Kymmenen uutisissa kysyttiin autoilijoilta hyväksyvätkö he kännykän käytön ajon aikana.
Yksi nainen vastasi, ettei missään tapauksessa hyväksy kännykän käyttöä ajon aikana.
Sitten toimittaja kysyi, että oletko käyttänyt kännykkää ajo aikana ja siihen sama nainen vastasi, että hän on näpytellyt tekstiviestejä autolla ajon aikana.
Siis ei hyväksy ja kuitenkin näpyttelee tekstiviestiä ajon aikana.
Tekstiviestin näpyttely tai lukeminen on kaikkein vaarallisinta, mitä ajo aikana voi tehdä.
Keskittyminen menee täysin pois liikenteestä, jos tekstiviestiä näpyttelee.
Ei kännykkään puhuminen ole läheskään yhtä vaarallista, koska katse on silloin tiessä, eikä kännykän ruudussa.
Maantiellä ajettaessa kännykkään puhuminen on täysin turvallista, toisin, kuin kaupungissa.
Kännykän näpyttelijät liikenteessä
13
188
Vastaukset
- tättärääpippijuu
"Maantiellä ajettaessa kännykkään puhuminen on täysin turvallista, toisin, kuin kaupungissa."
Toki se puhuminen on turvallista, mutta ajaminen kännykkään puhuttaessa ei ole turvallista.
Tuolla tien päällä näkee päivittäin varsinkin kuorma-autoja, jotka ajavat välillä pientareella luiskan heinät heiluen, välillä lähes keskiviivan päällä, vauhdin vaihdellessa 70-90-välillä. Moni tuttu, aiemmin innokas pyöräilijä on lopettanut harrastuksensa kokonaan, kun ei enää uskalla valtatiellä pyöräillä.- PyöränRengas
Riippuu tietenkin tiestä ja vuodenajasta ja vuorokauden ajasta, milloin maantiellä ajaa.
Monasti kun ajelee vähäliikenteisellä maantiellä ja iltaisin, jolloin 50km pätkällä saattaa tulla vain 10 autoa vastaan, niin on se vähemmän vaarallista puhua siellä kännykkään, kun katse on tiessä ja nopeus sama, eikä vaihteita tarvitse vaihdella.
Talvella kännykkään puhuminen on huomattavasti vaarallisempaa oli sitten kuinka hiljainen tie tahansa.
Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa.
Silloin katse on kännykässä, eikä tiessä. Tekstiviestin näpyttelykin vaatii keskittymistä ja vie keskittymisen pois liikenteestä totaalisesti.
Pyörällä ajaessani hijaisella tiellä olen kokeillut tekstata kännykällä ja tosi hankalaa se oli, kun piti katsoa välillä tietä ja välillä kännykkää. Kun tuli väärä kirjain, niin piti se poistaa ja välillä näyttö pimeni ja ärräpäät lensivät ilmassa, kun hommasta ei meinannut tulla yhtään mitään. - uusi_poloilija
PyöränRengas kirjoitti:
Riippuu tietenkin tiestä ja vuodenajasta ja vuorokauden ajasta, milloin maantiellä ajaa.
Monasti kun ajelee vähäliikenteisellä maantiellä ja iltaisin, jolloin 50km pätkällä saattaa tulla vain 10 autoa vastaan, niin on se vähemmän vaarallista puhua siellä kännykkään, kun katse on tiessä ja nopeus sama, eikä vaihteita tarvitse vaihdella.
Talvella kännykkään puhuminen on huomattavasti vaarallisempaa oli sitten kuinka hiljainen tie tahansa.
Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa.
Silloin katse on kännykässä, eikä tiessä. Tekstiviestin näpyttelykin vaatii keskittymistä ja vie keskittymisen pois liikenteestä totaalisesti.
Pyörällä ajaessani hijaisella tiellä olen kokeillut tekstata kännykällä ja tosi hankalaa se oli, kun piti katsoa välillä tietä ja välillä kännykkää. Kun tuli väärä kirjain, niin piti se poistaa ja välillä näyttö pimeni ja ärräpäät lensivät ilmassa, kun hommasta ei meinannut tulla yhtään mitään."Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa."
Lukeminen on vaarallista, mutta kirjoittaminen on vaarallista vain älykännykällä. Kunnollisella, painikkeilla varustetulla peruskännykällä tottunut tekstailija kirjoittaa vilkaisten näyttöä vain aluksi. Haluttu kirjain löytyy aina sen tietyn nappulan takaa ihan vain yhden peukalon tuntoaistia käyttäen.
Kun pitää arvailevan tekstinsyötön pois päältä, kaikki 29 aakkosta ja tavallisimmat välimerkit tulevat kirjoitukseen varmasti harjaantuneen muistin avulla. Harvinaisimpien kirjainten sijaintia täytyy vähän muistella, mutta kiireettömästi edeten tästäkään ei tule este, vaan vain hidaste.
Tällaisella laitteella voi kirjoittaa esimerkiksi itselleen lyhyitä muistiinpanoja, kuten ostoslistaa, tai valmistella jo kotimatkan aikana ensimmäistä viestiä tuttavalle. Silmät näkevät koko ajan liikennetilanteet ja tekstaamisen voi keskeyttää koska tahansa. Tiukemman paikan tullessa laitteen voi pudottaa reisien väliin, ja tilanteen rauhoituttua ottaa se takaisin näppeihin, vilkaista missä kohtaa tekstiä mennään ja jatkaa taas hidasta napsuttelua. uusi_poloilija kirjoitti:
"Tekstiviestien lukeminen ja kirjoitteleminen on kaikkein vaarallisinta, eikä sitä tule missään olosuhteissa harrastaa."
Lukeminen on vaarallista, mutta kirjoittaminen on vaarallista vain älykännykällä. Kunnollisella, painikkeilla varustetulla peruskännykällä tottunut tekstailija kirjoittaa vilkaisten näyttöä vain aluksi. Haluttu kirjain löytyy aina sen tietyn nappulan takaa ihan vain yhden peukalon tuntoaistia käyttäen.
Kun pitää arvailevan tekstinsyötön pois päältä, kaikki 29 aakkosta ja tavallisimmat välimerkit tulevat kirjoitukseen varmasti harjaantuneen muistin avulla. Harvinaisimpien kirjainten sijaintia täytyy vähän muistella, mutta kiireettömästi edeten tästäkään ei tule este, vaan vain hidaste.
Tällaisella laitteella voi kirjoittaa esimerkiksi itselleen lyhyitä muistiinpanoja, kuten ostoslistaa, tai valmistella jo kotimatkan aikana ensimmäistä viestiä tuttavalle. Silmät näkevät koko ajan liikennetilanteet ja tekstaamisen voi keskeyttää koska tahansa. Tiukemman paikan tullessa laitteen voi pudottaa reisien väliin, ja tilanteen rauhoituttua ottaa se takaisin näppeihin, vilkaista missä kohtaa tekstiä mennään ja jatkaa taas hidasta napsuttelua.Älykännykällä on kyllä suhteellisen helppoa kirjoitella tekstiviestejä ajaessa. Tai tarkemmin sanottuna, sanella ne. Yllättävän hyvin ymmärtää suomea, mutta omat sanat ja slangi kannattaa unohtaa.
- tosiaankin
No, onhan se jokin alku parempaan päin, kun edes myönnetään, että itse tekemä rike on väärin. Vilkuttomat autot ja puhelimen räplääjät ovat inhottava näky liikenteessä.
- pakumies671
Puhumattakaan rattijuopon tasolle taantuneista autoilevista vanhuksista, joille liikenteen rytmissä pysyminen ei enää suju.. Ne vasta välinpitämätöntä sakkia on. Laiskoja poliiseja ne ei tunnu kiinnostavan.
- pakumies672
pakumies671 kirjoitti:
Puhumattakaan rattijuopon tasolle taantuneista autoilevista vanhuksista, joille liikenteen rytmissä pysyminen ei enää suju.. Ne vasta välinpitämätöntä sakkia on. Laiskoja poliiseja ne ei tunnu kiinnostavan.
Taantuneet vanhukset on terveydenhuolto jo poistanut maanteiltä, kokeneet (yli50v liikenteessä) autoilijat ovat niitä turvallisimpia kuljettajia, osaavat lukea liikennettä eikä enää ole mitään näyttämisen tarvetta eikä turhia luuloja osamisesta kuten nuorilla. Myöskin vastuuntunto on ihan jotain muuta kun juuri ajokortin saaneilla kaiken osaajilla.
ps. laiskoja poliiseja ei ole, sinun kaltaistesi ansiosta on vain ylityöllistettyjä poliiseja.
- 54534543
Kännykän näpyttelylle pitäisi olla samat rangaistukset kuin rattijuopoille. Itse olen ajanut sekä juovuksissa että kännykkää näpytellen, näistä kahdesta kännykkää näpytellessä on huomattavasti vaikeampaa keskittyä ajamiseen ja helpommin tekee virheitä tai joutuu tekemään äkkijarrutuksia kun katse ollut hetken puhelimessa.
Kännykän näpyttelijät eivät ainakaan ole sen parempia kuin rattijuopot. - Kylmis__
Mitäs tuossa nyt mättää? Autossa on hyvä näpytellä viestejä salarakkaalle. Ei ole kukaan kurkkimassa selän takana eikä kukaan ilveile.
Ehkä, mutta ajo-aikaan eivät sovi. Jos on pakko kirjailla niitä viestejä, niin auto sivuun ja antaa mennä.
- w4efr5434345
Mun mielestä käsillä ei pitäisi autossa tehdä mitään jos se haittaa ajamista.
Silti ajoluvan saa suurin osa.- Kjell.C.D.Pippelström
Käsillä voi tehdä kaikkea kivaa ajaessa...
Järkevä kuljettettaja ei käytä puhelinta ajaessa eikä edes puhu puhelimeen, vaikka kuuloke olisi tai autossa bluetooth toiminto. Vaikka vastoin luullaan, niin sekunninkin huomio pois liikenteen seurauksest voi olla kohtalokasta.
Mieti: Kuolema on helppo, sen kokee kerran. Mutta kun halvaannut, koet sen koko elämäsi ajan!.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä692311Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721772Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711450Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461437Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2481406- 831242
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3701195- 1281175
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3391141