Valehtelusta

Tuos taas lueskelin tuota mielen ihmeet sivuston tyrkkäämiä juttua ja tuli tällainen, joka sopii aiheeksi tänne narsisti palstallekkin.

https://mielenihmeet.fi/kuinka-valheet-vaikuttavat-meihin/

Tiedetään, että monet narsistit ovat ns. patologisia valehtelijoita ja siitä juttua on täällä ollutkin, mutta tässä ny jotain siitä miten valehtelu vaikuttaa valehtelijaan itseensä.

Nykyäänhän on varsinkin tän netin myötä hyvin vaikea tietää mikä on totta ja mikä ei , puhutaan paljon ns. valemedioista ja niihin liittyvästä informaatiosodasta yms. On olemassa valelääkäreitä, hoitajia, poliiseja jne..

https://fi.wikipedia.org/wiki/Valemedia

Että hyvin kummalliseksihan tää maailma on mennyt

Edelleen tuli tämmönenkin juttu, joka hieman sivuaa tuolla toisaalla ollutta keskustelua virtuaalisytävistä/tuttavista. Tää juttu ny käsittelee aihetta parinmuodostamisen kannalta, mutta sopinee ajatuksiltaan myös muihin ns. nettisuhteisiin, joissa sitä vastapuolta ei oikeasti tunne, ole kohdannut kasvokkain

https://mielenihmeet.fi/verkkosuhteiden-vaarat/

18

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiudsxcv

      Noh tota, ma en ainakaan haluis kaikkia nettiyhteyksiani tavata kovin henkilökohtaisesti, jossain taidenayttelyssa enintaan julkisissa tiloissa.

      • poiuytrddcv

        Noissa taidepiireissa kun on nykyaan tapana hyvaksya joukkoon oikeastaan kaikki.
        Jossain saattaa olla maininta etta taiteilijoiden tulee kayttaytya hyvien tapojen mukaan tai taiteilija poistetaan nayttelytiloista.


      • poiuytdfg

        En ma henkilökohtaisesti suhteile netissa, mutta en kylla netin ulkopuolellakaan.


      • poiuytrddf

        Ei se ollu mullekaan ihan helppo elamanmuutos tajuta etta nykymaailmassa oikeestaan taiteiljoiden on nettimaailmaan sopeuduttava.

        Mutta nyt ma koitan oikeesti lopettaa taan pölöttamisen. Kiitos sullekin,
        Kiva sakin vaikka niin erilaisia ollaan :)


      • poiuytrdfg

        Ku minahan eli visusti narsistini ja psykopaattini "turvissa" pari vuosikymmenta pois netistakin, mutta kun kavi kummasti niin etta nama "turvaajat" alko kaymaan mulle tietylla tasolla vaarallisiksi, niin oli tehtava asennemuutos.


      • poiuytfdfg

        Ai niin ja sit ma tykkaan sosiaalisesta mediasta kun siella sopii tykata ja ikaankuin ilmaista positiivisia tunteita ilman etta se tarkottaa mitaan henk koht kiinnostusta.
        Mulla oli toi ongelmana aina sosiaalisen median ulkopuolella, etta ihmiset tulkitsee ystavallisyyden ilmaukset jonkinlaiseksi henk koht kiinnostukseksi, Ja minusta tuntu kurjalle kun ei voi olla muuten vaan ystavallinen. Mutta tuolla somessahan voi tykkailla kaikenlaisista postauksista ilman etta se merkitsee sen kummemmin mitaan.
        Sopii narsistin uhrille tuo kun saa tykkailla, kun narsisteistahan ei saa tykkailla.
        Mun mielesta suorastaan terapeuttista kun saa klikkailla jopa sydamia siella etta tykkaan tykkaan...eika kukaan suutu tai luule ihastuneeksi...vapauttavaa...


    • nvnvbvbnvnbv

      Olen huomannut viimeisen kymmenen vuoden ajalta että yhteiskunta on muuttunut yhä narsistisemmaksi. Valehdellaan ja manipuloidaan ihmisä. Räikein esimerkki on USA:n presidentti Trum, joka suoltaa satoja valheita kuukaudessa. On perustettu ihan seitti Trump truth fact checking -sivusto. Aika sairasta jos meilläkin sama touhu tulevaisuudessa!

      • "Olen huomannut viimeisen kymmenen vuoden ajalta että yhteiskunta on muuttunut yhä narsistisemmaksi."

        Niin on aivan varmasti totta että tosiaan kaikenlainen huijaaminen, ihmisten petkuttaminen ja manipulointi on lisääntynyt huomattavasti etenkin aivan viime vuosina. Puhutaan trolleista ja jopa trollitehtaista, joiden avulla käydään ns. informaatio sotaa. Puhumattakaan sitten yksittäisistä henkilöistä jotka haluavat hyötyä toisten kustannuksella tai pelkästään huvittelevat, nauttivat ihmisten huijaamsesta.

        Käsittääkseni täälläkin tunnettu narsisteista kirjoittanut Vaknin on tehnyt kirjoitelmansa joskus 2000 luvun alussa ja usein tulee nykymenoa seuratessa mieleen hänen teksistään myös kohta jossa hän sanoo johdannossaan , että "Väitän että narsismi on 2000-luvun mentaalinen epidemia, jota vastaan on taisteltava kaikin keinoin"

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html

        Tiedä sitten jatkuuko nykyinen meno vai tuleeko sille jossain vaiheessa jonkinlainen stoppi. Itse ny olen sen verran vanha ihminen siltä osin, että olen elänyt aikoja jolloin suurin piirtein ihmisiin voi luottaa. Nyt on aika toinen, jotenkin surettaa tää nykyinen meno ja maailman tila nuorempien ja varsinkin lasten kannalta.

        Ihan en ole varma siitäkään, onko tää internet ihmiskunnalle siunaukseksi vaiko kiroukseksi. Kauheasti ainakin lähes kaikki yhteiskunnan toiminnotkin nojaavat siihen


      • poiuytrdfg

        Ma olen elany ihmisten keskella joihin ei voi luottaa paikassa ja "aikana jolloin ihmisiin luotettiin".
        Se on ollut mulle painajainen ne ihmiset joiden mielesta kaikkiin piti luottaa.
        Mun mielesta on kivempaa nyt kun kaikki alkaa vahitellen ymmartaa, etta on olemassa vaikka mita huijausta ympariinsa. Ma en ole enaa niin yksinainen tan tietoisuuden kanssa kun muutkin alkaa vahitellen huomata...


    • keekkekeke

      Ne joissa nähdään narsismia eivät 95% sesti ole oikeita narsisteja. Ei kukaan ole 100% paha, tai 100 % hyväkään... Toiminta hetkittäin voi olla kummallista, mutta oma itsetärkeys ja kuvitelmat voi myös olla lähellä mielenvikaisuutta. Mutta tunteiden mukaanhan sitä eletään ja jos joku henkilö hirvittää tai suututtaa niin pysy erossa silloin vaan reilusti ja tee muita harrasteitasi

    • Pysyttelenfaktoissa

      Tuntemani umpiluupää narsisti jatkaa älyvapaata valehteluaan, vaikka varsin hyvin tietää etten usko mitään! Mistään hyötymisestä ei ole kysymys, ellei sitten saa minun reaktioistani jotain sairasta nautintoa tai todella elä jossain luomissaan harhoissa. Onko ehkä jollain tavoin sukua kaksoissideviestinnälle, joka todella voi hämmentää melko normaalia ihmistä? Kysymys on todellakin ihan tavallisista asioista joista ihmiset yleensä pystyvät sopimaan ja vain nassukka kykenee sotkemaan kaiken perinpohjin aivan uskomattomilla sekaannuttamisilla ja täysin järjen vastaisella valehtelulla. Täysin selväksi on myös tullut , että sillä ei ole mitään väliä mitä uskon tai en usko. Nassu kun sanoo näin, niin on näin ja jos valheesta kiinni jää niin mitä sitten. Huoh! Vaikka sille kuinka paukuttaa päätään niin mitäpä se hyödyttää! Onko edes mahdollista, että kuori rikkoutuisi? Oikeastaan ihmettelen miten edes viitsin.

      • BirdOfIllOmen

        En tiedä mutta ihmettelen miten voit paukuttaa päätäsi narsistille. Tuo kuulostaa siltä, että kyseessä ei ole narsisti. Voi olla joku muu luonnevaurio jos on vaikea ja poikkeuksellinen tyyppi. Ainakaan minun narsisti-psykopaattini ei mitenkään vakituisesti olisi voinut kuunnella mitään päänpaukutusta, vaan siitä olisi seurannut jotain aivan katastrofaalista ja seurasikin...
        Jotenkin ei kuulosta kovin impulsiiviselta tyypiltä, joita impulsiivisia narsistit ovat...


      • nmbxzdjtr

        Noin minäkin olen narsistia tulkinnut, että hän saa valehtelusta "jotain sairasta nautintoa" ja myös "todella elää luomissaan harhoissa". Kuvitelma tulee hänelle sitä todemmaksi, mitä enemmän hän siitä puhuu ja saa ihmisiä uskomaan kuvitelmaansa. Nasse kertoo omistavansa kauniin asunnon kaupungin keskustassa veden äärellä. Kun joku alkaa kysellä yksityiskohdista, asunto muuttuu narsistin päässä yhä todellisemmaksi, koska joku muukin uskoo siihen.


    • shaiba

      "... narsismi on 2000-luvun mentaalinen epidemia, jota vastaan on taisteltava kaikin keinoin"

      Suurin muutos ihmisten välisessä kanssakäymisessä parin viime vuosikymmenen aikana on ollut valehtelun muuttuminen hyväksytyksi. Kun joku puhuu puutaheinää saavuttaakseen jotain, on se muka älykästä toimintaa, laskelmoitu ratkaisu. Näitä paskanjauhajia pitää vaan kuunnella ja nyökytellä hyväksyvästi, vaikka valehtelua on myös vääryyksistä vaikeneminen. Puhumalla ovelasti shaibaa voi saavuttaa paljon hyvin helpolla varsinkin, kun totuudessa pysymistä pidetään tyhmyytenä ja saamattomuutena. Työelämässä valehtelusta on tullut taito, jota arvostetaan kovasti.

      Miten narsismi- ja valehteluepidemiaa vastaan voi taistella? En tiedä. Ehkä pitää vain toivoa, että tämäkin muoti menee ohi. Yhteiskunta tai yksilö ei kuitenkaan voi rakentaa valheelle mitään pysyvää.

      • Tässä_taann

        Tässä taannoin ihmettelin erästä totuudenvenyttäjää.
        Tässä tapauksessa totuudenvenyttäjä ehkä venyttelee totuutta tehdäkseen paremman vaikutuksen ja vaikuttaakseen yleensäkin...
        Hän on suunnannut kritiikkinsä valheena pitämiänsä asioita kohtaan, jotka kyllä ansaitsevatkin huomion. Mietin vain, että ehkä on kuitenkin tehnyt karhunpalveluksen myös itselleen noilla vääntelyillään...


      • Anonyymi

        Alla olevaan tekstiin voi laittaa "venäläisen" tilalle narsistin tai psykopaatin ja juttu pitää edelleen täysin paikkansa. Valtiossa tai yhteisössä menestyminen voi perustua kykyyn pelata psykopatian ehdoilla. Vaarallista, että samantyyppinen toiminta "uusi normaali" myös lännessä.

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006472472.html

        "3. Venäjä ei ole koskaan yksiselitteinen. Ei ole yhtä syytä sen toiminnalle tai yhtä vastausta ”kyllä” tai ”ei”. Sanottu ja tehty voivat olla yhtä aikaa sekä totta että epätotta. Venäläinen totuus on ehdollinen ja muuttuva, ei absoluuttinen ja pysyvä. Venäläiseen arkeen kuuluu valmius kertoa valheita, jotka sekä kertoja että kuulija tietävät valheiksi, mutta molemmat käyttäytyvät silti julkisesti aivan kuin uskoisivat niiden olevan totta."


    • Anonyymi

      Toi Mielen ihmeet-sivusto on tyypillistä pakottavaa, ahdistelevaa ja tuomitsevaa mielenhallintaa, johon mä olen kasvanut täysin kypsäksi. Tuo sivusto monen monen muun lisäksi puuttuu ihmisen psyykkiseen olemukseen ja kertoo, mikä siinä on väärin. Näin alkaa useiden ihmisten vuosien taistelu omaa itseään vastaan ja se taistelu hävitään kerta toisensa jälkeen. Elämä ei ole eikä muutu oppikirjamalliksi, joten voisi pikku hiljaa luopua moisesta uuvuttavasta ja tuskastuttavasta elämäntavasta.

      • No onneksi meillä ihmisillä on valinnan vapaus sen suhteen, mitä lukee tai jättää lukematta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2022
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1305
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      68
      1245
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1105
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe