Lääkärit tekevät potilaistaan narkomaaneja!

NukkuvaTiedustelija

https://yle.fi/uutiset/3-9737655

Valvira saa vinkkejä epäilyttävistä lääkemääräyksistä – "Panacod tuntuu olevan erittäin suosittu"

Kiire ei saisi olla tekosyy, ja lääkärin tulisi pohtia joka kerta tarkkaan lääkemääräyksen perusteita.

Suomessa määrätään joskus kipulääkkeitä turhan helposti, kertoo Valviran lääkintöneuvos Liisa Toppila. Epäilyttävistä lääkemääräyksistä tulee vinkkejä muun muassa poliisilta ja apteekeista.

– Jonkin verran meille tulee ilmoituksia, että lääkärit määräävät suhteellisen höllin perustein, hän kertoi Ylen aamu-tv:ssä maanantaina.

Valvira saa yhteydenottoja myös omaisilta ja lääkäreiltä.

Helsingin huumepoliisin päällikön Jukka Paasion mukaan lääkkeiden väärinkäyttö on lisääntynyt. Hänen mukaansa viime kesästä lähtien kaduilla on näkynyt selvästi enemmän myyntiä. Yle kertoi aiemmin, kuinka pillerikauppa tuntuu poliisin näkökulmasta jopa riistäytyneen täysin käsistä.

Katukauppa on oma ongelmansa – toinen puoli asiassa on lääkkeiden lepsu määrääminen.

– Potilaalla on useita lääkäreitä, jotka määräävät esimerkiksi samana tai jopa peräkkäisinä päivinä kipulääkkeitä. Panacod tuntuu olevan erittäin suosittu, Toppila kuvaili.

"Minä vain jatkoin lääkitystä"

Toppilan mukaan yksi syy ongelmaan piilee siinä, että lääkäri luottaa lähtökohtaisesti siihen mitä potilas sanoo. Voi olla vaikea erottaa, milloin on kyse lääkkeiden väärinkäytöstä ja milloin todellisesta lääketieteellisestä perusteesta lääkemääräykselle.

– Potilaathan osaavat kertoa oikein hyvin sen tarinan, millä lääkkeitä tulee.

Toinen ongelma Toppilan mukaan on se, ettei lääkemääräyksiä punnita tarpeeksi.

– Usein kuulee lääkärin sanovan "minä vain jatkoin tätä lääkitystä" sen sijaan, että joka kerta määrätessä punnittaisiin hyvin tarkkaan, onko lääkkeen määräämiselle enää perusteita.

Kiire ei Toppilan mukaan ole syy jättää pohtimatta lääkemääräystä kunnolla.

– Kiirettä lääkärillä ei ole niin paljoa, etteikö hän ennättäisi arvioida mitä potilaalle tekee.

Valvontaviranomainen ei Toppilan mukaan voi lähteä suoraan valvomaan yksittäisiä lääkäreitä. Valtaosa lääkkeistä menee kuitenkin oikeaan käyttöön, lääkintöneuvos korostaa.

2

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiujytr

      Ei kiinnosta panacod. Oxycontiniin/normiin tai temgesiciin menisin kyllä hakemaan reseptin, jos sellaisen saisi.

    • leske

      Kyllä panacod on niin laimee että sitä on turha mainostaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe