Muistaako kukaan muistoja Kuhmon Paloniemen koulua? Siellä oli vielä muutaman vuosi sitten vielä yritys nimeltä Palokartano, mutta nyt on jo toiminta lopetettu. Isoäitini asuu siellä Palokartanossa, olen erittäin kiinnostunut sen kouluajasta. Onko kukaan käynyt siellä ala-astetta? Kiinnostaisi kuulla millainen koulu oli ja kuinka monta luokkahuonetta☺!
Paloniemen koulu Kuhmo
12
1979
Vastaukset
- pinkiepie19
Pahoittelut kirjoitusvirheistä😅
- Kirjankerääjä
Hei. Käy lainaamassa Kuhmon kirjastosta kirja "Kuhmon koululaitos 1884-1984".
Siinä on tietoa Paloniemen koulusta aika paljon. Minulla on tuo kirja, mutten kehtaa nyt tähän kirjoittaa. Siinä on yksi kuvakin. Näkyi olevan lainattavissa - vapaana.- Kirjankerääjä
Minä annoin noin hyvän ohjeen, niin eipä näytä kiitosta tulevan...
Tämä muistetaan... - e.libs
Kirjankerääjä kirjoitti:
Minä annoin noin hyvän ohjeen, niin eipä näytä kiitosta tulevan...
Tämä muistetaan...Julkista tietoa kaupungin sivuilla.Ei anna aihetta erikoiskiitoksiin.
- Kirjankerääjä
e.libs kirjoitti:
Julkista tietoa kaupungin sivuilla.Ei anna aihetta erikoiskiitoksiin.
Kyllä kirjastosta löytyy; kuten sanoin...
- pinkiepie19
Voi kiitos tosi paljon, anteeksi kun vastaan myöhässä😊! Täytyypä tosiaan käydä tuo kirja lainaamassa!
- Lipe
Muistan ja kävin siellä ensimmäisen ja toisen luokan vuonna -63-65 jonka jälkeen muutettiin Kajaaniin. Luokkia oli vain kaksi, ylä ja alaluokka. Muistaakseni alaluokkaan kuulu 1-4 luokkalaiset ja 5-7 yläluokkalaiset.Koulua käytiin maanantaina tiistaina torstaina perjantaina,keskiviikot oli alaluokkalaisilla vapaat ja jos en väärin muista niin lauantaisin oli myös koulua. Opettajat, pariskunta, asui samassa rakennuksessa alakerrassa, luokat oli yläkerrassa. Keittiö jossa hääräsi keittäjä Tipi, joksi häntä kutsuttiin,oli myös alakerrassa. En tiedä missä hän asui. Ruokailu tapahtui luokissa ja ruoka haettiin käytävästä jossa se oli jonkunlaisessa vaunussa jonne piti ruokailuvälineet viedä takasi. Leipä piti tuoda kotoa jos halusi sitä syödä ja joka vuosi piti oppilaiden kerätä tietty määrä, en muista kuinka paljon, puolukoita, joista saatiin vispipuuroo. Matkaa minulla ja veljelläni oli 4 km ja ne kenellä oli yli 4 km kouluun oli autokuljetus ja meillä meni just rajalle joten kyytiä ei saatu. Muistan kuinka talvella isäni teki ladun minulle järven poikki että on lyhyempi matka kouluun ja järven toisella puolella asui koulukaveri joka lähti matkaan mutta matka yli järven oli tietysti pelottava.Kotiin palatessa tuli meidän Musti koira minua vastaan ja se tuntui turvalliselta Susi liikkui yhteen aikaan alueella jota sai myös pelätä.
Tässäpä minun tarina. Jos haluat kysyä jotain tai joku muu niin kysy ihmeessä.
Terveisin Maija-Liisa.
e-mail: [email protected]- timemaster
Kiva kertomus.
Samanlaista marjanpoimua koulumarjoiksi ja kyyti oli talvella suksella täällä Niemisperukallakin,siihen aikaan mistä kerroit noin autenttisesti ei ole enää paluuta.
Kyllä tuntuu ajan alkaneen joutumaan niin nopsasti että kesken se loppuu,eikä kaikkea ennätä. - Lipe
Näinhän se on..Tuohon minun tarinaan pitää vielä lisätä se susi juttu että minä ja veljeni otettiin leipäpalat kouluun mukaan mutta minä en niitä siellä syöny vaan säästin ne kotimatkalle jos vaikka susi hyökkää päälle niin annan leivät sille niin se ei syö minua...
- S26
Joo.No minäkin kävin Paloniemen koulua pari vuotta, muistan jotakin pientä 😅se oli jotakin seitkyt luvun alku puolta 😅
- RitterMannerhaim
Seurakunta myi Paloniemen ja samalla osan sotaisaa historiaamme.Ken sen tietää,se koulu on aivan toisellapuolen tietä,-opintietä.
- Anonyymi
Paloniemen kansakoulussa aloitin koulunkäynnin v. 1953. koulu sijaitsi palonimellä Ontojärven rannalla. Se oli parakkikylä ja perustettu kaukopartiomiesten koulutuskeskukseksi. Sodan jälkeen siellä asui parakeissa rajavartiomiehiä perheineen.
Yhdessä parakissa oli ala ja yläluokat. yhdessä parakissa oli asuntola ja yhdessä parakissa asui yläkoulunopettaja ja alakoulun opettaja. Yhdessä parakissa asui keittäjä ja huoltohenkilöt. Muistaakseni v. 1957 valmistui uusi koulu Opintielle. Sinne oli meiltä matkaa n. 600 m.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894