Rentoutuminen ahdistuneisuushäiriössä

Kylläsetästä

Hei. Sairastan yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä ja ongelmani on, että en pysty rentoutumaan, oikeastaan koskaan.

Harrastan liikuntaa ja olen aktiivinen, mutta rentoutuminen on mahdotonta.

Onko muita, joilla samanlainen ongelma?

5

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peaceofminds

Minulla on vähän erilainen diagnoosi (jätän nyt kertomatta) mutta ahdistus liittyy sairauteeni. Pystyn kyllä joskus rentoutumaan mutta harvoin kunnolla. Itselläni rentouttaa vähän kovempi liikunta, lämmin suihku, sauna, seksi, joskus kuppi teetä, hyvä ruoka ja hyvät tv-ohjelmat. Kuulostaa siis varmaan siltä että rentoudun usein mutta joskus näistäkään mikään ei toimi.

Oletko kokeillut esim. hierojalla käyntiä tai pitkää kuumaa suihkua? Varmaankin olet mutta ehdotan silti. Luulen että olet stressaantunut jostain eikä mielesi siksi anna sinulle rauhaa rentoutua kunnolla. Yritä selvittää mikä ongelmasi on ja laita asiat tärkeysjärjestykseen ja sitten yksi kerrallaan alat selvittää niitä. Joskus voi olla vain yksi asia mikä sotkee mielenrauhan. Ymmärrän kyllä että voi olla myös niin että ihminen käy ylikierroksilla koko ajan eikä mikään muu auta kuin aika.

Joskus käytän rauhoittumiseen mielikuvaharjoitusta että tiedän kuolevani yöllä tai seuraavana päivänä rauhallisesti nukkuessani enkä tunne kipua enkä pelkää. Sitten kun alan ajatella asioita joista olen stressannut ne tuntuvatkin aika pieniltä ja vähemmän tärkeiltä. Jos pelkää kuolemaa niin silloin tämä harjoitus ei tietysti ole hyvä mutta keksi joku vastaava jos mahdollista. Kuvittele vaikka että seuraavana päivänä kun heräät kaikki ongelmasi ovat kadonneet ja voit aloittaa elämäsi alusta. Eihän ne ongelmat todellisuudessa katoa mutta jos saat hetkeksi itsellesi uskoteltua niin voi olla että mielesi saa hetken levätä.

En nyt tiedä oliko tästä mitään apua mutta yritin ainakin. Toivon sinulle mielenrauhaa tulevaisuudessa.

• Artsi7865

Liikunta luonnossa, hengitysharjoitukset, jooga, saunominen., keskustelu, lukeminen, nauraminen.. Kaikki tekeminen missä joutuu keskittymään. Jättää turha kiire ja stressi pois.

Kyllä se hermoston ylivalppaus hellittää kun tekee oikeita asioita.

• se_elinikäinen

Työnteko on mitä parhain keino rentoutumiseen. Siinä joutuu keskittymään. Eikä työssä välttämättä ole kiirettä eikä stressiä, vaan ihminen kehittää ne itselleen muista syistä, esimerkiksi ollakseen täydellinen kodin hengetär. Pitää osata vetelöidä.

Kaikille eivät käy Artsi "olen aina oikeassa" -keittiökonsultin keinot.

Mutta itse aloituksen kysymys on erittäin hyvä ja aika moni ahdistushäiriöinen painiskelee sen kanssa. Ahdistuksen kanssa on opittava elämään. Toki se onnistuu parhaiten, kun pystyy edes joskus rentoutumaan, olipa keino mikä tahansa. No, viinaksia en suosittele enkä yletöntä makeansyöntiä. Ja terveelliset elämäntavat ovat hyväksi kenelle tahansa, hellittipä ahdistus tai ei. Itseään arvostaa enempi, kun elää terveellisesti, mutta menemättä liiallisuuksiin.

• Artsi6578

Sähän vasta ruudinkeksijä olet - 'työnteko on mitä parhain ...' Sehän riippuu siitä mitä työtä teet.

Itse olin tulosvastuullisessa myyntityössä ja se aiheutti mulle armottoman ahdistuksen. Heti kun se loppui alkoi paraneminen. Ahdistusta ei enää ole.

• Artsi4786

Siis ylläolevat on vain yleisohjeita, jolla voi helpottaa oireita. Syy ahdistukseen tarvis kuitenkin löytää. Se on tottakai se ykkösjuttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe