Uusi ASX 5000 km kokemuksia

SuuriRuorimies

Nyt on tykitetty 5000 km uudella bensa-asx:llä (1.6 vapari)

- Keskikulutus tankkauksista mitattuna 5.76 l/100 km. Nopeammassa matka-ajossa ( 100 km/h) kulutus nousee selvästi yli 6 litran, mutta ei 7:ään).
- Moottori on alakierroksilla LAISKA. Se tosin ei varmaan ole mitenkään Mitsun erityisominaisuus, vaan pätee useimpiin vapaastihengittäviin, pieniin bensakoneisiin. Ohitukset kun hoitaa kolmosvaihteella, niin silloin tapahtuu aivan riittävästi ja ripeätkin rekan ohitukset onnistuvat.
- Ohjaus on ihmeellinen. Keskialue on tunnoton ja tuntuu, että auto yrittää jatkuvasti luikerrella jonnekin. Kilometrien myötä ilmiöön jossain määrin tottuu, mutta Mondeon, Passatin, Octavian tms kaltaista junaa tuosta ei saa tekemälläkään. Pitää siis varautua siihen, että hiukan joutuu ohjastamaan.
- Edelliseen liittyen auto on mutkateillä mukava, suoralla surkea. Mutkat ja kaupunkiajo sujuu hyvinkin mukavasti ja näppärästi, siitä jopa ajoittain nauttii.
- Tietyöpätkillä ja routaheitoissa auto on loistava. Siinä missä tavallisella henkilöautolla joutuu ryömittämään pariakymppiä, voi mitsun korkeilla renkailla ja pitkillä joustovaroilla ajella ihan normaalisti.
- Auto on moottorinääniltään hiljainen, paitsi ohituksissa jotka joutuu hoitamaan korkeilla kierroksilla.
- Rengasäänet ovat kovahkot, paitsi hyvällä asfaltilla. Pidemmän päälle voi joutua harkitsemaan pyöränkoteloiden äänieristystä massaamalla tai bitumi/äänieristyslevyillä.

Yleisvaikutelma kuitenkin ihan positiivinen. Parin kympin kinneri, mutta melko hyvä sellainen.

6

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Euroopanmyynti

      Kumma juttu kun Mitsubishi ASX ei ole kovin suosittu Euroopassa. Viime vuonna esimerkiksi Fiat 500X:ää myytiin lähes 105 000 kpl ja sen sisarmalli Jeep Renegadeakin yli 76 000 kpl, mutta ASX:n myynti jäi hieman alle 40 000 kpl määrään.
      http://www.4x4maailma.fi/euroopan-automyynti-2016-maasturit-suvit-ja-crossoverit/

      Suomessa tuo on kyllä päinvastoin. ASX:ää tulee usein vastaan kun taas 500X ja Renegade ovat harvinaisuuksia.

      • apdoiurpoiuf

        Jos ajelet vaikka Pohjois-Ruotsissa tai Norjassa, niin melkein joka kolmas auto on ASX. Saattaa vaikuttaa huonot tiet, 5 vuoden takuu tai joku muu sellainen millä ei Keski-Euroopassa ole niin paljon väliä.


    • vaihtoehtoja.on

      "Rengasäänet ovat kovahkot, paitsi hyvällä asfaltilla. Pidemmän päälle voi joutua harkitsemaan pyöränkoteloiden äänieristystä massaamalla tai bitumi/äänieristyslevyillä."
      Ei kiitos minulle, haluan jo tehtaalla valmiiksi rakennetun auton.

      • dakiaeiovdhds

        Käytännössä peräkontin pohjan (varapyöräkotelo lattia reunoihin asti) joutuu massaamaan ja laittamaan varapyörän päällä olevaan pohjapahviin äänieristyslevyn. Maksaa toteutuksesta riippuen 20-30 euroa.
        Kädettömän kannattaa toki mieluummin maksaa muutama tonni siitä, että työ on valmiiksi tehtaalla tehty.


      • Metsänmakuri

        Suuri ruori mies.
        Onko todella niin pieniruokainen bensa auto? Sittenhän ei tarvi dieseliä haaveillakaan.
        Itse kahden vaiheilla, ostanko Dusterin vai ASX:n, "maastoolosuhteisiin" tulisi minun käyttöön, tai paremminkin huonoille kulkuurille.
        Saahokan tuohon korotusjouset?


    • Olen-tyytyväinen

      Minullakin tulee nyt 5000 km uudella ASX:llä, nelivetoinen 2,3 litranen diesel automaattivaihteella.
      Ei mitään valittamista. Suorituskyky on täysin riittävä normiajoon, vääntöä reilusti.
      Äänieristys olisi toki voinut olla parempi, mutta omassa hintaluokassaan pikkucittarina ihan hyväksyttävällä tasolla. Vastaavat monen muun merkkisinä ovat jo reilusti kalliimpia, joten jostain on tingitty.
      Minun ajoni on eläkeläisenä pääosin matka-ajoa ja erittäin paljon metsäautoteitä ja peräkärryn vetoa tavaroineen ja polttopuineen. Talvella ja kesällä. Siihen on oikein sopiva. Ei kaupunkiajokaan täällä pk-seudun pientaloalueilla ole yhtään hullumpaa, kun talven lumityötkin on toisinaan vähän niin ja näin tehtynä.
      Korkeus on mukava jo hieman jäykistyneille nivelille.

      Hyvä pointti on myös, että automaatti on perinteinen momenttimuuntimella eikä näitä robotteja tai kaksoiskytkinvekottimia tai mitä niitä nyt onkaan. No ehkä makuasia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe