Kännykän näpyttelijät liikenteessä

TekstiviestiVaarallisin

Kymmenen uutisissa kysyttiin autoilijoilta hyväksyvätkö he kännykän käytön ajon aikana.
Yksi nainen vastasi, ettei missään tapauksessa hyväksy kännykän käyttöä ajon aikana.
Sitten toimittaja kysyi, että oletko käyttänyt kännykkää ajo aikana ja siihen sama nainen vastasi, että hän on näpytellyt tekstiviestejä autolla ajon aikana.
Siis ei hyväksy ja kuitenkin näpyttelee tekstiviestiä ajon aikana.

Tekstiviestin näpyttely tai lukeminen on kaikkein vaarallisinta, mitä ajo aikana voi tehdä.
Keskittyminen menee täysin pois liikenteestä, jos tekstiviestiä näpyttelee.
Ei kännykkään puhuminen ole läheskään yhtä vaarallista, koska katse on silloin tiessä, eikä kännykän ruudussa.
Maantiellä ajettaessa kännykkään puhuminen on täysin turvallista, toisin, kuin kaupungissa.

13

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tättärääpippijuu

      "Maantiellä ajettaessa kännykkään puhuminen on täysin turvallista, toisin, kuin kaupungissa."

      Toki se puhuminen on turvallista, mutta ajaminen kännykkään puhuttaessa ei ole turvallista.

      Tuolla tien päällä näkee päivittäin varsinkin kuorma-autoja, jotka ajavat välillä pientareella luiskan heinät heiluen, välillä lähes keskiviivan päällä, vauhdin vaihdellessa 70-90-välillä. Moni tuttu, aiemmin innokas pyöräilijä on lopettanut harrastuksensa kokonaan, kun ei enää uskalla valtatiellä pyöräillä.

      • PyöränRengas

        Riippuu tietenkin tiestä ja vuodenajasta ja vuorokauden ajasta, milloin maantiellä ajaa.
        Monasti kun ajelee vähäliikenteisellä maantiellä ja iltaisin, jolloin 50km pätkällä saattaa tulla vain 10 autoa vastaan, niin on se vähemmän vaarallista puhua siellä kännykkään, kun katse on tiessä ja nopeus sama, eikä vaihteita tarvitse vaihdella.
        Talvella kännykkään puhuminen on huomattavasti vaarallisempaa oli sitten kuinka hiljainen tie tahansa.
        Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa.
        Silloin katse on kännykässä, eikä tiessä. Tekstiviestin näpyttelykin vaatii keskittymistä ja vie keskittymisen pois liikenteestä totaalisesti.

        Pyörällä ajaessani hijaisella tiellä olen kokeillut tekstata kännykällä ja tosi hankalaa se oli, kun piti katsoa välillä tietä ja välillä kännykkää. Kun tuli väärä kirjain, niin piti se poistaa ja välillä näyttö pimeni ja ärräpäät lensivät ilmassa, kun hommasta ei meinannut tulla yhtään mitään.


      • uusi_poloilija
        PyöränRengas kirjoitti:

        Riippuu tietenkin tiestä ja vuodenajasta ja vuorokauden ajasta, milloin maantiellä ajaa.
        Monasti kun ajelee vähäliikenteisellä maantiellä ja iltaisin, jolloin 50km pätkällä saattaa tulla vain 10 autoa vastaan, niin on se vähemmän vaarallista puhua siellä kännykkään, kun katse on tiessä ja nopeus sama, eikä vaihteita tarvitse vaihdella.
        Talvella kännykkään puhuminen on huomattavasti vaarallisempaa oli sitten kuinka hiljainen tie tahansa.
        Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa.
        Silloin katse on kännykässä, eikä tiessä. Tekstiviestin näpyttelykin vaatii keskittymistä ja vie keskittymisen pois liikenteestä totaalisesti.

        Pyörällä ajaessani hijaisella tiellä olen kokeillut tekstata kännykällä ja tosi hankalaa se oli, kun piti katsoa välillä tietä ja välillä kännykkää. Kun tuli väärä kirjain, niin piti se poistaa ja välillä näyttö pimeni ja ärräpäät lensivät ilmassa, kun hommasta ei meinannut tulla yhtään mitään.

        "Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa."

        Lukeminen on vaarallista, mutta kirjoittaminen on vaarallista vain älykännykällä. Kunnollisella, painikkeilla varustetulla peruskännykällä tottunut tekstailija kirjoittaa vilkaisten näyttöä vain aluksi. Haluttu kirjain löytyy aina sen tietyn nappulan takaa ihan vain yhden peukalon tuntoaistia käyttäen.
        Kun pitää arvailevan tekstinsyötön pois päältä, kaikki 29 aakkosta ja tavallisimmat välimerkit tulevat kirjoitukseen varmasti harjaantuneen muistin avulla. Harvinaisimpien kirjainten sijaintia täytyy vähän muistella, mutta kiireettömästi edeten tästäkään ei tule este, vaan vain hidaste.

        Tällaisella laitteella voi kirjoittaa esimerkiksi itselleen lyhyitä muistiinpanoja, kuten ostoslistaa, tai valmistella jo kotimatkan aikana ensimmäistä viestiä tuttavalle. Silmät näkevät koko ajan liikennetilanteet ja tekstaamisen voi keskeyttää koska tahansa. Tiukemman paikan tullessa laitteen voi pudottaa reisien väliin, ja tilanteen rauhoituttua ottaa se takaisin näppeihin, vilkaista missä kohtaa tekstiä mennään ja jatkaa taas hidasta napsuttelua.


      • uusi_poloilija kirjoitti:

        "Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa."

        Lukeminen on vaarallista, mutta kirjoittaminen on vaarallista vain älykännykällä. Kunnollisella, painikkeilla varustetulla peruskännykällä tottunut tekstailija kirjoittaa vilkaisten näyttöä vain aluksi. Haluttu kirjain löytyy aina sen tietyn nappulan takaa ihan vain yhden peukalon tuntoaistia käyttäen.
        Kun pitää arvailevan tekstinsyötön pois päältä, kaikki 29 aakkosta ja tavallisimmat välimerkit tulevat kirjoitukseen varmasti harjaantuneen muistin avulla. Harvinaisimpien kirjainten sijaintia täytyy vähän muistella, mutta kiireettömästi edeten tästäkään ei tule este, vaan vain hidaste.

        Tällaisella laitteella voi kirjoittaa esimerkiksi itselleen lyhyitä muistiinpanoja, kuten ostoslistaa, tai valmistella jo kotimatkan aikana ensimmäistä viestiä tuttavalle. Silmät näkevät koko ajan liikennetilanteet ja tekstaamisen voi keskeyttää koska tahansa. Tiukemman paikan tullessa laitteen voi pudottaa reisien väliin, ja tilanteen rauhoituttua ottaa se takaisin näppeihin, vilkaista missä kohtaa tekstiä mennään ja jatkaa taas hidasta napsuttelua.

        Älykännykällä on kyllä suhteellisen helppoa kirjoitella tekstiviestejä ajaessa. Tai tarkemmin sanottuna, sanella ne. Yllättävän hyvin ymmärtää suomea, mutta omat sanat ja slangi kannattaa unohtaa.


    • tosiaankin

      No, onhan se jokin alku parempaan päin, kun edes myönnetään, että itse tekemä rike on väärin. Vilkuttomat autot ja puhelimen räplääjät ovat inhottava näky liikenteessä.

      • pakumies671

        Puhumattakaan rattijuopon tasolle taantuneista autoilevista vanhuksista, joille liikenteen rytmissä pysyminen ei enää suju.. Ne vasta välinpitämätöntä sakkia on. Laiskoja poliiseja ne ei tunnu kiinnostavan.


      • pakumies672
        pakumies671 kirjoitti:

        Puhumattakaan rattijuopon tasolle taantuneista autoilevista vanhuksista, joille liikenteen rytmissä pysyminen ei enää suju.. Ne vasta välinpitämätöntä sakkia on. Laiskoja poliiseja ne ei tunnu kiinnostavan.

        Taantuneet vanhukset on terveydenhuolto jo poistanut maanteiltä, kokeneet (yli50v liikenteessä) autoilijat ovat niitä turvallisimpia kuljettajia, osaavat lukea liikennettä eikä enää ole mitään näyttämisen tarvetta eikä turhia luuloja osamisesta kuten nuorilla. Myöskin vastuuntunto on ihan jotain muuta kun juuri ajokortin saaneilla kaiken osaajilla.
        ps. laiskoja poliiseja ei ole, sinun kaltaistesi ansiosta on vain ylityöllistettyjä poliiseja.


    • 54534543

      Kännykän näpyttelylle pitäisi olla samat rangaistukset kuin rattijuopoille. Itse olen ajanut sekä juovuksissa että kännykkää näpytellen, näistä kahdesta kännykkää näpytellessä on huomattavasti vaikeampaa keskittyä ajamiseen ja helpommin tekee virheitä tai joutuu tekemään äkkijarrutuksia kun katse ollut hetken puhelimessa.

      Kännykän näpyttelijät eivät ainakaan ole sen parempia kuin rattijuopot.

    • Kylmis__

      Mitäs tuossa nyt mättää? Autossa on hyvä näpytellä viestejä salarakkaalle. Ei ole kukaan kurkkimassa selän takana eikä kukaan ilveile.

      • Ehkä, mutta ajo-aikaan eivät sovi. Jos on pakko kirjailla niitä viestejä, niin auto sivuun ja antaa mennä.


    • w4efr5434345

      Mun mielestä käsillä ei pitäisi autossa tehdä mitään jos se haittaa ajamista.
      Silti ajoluvan saa suurin osa.

      • Kjell.C.D.Pippelström

        Käsillä voi tehdä kaikkea kivaa ajaessa...


    • Järkevä kuljettettaja ei käytä puhelinta ajaessa eikä edes puhu puhelimeen, vaikka kuuloke olisi tai autossa bluetooth toiminto. Vaikka vastoin luullaan, niin sekunninkin huomio pois liikenteen seurauksest voi olla kohtalokasta.

      Mieti: Kuolema on helppo, sen kokee kerran. Mutta kun halvaannut, koet sen koko elämäsi ajan!.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      91
      5248
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4086
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2209
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1997
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe