Koska ensimmäinen harjoittelu?

EllajaAleksi

Ilokseni pääsin opiskelemaan SoTe- alaa pääkaupunkiseudulle.
Toiveena olisi suorittaa ainakin yksi harjoitteluista ulkomailla. Miten harjoittelujaksot ajoittuvat esim. sosionomiopinnoissa? Voiko harjoittelusta tehdä vaikka vaan osan ( esim. 3 viikkoa ) ulkomailla ja loppupätkän Suomessa?

5

3482

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keijollaonkihti

Kuhan nyt saat edes sen harkkapaikan. Ja vitustako minä tiedän miten tämän ? amkin käytännöt menee. Joissakin on 2 harkkaa toisessa 3 joissakin harkka sisältyy lukuvuoteen ja toisilla kesälle.

• Turun AMK:ssa ainakin oli 10 opintopistettä perusharjoittelua ja ammattiharjoittelun laajuus oli 20 opintopistettä. Mielestäni ainakaan Turun AMK:ssa ei ollut rajoituksia, miten tai missä pätkissä harjoittelukokemuksen hankki oli se sitten kotimaassa tai ulkomailla. Itse tein perusharjoittelun vielä polkuvaiheessa ensimmäisen vuoden kesällä, ja sitten olin 20 opintopisteen ammattiharjoittelun toisen vuoden kesällä alkukesästä vähän reilun juhannuksen yli ihan kotikaupungissani.

Kannattaa olla ajoissa liikenteessä harkkapaikan etsinnässä, sillä itse en löytänyt juuri mitään järkevää paikkaa itselleni. Kannattaa myös muistaa, että harjoittelu voi toimia hyvänä verkostoitumismahdollisuutena tulevaan työnantajaan, jos löytää esim. kotipaikkakunnalta hyvän firman tai peräti oman kunnan, missä tekee harjoittelun.

Itsekin olisin päässyt Skotlantiin vaihtoon, mutta en saanut rahoitusta järjestymään, olisin tehnyt joitain opintoja siellä, ja samalla tutustunut paikalliseen kulttuuriin ja ihmisiin, mutta lopulta olen onnellinen, että en lopulta päätynyt vaihtoon. Valmistuin 2017 helmikuussa hieman etuajassa.

Ulkomaille pääsee ja tilaisuuksia varmaan vielä tulee jollei muuta, niin ainakin säästämällä lomakassaa kuukausittain vaikkapa rahastoon, ja sitten ihan lomailemaan lähtee kohdemaahan.

• aikuisopiskelija1

Minä olen eri alalta, mutta mietin että paljonkohan sitä kannattaa harjoittelusta pyytää palkkaa tai muuta korvausta? Kannattaako ihan ilmaiseksi mennä?

• 4354355435

En osaa vastata palkkaus kysymykseen. Itse ekaa vuotta kun opiskelin niin yritin ties mistä saada kunnon palkallisia kesätöitä. Eipä onnistunut. Koulun kautta yritykset tyrkyttivät lukuisia palkattomia harjoittelupaikkoja. Eipä napannut lähtä opintotuella mihinkään harjoittelemaan kun samat rahat saa tekemällä pari verkkokurssia.

Olen nimittäin aikaisemmin tehnyt melkein tuhat tuntia työharjoitteluita ammattikoulussa niin ei ilmainen työ enään nappaa. Onneksi puhutaan sentään toimistotason työtehtävistä AMK- harjoitteluissa tai ainakin oman alan työt ovat toimistohommia. Amiksessa sait painaa 3x12h päiviä 3.5e ruokarahalla. Jossain vaiheessa tollanen meno alkaa kyrpiä kun selkäkin hajoaa. Itsellä tosin alkaa jäämään nuo AMK:n harjoittelut rästiin jos johonkin paikkaan ei mene ensi kesänä. Asiasta tekee vaikean sekin, että pitäisi joku 4 sivun raportti tehdä harjoittelusta yms. Jotenkin vaan ärsyttää kaikki turha byrokratia AMK:ssa.

• useinkannattaa

Kannattaako mennä ilmaiseksi harjoitteluun? Jos et saa palkallista harjoittelupaikkaa ja valmistuminen on harjoittelusta kiinni, kannattaa mennä harjoitteluun vaikka ilmaiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      196
      1817
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      266
      1232
    3. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      66
      973
    4. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      184
      921
    5. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      50
      820
    6. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      251
      803
    7. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      61
      788
    8. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      64
      768
    9. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      48
      749
    10. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      93
      732
    11. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      167
      716
    12. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      76
      672
    13. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      666
    14. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      71
      646
    15. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      634
    16. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      633
    17. 31
      588
    18. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      24
      586
    19. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      25
      559
    20. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      548
    Aihe