Suhde ahdistaa.

hermionni

Olen kohta kolmekymppinen nainen, puolisoni on muutaman vuoden vanhempi. Olemme olleet yhdessä jo useamman vuoden, mutta lapsia ei ole. Emme myöskään ole naimisissa. Molemmista asioista on kuitenkin puhuttu.

Olen kuitenkin jumissa itseni kanssa. Ahdistun helposti ja en osaa tai uskalla edetä elämässä. Monet asiat ovat hankalia ja tunnen oloni voimattomaksi. Kannan suurta surua siitä, että en uskalla sitoutua. Puolisoni on minulle niin hyvä ja rakastan häntä, näen yhteisen elämänkin. Jostain syystä ajatus avioliitosta vain ahdistaa. Meillä on jo yhteinen talo ja laina, jota jännitin myös. Nyt reilun vuoden talossa asumisen jälkeen tämä tuntuu ainoalta oikealta tavalta olla - en siis kadu. Mutta heti kun puhumme avioliitosta, menen paniikkiin ja ahdistun. Tuntuu että jään jumiin ja pelkään heti eroa, siis jos menisimme naimisiin. Se tuntuu tyhmältä, sillä emme ole nytkään eroamassa. Askel tuntuu kuitenkin niin suurelta.

Omat vanhempani erosivat kun olin seiskalla. En ole vieläkään varmaan kunnolla käsitellyt asiaa ja välini isääni ovat hyvät, mutta toivon niiden olevan läheisemmät. Uskon tämän vaikuttavan ajatuksiini avioliitosta. Kaikki hyvä rikkoutui yhtäkkiä ja jouduimme muuttamaan kotoa pois. Pelkään oman suhteeni rikkoutumista yli kaiken ja siksi paniikissa mietin keinoja, miten välttäisin suuret sydänsurut. En siis halua naimisiin, koska avioero ajatuksena on niin pelottava. Sama pätee lapsiin: tiedän, että olisimme loistavat vanhemmat yhdessä, mutta ajatus siitä, että (tulevista) lapsistamme tulee avioerolapsia, saa minut ahdistumaan.

Olen lukossa.

1

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iäkkäämmänajatus

Ei kai se avoliittokaan voi antaa takuuta, että joudut yksinhuoltajaksi. Vielä helpompi siitä on lähteä ja ei vaikeampi saada asioita kuntoon.
      En tiedä osaatko olla kypsä äiti jos kannat tuollaisia pelkoja. Kannattaa miettiä lasten etua ja tulevaisuutta kun lähtee hankkimaan jälkikasvua. Eivät lapset ole leluja. Sinulla on jäänyt käsittelemättömiä traumoja vanhempien erosta. Kannattaa hakeutua ammattilaisen juttusille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      194
      2615
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      41
      2510
    3. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      61
      2188
    4. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      114
      2185
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      71
      2065
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      40
      2060
    7. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      68
      1474
    8. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      138
      1329
    9. Poistettuun aloitukseen

Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei
      Suhteet
      24
      1157
    10. Vaikeneminen

Tylsää kun nainen meni kuoreen 🫤
      Ikävä
      62
      1066
    Aihe