Uusi ASX 5000 km kokemuksia

SuuriRuorimies

Nyt on tykitetty 5000 km uudella bensa-asx:llä (1.6 vapari)

- Keskikulutus tankkauksista mitattuna 5.76 l/100 km. Nopeammassa matka-ajossa ( 100 km/h) kulutus nousee selvästi yli 6 litran, mutta ei 7:ään).
- Moottori on alakierroksilla LAISKA. Se tosin ei varmaan ole mitenkään Mitsun erityisominaisuus, vaan pätee useimpiin vapaastihengittäviin, pieniin bensakoneisiin. Ohitukset kun hoitaa kolmosvaihteella, niin silloin tapahtuu aivan riittävästi ja ripeätkin rekan ohitukset onnistuvat.
- Ohjaus on ihmeellinen. Keskialue on tunnoton ja tuntuu, että auto yrittää jatkuvasti luikerrella jonnekin. Kilometrien myötä ilmiöön jossain määrin tottuu, mutta Mondeon, Passatin, Octavian tms kaltaista junaa tuosta ei saa tekemälläkään. Pitää siis varautua siihen, että hiukan joutuu ohjastamaan.
- Edelliseen liittyen auto on mutkateillä mukava, suoralla surkea. Mutkat ja kaupunkiajo sujuu hyvinkin mukavasti ja näppärästi, siitä jopa ajoittain nauttii.
- Tietyöpätkillä ja routaheitoissa auto on loistava. Siinä missä tavallisella henkilöautolla joutuu ryömittämään pariakymppiä, voi mitsun korkeilla renkailla ja pitkillä joustovaroilla ajella ihan normaalisti.
- Auto on moottorinääniltään hiljainen, paitsi ohituksissa jotka joutuu hoitamaan korkeilla kierroksilla.
- Rengasäänet ovat kovahkot, paitsi hyvällä asfaltilla. Pidemmän päälle voi joutua harkitsemaan pyöränkoteloiden äänieristystä massaamalla tai bitumi/äänieristyslevyillä.

Yleisvaikutelma kuitenkin ihan positiivinen. Parin kympin kinneri, mutta melko hyvä sellainen.

6

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Euroopanmyynti

      Kumma juttu kun Mitsubishi ASX ei ole kovin suosittu Euroopassa. Viime vuonna esimerkiksi Fiat 500X:ää myytiin lähes 105 000 kpl ja sen sisarmalli Jeep Renegadeakin yli 76 000 kpl, mutta ASX:n myynti jäi hieman alle 40 000 kpl määrään.
      http://www.4x4maailma.fi/euroopan-automyynti-2016-maasturit-suvit-ja-crossoverit/

      Suomessa tuo on kyllä päinvastoin. ASX:ää tulee usein vastaan kun taas 500X ja Renegade ovat harvinaisuuksia.

      • apdoiurpoiuf

        Jos ajelet vaikka Pohjois-Ruotsissa tai Norjassa, niin melkein joka kolmas auto on ASX. Saattaa vaikuttaa huonot tiet, 5 vuoden takuu tai joku muu sellainen millä ei Keski-Euroopassa ole niin paljon väliä.


    • vaihtoehtoja.on

      "Rengasäänet ovat kovahkot, paitsi hyvällä asfaltilla. Pidemmän päälle voi joutua harkitsemaan pyöränkoteloiden äänieristystä massaamalla tai bitumi/äänieristyslevyillä."
      Ei kiitos minulle, haluan jo tehtaalla valmiiksi rakennetun auton.

      • dakiaeiovdhds

        Käytännössä peräkontin pohjan (varapyöräkotelo lattia reunoihin asti) joutuu massaamaan ja laittamaan varapyörän päällä olevaan pohjapahviin äänieristyslevyn. Maksaa toteutuksesta riippuen 20-30 euroa.
        Kädettömän kannattaa toki mieluummin maksaa muutama tonni siitä, että työ on valmiiksi tehtaalla tehty.


      • Metsänmakuri

        Suuri ruori mies.
        Onko todella niin pieniruokainen bensa auto? Sittenhän ei tarvi dieseliä haaveillakaan.
        Itse kahden vaiheilla, ostanko Dusterin vai ASX:n, "maastoolosuhteisiin" tulisi minun käyttöön, tai paremminkin huonoille kulkuurille.
        Saahokan tuohon korotusjouset?


    • Olen-tyytyväinen

      Minullakin tulee nyt 5000 km uudella ASX:llä, nelivetoinen 2,3 litranen diesel automaattivaihteella.
      Ei mitään valittamista. Suorituskyky on täysin riittävä normiajoon, vääntöä reilusti.
      Äänieristys olisi toki voinut olla parempi, mutta omassa hintaluokassaan pikkucittarina ihan hyväksyttävällä tasolla. Vastaavat monen muun merkkisinä ovat jo reilusti kalliimpia, joten jostain on tingitty.
      Minun ajoni on eläkeläisenä pääosin matka-ajoa ja erittäin paljon metsäautoteitä ja peräkärryn vetoa tavaroineen ja polttopuineen. Talvella ja kesällä. Siihen on oikein sopiva. Ei kaupunkiajokaan täällä pk-seudun pientaloalueilla ole yhtään hullumpaa, kun talven lumityötkin on toisinaan vähän niin ja näin tehtynä.
      Korkeus on mukava jo hieman jäykistyneille nivelille.

      Hyvä pointti on myös, että automaatti on perinteinen momenttimuuntimella eikä näitä robotteja tai kaksoiskytkinvekottimia tai mitä niitä nyt onkaan. No ehkä makuasia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      73
      4976
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3369
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      22
      2671
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1737
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1346
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1332
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      220
      1149
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1015
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe