Ohra on Suomen vanhin viljakasvi , jo pronssikaudella viljelty, nimikin on omaa perua. Mikael Agricola mainitsee, että ohralla oli oma pakanallinen jumaansa, Pellonpekko. Oluenpano on yhtä vanha taito, Kalevalassakin on monta kuvausta tuosta voimajuomasta. Vielä nykyisinkin humalatilasta käytetään sanontaa "ohranjyvä silmässä". Ohrajauhoissa ei ole sitkoa, siksi se ei ole ihanteellinen leipävilja, joten ruis ja vehnä ovat sen leivonnassa lähes syrjäyttäneet .
Kaura on jo saanut uusia innovaatioita, se on terveystuotteeksi julistettu ja nyhtökaurasta tuli suuri menestys lihaa korvaavan proteiinin lähteenä. Eilisen Hesarissa oli artikkeli otsikolla "Ohra uuteen nousuun". Ohraa kasvaa jo 40 % Suomen viljahehtaareista, suurin osa päätyy rehuksi ja mallasohraksi. Ohran perimää on tutkittu kymmenen vuotta, ja on löydetty terveysvaikutuksia, esimerkiksi kolesterolin laskuun ja suoliston toimintaan. Geenikartoitusta seuraavat tarkasti myös olutpanimot, voidaan kehitellä erikoisoluita ja vähäkalorisempia versioita.
Tutkijoita on jo kymmenessä maassa, Suomessa Helsingin yliopisto ja Luonnonvarakeskus ovat mukana merkittävissä löydöissä. Artikkelissa puhutaan kiinnostavista genomivalinnoista. Jalostuksessa käytetään monia teknologoita. Tutkitaan, miten kasvuolot vaikuttavat ohran genomiin.
Pitääpä syyskesän tuleentuneita viljapeltoja ihastellessa kiinnittää huomiota ohrapeltoihin, niissä voi aaltoilla tulevaisuuden lupaus. Ohralla on pisimmät vihneet , eikös se niin ole ?
Ottaako ohraleipä
31
2106
Vastaukset
- jjoutava
Ohralla on pisimmät vihneet. Ohrarieskaa kysyin leipomon naiselta hän vastasi,ohraleipä ei tahdo säilyä niin sen takia rieskaan käytetään usein vehnää mm. Ostan kuitenkin oikeaa ohrarieskaa silloin kun satun siitä näkemän. Pohjoispohjanmaalla rieska leivottiin ohueksi jolloin se oli kyllä hyvää. Terveellistä se on sen tiedän.
Ei ole ohranen, eikä joku ohranakaan, josta laulut kertoo minua onneksi ottanut!
Vaan onhan ohraleipä maukasta, vain kesällä se ei säily tuoreena päivää pidempään. Ohrapuuro maitoon keitettynä tai uunipuurona on toinen perinteinen hyvä ruokalaji, olueista ei ole paljoakaan tietoa minulla.
Ohrasämpylöitä olen leiponut ja pakastanut osan mökillä, juuri säilyvyyden vuoksi, mutta jauhotettujen sämpylöiden tuoksun muisto tuo jo veden kielelle. Vesipiimään tein taikinan, ja maukkaita oli lämpiminä voin kanssa.
Sol maissiolut, onkin ainoa olut, jota joskus olen mieheni vielä eläessä saunajuomana juonut, kevyen mietoahan se.
Minusta on pelottavan kiehtovaa tuo viljakasvien geenipankki, jossakin ikiroudanko, vai kalliosuojan varastossa, jossa on maailman kaikkien viljakasvien siemeniä.
Toki varteenotettavaahan se, ei kai viljakasvien jalostusta ihan nopeutetusti tuosta vaan saada, hiilihydraatit kun on tärkeä ravintoaine väestölle.
Syötäväähän se on tässä alettava jääkaapista haalimaan, leipää ajatellessa tuli tarve, rannalta kun tulin kotiin aamukymmeneltä. Aamukahvit hörpin parvekkeella pihapuita ihaillen jo 5.30, joten heippa nyt 🤙- muistelen.näin
Noela kirjoitti:
Ei ole ohranen, eikä joku ohranakaan, josta laulut kertoo minua onneksi ottanut!
Vaan onhan ohraleipä maukasta, vain kesällä se ei säily tuoreena päivää pidempään. Ohrapuuro maitoon keitettynä tai uunipuurona on toinen perinteinen hyvä ruokalaji, olueista ei ole paljoakaan tietoa minulla.
Ohrasämpylöitä olen leiponut ja pakastanut osan mökillä, juuri säilyvyyden vuoksi, mutta jauhotettujen sämpylöiden tuoksun muisto tuo jo veden kielelle. Vesipiimään tein taikinan, ja maukkaita oli lämpiminä voin kanssa.
Sol maissiolut, onkin ainoa olut, jota joskus olen mieheni vielä eläessä saunajuomana juonut, kevyen mietoahan se.
Minusta on pelottavan kiehtovaa tuo viljakasvien geenipankki, jossakin ikiroudanko, vai kalliosuojan varastossa, jossa on maailman kaikkien viljakasvien siemeniä.
Toki varteenotettavaahan se, ei kai viljakasvien jalostusta ihan nopeutetusti tuosta vaan saada, hiilihydraatit kun on tärkeä ravintoaine väestölle.
Syötäväähän se on tässä alettava jääkaapista haalimaan, leipää ajatellessa tuli tarve, rannalta kun tulin kotiin aamukymmeneltä. Aamukahvit hörpin parvekkeella pihapuita ihaillen jo 5.30, joten heippa nyt 🤙Ainakin komministit haukkui suojelupoliisia ohranaksi. Mitä tekemistä sillä mahtaa olla ohran kanssa ?
- Ramoona_
Virtolaisten appivanhempieni kautta opin pitämään ohrarievää herkkuna. Parasta on tamperelaisen Leivon leipomon kiviarinarievä, Tampereen kauppahalliin poiketaan sitä Virtain reissulla hakemaan. Se on syötävä heti tuoreeltaan, mielellään niin lämpimänä että voi päällä sulaa, ohraleipä tahtoo nopeasti häältyä eli muuttua karvaan makuiseksi.
Onko tuo pohjanmaalainen ohut ohrarieska sitä kuuluisaa kropsua ?
Juvalaisessa mummolassani leivottiin peltirieskaa rikotuista ohraryyneistä, ja piimää siihen ainakin lisäksi tuli. Valmistuksesta muistan myös, että ryynit laitettiin jo edellisiltana likoamaan. Hyvää ja täyttävää välipalaa se oli, mummo leikkasi reiluja neliöitä, voilla voideltiin.
Itse käytän ohrajauhoja vain muurinpohjalettuihin , korvaan niillä osan vehnäjauhoista, tulee täyteläinen aito maku.- jjoutava
Kyllä pohjanmalainen ohut rieska uunissa paistettiin en nyt kunnolla muista, olisiko uunin ollessa kuumimmillaan ensin nopeasti ne kypsy ja lämmin rieska se oli kiva repiä pala (kun ei ollut sitkoa) ja voita päälle.
- Katt.leija
Tuo aloitus oli luettava, oli nimittäin harvinaista herkkua sillä harvoin Ramoona aloituksen tekee. Vanhasta tutusta ohrasta kertoilit historiaa ja muitakin hyviä lisukkeita laittaen.
Kauran uusiin innovaatioihin en ole vielä tutustunut, mutta minulle oli uutta että ohraryynejä sekä kokonaisia että rikottuja saa kaupasta esikypsytettyinä.
Niinpä laitoinki oitis kokonaisista ohraryyneistä uunipuuron kokki-padassani. Valmistusaika oli kivasti lyhentynyt ja oi kun maistui hyvältä.
ps. (ei kai haittaa jos pilkut eivät mene aivan prikulleen oikeisiin paikkoihin.)- Ramoona_
Eipä sinultakaan ole liiemmin aloituksia viime aikoina herunut, kiva sentään kun olet mukana remmissä kuitenkin. Ruoka on vaaraton aihe, muistan vielä Sinun perunaketjusi, Ruunen kesäkeiton ja leivottu on monasti yhdessä , kokeilin sitä hakkoopiirakkaakin. Minulle kelpaa hyvin toisten aloitukset, mutta se voi olla jonkun mielestä kuin vapaamatkustusta, jospa taas innostuisin aloitteellisemmaksi . Miksi minä Sinun pilkuistasi olisin huolissani , selkeästi jäsentyvää on tekstisi, omanikin paikoittuvat enemmänkin fiiliksellä. :)
Ohrauunipuuro on herkkua, mutta kun tein sitä kahden hengen annoksen, pitkä kypsymisaika kuivatti puuron vuoan reunoihin, joten esikypsennetyt ryynit auttavat asiaa, laitetaanpa muistiin. Joskus olen kokeillut ohrattoa risoton sijaan, muttei se kokenut suurtakaan menestystä.
"Ohrapirtelöistä" maistuvin on sitruunanraikas lager-olut , jonka nimi tarkoittaa aurinkoa. Nautin sen hyvin kylmänä sitruunaviipaleen kera. - jjoutava
Marsalkka Mannerheim oli kulinaristi jos kuka, hänen mieliruokiin kuului uuniohrapuuro.
- Katt.leija
Ramoona_ kirjoitti:
Eipä sinultakaan ole liiemmin aloituksia viime aikoina herunut, kiva sentään kun olet mukana remmissä kuitenkin. Ruoka on vaaraton aihe, muistan vielä Sinun perunaketjusi, Ruunen kesäkeiton ja leivottu on monasti yhdessä , kokeilin sitä hakkoopiirakkaakin. Minulle kelpaa hyvin toisten aloitukset, mutta se voi olla jonkun mielestä kuin vapaamatkustusta, jospa taas innostuisin aloitteellisemmaksi . Miksi minä Sinun pilkuistasi olisin huolissani , selkeästi jäsentyvää on tekstisi, omanikin paikoittuvat enemmänkin fiiliksellä. :)
Ohrauunipuuro on herkkua, mutta kun tein sitä kahden hengen annoksen, pitkä kypsymisaika kuivatti puuron vuoan reunoihin, joten esikypsennetyt ryynit auttavat asiaa, laitetaanpa muistiin. Joskus olen kokeillut ohrattoa risoton sijaan, muttei se kokenut suurtakaan menestystä.
"Ohrapirtelöistä" maistuvin on sitruunanraikas lager-olut , jonka nimi tarkoittaa aurinkoa. Nautin sen hyvin kylmänä sitruunaviipaleen kera."Miksi minä Sinun pilkuistasi olisin huolissani , selkeästi jäsentyvää on tekstisi, omanikin paikoittuvat enemmänkin fiiliksellä. :)"
Sinä et todellakaan alentuisi pilkuistani huomauttelemaan, se on tosi. Kerran vaan eräs huomautti minun pilkutuksistani ja se tuli mieleen tässä: "Tuo aloitus oli luettava, oli nimittäin harvinaista herkkua sillä harvoin Ramoona aloituksen tekee." Olisko tuo pilkku pitänyt laittaa sillä sanan eteen? :)))
Vaikka et aloituksia tekisikään kiva kun sentään palstalla kirjoittelet. Ainakin minä ne aina luen.
Sinulla on hyvä muisti kun perunaketjun muistat. Niin muistan minäkin.
Mutta hakkoopiirakka, tarkoitatko rusupiirakkaa, jossa Myllyn paras ruistaikinakuoreen pieniksi pilkotut perunat, sipuli ja voita tai amerikanpekonia.
ps. taas sain lisäoppia kunkerroit mitä lager-olut tarkoittaa. Minä mielessäni ajattelin sitä tynnyriolueksi. :))) - Ramoona_
Varmaan rustasin rusupiirakan, koska en oikeaa ruistaikinaa itse tehnyt, vaan tuollaista valmista Myllyn paras -ruistaikinaa. Samasta taikinasta muistaakseni leivoin rättänää eli mustikkakukkoa. Jäi vaan mieleen tuo mainio sana hakkoo, mielikuvissa näin emännän hakkaamassa perunoita petkeleellä puisessa hakkuukaukalossa, kuten rosollitarpeita. Mahdoinkohan oikoa, käytinköhän valmista peruna-sipulisuikaletta pakasteesta, älysin kai sulattaa ensin. Pekonia lisäsin paistettuna pieninä muruina, koska pekonilla miesväen voi narrata syömään kasvisruokia.
Oluista en paljon mitään tiedä, ajatella että onnistuin opettamaan Sinua. Lager tarkoittaa käsittääkseni pohjahiivaolutta, joita on monensorttisia. Kaipa lagereita tynnyreistäkin anniskellaan hanan kautta. :)
- ykx-parhaimista-
Rieska on mun herkkua, se on valmistetu ohrasta,
- yks1jakaks
tuhatnikki on taas näykkimässä.
- minäkintykkään
yks1jakaks kirjoitti:
Mitäs pahaa jos kehuu ohrarieskaa ?
- terveisin-tuhatnikki-
yks1jakaks kirjoitti:
Etkö ite ole maistanu kuinka hyvää aito ohra-rieska on,
suosittelen maistamaan,
varo siihen jää koukkuun, niin hyvää se on,
ilman lisäaineita, ilman perunasekotetta,
- Voi.että
Viljely mahdollisti väekasvun, ilman viljelyä olisi maailman väkiluku olisi ehkä muutamia miljoonia.
Viljely mahdollisti suomenkin asuttamisen, pelkällä metsästyksellä ja kalastuksella täällä ei olisi kyetty elämään.- Ramoona_
Viime aikoina on nähty huolestuneita kommentteja Suomen syntyvyyden romahtamisesta nälkävuosien tasolle. Silloin 1850- ja 60-luvulla oli useita katovuosia peräkkäin, ja niihin oli huonosti varauduttu. J.V.Snellmania on arvosteltu, että hän keskittyi liikaa rahauudistukseen. Juuri luin, että Snellman oli huolestunut siitä, ettei hyvinä viljavuosina säästetty, vaan ylijäämä käytettiin jopa viinan keittoon, edes siemenviljaa ei jätetty. Nälkävuosista ei kovin kauan ole Suomessa. Leipä on synonyymi ruualle ja muullekin toimeentulolle. Isä meidän -rukouksessa pyydetään jokapäiväistä leipää. Leivän syrjään kiinni pääseminen on yhä haasteellista, työttömyyttä ja syrjäytymistä on paljon.
- Aattelin
Valtion taloudenkin pitäisi leivän tavoin olla ylijäämäinen ettei kävisi kuin kreikalle,
- kauraa.kattilaan.polle
Viimeisen vuoden aikana ne muutamat päivittäin nauttimani leipäviipaleet ovat olleet pelkästään kauraa. Ruis hiukan karkeeta huonolle vattalle.
Karjalanpiirakalla on vanhat perinteet, Kuoresta asiaan perehtyttömänä en sano mitään, joko ruista tai ohraa, mutta täytteenä nauriin jälkeen lienee ohra ollut tärkeä ennen nykyistä riisivariotaatiota.
- Ramoona_
Kyllä kaurallakin eteenpäin porhalletaan, senhän tietää polle, kauramoottori. Lapsuuteni omatoimisiin välipaloihin kuului heppavelli : kauhahiutaleita lautaselle , sokeria ja maitoa päälle , syömään vaan !
Nyt puhutaan kuminasta, jota leivän mausteena käytetään, mutta myös muitten ruokien, akvaviitin ja kosmetikkateollisuuden tarpeisiin. Kumina on Suomen kannattavin viljelykasvi, ja Suomi tuottaa neljänneksen maailman kuminasta. Valoisa pitkä kesäpäivä takaa aromikkuuden, lisäksi kuminalla on voimakas juuristo, se on hyvä maanparannukseen sopiva kiertokasvi. Olenkin ihmetellyt, kasvatetaanko koiranputkia pelloilla, mutta kuminaahan se. Kumina on luonnonvarainen kasvi, joka on otettu viljelykäyttöön. Itse en erityisemmin kuminalla maustetusta leivästä pidä, se tuntuu jakavan mielipiteitä aika jyrkästi.
Härkäpapu ja pellava ovat nousevia viljelykasveja myös. Miksi syöttää arvokasta proteiinia vain eläimille rehuna, kun maapallo muutenkin kärsii lihantuottamisen seurauksista. Puuvillan tuottaminen kuluttaa paljon vettä, pellavaisissa me suomalaiset olemme ennenkin kulkeneet ja nukkuneet. Lisäksi pellavansiemenet ovat vatsalääkettä ja sinisenä kukkiva pellavapelto on ihana näky. - reppuriika
Olen rukiin ja kauran suurkuluttaja, mutta ohraleipä ja ohra tuo vilaiseen ruokavalioon mukavaa vaihtelua. Ja neljän viljan puuro. Nami, nami!
- live.update
Ainakin ruista, ohraa, kauraa maissia ja perunaa on käytetty viinan valmistukseen. Ohrasta on tehty oluttakin.
Jostakin olen imaissut mukaan kihti-ilmiön. Se aktivoituu oluen nauttimisesta. Siispä hyvää mutta itseltä kiellettyä. Olisiko sahti tässä mielessä helpompaa? - Per-kel
Famu vainaa teki ennen vanhaan ohraleipää, hyvältä maistui :)
- Eisiisota
Olen jo monta vuotta, ellei kymmenen, tehnyt 'riisi'puuron rikotuista ohrasuurimoista. Paaaljon terveellisempi vaihtoehto monin tavoin ja myös hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin riisin kohdalla, joka tuodaan ja tuotetaan kaukana. Ja puhdistetaan kaikki ravinteet pois.
- Ramoona_
Lähiruuan suosiminen on yksi keino torjua ilmastonmuutosta ja pitää työpaikat Suomessa. Jonkinasteinen ohrabuumi näyttää olevan meneillään, kun viestimiä seuraa. Pienpanimoilla on vilkasta, tutkimus ja tuotekehittely etenee, perinteisiä ruokia herätellään ja muokataan nykyaikaisiksi. Eilinen Hesarin ruokatorstai esitteli suomalaisen keittiömestarin Teerimäen, joka käyttää oluenpanoon jääneen mäskin hyväksi ruuanlaitossa. Hän sanoo haluavansa vaikuttaa ruuan tuotannon eettisyyteen ja kestävään kehitykseen. Teerimäki myy katuruokakärrystään mm. mäskillä höystettyjä falafel-pyöryköitä ja sanoo mäskin soveltuvan leipomiseen, lettuihin, sipseihin ja jopa sienten kasvualustaksi.
Yleensähän panimoiden mäski menee eläinten rehuksi ja biopolttoaineiden raaka-aineiksi. Äiti ja anoppi tekivät varsinkin juhlapyhiksi ja kesäjuomaksi kotikaljaa, ja siitä jääneestä mäskistä täyteläisen maukasta leipää. Minulla on puhdas muovisanko vain kerran vuodessa tehtävää simaa varten, mutta mitä jos näin vanhoilla päivilläni kokeilisin kotikaljaa, kun vain saan juojia tarpeeksi paikalle. :) Kotikaljaa tarjotaan kyllä seisovissa pöydissä monissa ravintoloissa vieläkin, varsinkin pitopöytätyyppisissä kattauksissa.
Olen unohtanut talkkunan vuosikymmeniksi, vaikka se oli lapsuuskodissa melkein jokapäiväistä viilin päällä tai marjoihin sekoitettuna.
Talkkuna valmistetaan keittämällä jyvät ensin vesihöyryssä, jonka jälkeen ne paahdetaan kypsiksi. Lopuksi jyvät jauhetaan hienoksi jauhoksi. Karjalassa ja Savossa talkkuna on pääasiassa ohraa, siihen on voitu jossain lisätä kauraa ja hernettäkin.
Kaalikääryleiden aika on parhaillaan, niihin olen jo kauan käyttänyt ohraa.
Ohrasesti ei käy, kun ohraan luottaa ! - Rehellisyyttä
Vilja joka tuotetaan ruokatarpeiksi ON aina terveysvaikutteinen . Tuosta kiitokse maatalouteen .
- AsiaaKelalle
Olut on terveysvaikutteinen, paljon b vitamiineja. Pitää saada Kela korvattavaksi !
- Revisiitä
Oluen 'terveysvaikutukset' toimivat vain jos käytät sitä vähän eli kohtuudella ja silloin B-vitamiinien tarve ei täyty.
- nyt.naatitaan
Ottaisin ohra,kaura tai sekaleipä voileivän. Mutta enhän sitä tee kun laardia vyötäröllä yhä vaan riittelee.
Vaikka syön kuin lintu, paino nousee, mutta on silti vielä ns.normaalipainon rajoissa. Tänään olen liikkunut vain autolla. Se ei kuluta jouleja.
Kysynkin minne se fläski painon pudotetta oikein häviää. Kai se hikenä ja eritteiden mukana poistuu luonnollista tietä. - Ramoona_
Ota toki leipää, ei se ole sinällään lihottavaa ! Voileipä onkin sitten eri asia, jos sen lastaa runsailla rasvaisilla päällisillä, kinkulla, makkaralla, juustolla. Jos syöt kuin lintu, sehän saattaa olla selitys uumanseudun täyteläisyyteen. Talitintti syö pakkasella siemeniä ainakin oman painonsa verran .
Normaalipaino onkin "ns.-asia". Jos olo tuntuu hyvältä ja viihtyy kehossaan, turha siitä on stressiä haalia. Ruuasta saa nauttia, ainakin juhlissa unohtaa joulet ja kalorit. Yhdessä syöminen on myös yksi Suomi 100 teemoista, mikä mainio syy yhteen kokoontumiseen ja hyvän jakamiseen ! Leipomapäivän lämpimäiset naapuriin kannattaa muistaa tälläkin vuosituhannella.
Fläskin häviämisestä tuli googeloidessa tällainen selitys :
Kun ihminen laihtuu, rasva haihtuu kehosta ilmaan ulos hengitettynä hiilidioksidina. Läski ei niinkään katoa mihinkään, vaan se ikään kuin muuttaa muotoaan.
Laihtuessa kehon rasvamolekyylit hajoavat hapen vaikutuksesta. Jokaista laihdutettua kymmentä kiloa kohti täytyy hengittää 29 kiloa happea – ja tällöin ulos hengitetään 28 kiloa hiilidioksidia.
Jopa yli 80 prosenttia poltetusta rasvasta poistuu hiilidioksidina uloshengittäessä. Vetenä – hikenä, virtsana, kyynelinä ja muina kehon nesteinä – loput 16–20 prosenttia.- nyt.levätään
Erittäin hyvää tietoa Ramoona fläskistä, joka ei siis olekaan ikuista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362759Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122549100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es402272Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201861Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo371547- 381473
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251353- 271188
- 251124