Miten näässuolaatta lohen? Ennen vai jäläkeen savustuksen, suola pintaan vai suolaveteen? Miten tullee paras?
Savulohen suolaaminen
25
462
Vastaukset
Ei savulohta suolata. Raaka lohi suolataan. Itse ropottelen karkeaa merisuolaa peratun kalan sisä- ja ulkopuolelle, käärin voipaperiin ja laitan jääkaappiin. Suolan määrä riippuu kalan koosta ja suolauksen ajasta.
Jonkun ohjeen mukaan kalafileet paineltiin voipaperin päälle levitetyn merisuolakerroksen päällä molemmilta puolilta ja jätettiin suolaantumaan joksikin aikaa. Hieman tilliä ja sitruunaa voi myös käyttää mukana, jos haluaa lisää makua ja vaihtelua.
Suolavedessä liottaminen ei ole minun juttuni.- 1eero
Näppituntumalla ennen savustusta käy savustuksen jälkeen vaikka hetkeksi suolaveteen, kukin tavallaan.
- 1eero
siilenämää kirjoitti:
Liitin tunnin 10prosenttisessa suolavedessä
Joo jotain 10 %, heti savustuksesta otettu lämmin kala ei tarvihe kuin hetken olla suolavedessä, ahven tai haukikin käy suolaveteen ei ole sitten liian kuiva. Ite kun savustan etupäässä ahvenia niin suolaan etukäteen.
- Siilenä1
1eero kirjoitti:
Joo jotain 10 %, heti savustuksesta otettu lämmin kala ei tarvihe kuin hetken olla suolavedessä, ahven tai haukikin käy suolaveteen ei ole sitten liian kuiva. Ite kun savustan etupäässä ahvenia niin suolaan etukäteen.
Etukäteen minäkin suolasin. Pikkuisen kauemmin ois saanut olla.
- Tiedäparemmin
"Yhdelle eerolle" tiedoksi että suolaaminen tapahtuu ennen savustusta oli kala minkä niminen tahansa ja suolaustapa millainen tahansa.
Tiedäparemmin kirjoitti:
"Yhdelle eerolle" tiedoksi että suolaaminen tapahtuu ennen savustusta oli kala minkä niminen tahansa ja suolaustapa millainen tahansa.
Elämä höpise. Kalalle voi tehdä juuri kuin Eero sanoo.
- 1eero
Niinhän olen aina tehnyt, tuo suolavedessä suolaamista oon kyllä seurannu sivusta ja syönyt sitä eikä mitenkää hullummalta maistunu.
1eero kirjoitti:
Niinhän olen aina tehnyt, tuo suolavedessä suolaamista oon kyllä seurannu sivusta ja syönyt sitä eikä mitenkää hullummalta maistunu.
Kalan suolaantua on taitolaji.
- 1eero
siilenämää kirjoitti:
Kalan suolaantua on taitolaji.
Joo tönkkösuolattu neulamuikku jos sattuu huikasoo illan jäläkee.
1eero kirjoitti:
Joo tönkkösuolattu neulamuikku jos sattuu huikasoo illan jäläkee.
Minen syö muikkua en tönköllä enkä iliman :D.
siilenämää kirjoitti:
Minen syö muikkua en tönköllä enkä iliman :D.
Se pitäis ensin perkata.
Lohia ei ole montaa tullut savustettua, kun tuossa järvessä, missä nykyisin kalastan, ei taida lohia olla.
Ennen savustusta oon kalat suolannu.
Jonkun verran hieronut pintaan, ja sitten kalat selälleen, ja ripaus sisälle.
Jos enemmän, niin isommat alle ja pienemmät päälle.
Joku sanoi viisaasti radiossa, että kala pitää ehdottomasti suolata savustuksen jälkeen.
Minun mielestä savukala on parasta, kun se on lämmin.
Jos sitä kalaa suolavedessä huljutellaan savustuksen jälkeen, niin jäähtyy se siinä.
Siinähän menee jo puolet makunautinnosta.- Vappu20177
Rintajärven "Elvis" vainajan ohje.
Kalan savustaminen, kuumenna suolavesi 25%.
Käytetään kala kuumassa suolavesi nesteeseen n.20 sek.
Pieni kuivaus ja tarjoilu. Vappu20177 kirjoitti:
Rintajärven "Elvis" vainajan ohje.
Kalan savustaminen, kuumenna suolavesi 25%.
Käytetään kala kuumassa suolavesi nesteeseen n.20 sek.
Pieni kuivaus ja tarjoilu."Vappu20177"
Se ninkö siinä savustuukin?
Se kala.
H.- Vappu20177
Rintajärven "Elvis" vainajan ohje.
Kalan savustaminen,
.................T i k t a k
.............?.........?.......?......
kuumenna suolavesi 25%.
Käytetään kala kuumassa suolavesi nesteeseen n.20 sek.
Pieni kuivaus ja tarjoilu. - pässi.lukemassa
hunksz kirjoitti:
"Vappu20177"
Se ninkö siinä savustuukin?
Se kala.
H.Ota se kaljapullon korkki pois silmästäsi niin alat näkemään mitä on kirjoitettu.
- ohrajyvät-silmissä-hällä
Hunksi juo tölkki olutta ja avaa ne tölkinavaajalla, siitä tulee hunks-tuoppi.
En muista liittimiä käyttäneeni.
Silloin kun vielä alennuin itse Kalaa laittamaan.
Kala, Suola ja Purjo-renkaat pakettiin puoleksi tunniksi.
Sitten yöksi jää-kaappiin.
Aamulla on ressukka valmiina raadeltavaksi mihin tahansa.
Minä syön savustettuna ainoastaan Muikkua.
Viime-aikoina olen rajoittanut sitäkin.
Kuten profiili-kuvastani voi aavistaa.
H.- ja-eiku-syömään
Riippuu siitäkin, savuaako lohi vielä pöytään laittaessa? Kannattaa huiskutella ylimääräiset savut pois tai ottaa henkoset. Tosin on sanonta, savuavaa kalaa ei ole saati savuavaa virveliä.
Helpoin tapa suolata lohi on sumuttaa suihkepullosta suolavettä suoraan haukkopalan päälle.
Paras olisi jos pystyisi virvelöimään valmiiksi savustettua ja suolattua kalaa. Tenon savu lohet olisi jättimenestys. - Suutarin.lohi
Fileoitu särjenselkä suolattuna, käypi särpimenä parempaankin suuhun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901955
- 1131053
- 1091025
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä30611ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482
