Hinaamisesta

F28

Tulipa ahtaalla väylällä vastaan moottorivene, vaikutti työveneeltä, joka hinasi isohkoa purjevenettä melkoisella vauhdilla, varmaan n. 8 solmua.

Ajelin väylän oikeaa reunaa ja vielä erikseen väistin lisää oikealle melkein väylän ulkopuolelle. Hinuri päättikin vetää viitalta seuraavalle viivasuoraa niin että olimme tiellä. Soitti äänimerkkiä ja väistin lisää. Mitään vaaratilannetta ei tapahtunut, tilaa jäi.

Mutta, miten on, voiko tuollainen ei ammattimainen hinuri vedellä väylillä miten huvittaa, mitään hinaukseen liittyviä merkkejä tai valoja ei ollut?

32

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jejddj

      Tais tosiaan olla oikein vanha hinuri vetomiehenä....

    • Ihan_normisettiä

      Pari viikkoa sitten Kustavissa Ströömin pohjoispäässä purjevene hinaili koneella soutuvenettä ja tuli meidän kulkusuunnasta katsoen vasemmalta. Eipä sitä kiinnostanut hiukkaakaan väistää, vaan jouduin pudottelemaan vauhdin alas ettei kolahtanut. Samalla reissulla pisti silmään, että aika moni purkkarimies liikkui väylillä kepiltä kepille oikoen, eli "oikealla tavalla" ohittaminen oli mahdotonta.

      • mitäsitten_

        Huomasit sentään laittaa oikean lainausmerkkeihin. Ei sellaista oikeaa tapaa nimittäin olekaan. Kahden konealuksen kohdatessa toisensa vastakkaisista suunnista molemmat muuttavat suuntaa oikealle, muihin kohtaamisiin sääännöt eivät ota kantaa.

        Minua on useampikin vene jättänyt väistämättä, niitä sattuu joko moenlaisista syistä, eikä niistä kannata ainakaan herneitä kitusiin ottaa.


      • vanhatappi
        mitäsitten_ kirjoitti:

        Huomasit sentään laittaa oikean lainausmerkkeihin. Ei sellaista oikeaa tapaa nimittäin olekaan. Kahden konealuksen kohdatessa toisensa vastakkaisista suunnista molemmat muuttavat suuntaa oikealle, muihin kohtaamisiin sääännöt eivät ota kantaa.

        Minua on useampikin vene jättänyt väistämättä, niitä sattuu joko moenlaisista syistä, eikä niistä kannata ainakaan herneitä kitusiin ottaa.

        Meriteiden säännöissä mainitaan myös, että kaikkien alusten tulee käyttää kulkusuuntaansa nähden väylän oikeaa reunaa.


      • Uusitappi
        vanhatappi kirjoitti:

        Meriteiden säännöissä mainitaan myös, että kaikkien alusten tulee käyttää kulkusuuntaansa nähden väylän oikeaa reunaa.

        Missä kohdassa näin olikaan mainittu? Kokeilin hakua, en löytänyt.


      • Misse___
        Uusitappi kirjoitti:

        Missä kohdassa näin olikaan mainittu? Kokeilin hakua, en löytänyt.

        9 sääntö

        Ahtaat kulkuväylät

        a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.


      • älä.ala
        Misse___ kirjoitti:

        9 sääntö

        Ahtaat kulkuväylät

        a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.

        Ja taas mennään ahtaisiin...


      • Uusi_tappi
        Misse___ kirjoitti:

        9 sääntö

        Ahtaat kulkuväylät

        a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.

        Mikä on aika lailla eri asia kuin vanhan tapin kiteytys.


      • Misse__
        älä.ala kirjoitti:

        Ja taas mennään ahtaisiin...

        Ahdas kulkuväylä
        Meriteiden säännöt, 9. sääntö
        Ahdasta kulkuväylää ei ole määritelty lainsäädännössä
        Vakiintuneen tulkinnan mukaan ahtaina kulkuväylinä pidetään Suomen vesialueella olevia merenkulun turvalaittein merkittyjä väyliä niiden leveydestä riippumatta
        Oikeustapauksia mm
        jm Urhon karilleajo Limkläppin luona
        ya Rosala II vs. sy Renate
        ms Amsteldiep vs. ms Serenaden
        mt Crystal Pearl

        https://www.merioikeus.com/6


      • Ei_mahu
        Misse__ kirjoitti:

        Ahdas kulkuväylä
        Meriteiden säännöt, 9. sääntö
        Ahdasta kulkuväylää ei ole määritelty lainsäädännössä
        Vakiintuneen tulkinnan mukaan ahtaina kulkuväylinä pidetään Suomen vesialueella olevia merenkulun turvalaittein merkittyjä väyliä niiden leveydestä riippumatta
        Oikeustapauksia mm
        jm Urhon karilleajo Limkläppin luona
        ya Rosala II vs. sy Renate
        ms Amsteldiep vs. ms Serenaden
        mt Crystal Pearl

        https://www.merioikeus.com/6

        Tulkinta olisi ristiriidassa sisävesisääntöjen kanssa. Siellähän kerrotaan erikseen 3 §:ssä millainen on ahdas kulkuväylä, ja 14 (?) §:ssä äänimerkeistä, joita tietynlaisten alusten on sellaiseen saapuessaan annettava. Jos kaikki merkityt väylät olisivat ahtaita, mihin tuollaista äänimerkkiä tarvittaisiin?


    • viitaton_mutkako

      Eikös viitalta seuraavalle mennä viivasuoraan? Mistä tulkitset väylän tekevän mutkan viittojen välillä, jos siinä niiden välillä ei ole viittaa?

      • kardinaali

        Ei mennä. Olisi mielenkiintoista katsella menoasi tiheästi lateraaliviitoitetulla väylällä. Eiku oikeaan reunaan ja sitten vasempaan reunaan ja sitten oikeaan....


      • Viisi_pitkää
        kardinaali kirjoitti:

        Ei mennä. Olisi mielenkiintoista katsella menoasi tiheästi lateraaliviitoitetulla väylällä. Eiku oikeaan reunaan ja sitten vasempaan reunaan ja sitten oikeaan....

        Eivätkös jotakuinkin noin purjeveneet vastaiseen kulje, jos aikovat väylää vastaiseen edetä...?

        Ja toisaalta: aika harvassa tilanteessa kartalle piirretyt väylät kertovat suoraan alusten ajosuunnista saati väistämissäännöistä.

        Aloittajan kokemus äänimerkistä väistämispyyntönä oli varmaankin väärä. Äänimerkillä kerrotaan ensisijaisesti äänimerkin antajan ohjailusta ja toissijaisesti sen epätietoisuudesta toisen aluksen aikeista (ns. "mitä helvettiä" -merkki, viisi tööttäystä.)

        Jotain pelisilmää voi harjoittaa kohdatessaan hinaavan aluksen, vaikkei merkkejä rajoitetusta ohjailukyvystä olisikaan. Miksi ehdoin tahdoin häiritsisi vaikeasti ohjailtavan aluksen kulkua?


      • Viisi_pitkää kirjoitti:

        Eivätkös jotakuinkin noin purjeveneet vastaiseen kulje, jos aikovat väylää vastaiseen edetä...?

        Ja toisaalta: aika harvassa tilanteessa kartalle piirretyt väylät kertovat suoraan alusten ajosuunnista saati väistämissäännöistä.

        Aloittajan kokemus äänimerkistä väistämispyyntönä oli varmaankin väärä. Äänimerkillä kerrotaan ensisijaisesti äänimerkin antajan ohjailusta ja toissijaisesti sen epätietoisuudesta toisen aluksen aikeista (ns. "mitä helvettiä" -merkki, viisi tööttäystä.)

        Jotain pelisilmää voi harjoittaa kohdatessaan hinaavan aluksen, vaikkei merkkejä rajoitetusta ohjailukyvystä olisikaan. Miksi ehdoin tahdoin häiritsisi vaikeasti ohjailtavan aluksen kulkua?

        Äänimerkit ja niihin vastaaminen on selostettu väistämissäännöissä.


    • Muiden ihmisten huomiointia tavataan kutsua sivistykseksi. Valitettavasti sivistys rappioituu. Sen sijaan että huomioitaisiin muut, mietitään, mihin minulla on oikeus.

      Näin se alkaa olla jo kaikilla elämänalueilla.

      • kwlkjwqlkjwqlke

        Jep, näin juuri.


      • Muiden ihmisten nickinä esiintymistä tavataan kutsua mielikuvituksen puutteeksi. Kaltaisesi nihilistin tapauksessa myös sivistymättömyydeksi.


      • Täällä ei voi edes esiintyä muiden nikeillä. Kutakin nickiä on vain yksi. Syytät sellaisesta, jota palvelu ei edes salli.


      • Tätisetä

        Oletteko Gertrud ja Kerttuli aviopari? Ainakin kuulostatte siltä,


      • Tötterströmm
        Gertrudsetä1 kirjoitti:

        Täällä ei voi edes esiintyä muiden nikeillä. Kutakin nickiä on vain yksi. Syytät sellaisesta, jota palvelu ei edes salli.

        No kyllähän sä nyt ratsastat viisaampasi maineella ja nickillä vaikka mitä yrität selittää. Hanki oma identiteetti.


      • Tötterströmm kirjoitti:

        No kyllähän sä nyt ratsastat viisaampasi maineella ja nickillä vaikka mitä yrität selittää. Hanki oma identiteetti.

        Arvon tötterö. Tarjoan oluen jos tunnistamme toisemme vesillä. Ehken jopa toisenkin.


    • veneilijä64

      Minusta aloittaja toimi aivan oikein ja hyvän merimiestavan mukaisesti.
      Samoin hänen kysymyksensä on ihan aiheellinen!

      Ajatelkaapa itse olevanne em. tilanteessa eli kulkusuuntaan väylän oikeassa reunassa mutta vastaantulija haluaa teidän väistävän vielä lisää. Kyllä siinä jännitys nousee, tuleeko toinen päälle vai väistänkö ja ajan mahdollisesti kivelle. Vakuutusyhtiölle siinä sitten selittämistä!

      • minä_tiedän_

        Etkö sinä tiedä, onko kiviä kulkusuunnassasi?


      • Mistä_näitä_sikiää

        Eli jos joudut pakosti väistämään väylän ulkopuolelle, tiedät varmuudella ettei siellä ole kiviä??


      • minä_tiedän_
        Mistä_näitä_sikiää kirjoitti:

        Eli jos joudut pakosti väistämään väylän ulkopuolelle, tiedät varmuudella ettei siellä ole kiviä??

        Tiedän varmuudella, onko siellä kiviä vai ei. Jos on, vältän yhteentörmäyksen jollain muulla toimenpiteellä kuin kiville ajamalla. Ei sellaista tilannetta olekaan, että ainoa mahdollisuus olisi ajaa kiville.


      • Oijoijoijoi

        Oi kerro meille mikä on kristallipallosi? Vai mihin materiaalin luotat, että tavoitat moisen varmuuden? Kaksi karttoihin merkkaamatonta karikkoa olen itse ilmoittanut Liikennevirastolle. Eka oli metrin matalikko väylän varressa paikassa missä piti olla 5,5 m vettä, ja toinen oli vastaava, mutta ei lähellä väylää.


      • minä_tiedän_
        Oijoijoijoi kirjoitti:

        Oi kerro meille mikä on kristallipallosi? Vai mihin materiaalin luotat, että tavoitat moisen varmuuden? Kaksi karttoihin merkkaamatonta karikkoa olen itse ilmoittanut Liikennevirastolle. Eka oli metrin matalikko väylän varressa paikassa missä piti olla 5,5 m vettä, ja toinen oli vastaava, mutta ei lähellä väylää.

        Metrin matalikko väylän varressa on hieman yllättävä, mutta ei aivan odottamatonkaan. Kauempana väylästä kannattaa olettaakin tuollaista. Kun nämä ottaa huomioon, voi varmuudella tietää, onko edessä kiviä.


    • EiOleElokuvissa

      On vaikea kuvitella tilannetta, jossa joutuu väistämään väylän ulkopuolelle ainakaan kivisellä saaristoväylällä. Jos väistää niin, että väistettävällä on mahdollisuus jatkaa samaa suuntaa ja nopeutta, se riittää.

      Väistettävän pitää sen jälkeen pitää huoli siitä, ettei muuttele suuntaansa ja nopeuttaan niin, että väistäminen epäonnistuu sen takia.

      Toisaalta siinä tapauksessa, kun väistetään väylän reunaan eikä voida menne enempää reunaa kohti, ollaan tilanteessa, jossa alus on syväyksen rajoittama tai ainakin on riittävä syy uskoa niin. Silloin väistäjästä tulee väistettävä.

      Jos sitten kuitenkin veneet kolistelevat toisiaan, niin molempien toimia tarkastellaan siinä valossa onko tehnyt toimenpiteitä väistämiseksi. Jos on väistänyt väylän (oikeaan) reunaan ja pysäyttänyt aluksen, on aika vahvoilla.

    • Moneteivättiedä

      Aloittajalle, olivatko veneet varustettu asianmukaisilla hinauksesta kertovilla merkeillä. Pimeän aikaan hinaus ilmaistaan määrätyillä valoilla ja valoisaan aikaan muilla merkinantovälineillä!

      • F28

        Niin kuin aloituksessa luki niin merkkejä tai valoja ei ollut.

        Aluksi ei edes tajunnut että kyseessä oli hinaus. Liikennettä oli muutenkin seurattavana.


      • Kuikblk

        Kerropa vielä, minkälaista merkkikuviota tuon hinausyhdistelmän olisi mielestäsi tullut käyttää?

        Vihjeenä mainitsen, että aloitusviestin perusteella kyse oli päiväsajasta eikä yhdistelmä varmaankaan ollut yli 200 metriä pitkä.

        (Jos kyse olisi ollut pimeästä ajankohdasta, hinaajalla olisi toki tullut olla keltainen hinausvalo. Se kuitenkin näkyy vain taaksepäin, eli ei auta vastaantulijaa.)


    • Huviveneverottaja

      Keltanokka vesillä. Ap siis. Turhia kysymyksiä outoja pelkoja. Pysy maalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe