Kun raittius saa alitajunnan liikkeelle

kannattikoraitistua

No kertokaapas te raitistuneet joilla on minua pitempi kokemus asiasta. Kun nyt olen viimeisen puolen vuoden aikana tuon viinapullon korkin kiinni laittanut, niin miten tulla toimeen sen kanssa, että alitajunnasta alkaa tursuta kaikki se paska, jota tukahduttaakseen on alun alkaen alkoholia juomaan alkanut? Että mitä sille asialle pitäisi tehdä? Olen liian vanha muuttuakseni. Siellä ne vanhat traumat ja neuroosit nyt tulvivat päivänvaloon.

12

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6000-päivää

      Kun on oikein hyvä kysymys, se vastaa itse itseensä. Hyvät jatkot vaan sinulle ja alitajunnallesi, kyllä te lääkkeet keksitte.

    • alcoholistic

      Olet jo voitonpuolella jos tiedät miksi olet juonut.

      Nyt sun pitää päättää onko raittius parempaa kuin juominen. Joissakin tapauksissa on parempi juoda..

    • ex-juoppo

      Niinpä, on helppoa lopettaa juominen. Minäkin lopetin sen aikoinaan useita kymmeniä kertoja, mutta aina piti kuitenkin aloittaa juominen uudestaan.

      Siitä kun pistää korkin kiinni, alkaa pitkä kivinen tie raitistumiseen. Se on pitkä prosessi joka käsittelee myös kaiken sen paskan joka pani aikoinaan juomaan lisää, ja samoin ne kaikki luurangot jotka kolisevat kaapissa ja yrittävät saada retkahtamaan.

      Pahimpina luurankoina pidin itse niitä osin järkyttäviäkin mokia ja temppuja, joita tuli kännissä tai viinanhimossa tehtyä itselle, läheisille ja muille ihmisille. Ne kun olen käsitellyt niin ne eivät toivottavasti saa minua enään juomaan.
      Ja korostan edelleen, että tässä oman juomahistorian käsittelyssä ulkopuolinen apu on todella tarpeen. Ihminen kun ei itse voi itseään terapioida, ainakaan jos meinaa olla rehellinen itselleen.

      • ajankuluauttaa

        "Ja korostan edelleen, että tässä oman juomahistorian käsittelyssä ulkopuolinen apu on todella tarpeen."

        Ei ne juomishistoriassa tapahtuneet asiat siitä tekemättömäksi muutu vaikka kertoisit niistä miljoonalle ulkopuoliselle.
        Ero on siinä, että itsesi ja joidekin läheistesi lisäksi miljoona muutakin tietää ne.
        Lopulta löytää itsensä jankkaamasta samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen. Se on sairasta jos mikä.
        Aika on paras terapeutti, se armahtaa ja lopulta häivyttää menneisyyden haamut olemattomiin.


      • ex-juoppo
        ajankuluauttaa kirjoitti:

        "Ja korostan edelleen, että tässä oman juomahistorian käsittelyssä ulkopuolinen apu on todella tarpeen."

        Ei ne juomishistoriassa tapahtuneet asiat siitä tekemättömäksi muutu vaikka kertoisit niistä miljoonalle ulkopuoliselle.
        Ero on siinä, että itsesi ja joidekin läheistesi lisäksi miljoona muutakin tietää ne.
        Lopulta löytää itsensä jankkaamasta samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen. Se on sairasta jos mikä.
        Aika on paras terapeutti, se armahtaa ja lopulta häivyttää menneisyyden haamut olemattomiin.

        Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että jos alkoholistin pitää jankata samoja asioita vuodesta toiseen, niin se on sairasta. Silloin ei ole tapahtunut toipumista alkoholismi-sairaudesta.

        Mutta kaikesta muusta olenkin sitten kanssasi eri mieltä.
        Aivan riittävästi tälläkin palstalla saa lukea esimerkkejä kuivahumalaa potevista "raitistuneista", jotka elävät ja käyttäytyvät kuin juopot mutta joiden henki ei vaan haise viinalle.
        Näin käy kun annetaan "ajan hoitaa" traumat käsittelemättä niitä oikealla tavalla eli terapian avulla.

        Läheisen ihmisen kuolemasta aiheutuva suru on oivallinen vertauskohta.
        Asiantuntijat sanovat että läheisensä menettäneen ihmisen pitää surra suru pois, eikä peittää sitä sisäänsä, jonne se jää muhimaan vuosikausiksi rampauttaen ihmistä. Suru pitää siis surra pois.
        Juopon pitää samalla tavoin käsitellä juopottelun aiheuttamat luurankonsa, eikä piilotella ja salailla niitä vuosien ajan häpeää tuntien. Silloin ne rampauttavat ihmistä ja osan ne saavat jopa lähtemään baanalle takaisin.
        Se että ne "miljoonat" ulkopuoliset saavat kuulla sinun kertovan omista mokistasi, on vain hyvä asia sinulle itsellesi. Heille siinä ei todennäköisesti ole mitään uutta, sillä hehän tiesivät ne jo ennestään.
        Alkoholisti on yleensä viimeinen ihminen joka saa tietää olevansa alkoholisti, ja kaikki muut ihmiset ympärillä ovat tienneet sen jo paljon aikaisemmin.


      • Pullberg
        ajankuluauttaa kirjoitti:

        "Ja korostan edelleen, että tässä oman juomahistorian käsittelyssä ulkopuolinen apu on todella tarpeen."

        Ei ne juomishistoriassa tapahtuneet asiat siitä tekemättömäksi muutu vaikka kertoisit niistä miljoonalle ulkopuoliselle.
        Ero on siinä, että itsesi ja joidekin läheistesi lisäksi miljoona muutakin tietää ne.
        Lopulta löytää itsensä jankkaamasta samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen. Se on sairasta jos mikä.
        Aika on paras terapeutti, se armahtaa ja lopulta häivyttää menneisyyden haamut olemattomiin.

        Et vain ymmärrä asiaa.Kyse ei ole mistään jankkaamisesta vaan terapiaa on itse puhuminen toiselle ihmiselle.Suomessa ei vain ymmärretä terapian merkitystä ja varmasti sen vuoksi tässä maassa tehdään niin paljon itsemurhia.
        Tämäkin palsta kertoo kyvyttömyydestä ongelmien ratkaisuun.Osa tänne kirjoittavista kuvittelee tietävänsä jotain mutta kirjoitukset tulee tyhjästä päästä.
        Tässä aloituksessa ja keskustelussa on kuitenkin enemmän mielenkiintoista asiaa kuin yleensä alkoholismi palstalta löytyy.


      • ajankuluauttaa
        Pullberg kirjoitti:

        Et vain ymmärrä asiaa.Kyse ei ole mistään jankkaamisesta vaan terapiaa on itse puhuminen toiselle ihmiselle.Suomessa ei vain ymmärretä terapian merkitystä ja varmasti sen vuoksi tässä maassa tehdään niin paljon itsemurhia.
        Tämäkin palsta kertoo kyvyttömyydestä ongelmien ratkaisuun.Osa tänne kirjoittavista kuvittelee tietävänsä jotain mutta kirjoitukset tulee tyhjästä päästä.
        Tässä aloituksessa ja keskustelussa on kuitenkin enemmän mielenkiintoista asiaa kuin yleensä alkoholismi palstalta löytyy.

        "Et vain ymmärrä asiaa.Kyse ei ole mistään jankkaamisesta vaan terapiaa on itse puhuminen toiselle ihmiselle."

        Myönnän, etten ymmärrä, en vaikka elämäni varrelle mahtuu n. 10 vuotta niin yksilö kuin ryhmäterapiaakin. Eri pituisia jaksoja.
        Ehkä oli aikoja jolloin hetken helpotti, mutta syvissä vesissä kuljin enimmäkseen.
        Paljon voi myös laittaa omaan piikkiin, nyt jälkeenpäin sen ymmärrän.
        En väitä etteikö eri terapiamuodot ketään auttaisi, kerron vain omasta kokemuksestani.
        Niin, ja nämä terapiat liittyivät pääasiassa alkoholismini hoitoon.


      • holistic
        ajankuluauttaa kirjoitti:

        "Et vain ymmärrä asiaa.Kyse ei ole mistään jankkaamisesta vaan terapiaa on itse puhuminen toiselle ihmiselle."

        Myönnän, etten ymmärrä, en vaikka elämäni varrelle mahtuu n. 10 vuotta niin yksilö kuin ryhmäterapiaakin. Eri pituisia jaksoja.
        Ehkä oli aikoja jolloin hetken helpotti, mutta syvissä vesissä kuljin enimmäkseen.
        Paljon voi myös laittaa omaan piikkiin, nyt jälkeenpäin sen ymmärrän.
        En väitä etteikö eri terapiamuodot ketään auttaisi, kerron vain omasta kokemuksestani.
        Niin, ja nämä terapiat liittyivät pääasiassa alkoholismini hoitoon.

        Minä kävin aikoinani pari-kolme vuotta terapioissa juomisen takia, mutta niistä sain vain syyn jatkaa juomista. Olin vain alkoholisti joka joi sairautensa takia. Lopetin sitten terapiat hyödyttöminä.

        Minä sain juomiseni hallintaan myöhemmin, ja vasta myönnettyäni itselleni että minä kallistelen todellakin ihan itsekseni sitä pulloa, ei siihen vaikuta sairaudet ja/tai tutut. Hyväksyin sen ettei minulla ole mitään tai ketään jota syytän juomisestani.

        Urani alkoholistina kesti 15 vuotta, ja kyllä minä uin tosi syvissä vesissä. Rehellisesti sanottuna minä olin todella itsekäs paskiainen juodessani, ja yht'äkkiä minulla ei ollutkaan sairautta selittämässä tekosiani. Se herätti.

        Joku voisi ajatella että alkoholistina on turvallisempaa elää, sen takanahan voi lymytä vastuutta omista teoistaan, mutta minulle pahinta oli ajatus siitä että joku muu ajaa ja minä istun kyydissä. Hylkäämällä teorian alkoholismista, otin itse vastuun elämästäni ja siirryin kuljettajan paikalle.


      • ajankuluauttaa
        holistic kirjoitti:

        Minä kävin aikoinani pari-kolme vuotta terapioissa juomisen takia, mutta niistä sain vain syyn jatkaa juomista. Olin vain alkoholisti joka joi sairautensa takia. Lopetin sitten terapiat hyödyttöminä.

        Minä sain juomiseni hallintaan myöhemmin, ja vasta myönnettyäni itselleni että minä kallistelen todellakin ihan itsekseni sitä pulloa, ei siihen vaikuta sairaudet ja/tai tutut. Hyväksyin sen ettei minulla ole mitään tai ketään jota syytän juomisestani.

        Urani alkoholistina kesti 15 vuotta, ja kyllä minä uin tosi syvissä vesissä. Rehellisesti sanottuna minä olin todella itsekäs paskiainen juodessani, ja yht'äkkiä minulla ei ollutkaan sairautta selittämässä tekosiani. Se herätti.

        Joku voisi ajatella että alkoholistina on turvallisempaa elää, sen takanahan voi lymytä vastuutta omista teoistaan, mutta minulle pahinta oli ajatus siitä että joku muu ajaa ja minä istun kyydissä. Hylkäämällä teorian alkoholismista, otin itse vastuun elämästäni ja siirryin kuljettajan paikalle.

        "Hylkäämällä teorian alkoholismista, otin itse vastuun elämästäni ja siirryin kuljettajan paikallle."

        Hyvin kiteytetty, noin se toimii.
        Ei ne alkoholistin ongelmat lopulta niin monimutkaisia ole, että niitä pitäisi vuosikaudet terapoida.
        Pahimmassa tapauksessa sillä voi olla raitistumisprosessia jarruttava vaikutus.
        Paikallaan junnaamisesta muodostuu kehä josta ei tahdo ulospääsyä löytyä. Sitä tarkoitin samojen asioiden jankkaamisella.
        Vastuu itsestä on jokaisen otettava, kun ei sitä voi jakaa eikä toisaalle siirtää.


    • ex-juoppo

      Olen vilpittömästi iloinen teidän puolestanne, jotka otitte vastuun itsestänne ja siirryitte elämässänne kuljettajan paikalle. Se on todella hienoa ja niin sitä pitää ihmisen elämässään toimiakin.
      Tosin ihmettelen sitä että miksi te tuotte tätä itsestään selvää elämän ohjetta esiin tällä palstalla, eikö se sopisi paremmin jollekin elämänhallinnan ongelmia käsittelevälle nuorisopalstalle?

      • holistic

        Tarkoitus on selventää "alkoholismin" parissa askarteleville mistä elämässä on kyse.


    • ajankuluauttaa

      "Tosin ihmettelen sitä että miksi te tuotte tätä itsestään selvää elämän ohjetta esiin tällä palstalla,eikö se sopisi paremmin jollekin elämänhallinnan ongelmia käsittelevälle nuorisopalstalle?"

      Kaikille se ei ole niin itsestään selvää, vai oletko sitä mieltä, että alkoholistit ovat kaikkine ongelmineenkin elämänhallinnan mestareita ja hyvin vastuuntuntoisia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe