Paljonko peltoa tarvitsee elääkseen?

UusiKoskela

Paljonko tarvitsee peltoa Etelä-Suomessa että yksi ihminen pystyy elättämään itsensä viljatilalla ? Ei siis tarvitse rikastua vaan tulla toimeen. Kaikkien maatalouteen liittyvien juoksevien kulujen ( kone-ja laiteinvestointien kuoletuksia yms. ei lasketa mukaan) ja verojen jälkeen pitäisi tuottoa tulla sanotaan 2000e käteen/kk. Ulkopuolisia työntekijöitä ei olisi. Jossakin oli että tuotto viljasta tuet olisivat 1000€ vuodessa brutto per hehtaari. Jos näin on niin tarvitsisi 24ha pelkästään että pääsisi 2000€ bruttotuloihin kuukaudessa.

Minulla ei ole siis mitään omaa kokemusta maanviljelystä mutta haaveilen vain joskus alanvaihdosta...

19

2781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taisitpa--

      Tuon tuottoarvion lukasta näiltä sivuilta :)

      • asijantuntija

        70000 euroa prutto tulee noin 50 hehtaarilla.


      • hupiukkoja

        Kerroppa tuo Nikolle. Ja jos sanat ei suuta halkaise voidaan tehdä juttua Maastulliin heti.


    • dumundemokratiaa

      Demareitten suurin törsä vinkuu maastullissa,,

      jopaluikkiputkehen

      2.8.2017 5:44
      Jättäkie KAASUPUTKI, antakie olla ULOKONA PAKOTTEISTA, aah,ahhh ei me pärjjjä muute ku nuolemall attehen vuoksrihin ryssähä,,, aah aah,,,,,

      Maatalous kärsii pakotteista ja DEMU PÖÖ pelle ulisehen ko kaasuputki suljetahan rahat lopruhus, jos laitretahan samall viivrall,,,

    • AaaBeeCee

      Tuo tonni voisi ehkä olla viljatilan yrityksenä saama liikevaihto hehtaarista joka ei ole sama kuin viljelijälle bruttona jäävä palkka. Vähintään kaikki muuttuvat kulut (siemenet, lannoitteet, kasvinsuojeluaineet, polttoaineet ja muu energia, viljan kuljetuskustannukset ostajan toimipaikkaan) pitää tuosta vähentää jos jostain sattuisi saamaan pellot, kaluston ja rakennukset ilmaiseksi käyttöönsä.

      Kannattaa laskea perusteellisesti jos meinaa alalle aikoa, tukimäärät, viljojen- ja tuotantopanosten hinnat sekä keskimääräiset sadot selviävät kyllä internetistä etsimällä. Jos ei kokemusta viljelystä, niin en kyllä itse laskisi kannattavuutta edes keskimääräisillä sadoilla, lisäksi viljelysten sijainti vaikuttaa satomääriin kohtuullisen paljon (maan laatu, paikalliset sääolot).

    • SuuretLuulot

      Kannattaa pitää se 50 000 tonnia vuodessa tuottava palkkatyö, niin voi sitten harrastella sillä 24 ha viljatilalla vapaa-ajat ja lomat, ja katsoa, jääkö siitä mitään käteen.

      • jaseonfakta

        Juuri noin.


    • UusiKoskela

      Jos joku voisi edelleen ystävällisesti arvioida tuon määrän? Tai jos tuo arvio 1000€/ha/V bruttona on oikea niin paljonko on nettona kulujen jälkeen? Ei tarvitse huolehtia minun nykyisestä palkastani, työnteostani tai asumisestani, sen osaan kyllä itsekin laskea, kiitos vain.

      Jos ei tule muuta arviota niin sitten veikkaan että kaikkien kulujen, vähennysten, verojen yms. jälkeen tuosta jää puolet käteen. Näin 48 hehtaaria riittäisi 2000e nettotuloihin.

      • Tuossa--

      • montatietä

        Riippuu kulurakenteesta voi jäädä käteen jäähdyttelijöillä, taas tilan hankkineelle ja investoineelle, ei riitä edes kuluihin. Mutta normaali tilan kuluilla ei riitä tuo ala 2000e/kk tuloon kuukaudessa.


      • AaaBeeCee

        Varmaan haet palkansaajana viljelijälle käteen jäävää rahaa, joten selvennän käsitteitä karkeasti:

        Maatilan brutto = maatilan liikevaihto (myyntitulot tuet energiaveron palautukset)
        Maatilan netto = maatilan liikevaihto - viljelyn kulut - maatilan tuotantotiloihin kohdistuvat kiinteistöverot - maatalouden korkomenot

        Viljelijän brutto = maatilan netto
        Viljelijän netto = maatilan netto - ansiotuloverot maatilan netosta - pääomatuloverot maatilan netosta

        Mahdolliset ostettujen peltojen lainanlyhennykset maksetaan viljelijän netosta eli se pitää ottaa huomioon jos pitää laskea että viljelijä saa 2000€/kk käteen muuhun käyttöön

        Kukaan muu ei voi laskea sinulle käteen jäävää rahaa kuin sinä ellet anna kaikkia asiaan vaikuttavia lukuja koska myös muut tulonlähteet vaikuttavat verotukseen, ProAgria kyllä laskee ja se maksaa.


      • 40prossaaliikaa

        Ja laskee päin vittuja.


    • OtaVarmanPäälle

      Varaudu siihen että kaikki ei mene ihan niin kuin laskit. Parempi ottaa lähtökohdaksi n. 60 hehtaaria.

      • Aktiiviharrastelija

        100-300€/ha jää viljanviljelyssä näppiin riippuen kulurakenteesta ja satotasosta. Mutta tuokin tuottotaso vaatii puoli-ilmaiset maat ja kaluston.


      • Viljakeisari
        Aktiiviharrastelija kirjoitti:

        100-300€/ha jää viljanviljelyssä näppiin riippuen kulurakenteesta ja satotasosta. Mutta tuokin tuottotaso vaatii puoli-ilmaiset maat ja kaluston.

        Olen päässyt noin 300 euroon hehtaarilta ennen veroja, kun olen jättänyt poistot tekemättä. Eli oikea vastaus kysyjän kysymykseen lienee noin sata hehtaaria. Ja silloin pellot, rakennukset ja koneet pitää olla valmiiksi maksettuna.


      • Setoriseppä
        Viljakeisari kirjoitti:

        Olen päässyt noin 300 euroon hehtaarilta ennen veroja, kun olen jättänyt poistot tekemättä. Eli oikea vastaus kysyjän kysymykseen lienee noin sata hehtaaria. Ja silloin pellot, rakennukset ja koneet pitää olla valmiiksi maksettuna.

        No silloin ei vielä saa mennä mitään rikki tai tulla katovuotta.


    • tsuhnamuna

      Ei tartte peltoa yhtää, jos on hyvät sop. eläk. ynnämuuta. Kuka putkiaivo sen demujutun on poistanu, torella törseetä.

      • jopaonvakooja

        ne salaa totuutta


    • pienviljelijä2

      Alavaatimus taitaa kasvaa koko ajan. Meidän kylän päätoimiset pelkkää kasvinviljelyä harjoittavat viljelevät 150 ha:a. Alue C2.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe