Poliiseilla ei ole huonot

palkat

vaan aivan

37

4745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evp.

      Jos olet poliisi, niin valitettavasti olet oman pesän likaaja. Vuonna 1976 poliisit olivat la-
      kossa pienien palkkojen vuoksi. Lakko kuitenkin
      epäonnistui eikä tullut lisää niin pennin pyöry-
      lää. Sen jälkeen poliisit eivät ole palkoistaan
      inahtaneet ja tyytyneet vain yleiskorotuksiin.
      Kun aluperin pieneen palkkaan tulee lisää pienet
      korotukset niin ei voi hurrata. Esim. HKL:n bus-
      sikuskin eläke on huomattavasti omaani suurempi.

      • Kasvatti

        Palkka ei ole liian pieni, se on juuri sopivan kokoinen. Tulee vaan vähän liian harvoin..

        Essin viisauksia :)


      • ent. ylikonstaapeli

        huippukuntoinen, lääkärintodistukset, lukuisat testit, vaikeat kokeet, 5-8 % pääsee, jos on yo/vast, sitten poliisikoulu 26 kk yhtä pötköä, poliisikorkeakoulu,jopa useita vuosia, muita opintoja jo ennen poliisiuraa ja myös sen aikana.
        Työssä aina iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä, kuten myös urheilu- ja valtiomiesten tapahtumissa.
        Kukaan ei kiitä ja perhekin kärsii, rankasti.

        Palkan oltava ainakin teollisuuden keskipalkka, eli 2683 €. Lisäksi vuoro- ja muut haittalisät, kuten IHMISILLÄKIN. Sekä vaarallisen työn lisä, vähintään 500 € kuukaudessa.
        Tämä on kohtuus, mutta poliisikunta on lojaali valtiovallalle ja alistuu kiltisti armoalmuille ja eroaa sitten katkerana jossakin vaiheessa, ellei ole ehtinyt sitä ennen ampumaan itseään.
        Poliisit ja lääkärithän ovat yleisin itsemurharyhmä maassamme.

        Heino W (ent.J), huumedekkari evp. nykyinen näyttötutkintomestari ja liikenneopettaja


      • miiä
        ent. ylikonstaapeli kirjoitti:

        huippukuntoinen, lääkärintodistukset, lukuisat testit, vaikeat kokeet, 5-8 % pääsee, jos on yo/vast, sitten poliisikoulu 26 kk yhtä pötköä, poliisikorkeakoulu,jopa useita vuosia, muita opintoja jo ennen poliisiuraa ja myös sen aikana.
        Työssä aina iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä, kuten myös urheilu- ja valtiomiesten tapahtumissa.
        Kukaan ei kiitä ja perhekin kärsii, rankasti.

        Palkan oltava ainakin teollisuuden keskipalkka, eli 2683 €. Lisäksi vuoro- ja muut haittalisät, kuten IHMISILLÄKIN. Sekä vaarallisen työn lisä, vähintään 500 € kuukaudessa.
        Tämä on kohtuus, mutta poliisikunta on lojaali valtiovallalle ja alistuu kiltisti armoalmuille ja eroaa sitten katkerana jossakin vaiheessa, ellei ole ehtinyt sitä ennen ampumaan itseään.
        Poliisit ja lääkärithän ovat yleisin itsemurharyhmä maassamme.

        Heino W (ent.J), huumedekkari evp. nykyinen näyttötutkintomestari ja liikenneopettaja

        ...niin poliisikoulun aikanahan maksetaan jo palkkaa ja asuminen taitaa olla ilmaista. Eipä taida olla vastavalmistuneilla poliiseilla pahemmin opintolainoja harteillaan. Ja jos on poliisikorkeakoulun käynyt, taitaa palkkakin olla jo vähintään keskipalkka jossei paljon enemmänkin.

        Eikä taida poliisien ja lääkärien itsemurhat ainakaan pienistä palkoista johtua. Lääkärithän ovat tunnetusti yhteiskunnan kovapalkkaisimpia ammattiryhmiä.

        Asioita voidaan tarkastella monelta kantilta niinkuin herra ex. ylikonstaapeli varmasti tietää.


      • tarjoukseen

        Poliisit tarttuivat poliisilakon aikana annettuun tarjoukseen. Lakkokenraalit neuvottelivat vakanssi-
        järjestelyistä. Eivät palkoista. Tuliko niitä muutoksia siten että 40 kpl. komissarioita ja
        sitten ketjussa alemmasta päästä muuttui muutama vakanssi. Rikkureitten määrä oli iso.
        Taisi olla tämä päällystö ja vahtimestarit.
        Ja verottajan kauttahan ne ylityökorvaukset palasivat valtion kirstuun. Ensin 50% ns. haitoista
        ja vuoden lopussa mätkyt päälle. Yhteiskunta
        urpotti urpoja.


      • ammattiryhmä
        ent. ylikonstaapeli kirjoitti:

        huippukuntoinen, lääkärintodistukset, lukuisat testit, vaikeat kokeet, 5-8 % pääsee, jos on yo/vast, sitten poliisikoulu 26 kk yhtä pötköä, poliisikorkeakoulu,jopa useita vuosia, muita opintoja jo ennen poliisiuraa ja myös sen aikana.
        Työssä aina iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä, kuten myös urheilu- ja valtiomiesten tapahtumissa.
        Kukaan ei kiitä ja perhekin kärsii, rankasti.

        Palkan oltava ainakin teollisuuden keskipalkka, eli 2683 €. Lisäksi vuoro- ja muut haittalisät, kuten IHMISILLÄKIN. Sekä vaarallisen työn lisä, vähintään 500 € kuukaudessa.
        Tämä on kohtuus, mutta poliisikunta on lojaali valtiovallalle ja alistuu kiltisti armoalmuille ja eroaa sitten katkerana jossakin vaiheessa, ellei ole ehtinyt sitä ennen ampumaan itseään.
        Poliisit ja lääkärithän ovat yleisin itsemurharyhmä maassamme.

        Heino W (ent.J), huumedekkari evp. nykyinen näyttötutkintomestari ja liikenneopettaja

        Jos väite itsemurhista pitää paikkansa, valtio pitää aseissa erittäin vaarallista ammattiryhmää.
        Niin itselleen kuin ympäristölleen.


      • tekee
        ammattiryhmä kirjoitti:

        Jos väite itsemurhista pitää paikkansa, valtio pitää aseissa erittäin vaarallista ammattiryhmää.
        Niin itselleen kuin ympäristölleen.

        kans paljon itsareita. Taitaa helppo aseen saatavuus houkuttaa...


      • saatavuus
        tekee kirjoitti:

        kans paljon itsareita. Taitaa helppo aseen saatavuus houkuttaa...

        Kyseessä on työväline. Molemmat ammattiryhmät
        on koulutettu sitä käyttämään.
        Johonkin kai sitä pitää kokeilla. Parempi näin.
        Eivätpähän ammuskele ulkopuolisia.
        Puhukaamme luontaisesta poistumasta
        muonavahvuudesta.


      • ghjk
        tekee kirjoitti:

        kans paljon itsareita. Taitaa helppo aseen saatavuus houkuttaa...

        Eihän kapiaisetkaan sen enempää tienaa kuin poliisitkaan.


      • palkasta
        ghjk kirjoitti:

        Eihän kapiaisetkaan sen enempää tienaa kuin poliisitkaan.

        Työnantaja antaa kuittia vastaan aseen.


      • iop
        palkasta kirjoitti:

        Työnantaja antaa kuittia vastaan aseen.

        Eikös siitäkin pitäis verottaa, että saa työnantajalta itsarintekovälineen ilmaiseksi käyttöönsä. Ei tarvii sitäkään itse ostaa.


      • Evp.
        tarjoukseen kirjoitti:

        Poliisit tarttuivat poliisilakon aikana annettuun tarjoukseen. Lakkokenraalit neuvottelivat vakanssi-
        järjestelyistä. Eivät palkoista. Tuliko niitä muutoksia siten että 40 kpl. komissarioita ja
        sitten ketjussa alemmasta päästä muuttui muutama vakanssi. Rikkureitten määrä oli iso.
        Taisi olla tämä päällystö ja vahtimestarit.
        Ja verottajan kauttahan ne ylityökorvaukset palasivat valtion kirstuun. Ensin 50% ns. haitoista
        ja vuoden lopussa mätkyt päälle. Yhteiskunta
        urpotti urpoja.

        Näinhän siinä poliisilakossa kävi. Tiedän asian
        tasan tarkaa, kun itse olin lakossa mukana.
        Taisi silloin yhdellä Suomen riitaisimmalla po-
        rukalla olla viisi eri ammattiliittoa.


      • mieltä
        Evp. kirjoitti:

        Näinhän siinä poliisilakossa kävi. Tiedän asian
        tasan tarkaa, kun itse olin lakossa mukana.
        Taisi silloin yhdellä Suomen riitaisimmalla po-
        rukalla olla viisi eri ammattiliittoa.

        Ainut asia josta eeveepee on kanssani samaa mieltä.
        Muutoin näkemysero on ollut tuhat (1000 v.)
        Voin vähentää yhden vuoden, tuomiotasi jää vähän
        jäljelle. Koita lusia.
        -miksi riitelitte ?
        -repesikö paita?
        -revittekö peli-korjaan-poliisihousunne.


    • palkat

      ...niin olin sanomassa (piti painaa esikatselua eikä lähetä nappia), että poliiseilla on hyvät palkat kun ajattelee, että kahden vuoden opistotason koulutuksella valtion hommissa tienaa yli 2000 €/kk. Samanpituisella koulutuksella olevat esim. sairaanhoitajat, agrologit, puutarhurit, verovirkailijat, työvoimaneuvojat jne. tienaavat julkisella sektorilla n. 500€/kk vähemmän kuin vanhempi konstaapeli. Joten lopettakaa se ainainen palkkanarinanne poliisit!

      • 007

        Etkä sä tampio ymmärrä, että tuo palkka kipuaa tuohon 2000 euroon sen takia, että poliisi tekee töitä silloin, kun muut nukkuvat kotona omassa sängyssään tai kun muut viettävät perheensä kanssa vapaapäivää? Kysymys on haittatyökorvauksista, ei peruspalkasta.

        Ja sitä paitsi sairaanhoitajat tienaavat suurin piirtein saman verran riippuen missä ovat töissä ja minkälaista vuorotyötä tekevät. Ja nuo muut ammattikunnat, joita esitit, eivät taida vuorotyötä tehdä. Olen sitä mieltä, että niin poliiseillekin kuin sairaahoitajillekin pitäisi maksaa huomattavasti enemmän. Poliisin peruspalkka ei ole noin paljoa.

        Ihan uteliaisuudesta kyselen, että mikä olisi sellainen kohtuupalkka sinun mielestäsi. Millä hinnalla poliisin pitäisi valvoa SINUN turvalisuuttasi ja selvittää rikoksia, joissa SINÄ olet asianomistaja? Ja jos et arvosta poliisin työtä, niin ole hyvä ja jätä soittamatta poliisille, kun tosi hätä iskee.

        Ihmettelen samaa kuin evp jossain toisessa ketjussa, että kummallisesti ne poliisia haukkuvat tulevat yleensä ensimmäisinä vinkumaan poliisille silloin, kun ovat itse rikoksen kohteeksi joutuneet.


      • kjkj
        007 kirjoitti:

        Etkä sä tampio ymmärrä, että tuo palkka kipuaa tuohon 2000 euroon sen takia, että poliisi tekee töitä silloin, kun muut nukkuvat kotona omassa sängyssään tai kun muut viettävät perheensä kanssa vapaapäivää? Kysymys on haittatyökorvauksista, ei peruspalkasta.

        Ja sitä paitsi sairaanhoitajat tienaavat suurin piirtein saman verran riippuen missä ovat töissä ja minkälaista vuorotyötä tekevät. Ja nuo muut ammattikunnat, joita esitit, eivät taida vuorotyötä tehdä. Olen sitä mieltä, että niin poliiseillekin kuin sairaahoitajillekin pitäisi maksaa huomattavasti enemmän. Poliisin peruspalkka ei ole noin paljoa.

        Ihan uteliaisuudesta kyselen, että mikä olisi sellainen kohtuupalkka sinun mielestäsi. Millä hinnalla poliisin pitäisi valvoa SINUN turvalisuuttasi ja selvittää rikoksia, joissa SINÄ olet asianomistaja? Ja jos et arvosta poliisin työtä, niin ole hyvä ja jätä soittamatta poliisille, kun tosi hätä iskee.

        Ihmettelen samaa kuin evp jossain toisessa ketjussa, että kummallisesti ne poliisia haukkuvat tulevat yleensä ensimmäisinä vinkumaan poliisille silloin, kun ovat itse rikoksen kohteeksi joutuneet.

        Kommentoinnistasi päätellen taidat itse olla varsin vajaaälyinen, 007. No, näistä yötöistähän poliisi saa sen 500€/kk enemmän kuin muut vastaavan pituisen koulutuksen käyneet julkisen puolen virkamiehet. Sitäpaitsi tavallisen konstaapelin palkka (lisineen) taitaa olla nykyään jo keskimäärin noin 2500€/kk. En väitä, että poliisin palkka olisi huikean korkea, mutta SUHTEESSA koulutukseen ja saman työnantajan muihin työntekijöihin se on yläkantissa.


      • jepulis
        007 kirjoitti:

        Etkä sä tampio ymmärrä, että tuo palkka kipuaa tuohon 2000 euroon sen takia, että poliisi tekee töitä silloin, kun muut nukkuvat kotona omassa sängyssään tai kun muut viettävät perheensä kanssa vapaapäivää? Kysymys on haittatyökorvauksista, ei peruspalkasta.

        Ja sitä paitsi sairaanhoitajat tienaavat suurin piirtein saman verran riippuen missä ovat töissä ja minkälaista vuorotyötä tekevät. Ja nuo muut ammattikunnat, joita esitit, eivät taida vuorotyötä tehdä. Olen sitä mieltä, että niin poliiseillekin kuin sairaahoitajillekin pitäisi maksaa huomattavasti enemmän. Poliisin peruspalkka ei ole noin paljoa.

        Ihan uteliaisuudesta kyselen, että mikä olisi sellainen kohtuupalkka sinun mielestäsi. Millä hinnalla poliisin pitäisi valvoa SINUN turvalisuuttasi ja selvittää rikoksia, joissa SINÄ olet asianomistaja? Ja jos et arvosta poliisin työtä, niin ole hyvä ja jätä soittamatta poliisille, kun tosi hätä iskee.

        Ihmettelen samaa kuin evp jossain toisessa ketjussa, että kummallisesti ne poliisia haukkuvat tulevat yleensä ensimmäisinä vinkumaan poliisille silloin, kun ovat itse rikoksen kohteeksi joutuneet.

        Pitäisi mennä niistä rikoksista "vinkumaan" ? Eikö se ole juuri poliisin tehtävä tutkia, selvittää ja saattaa rikoksia syyteharkintaan ? Siis yksi poliisin tehtävistä.
        Eiköhän myöskin poliisien epäsäännölliset työajat ole kaikkien siihen työhön hakeutuvien tiedossa, joten turha siitä on napista. Tuskin ketään poliisiksi pakotetaan.

        On siinä meillä marttyyri.


      • kenttäkonstu
        kjkj kirjoitti:

        Kommentoinnistasi päätellen taidat itse olla varsin vajaaälyinen, 007. No, näistä yötöistähän poliisi saa sen 500€/kk enemmän kuin muut vastaavan pituisen koulutuksen käyneet julkisen puolen virkamiehet. Sitäpaitsi tavallisen konstaapelin palkka (lisineen) taitaa olla nykyään jo keskimäärin noin 2500€/kk. En väitä, että poliisin palkka olisi huikean korkea, mutta SUHTEESSA koulutukseen ja saman työnantajan muihin työntekijöihin se on yläkantissa.

        Suhteessa vastuuseen ja työn potentiaaliseen vaarallisuuteen ja lisäksi ottaen huomioon ennalta arvaamattomat ja vaativat työolosuhteet voidaan sanoa että poliisin palkka on aika kehno.

        Jos joku sanoo, että poliisin työ ei olisi potentiaalisesti vaarallista erehtyy. Tilastollisesti vainajia ei ole viime vuosina (onneksi) tullut mutta vaarallisia tilanteita tulee aika ajoin eteen.

        Koulutuksen pituus ei voi olla ainoa kriteeri kun arvioidaan henkilön palkkaa. Siinä ei olisi mitään järkeä.

        Esim. paperimiehet tienaavat huimasti enemmän kuin minä mutta en missään nimessä ole heille kateellinen, varmasti ovat palkkansa ansainneet.

        Tekisitkö sinä muuten poliisin töitä alle 11 euron tuntipalkalla?


      • jymmärrän
        kjkj kirjoitti:

        Kommentoinnistasi päätellen taidat itse olla varsin vajaaälyinen, 007. No, näistä yötöistähän poliisi saa sen 500€/kk enemmän kuin muut vastaavan pituisen koulutuksen käyneet julkisen puolen virkamiehet. Sitäpaitsi tavallisen konstaapelin palkka (lisineen) taitaa olla nykyään jo keskimäärin noin 2500€/kk. En väitä, että poliisin palkka olisi huikean korkea, mutta SUHTEESSA koulutukseen ja saman työnantajan muihin työntekijöihin se on yläkantissa.

        Lisät eivät ole tarkoitus olla normaalia palkkaa, vaan ylimääräinen lisä siitä, että valvot yön työssä tai olet sunnuntaina töissä. Poliisi tekee töitä kolmeviikkoisjaksolla muistaakseni 114,45 tuntia (sisältää työssäoloa käytännössä yöt, illat, lauantait ja sunnuntait) ja siitä maksetaan peruspalkka, joka on aika pieni.

        Tämän lisäksi poliisille maksetaan lisät, mitkä maketaan ainoastaan sen takia, että nämä "epänormaalit" työajat haittaavat normaali perhe-elämää ym. Kyllä siitä kuuluu jo maksaakin ihan kaikille vuorotyöläisille.


      • vbnm
        007 kirjoitti:

        Etkä sä tampio ymmärrä, että tuo palkka kipuaa tuohon 2000 euroon sen takia, että poliisi tekee töitä silloin, kun muut nukkuvat kotona omassa sängyssään tai kun muut viettävät perheensä kanssa vapaapäivää? Kysymys on haittatyökorvauksista, ei peruspalkasta.

        Ja sitä paitsi sairaanhoitajat tienaavat suurin piirtein saman verran riippuen missä ovat töissä ja minkälaista vuorotyötä tekevät. Ja nuo muut ammattikunnat, joita esitit, eivät taida vuorotyötä tehdä. Olen sitä mieltä, että niin poliiseillekin kuin sairaahoitajillekin pitäisi maksaa huomattavasti enemmän. Poliisin peruspalkka ei ole noin paljoa.

        Ihan uteliaisuudesta kyselen, että mikä olisi sellainen kohtuupalkka sinun mielestäsi. Millä hinnalla poliisin pitäisi valvoa SINUN turvalisuuttasi ja selvittää rikoksia, joissa SINÄ olet asianomistaja? Ja jos et arvosta poliisin työtä, niin ole hyvä ja jätä soittamatta poliisille, kun tosi hätä iskee.

        Ihmettelen samaa kuin evp jossain toisessa ketjussa, että kummallisesti ne poliisia haukkuvat tulevat yleensä ensimmäisinä vinkumaan poliisille silloin, kun ovat itse rikoksen kohteeksi joutuneet.

        Taidat itse olla 007 niitä "kenttämiehiä" kun et osaa erottaa toisistaan olennaista epäolennaisesta ja rupeat nimittelemään ASIOISTA erimieltä olevia.


      • dösäkuski
        kenttäkonstu kirjoitti:

        Suhteessa vastuuseen ja työn potentiaaliseen vaarallisuuteen ja lisäksi ottaen huomioon ennalta arvaamattomat ja vaativat työolosuhteet voidaan sanoa että poliisin palkka on aika kehno.

        Jos joku sanoo, että poliisin työ ei olisi potentiaalisesti vaarallista erehtyy. Tilastollisesti vainajia ei ole viime vuosina (onneksi) tullut mutta vaarallisia tilanteita tulee aika ajoin eteen.

        Koulutuksen pituus ei voi olla ainoa kriteeri kun arvioidaan henkilön palkkaa. Siinä ei olisi mitään järkeä.

        Esim. paperimiehet tienaavat huimasti enemmän kuin minä mutta en missään nimessä ole heille kateellinen, varmasti ovat palkkansa ansainneet.

        Tekisitkö sinä muuten poliisin töitä alle 11 euron tuntipalkalla?

        Niinhän sen ainakin pitäisi olla, että palkka tulee nimenomaan tehdystä työstä. Mulla on dösäkuskina ihan kohtuullinen liksa, mutta siitäkin jaksaa työnantajan muija urputtaa, kun itse tienaa yo-merkonomina vähemmän... No, mulle riittää kyllä, että itse tiedän ansainneeni joka pennin.

        Mutta tuo poliisin palkka on kyllä luvattoman huono. Kuka enää haluaa poliisiksi, kun itsensä voi kuluttaa loppuun jossakin turvallisemmassakin ammatissa paremmalla palkalla? Jokainen voi miettiä itse, miten pinna kestää vuodesta toiseen sitä, että aina kun tulet paikalle, joku ei pidä siitä ja muistaa sen kyllä kertoa.


      • äm Ulkku
        dösäkuski kirjoitti:

        Niinhän sen ainakin pitäisi olla, että palkka tulee nimenomaan tehdystä työstä. Mulla on dösäkuskina ihan kohtuullinen liksa, mutta siitäkin jaksaa työnantajan muija urputtaa, kun itse tienaa yo-merkonomina vähemmän... No, mulle riittää kyllä, että itse tiedän ansainneeni joka pennin.

        Mutta tuo poliisin palkka on kyllä luvattoman huono. Kuka enää haluaa poliisiksi, kun itsensä voi kuluttaa loppuun jossakin turvallisemmassakin ammatissa paremmalla palkalla? Jokainen voi miettiä itse, miten pinna kestää vuodesta toiseen sitä, että aina kun tulet paikalle, joku ei pidä siitä ja muistaa sen kyllä kertoa.

        Seurasin 10 vuotta aamukahvia hörppiessäni kun komisario S. käveli parisataa metriä, siitä alamainen haki joka aamu 7.50 komisarion ja iltapäivällä takaisin. Virka-autolla. Ei ollut kanttia komisariolla näyttää naapureille että siinä verorahoilla kuljetaan.

        Rikospuolen tutkija sillä pakettiautolla, käy päivän aikana jopa 10 kertaa kotona, kuljettaa ruokatavarat kaupasta, hakee lapset koulusta, tutkija siinä "aikansa kuluksi" korjailee ok-taloaan, ei mitään kiirettä näytä olevan oikeisiin töihin. "työsuhdeauto" kyllä siinä kiltisti odottelee, mahtaakohan tutkija maksaa paljonkin autonkäytöstä.

        Näin siis tampereella, onko muualla samanlaista, siis yhtä rankkaa viran hoitaminen ja huonopalkkaista, että kotityöt maistuvat virka-aikana , virkahommat hoitakoot muut.


      • narinaa
        kenttäkonstu kirjoitti:

        Suhteessa vastuuseen ja työn potentiaaliseen vaarallisuuteen ja lisäksi ottaen huomioon ennalta arvaamattomat ja vaativat työolosuhteet voidaan sanoa että poliisin palkka on aika kehno.

        Jos joku sanoo, että poliisin työ ei olisi potentiaalisesti vaarallista erehtyy. Tilastollisesti vainajia ei ole viime vuosina (onneksi) tullut mutta vaarallisia tilanteita tulee aika ajoin eteen.

        Koulutuksen pituus ei voi olla ainoa kriteeri kun arvioidaan henkilön palkkaa. Siinä ei olisi mitään järkeä.

        Esim. paperimiehet tienaavat huimasti enemmän kuin minä mutta en missään nimessä ole heille kateellinen, varmasti ovat palkkansa ansainneet.

        Tekisitkö sinä muuten poliisin töitä alle 11 euron tuntipalkalla?

        Turhaa narinaa tämä palkkakeskustelu. Poliisi
        tekee kehnosti työnsä.
        On hyvä että sisäministeri Kari Rajamäki ajaa
        uusia valtuuksia rajavartijoille.
        Heidän palkkojaan tulee nostaa.
        Poliisi on huono sijoitus.
        Poliisilla on kyllä kiilloituskampanjoita mutta
        eihän se niillä parane.
        Poliisin palkat pitää jäädyttää tälle tasolle.


      • haitat
        007 kirjoitti:

        Etkä sä tampio ymmärrä, että tuo palkka kipuaa tuohon 2000 euroon sen takia, että poliisi tekee töitä silloin, kun muut nukkuvat kotona omassa sängyssään tai kun muut viettävät perheensä kanssa vapaapäivää? Kysymys on haittatyökorvauksista, ei peruspalkasta.

        Ja sitä paitsi sairaanhoitajat tienaavat suurin piirtein saman verran riippuen missä ovat töissä ja minkälaista vuorotyötä tekevät. Ja nuo muut ammattikunnat, joita esitit, eivät taida vuorotyötä tehdä. Olen sitä mieltä, että niin poliiseillekin kuin sairaahoitajillekin pitäisi maksaa huomattavasti enemmän. Poliisin peruspalkka ei ole noin paljoa.

        Ihan uteliaisuudesta kyselen, että mikä olisi sellainen kohtuupalkka sinun mielestäsi. Millä hinnalla poliisin pitäisi valvoa SINUN turvalisuuttasi ja selvittää rikoksia, joissa SINÄ olet asianomistaja? Ja jos et arvosta poliisin työtä, niin ole hyvä ja jätä soittamatta poliisille, kun tosi hätä iskee.

        Ihmettelen samaa kuin evp jossain toisessa ketjussa, että kummallisesti ne poliisia haukkuvat tulevat yleensä ensimmäisinä vinkumaan poliisille silloin, kun ovat itse rikoksen kohteeksi joutuneet.

        Kuuluu ammatin kuvaan.
        Silloihan työt tehdään, kun on työlle tarvis.
        Ei tämä järjestelmä ole palkannut poliisia vain
        olemaan.
        Ehkä poliitikot ovat olleet viisaita, kun ovat
        panneet kaksi perseaukinaista vastakkain.
        Kansalaisen eli poliisin työnantajan ja poliisin, joka kirjoituksista päätellen on perseaukinainen.
        Tapelkoot keskenään.
        Kyllä poliisi sitten sakottaa. Saatuaan tappelun
        aikaan.
        Lait yhteenottoon laatii poliittinen järjestelmä.
        Joskus sisäasiainministeriön poliisiosasto
        vaatii pykäliä poliisille saadakseen tappelun
        kansalaisten tai poliisin välille.
        Poliitikko antaa pykälät. Saadaan rahaa sakko-
        ym. tuloina. Tiesitkö miten tehokkaasti ratti-
        juopot työllistävät erilaisia ammattiryhmiä.
        Työllistää ja antaa työtä monelle. Vanginvartijoista lähtien.


      • alanvaihtoon
        kenttäkonstu kirjoitti:

        Suhteessa vastuuseen ja työn potentiaaliseen vaarallisuuteen ja lisäksi ottaen huomioon ennalta arvaamattomat ja vaativat työolosuhteet voidaan sanoa että poliisin palkka on aika kehno.

        Jos joku sanoo, että poliisin työ ei olisi potentiaalisesti vaarallista erehtyy. Tilastollisesti vainajia ei ole viime vuosina (onneksi) tullut mutta vaarallisia tilanteita tulee aika ajoin eteen.

        Koulutuksen pituus ei voi olla ainoa kriteeri kun arvioidaan henkilön palkkaa. Siinä ei olisi mitään järkeä.

        Esim. paperimiehet tienaavat huimasti enemmän kuin minä mutta en missään nimessä ole heille kateellinen, varmasti ovat palkkansa ansainneet.

        Tekisitkö sinä muuten poliisin töitä alle 11 euron tuntipalkalla?

        Vaihda alalle jossa pääset paremmille palkoille.
        Älä myy noin halvalla työvoimaasi.


      • tuntia
        jymmärrän kirjoitti:

        Lisät eivät ole tarkoitus olla normaalia palkkaa, vaan ylimääräinen lisä siitä, että valvot yön työssä tai olet sunnuntaina töissä. Poliisi tekee töitä kolmeviikkoisjaksolla muistaakseni 114,45 tuntia (sisältää työssäoloa käytännössä yöt, illat, lauantait ja sunnuntait) ja siitä maksetaan peruspalkka, joka on aika pieni.

        Tämän lisäksi poliisille maksetaan lisät, mitkä maketaan ainoastaan sen takia, että nämä "epänormaalit" työajat haittaavat normaali perhe-elämää ym. Kyllä siitä kuuluu jo maksaakin ihan kaikille vuorotyöläisille.

        no eihän ne tee edes täyttä työviikkoa.. ja silti jaksaa ruikuttaa. itse en tekis mitää poliisin palkalla ku sen niin vitun huono vaan oon mielummin raksal duunis 40 tuntii viikos ja teen ihan hyvää tiliä.


      • k.aapeli
        narinaa kirjoitti:

        Turhaa narinaa tämä palkkakeskustelu. Poliisi
        tekee kehnosti työnsä.
        On hyvä että sisäministeri Kari Rajamäki ajaa
        uusia valtuuksia rajavartijoille.
        Heidän palkkojaan tulee nostaa.
        Poliisi on huono sijoitus.
        Poliisilla on kyllä kiilloituskampanjoita mutta
        eihän se niillä parane.
        Poliisin palkat pitää jäädyttää tälle tasolle.

        konstaapelit on jo jäässä !


    • mie

      En halua alkaa provosoimaan, mutta mielestäni palkkaus on aivan kohdallaan. Tosiaankin poliisiksi pystyy opiskelemaan alle kahden vuoden koulutuksella, joka koulutuksena ei todellakaan ole niitä maailman vaikeimpia. Toiseksi, pitää muistaa ettei poliisin työ ole "tuottavaa" työtä, vaan ne palkat maksetaan verorahoilla. Toinen asia on sitten se, onko poliiseja riittävästi? Voidaanhan ajatella, että mikäli palkkoja halutaan kohottaa, silloin työpaikkoja vähennettäisiin. Siis tulisiko yhteiskunnasta turvallisempi paikka, epäilempä.

    • ja vuorot

      tiedän, että monet jopa hakevat yö- ja viikonloppuvuoroja, koska niistä tulee korotettua ... virka-aikavirkamiehellä ei ole tällaiseen edes mahdollisuutta.

      Poliisin työ on vaativaa silloin, kun tulee ns. vaarallinen häly, mutta ei se koko työrupeama ole täynnä näitä. Pitäisi ehkä puhua vaarallisen työn lisästä kuin että peruspalkkaa pitäisi korottaa. Tiedän, että moni poliisi "nukkuu" yövuorossa eli ei se aina niin vaarallista ole.

    • HAP

      En ota kantaa siihen onko poliisin palkka liian suuri vai liian pieni, mutta itse olen tässä viimeaikoina tehnyt seuraavanlaisen havainnon...

      Olen tehnyt poliisin töitä n. 10 vuotta, perheeseen kuuluu avovaimo ja kaksi lasta. Avovaimo on hoitovapaalla. Ostimme kerrostalosta asunnon josta maksan lainanlyhennystä ja yhtiövastiketta 600 euroa kuussa (asunnon hinta 90 000 e), lisäksi lyhennän autolainaa 250 euroa kuussa ( auto oltava koska työmatka 50 km per suunta). Lisäksi muut laskut ja pakolliset menot.
      Peruspalkasta käteen kuukaudessa 1200 e ja haittoja 200-400 e.

      Koska olen perheestämme ainoa joka käy töissä rahat eivät riitä kunnolla edes perustoimeentuloon.
      Olenkin tässä laskeskellut että työttömänä minulla ja perheelläni olisi samanlainen ellei jopa parempi elintaso. Tosin omaa asuntoa ei pystyisi maksamaan, mutta saisi asumis- ym. tukia , jolloin elintaso luultavasti paranisi.

      Poliisin palkalla et pysty kunnolla 4-henkistä perhettä elättämään, mutta eipä kukaan ole koskaan väittänyt että sillä pitäisikään pystyä.

      Alan vaihto vakavassa harkinnassa.

      • ghjk

        Onhan se niin, että jos on valtion virkamies (poliisi tai joku muu) ei tulot tahdo riittää kunnolla ihmisarvoiseen asumiseen varsinkaan pääkaukiseudulla. Vaimokin on pakko lähettää töihin ja samalla pitäisi osallistua pääministerin lisääntymistalkoisiin.


      • tässä
        ghjk kirjoitti:

        Onhan se niin, että jos on valtion virkamies (poliisi tai joku muu) ei tulot tahdo riittää kunnolla ihmisarvoiseen asumiseen varsinkaan pääkaukiseudulla. Vaimokin on pakko lähettää töihin ja samalla pitäisi osallistua pääministerin lisääntymistalkoisiin.

        Poliisit vinkuu ja valittaa palkkojen pienuutta
        tulkaa tällepuolelle, lakia
        saatte muutakin kuin ylähuulen leivän päälle

        luuletteko te pellet hyötyvänne pitämällä
        paskakasat poissa kaduilta, eliitin silmistä

        jos noin ottaa suikan alle, tulkaa tänne
        täällä liikkuu kaikki se raha, jota te yritätte
        esiin tonkia, ettekä löydä
        miksi vielä olette seurassa muun rupusakin, työläisten,
        meillä tälläpuolen lakia menee hyvin, on rahaa
        meset persuuksien alla, kaikkea mitä tarvitsemme
        eikä tarvitse valittaa.


      • Rakennusmestari

        En tiedä paljonko Hesassa pitää ansaita että elää, mutta täällä pohjanmaalla Rakennus teknikot ja insinöörit tienaavat bruttona 2.100 - 2.500€/kuussa. Netto riippu täysiin siitä minkänkokoinen perhe ja minkääkokoiset lainat sulla on. Mulle jää 1.500€ käteen, ja olen opiskelut 7 vuotta päästäkseen tähän....


      • tulhaan
        tässä kirjoitti:

        Poliisit vinkuu ja valittaa palkkojen pienuutta
        tulkaa tällepuolelle, lakia
        saatte muutakin kuin ylähuulen leivän päälle

        luuletteko te pellet hyötyvänne pitämällä
        paskakasat poissa kaduilta, eliitin silmistä

        jos noin ottaa suikan alle, tulkaa tänne
        täällä liikkuu kaikki se raha, jota te yritätte
        esiin tonkia, ettekä löydä
        miksi vielä olette seurassa muun rupusakin, työläisten,
        meillä tälläpuolen lakia menee hyvin, on rahaa
        meset persuuksien alla, kaikkea mitä tarvitsemme
        eikä tarvitse valittaa.

        Tullaan, tullaan. Lisäämme alan miesten joukkoa.
        Kilpailu kiristyy.


    • päälle

      Ei muuta kuin pillit ja vilkku päälle ja rosvoja
      jahtaamaan.
      Palkka nousee.
      Se sitä tulosvastuuta.

    • Anonyymi

      Poliisin palkka on 5000e pikku palkkoja en menisi töihin laittaa oman hengen panttiksi bitcoineilla tienaa ennemän

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe