Teillä joilla on OCD.
Miten koette minkä laatuinen kyky teillä on muodostaa kuvia mielessänne? Jos pyydetään ajattelemaan mielikuvana jotain hyvin tuntemaasi henkilöä. Pystytkö luomaan tarkan rekonstruktion kyseisestä ihmisestä, erityisesti kasvoista? Tai mitä tahansa, pystytkö luomaan tarkkoja mielikuvia? Entä kun luet kirjaa, näetkö lukemasi "elokuvana" mielessäsi? Vai onko lukemasi vain käsitteellisessä muodossa mielessäsi?
Mielenkiinnosta kyselen, kun törmäsin netissä juttuun, jossa puhuttiin ongelmasta luoda mielikuvia. Voisiko OCD:ssä olla osasyynä, ettei pysty luomaan mielikuvia? Eli hypoteettisesti, jos ei näe mielessään, vaikka niitä lieden kytkimiä, tai ulko-ovea, niin on vaikeuksia olla varma miten asia olikaan.
OCD kysymys
3
213
Vastaukset
- Lievä_OCD
OCD vaihtelee paljonkin. Monella OCD oireisella ihmisellä on taito luoda mentaalikuvia. Itselläni on lievä OCD ongelma liittyen tarkistamiseen. . Tarkastan ovatko ovet ( myös auton ovet) lukossa, vesiraanat kiinni ja sähköt pois hellasta tai tietokone varmasti laitettu illalla pois päältä. Tai tietokone ei ole putoamassa pöydältä. Sama kotoa lähtiessäni. Rituaali voi kestää joskus minuutteja jos olen kovin väsynyt. Minulla ei ole mitään ongelmia muodostaa kirkkaita mentaalikuvia asioista. Jos minua pyydetään muodostamaan mielikuva jonkun tutun ihmisen kasvoista pystyn helposti sen tekemään. Minulla on hyvä kasvomuisti. Luulisin että OCD oireideni takana on lapsuudessa kokemani traumaattiset asiat. Helposti yliajattelen asioita ja koetan olla turhan tunnollinen. Ettei mitään paha tapahdu. Onneksi minulla ei ole käsienpesu tyyppistä OCD ongelmaa tai kehässä pyöriviä ajatuksia päässäni.
- Näijust
Hyvä pointti aloittajalta, tunnistan itsessä ton vaikeuden kuvien muodostamisen mielessä. Muutenkin ajattelu varmaan rajatumpaa kuin ei Ocd-ihmisellä. Ongelmaha on pohjimmiltaan neurologinen ja tutkimuksissa on löydetty poikkeavuudet verrattuna terveisiin verrokkeihin.
- Hiiyttg
Minä nimenomaan olen erittäin hyvä muodostamaan kuvia päähäni, ja ongelmani on juuri se, että pakkoneuroosin vuoksi häiritsevät kuvat ja muodot tunkeutuvat ajauksiini. Täten en kyllä usko tuohon teoriaan mielikuvien luomisen vaikeudesta. Mielestäni OCD johtuu aivojen viasta/ominaisuudesta, jonka vuoksi häiritsevät ajatukset vuotavat liian herkästi jonkin "venttiilin" läpi. En osaa sanoa, mikä tämä venttiili sitten on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999