Rentoutuminen ahdistuneisuushäiriössä

Kylläsetästä

Hei. Sairastan yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä ja ongelmani on, että en pysty rentoutumaan, oikeastaan koskaan.

Harrastan liikuntaa ja olen aktiivinen, mutta rentoutuminen on mahdotonta.

Onko muita, joilla samanlainen ongelma?

5

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peaceofminds

      Minulla on vähän erilainen diagnoosi (jätän nyt kertomatta) mutta ahdistus liittyy sairauteeni. Pystyn kyllä joskus rentoutumaan mutta harvoin kunnolla. Itselläni rentouttaa vähän kovempi liikunta, lämmin suihku, sauna, seksi, joskus kuppi teetä, hyvä ruoka ja hyvät tv-ohjelmat. Kuulostaa siis varmaan siltä että rentoudun usein mutta joskus näistäkään mikään ei toimi.

      Oletko kokeillut esim. hierojalla käyntiä tai pitkää kuumaa suihkua? Varmaankin olet mutta ehdotan silti. Luulen että olet stressaantunut jostain eikä mielesi siksi anna sinulle rauhaa rentoutua kunnolla. Yritä selvittää mikä ongelmasi on ja laita asiat tärkeysjärjestykseen ja sitten yksi kerrallaan alat selvittää niitä. Joskus voi olla vain yksi asia mikä sotkee mielenrauhan. Ymmärrän kyllä että voi olla myös niin että ihminen käy ylikierroksilla koko ajan eikä mikään muu auta kuin aika.

      Joskus käytän rauhoittumiseen mielikuvaharjoitusta että tiedän kuolevani yöllä tai seuraavana päivänä rauhallisesti nukkuessani enkä tunne kipua enkä pelkää. Sitten kun alan ajatella asioita joista olen stressannut ne tuntuvatkin aika pieniltä ja vähemmän tärkeiltä. Jos pelkää kuolemaa niin silloin tämä harjoitus ei tietysti ole hyvä mutta keksi joku vastaava jos mahdollista. Kuvittele vaikka että seuraavana päivänä kun heräät kaikki ongelmasi ovat kadonneet ja voit aloittaa elämäsi alusta. Eihän ne ongelmat todellisuudessa katoa mutta jos saat hetkeksi itsellesi uskoteltua niin voi olla että mielesi saa hetken levätä.

      En nyt tiedä oliko tästä mitään apua mutta yritin ainakin. Toivon sinulle mielenrauhaa tulevaisuudessa.

    • Artsi7865

      Liikunta luonnossa, hengitysharjoitukset, jooga, saunominen., keskustelu, lukeminen, nauraminen.. Kaikki tekeminen missä joutuu keskittymään. Jättää turha kiire ja stressi pois.

      Kyllä se hermoston ylivalppaus hellittää kun tekee oikeita asioita.

      • se_elinikäinen

        Työnteko on mitä parhain keino rentoutumiseen. Siinä joutuu keskittymään. Eikä työssä välttämättä ole kiirettä eikä stressiä, vaan ihminen kehittää ne itselleen muista syistä, esimerkiksi ollakseen täydellinen kodin hengetär. Pitää osata vetelöidä.

        Kaikille eivät käy Artsi "olen aina oikeassa" -keittiökonsultin keinot.

        Mutta itse aloituksen kysymys on erittäin hyvä ja aika moni ahdistushäiriöinen painiskelee sen kanssa. Ahdistuksen kanssa on opittava elämään. Toki se onnistuu parhaiten, kun pystyy edes joskus rentoutumaan, olipa keino mikä tahansa. No, viinaksia en suosittele enkä yletöntä makeansyöntiä. Ja terveelliset elämäntavat ovat hyväksi kenelle tahansa, hellittipä ahdistus tai ei. Itseään arvostaa enempi, kun elää terveellisesti, mutta menemättä liiallisuuksiin.


      • Artsi6578

        Sähän vasta ruudinkeksijä olet - 'työnteko on mitä parhain ...' Sehän riippuu siitä mitä työtä teet.

        Itse olin tulosvastuullisessa myyntityössä ja se aiheutti mulle armottoman ahdistuksen. Heti kun se loppui alkoi paraneminen. Ahdistusta ei enää ole.


    • Artsi4786

      Siis ylläolevat on vain yleisohjeita, jolla voi helpottaa oireita. Syy ahdistukseen tarvis kuitenkin löytää. Se on tottakai se ykkösjuttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe