keskiveneessä. Muttei kaikille. Oma ennätys on 18 tuntia oksentelua, minkä jälkeen ei ollut autolla-ajokunnossa. Olen nähnyt veneestä tiputukseen nostettavia heikkokuntoisia Gotland runtin jälkeen. Mutta jos ranta on viikkojen päässä...?
Kannattaa selvittää taipumus. Useimmat tulevat merisairaiksi kun keli kovenee, se on normaalia.- valtamerisimulaattoriin
Nuorena kärsin huonovointisuudesta pari kertaa intin yhteysaluksilla Upinniemestä Mäkiluodon linnakkeelle pahoissa keleissä johtuen siitä että olimme suljettuina aluksen sisätiloihin eikä sieltä nähnyt ulos. En silti ollut niiden joukossa jotka pakkautuivat aluksen vessaan koska oksensivat. Vanhempana en ole vielä tuntenut merisairautta purjeveneen sisälläkään kovissa keleissä. Voikohan taipumus vähentyä? Voikos merisairaustaipumusta testata aidosti simuloituna kuivalla maalla? :-)
- seppomartti
valtamerisimulaattoriin kirjoitti:
Nuorena kärsin huonovointisuudesta pari kertaa intin yhteysaluksilla Upinniemestä Mäkiluodon linnakkeelle pahoissa keleissä johtuen siitä että olimme suljettuina aluksen sisätiloihin eikä sieltä nähnyt ulos. En silti ollut niiden joukossa jotka pakkautuivat aluksen vessaan koska oksensivat. Vanhempana en ole vielä tuntenut merisairautta purjeveneen sisälläkään kovissa keleissä. Voikohan taipumus vähentyä? Voikos merisairaustaipumusta testata aidosti simuloituna kuivalla maalla? :-)
Oman ja lähipiirini kokemuksen mukaan merisairaus paranee lapsesta ( poisluettuna alle 1-2v) lähtien iän lisääntyessä. Minusta se saattaa liittyä tasapainon heikkenemiseen. Kolmekymppisenä oksensin joka avomerikisassa kaikesta lääkityksestä huolimatta. Nyt viimeisestä yrjöstä on kulunut yli 20v ja pillerikulutus on alle 1kpl/1000 mpk.
Varsin tavallista on, ettei löydy enää kelissä kokkia, vaikka ulkosalla olevat vielä pystyisivät syömään.
Maalla on testattu esim. avaruuslentäjiä ja taitaa myös omat ilmavoimat testata, muttei ole helppo löytää simulaattoria vastaavilla kiihtyvyyksillä kuin veneessä.
- Noviisi-1984
Kiitokset seppomartti, oletko purjehtinut ns kasvainvlisillä vesillä paljonkin? Kuinka helppoa on päästä miehistöön?
- Seppomartti
Olen purjehtinut Itämeren ulkopuolella v.1980 lähtien lisääntyvässä määrin. Seuraava pitempi legi olisi Karibialta Eirooppaan vuoden lopussa, miehistö puuttuu vielä. Mutta en kaipaa hoivattavia huonokuntoisia. Pikkuisen merikipeitä olemme olleet ajottain kaikki.
- 16vjollaapoi
Sitä minä vaan, mistä tietää kun lähtee miehistöön vaikka Suomestä Välimerelle ettei joku porukasta tai kaikki poraa koko matkan ajan takalistoon.Kun purjehtioissa on kuulemma paljon niitämiehiä.
- Noviisi-1984
Näköjään liikkeellä mutta onneksi suurin osa asiallisia vastauksia. Voitko hieman avata tuota Karibia - eurooppa reissua esim vene, reitti, miehistön koko ym... kuinka kokeneen miehistön vaadit matkaan, itse olet ilmeisesti kapuna? Ps pahoittelut tyhmistä kyssäreistä 🙂
- Seppomartti
Vene on Dufour 385 G&L. Miehistösta ei vielä tietoa. Reitti luultavasti St. Lucia , Martinique, BVI, Kuuba, Bermuda. Ylitys oudosta ajankohdasta johtuen poikkeava: hepoasteiden yläreunaa pitkin Madeiran kautta Portugaliin. 6- 7 viikkoa alkaen vuoden vaihteesta..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124370MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862230Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5561718Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011451Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671157Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971- 5968
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3888