Kattelin tossa b&g:n hintaansa nähden etevää plotteria. Siihen saisi erikseen jonkun hirmukalliin eteenpäin osoittavan anturin, 700 euroa taisi olla. Kaupassakin voisi tietenkin kysyä muista yhteensopivista antureista mutta ajattelin noin yleisesti kysyä täällä: sopiiko kaikuihin yleensä toisenmerkkiset anturit? Entä jos on NMEA2000, jutteleeko sen standardin vehkeet keskenään?
Sama kysymys oikeastaan tuuliantureista. Jutteleeko vehje "vääränmerkkisten" anturin kanssa vai onko pakko pulittaa tonni?
Vääränmerkkiset kaikuplotterianturit
12
1596
Vastaukset
- Perseestä.koko.pelleily
NMEA tuntuu olevan hieno standardi, joka ei takaa mistään mitään yhteensopivuuden suhteen. Tuntuu että joka valmistajalla on NMEA yhteensopivuutensa johonkin, edes myyjät itse eivät tiedä mihin ne sopivat. Maksavat kuitenkin ihan helvetisti ja käyttävät myynnissä tuota NMEA yhteensopivuutta.
- Samaakonsernia
Toisaalta vois kuvitella että samaa Navico-kornsernia edustavat Navico, Lowrance, B&H ja Simrad juttelisbkeskenään, tiedä sitten jutteleeko.
- Svbauttaa
Svb:n sivuilla, olikohan www.svb.com vai .de, hakusanaĺla "Navico Transducer" on jokunen Navicon anturi joiden yhteensopivuudesta mm Lowrancen, B&G:n ja Simradin luotaimiin on erikseen mainittu.
Tätä on selitetty täällä aikaisemminkin, mutta selitetään jälleen kerran.
NMEA 2000 on NUMERAALISTA dataa välittävä CAN vaäylä pohjainen universaali verkko joka on täysin merkkiriippumaton ja äärimmäisen yhteensopiva laitemerkkien kesken. Toki aina ja kaikessa on mahdollisuus ristiriitoihin, mutta tässä tapauksessa suhteellisen pieni. NMEA 2000 väylää pitkin kulkee syvyystieto, esim 2,2m, tuulen nopeus 8m/s jne, mutta ei graafista dataa kyseisestä aiheesta. NMEA 2000 verkkoon löytyy markkinoilta käytännössä yksi anturivalmistaja, Airmar, ja sieltä purjeveneeseen sopiva malli DST800, jota kaikki valmistajat käyttävät yleisesti. Tämä anturi mittaa syvyyden, nopeuden ja lämpötilan. Anturin tietoa käytetään yleisesti purjehdusdatan lähteenä.
https://www.heater.fi/fi/airmar-dst800-loki-kaiku-lampotila-anturi-nmea2000-navico.html
Jos halutaan sitten grafista pohjaa piirtävää kuvaa, ns kalakaikumaista kuvaa, tarvitaan toisen tyyppinen analoginen anturi. Nämäkin anturit on pääosin samalta liukuhihnalta ja ne periaatteessa sopivat keskenään, mutta yleensä liittimet eivät sovi keskenään ja sitten pitäisi katkaista kaapeli ja tehdä sovite, jolla homma saadaan rokkaamaan. Hieman kalliimmissa antureissa tullaan sitten tilanteeseen, että ne ei välttämättä sovi laitevalmistajien kesken, mutta jos puhutaan ihan perus antureista, eli esimerkiksi Airmar P79
https://www.heater.fi/fi/search/?q=airma p79
...tai Arimar P319
https://www.heater.fi/fi/search/?q=airma p319
... tai airmar B60
https://www.heater.fi/fi/search/?q=airmar b60
On ne erittäin yleisiä anturimalleja, mutta niitä taas käyttää käytännössä kaikki laitevalmistajat eri sovellutuksissaan. Olin joskus Airmarin maahantuojalla töissä ja tiettyjä anturimalleja meille toimitettiin universaalilla liittimellä, johon sitten sai merkkikohtaisen adapterin väliin. Yhtä anturityyppiä ei tarvinnut olla tsiljoonaa eri versiota hyllyssä, kun vieressä oli nippu sovitinkaapeleita.
B&G vulcan sarjan plottereissa on oma sisäänrakennettu kaikuluotain, joka kyllä pystyy periaatteessa tukemaan mitä vaan tuollaista 50/200khz sarjan anturia, joka tekee perinteistä piirtävää kaikuluotainkuvaa. Jos haluaa kokeilla askarrella olemassa olevaan, siihen löytyy xsonic liittimeen sopiva kaapelin tumppi, jonka voi teurastaa ja kytkeä vanhaan anturiin, toki pitää tietää mitä tekee ja satavarmaa toimivuutta ei voi aina taata
https://www.heater.fi/fi/navico-7-9-pin-adapterikaapeli-vanha-sininen-liitin-xsconic.html
Sitten kun mennään syvemmälle tuohon kaikutekniikkaan, kuten esimerkiksi tuohon maksavaan eteenpäin näyttävään Forward Scan anturiin, tai Chrip, Downscan sidescan tekniikoihin alkaa ne olemaan osin jo merkkikohtaisia tekniikoita, jolloin yhteensopivuus ei ole enää kiveen hakattua. Ilmeisesti tällaiselle ei olutkaan kysyntää tässä tapauksessa.- Standardienkyselijä
Vanhami:ltä asiantunteva vastaus. Kiitos.
Lähinnä pohdin että mikä olisi halvin syvyysanteri juurikin tuohon Vulcan seiskaan. Ilmeisesti siis mikä vaan nmea2000.
Tottakai kiinnostaa myös lämpö ja vaihto ja tottakai kutittelee myös tuo forward scan: olisihan se hienoa saada havainnekuva koko "parkkipaikasta",kun rantautui. Voi sitten miettiä mihin on varaa. Halvin kaikuanturi Vulcaniin on P79, ja se toimii jos pohja ei ole hirveän paksi.
https://www.heater.fi/fi/b-g-simrad-kaikuanturi-xsonic-airmar-p79.html
DST 800 on sitten taas omiaan, jos halutaan käyttää plotteri mittaamaan tuulta, kulmia jne ja tarvitaan myös STW, eli Speed Thru Water.
- Peräanturiavailla
Tuommoinen forward scan ei vissiin onnistu kuin pohjanläpianturilla, olin miettinyt peräreunaan kiinnittää. Toki uppoumarunkoiseen laittaa vaikka klossin ulkopintaan kiinni.
- Interphase
Vaikka peräpeilikiinnitys onnistuisi, niin FLS anturi menettää kyllä merkityksensä jos se on peräpeiliin asennettu. Omassa veneessä se on keulasta noin 1/3 päässä ja joskus tuntuu että sekin on liian takana. FLS kaikua käyttänyt omassa veneessä 12 vuotta ja muissa veneissä 5 vuotta enemmän. hyvälaite kaikkiaan.
- Läpivaan
No minä olen kuullut että puuveneessä käyttävät jotkut laudankappaletta Anterolle joka on sitten ruuvilla ja liimalla kiinni kölissä. Mutta kaipa sen läpianturin voi puuveneeseen porata kun tiivistää hyvin, Lasikuituvene ei reiästä kärsi, läpi vaan.
- Harkittavavaihtoehto
En näe mitään syytä miksi pohjanläpianturiksi tarkoitettua anturia ei voisi kiinnittää laudan tai vaikka teräskiskon avulla perään kiinni. Tietenkin se täytyy upottaa aika syvälle ja potkurivirta ja jopa peräsimeen aiheuttamat pyörteet saattavat antaa lukemaa. Kirja fiilis tulee kun on vauhti päällä ja kaiku on nökevinään pikkukiviä.
- Interphase
Minä näen monta syytä. Eikä vähiten se, etttei se toimi.
Eteenpäin näyttävän kaikuanturin voi kiinnittää ainoastaan siten, että se on vedessä ja "näkee ulos eli käytännössä reikä pohjaan, veneen etuosaan ja anturi läpi. Navicon forward scan anturi on happosella läpiviennillä jonka voi asentaa puuveneen runkoon. Anturin tulee olla suorassa. Eteenpäin näyttävän kaiun suhde on noin 1:3 eli metrin vesisyvyydessä se näyttää kolme eteenpäin. Kymmenmetrisen veneen perään asennettu anturi näyttää siis vettä jos perässä sitä on kaksi metriä ja keula on kiinni Kalliossa.
Perään voi kyllä kiinnittää sitten 3d ja side scan antureita. Ne kelpaakin sitten historiaa.
Miksi laittaa muuten pohjanläpiantureita perään, kun siihen käyttöön on tehty ihan omat anturinsa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822