Jokseenkin kohtalainen kone digitaide, animaatio

Milenaaaw

Suositelkaapa koneita (läppäri tai pöytäkone - ei mitään väliä), joilla pystyy tekemään grafiikkaa ja animaatiota, ilman että kone jumittuu koko ajan ja jaksaa pyörittää esim. blender ja unity3d kaltaisia ohjelmia sekä kuvankäsittelyohjelmia. Näytön pitäisi toistaa värejä suht. hyvin ja olla muutenkin hyvä. Ei kuitenkaan tarvi olla mikään huippu -kone ja hintakin mielellään sellainen, että opiskelijalla olis varaa, eli alle tonnin tai sitten jos tiedätte jonkun paikan, mistä voisi osamaksulla maksella...

19

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osa-kerrallaan

      Pöytäkone, rakentaa osista itse, osa osista voi olla käytettyjäkin.
      Noin saa kohtuuhintaan ja tavallaan osa-maksullakin, jos ostaa osan kerrallaan...

      Kannettavaa tehokasta ei yksinkertaisesti halvalla saa.

      • Milenaaaw

        Toi olis kyllä hyvä vaihtoehto, mutta kun itsellä ei taidot riitä tuohon. :) Kohtalaisella menestyksellä sain tehtyä digitaidetta ihan halvalla hp läppärilläkin, mutta se tosiaan jumitti koko ajan, näytön värintoisto sen verran surkea, ettei lopputuloksesta voinut tietää miltä se muiden laitteiden ruuduilla näytti. Lopulta kone otti ja hajosi just kun oli takuuaika mennyt umpeen että jättekiva... Silläkin kuitenkin jotain sai aikaan, mutta uutta konetta katsellut ja tosiaan vähän tasokkaamman haluaisin, ettei työskentely olis tuskaa. Suositelkaa siis... :)


      • sen-moisia-ovat
        Milenaaaw kirjoitti:

        Toi olis kyllä hyvä vaihtoehto, mutta kun itsellä ei taidot riitä tuohon. :) Kohtalaisella menestyksellä sain tehtyä digitaidetta ihan halvalla hp läppärilläkin, mutta se tosiaan jumitti koko ajan, näytön värintoisto sen verran surkea, ettei lopputuloksesta voinut tietää miltä se muiden laitteiden ruuduilla näytti. Lopulta kone otti ja hajosi just kun oli takuuaika mennyt umpeen että jättekiva... Silläkin kuitenkin jotain sai aikaan, mutta uutta konetta katsellut ja tosiaan vähän tasokkaamman haluaisin, ettei työskentely olis tuskaa. Suositelkaa siis... :)

        Sen moisia ne on ne markettiromut.


      • ssdsvsdv
        sen-moisia-ovat kirjoitti:

        Sen moisia ne on ne markettiromut.

        Unohda ks. harrastus, jos läppäri on kaikki kaikessa. Et ole edes aloitteleva harrastaja tällä osa-alueella, jos kallistut edelleen läppäri hankinan puolelle. Läppärin päätarkoitus on mukana kuljetettava tietokone ja paljon liikkeessä olevalle käyttäjälle. Tosi harrastajilla ja ammattilaisilla on useampia tietokoneita eri käyttötarkoituksiin.

        Jos et osaa itse kasata pöytä kokoonpanoa, niin se kannattaa sitten opetella tai sitten ostaa valmispaketti pöytä-koneena. Tietyt liikkeet tarjoaa myös räätälöityjä kokoonpanoja (ostaja saa itse valita kokoonpanoon tietyt komponentit).


    • Vaatimattomampikin kone pyörittää Blenderiä ihan kivasti mutta renderöintiin saa käytettyä äärettömän paljon aikaa.

      Sitten jos halutaan esikatselu sille renderöinnille että näkee lennossa miltä näyttäisi valmis kuten tässä tehdään: https://www.youtube.com/watch?v=xjiFPIZ__GE ja haluaisi halvalla tehtyä nopeaa renderöintiä, pitäisi mennä GPU edellä.

      Tässä niitä suosituksia: https://www.blender.org/download/requirements/

      Rajoittavaksi asiaksi tulisi GPU renderöinnissä näytönohjaimen muisti, sillä se rajoittaa tekstuurien määrää mitä scenessä voi olla. Halvin tehokas näytönojain millä homma hoituisi hyvin olisi varmaan nVidia GeForce 1070 sarjan ohjain 8Gt muistilla. Ostamalla 2x GeForce 1080 Ti ohjaimia, rahaa palaa noin 3.7x enemmän näytönohjaimiin mutta saisi 4x enemmän laskentatehoa. Eli esikatselukuva kuin myös animaation valmistus tulisi 4x nopeammin. Energiankulutus kasvaisi näytönohjaimessa myös 150W:sta 500W että menisi sitten saunakiuasluokkaan se tietokone. Sähkölasku ja virransyöttö keskusyksikössä tekee myös omat kustannuksensa. Sanoisin että GeForce 1070 8Gt muistilla riittää kyllä pitkälle.

      Keskusmuistia olisi hyvä olla 16Gt ja CPU:t saa käytettyä myös animoinnissa fysiikkaan tai vaikka radiositeetin precalcissa, eli Intelin 8 coren prossu kuten suosituksissa.

      Näytöksi suosittelen Eizon näyttöä, niissä on värit kohdallaan. Jos haluaa halvemman niin Dellin perusnäytöissä on myös varsin hyvä kuva.

      Noilla spekseillä voisi hakea keskusyksikköä ja näyttöä. Tai siis kahta näyttöä. Tuplanäyttö olisi hyvä olla kun niitä valikoita niin paljon että aika tuhraantuu muuten pienen työtilan kanssa.

      Eli, halvallakin voi tehdä mutta laittamalla lisää rahaa koneeseen, saat 10x nopeampaa siitä tekemisestä kun on työtilaa ja esikatselu on reaaliaikaista.

      • Milenaaaw

        Olinkin aikeissa tulla kyseleen, että mihin asioihin kiinnittää huomiota konetta valitessa, mutta tossahan ne tulikin. Kiitti sulle. :)


      • fsdvgsdv

        "CPU:t saa käytettyä myös animoinnissa fysiikkaan tai vaikka radiositeetin precalcissa, eli Intelin 8 coren prossu kuten suosituksissa."

        Kevyemmälle kukkarolle Ryzen kokoonpano on parempi valinta.


      • fsdvgsdv kirjoitti:

        "CPU:t saa käytettyä myös animoinnissa fysiikkaan tai vaikka radiositeetin precalcissa, eli Intelin 8 coren prossu kuten suosituksissa."

        Kevyemmälle kukkarolle Ryzen kokoonpano on parempi valinta.

        Tai sitten se nykyinen kone, jos sitä vaikka keksittyisi opettelemaan perusteita.

        Muutamalla yksinkertaisella niksillä Blender saadaan renderöimään nopeasti hitaallakin järjestelmällä.


      • zsvsdvsd
        M-Kar kirjoitti:

        Tai sitten se nykyinen kone, jos sitä vaikka keksittyisi opettelemaan perusteita.

        Muutamalla yksinkertaisella niksillä Blender saadaan renderöimään nopeasti hitaallakin järjestelmällä.

        "jos sitä vaikka keksittyisi opettelemaan perusteita."

        Täällä ei taida oikein muita olla kuin sinä, mille tätä voisi nimenomaan yleisesti suositella.


      • zsvsdvsd kirjoitti:

        "jos sitä vaikka keksittyisi opettelemaan perusteita."

        Täällä ei taida oikein muita olla kuin sinä, mille tätä voisi nimenomaan yleisesti suositella.

        Minä osaan perusteet ja siksi opetan muitakin kun täällä on porukkaa joka ei hahmoita perusteita. Johan se nähtiin tuossa mari-karitassa joka vänkäsi kokoajan että ei muka hajoaisi mikään mutta nyt sitten myönsikin että ohjelmat hajoavat muutoksissa.

        Eli olen oikeassa niinkuin tavallisesti.


      • Vielä parina lisäpointtina liittyen näyttöihin...

        Niissä kannattaa tarkistaa miten suuri osa esim. sRGB-värimaailmasta näyttö kykenee kattamaan arvosteluista ja mahdollisesti pystyt myös kalibroimaan myöhemmin värit olemaan lähempänä referenssiä.

        Nämä eivät välttämättä ole pakollisia ellet tyyliin tee työksesi designia mutta saattaa auttaa esim. helpottaaksesi kun vertaat tietokone- ja printtivärejä :)


      • wqaawqd
        M-Kar kirjoitti:

        Minä osaan perusteet ja siksi opetan muitakin kun täällä on porukkaa joka ei hahmoita perusteita. Johan se nähtiin tuossa mari-karitassa joka vänkäsi kokoajan että ei muka hajoaisi mikään mutta nyt sitten myönsikin että ohjelmat hajoavat muutoksissa.

        Eli olen oikeassa niinkuin tavallisesti.

        "Minä osaan perusteet"

        Kyllä, mutta se on myös lasten tasolla.


      • efaewqfq
        M-Kar kirjoitti:

        Minä osaan perusteet ja siksi opetan muitakin kun täällä on porukkaa joka ei hahmoita perusteita. Johan se nähtiin tuossa mari-karitassa joka vänkäsi kokoajan että ei muka hajoaisi mikään mutta nyt sitten myönsikin että ohjelmat hajoavat muutoksissa.

        Eli olen oikeassa niinkuin tavallisesti.

        "siksi opetan muitakin kun täällä on porukkaa joka ei hahmoita perusteita."

        Jos kerran esiinyt tällä kertaa opettajana, niin eikö olisi kannattanut jo edellä tuoda esille myös ne yksinkertaiset niksit millä Belnderillä voi rendailla hitaallakin masiinalla?

        Raudan päivittäminen suorituskykyisempään on kuitenkin se oleellisin asia myös tällä osa-alueella - Ja omat jipponsa on kaikissa sovelluksissa, millä ei kuitenkaan yksistään vielä ihmeitä tehdä.

        "Eli olen oikeassa niinkuin tavallisesti."

        Aika moni on eri mieltä.


      • efaewqfq kirjoitti:

        "siksi opetan muitakin kun täällä on porukkaa joka ei hahmoita perusteita."

        Jos kerran esiinyt tällä kertaa opettajana, niin eikö olisi kannattanut jo edellä tuoda esille myös ne yksinkertaiset niksit millä Belnderillä voi rendailla hitaallakin masiinalla?

        Raudan päivittäminen suorituskykyisempään on kuitenkin se oleellisin asia myös tällä osa-alueella - Ja omat jipponsa on kaikissa sovelluksissa, millä ei kuitenkaan yksistään vielä ihmeitä tehdä.

        "Eli olen oikeassa niinkuin tavallisesti."

        Aika moni on eri mieltä.

        "Jos kerran esiinyt tällä kertaa opettajana, niin eikö olisi kannattanut jo edellä tuoda esille myös ne yksinkertaiset niksit millä Belnderillä voi rendailla hitaallakin masiinalla?"

        No, kaikki renderöinti on feikkiä millä approksimoidaan valon laskentaa. Tiedetään, että tietyt jutut vaatii enemmän laskentaa ja laskennan raskaus menee aika pitkälti sen mukaan, kuinka monta kertaa valonsädettä seurataan eri pikseleitä laskettaessa.

        Koska jotkut temput vaativat enemmän laskentaa kuin toiset, on niksinä yksinkertaisesti tehdä feikkaamista niille.

        Se miten temppua tehdään olisi käyttää Blenderin vakiorenderöijää, sillä se on nopein ja jakaa renderöitävät asiat tasoihin. Tasoilla voidaan säätää valaisua valaisemalla erikseen eri tasoja. Ne mitkä menisi eri tasoihin olisi vaikka tyyliin "sisätilascene" ja sitten vaikka toinen scene mikä näkyy ikkunasta ulos katsottaessa.

        Äsken kun kerroin siitä GPU painotteisuudesta että saisi reaaliaikaista rendausta cycles renderöijällä, olisi nopeata rendausta haettaessa erilainen näkökulma, sillä cyclesin global illumination on raskasta laskettavaa. Blenderin vakiorenderöijällä, se voidaan tietysti feikata.

        Global illuminationin feikkaus minimaalisella laskennalla kävisi niin, että jokaiselle renderöitävälle tasolle laitetaan korkeintaan yksi valonlähde mikä heittää varjoa ja se olisi muodoltaan spotlight, käyttämällä buffershadow toimintoa. Tästä saa toki pehmeäreunaisen ja voi säätää valaistuksen mukaan. Tätä varjostavaa valoa käytettäisiin käytännössä voimakkaimpaan valonlähteeseen mikä nyt tekisi niitä näkyvimpiä varjoja, esim. aurinko tai täyspilvinen taivas, tai pimeässä huoneessa joku taskulamppu.

        Tämä nyt ei tietenkään riitä, sillä varjossa olevat osat kuvasta ovat aika lättänän näköisiä näyttäen pelkkää ambienttia. Tähän auttaa sitten se kun lisää varjottomia, pistemäisiä täytevaloja. Yksi heikko täytevalo kannattaisi laittaa lähelle kameran kohdille, sillä se valaisisi sitten lähellä olevia juttuja ja paljastaisi varjossa olevan olevien osien muodon. Mukavasti menisi nurkat varjoisemmiksi mitä tapahtuu global illuminationilla.

        Näiden kahden valon lisäksi sitten käyttäisi korkeintaan kuutta pistemäistä, varjotonta valonlähdettä ja niissä priorisoisi valonlähteitä jotka valaisevat lähellä olevia objekteja. Valonlähteiden lisäksi niitä voi käyttää myös heijastavissa kohteissä kuten vaikka auringonvalossa oleva valkoinen valkoinen pahvi josta heijastuu valoa ympäristöön. Ja jos valoja on renderöitävällä tasolla vähemmän kuin kahdeksan, niitä voi jakaa täytevaloiksi esim. taivaalle. Yksinkertainen aurinkoisen taivaan valaisu kävisikin niin, että olisi se varjostava aurinko, yksi täytevalo kameran paikalla ja kuusi taivaan sinistä täytevaloa 45' kulmassa maan tasoon nähden ympärillä, 60' asteen välein eri puolilta.

        Hienosti näkyisi varjoisen osan muoto, objektit valaistuisi päältä enemmän kuin alhaalta ja huomioi sävyn. Ja valaisu on hillittömän nopeata.

        Toisinaan tulee tilanteita, että valoja olisi layerilla enemmän. Semmoista isoa määrää valonlähteitä voi feikata näppärästi käyttämällä valonlähteiden sijasta objekteille semmoinen glow -effekti että valonlähde hehkuu. Sen ei tarvitse välttämättä itsessään valaista. Se glow saa näyttämään että valaisee läheltä kuin myös se että ihminen aistii valoja noin.

        Lopuksi voi sitten sitten käyttää animoinnissa sitä juurikin sitä hidasta cycles renderöijää renderöimällä valaisun esilaskemalla. Texture baking on se toiminto millä lasketaan lightmapit. Se on kertaluontoinen hidas operaatio ja sen voi myös tehdä niin, että tässä huomioi vain staattiset valot ja sen joka ei heitä varjoa. Liikkuvat valonlähteet voi pistää siihen päälle ja samoin sen pääasiallisen valon mikä heittää varjoja. Esim. tuolla tavalla voi renderöidä valaistuksen taivaan osalta jättäen auringon pois, ja sitten lisää siihen päälle sen auringon joka heittää niitä varjoja objekteihin. Tuo vie tietysti muistia lightmapien verran ja niitä voi säätää, mutta animaatioframet lasketaan yhtä kevyesti kun se lightmap on kerran tehty.

        ---

        Tuollaisilla nikseillä saa valaistuksen laskentaan vauhtia. Jos tuntuu että aikaa on laskea enemmänkin niin voihan sitä sitten lisätä vaikka sitä ambient occulsionia sen sijasta että laittaa muutaman täytevalon taivaalle.

        Toinen merkittävä nopeutus voidaan saada pintojen heijastusta optimoimalla. On tärkeätä, että pinnat laskee ne specular highlightit mutta se semmoinen peiliefekti on hitaampi, kun pitää laskea valon kimpoaminen. Tähän on niksinä se, että jos välttämättä tarvitsee peiliefektiä niin esilaskee ns. environment mapin, että ympäristö on tekstuuripintana. Samaa tekstuuria voi käyttää animaatioissa eriframeissa ja nopeuttaa laskentaa. Lisäksi tässä voi käyttää niksiä missä pintaa mallinnetaan käsittelemällä tätä tekstuuria. Sen voi vaikka blurrata jos halutaan heijastuksen olevan epätarkka.


      • efaewqfq kirjoitti:

        "siksi opetan muitakin kun täällä on porukkaa joka ei hahmoita perusteita."

        Jos kerran esiinyt tällä kertaa opettajana, niin eikö olisi kannattanut jo edellä tuoda esille myös ne yksinkertaiset niksit millä Belnderillä voi rendailla hitaallakin masiinalla?

        Raudan päivittäminen suorituskykyisempään on kuitenkin se oleellisin asia myös tällä osa-alueella - Ja omat jipponsa on kaikissa sovelluksissa, millä ei kuitenkaan yksistään vielä ihmeitä tehdä.

        "Eli olen oikeassa niinkuin tavallisesti."

        Aika moni on eri mieltä.

        Lisäksi nopeutusta saa kun renderöintiasetuksissa pudottaa anti-aliasointi asetuksia. Säästyneet kellojaksot voi käyttää vaikka motion blurin käyttämiseen.

        Motion blur onkin kätevä keino saada animaatiosta pehmeätä, että voi huoleta renderöidä vaikka 30fps ja motionblur päällä, ja animaatio näyttää pehmeältä.

        "Aika moni on eri mieltä. "

        Jos vaan länkyttää eikä kykene todistamaan mitään, on sitten kyse siitä että hölmöläiset vain kuvittelevat asioita eikä tiedä mitään.


      • wsefwsef
        M-Kar kirjoitti:

        "Jos kerran esiinyt tällä kertaa opettajana, niin eikö olisi kannattanut jo edellä tuoda esille myös ne yksinkertaiset niksit millä Belnderillä voi rendailla hitaallakin masiinalla?"

        No, kaikki renderöinti on feikkiä millä approksimoidaan valon laskentaa. Tiedetään, että tietyt jutut vaatii enemmän laskentaa ja laskennan raskaus menee aika pitkälti sen mukaan, kuinka monta kertaa valonsädettä seurataan eri pikseleitä laskettaessa.

        Koska jotkut temput vaativat enemmän laskentaa kuin toiset, on niksinä yksinkertaisesti tehdä feikkaamista niille.

        Se miten temppua tehdään olisi käyttää Blenderin vakiorenderöijää, sillä se on nopein ja jakaa renderöitävät asiat tasoihin. Tasoilla voidaan säätää valaisua valaisemalla erikseen eri tasoja. Ne mitkä menisi eri tasoihin olisi vaikka tyyliin "sisätilascene" ja sitten vaikka toinen scene mikä näkyy ikkunasta ulos katsottaessa.

        Äsken kun kerroin siitä GPU painotteisuudesta että saisi reaaliaikaista rendausta cycles renderöijällä, olisi nopeata rendausta haettaessa erilainen näkökulma, sillä cyclesin global illumination on raskasta laskettavaa. Blenderin vakiorenderöijällä, se voidaan tietysti feikata.

        Global illuminationin feikkaus minimaalisella laskennalla kävisi niin, että jokaiselle renderöitävälle tasolle laitetaan korkeintaan yksi valonlähde mikä heittää varjoa ja se olisi muodoltaan spotlight, käyttämällä buffershadow toimintoa. Tästä saa toki pehmeäreunaisen ja voi säätää valaistuksen mukaan. Tätä varjostavaa valoa käytettäisiin käytännössä voimakkaimpaan valonlähteeseen mikä nyt tekisi niitä näkyvimpiä varjoja, esim. aurinko tai täyspilvinen taivas, tai pimeässä huoneessa joku taskulamppu.

        Tämä nyt ei tietenkään riitä, sillä varjossa olevat osat kuvasta ovat aika lättänän näköisiä näyttäen pelkkää ambienttia. Tähän auttaa sitten se kun lisää varjottomia, pistemäisiä täytevaloja. Yksi heikko täytevalo kannattaisi laittaa lähelle kameran kohdille, sillä se valaisisi sitten lähellä olevia juttuja ja paljastaisi varjossa olevan olevien osien muodon. Mukavasti menisi nurkat varjoisemmiksi mitä tapahtuu global illuminationilla.

        Näiden kahden valon lisäksi sitten käyttäisi korkeintaan kuutta pistemäistä, varjotonta valonlähdettä ja niissä priorisoisi valonlähteitä jotka valaisevat lähellä olevia objekteja. Valonlähteiden lisäksi niitä voi käyttää myös heijastavissa kohteissä kuten vaikka auringonvalossa oleva valkoinen valkoinen pahvi josta heijastuu valoa ympäristöön. Ja jos valoja on renderöitävällä tasolla vähemmän kuin kahdeksan, niitä voi jakaa täytevaloiksi esim. taivaalle. Yksinkertainen aurinkoisen taivaan valaisu kävisikin niin, että olisi se varjostava aurinko, yksi täytevalo kameran paikalla ja kuusi taivaan sinistä täytevaloa 45' kulmassa maan tasoon nähden ympärillä, 60' asteen välein eri puolilta.

        Hienosti näkyisi varjoisen osan muoto, objektit valaistuisi päältä enemmän kuin alhaalta ja huomioi sävyn. Ja valaisu on hillittömän nopeata.

        Toisinaan tulee tilanteita, että valoja olisi layerilla enemmän. Semmoista isoa määrää valonlähteitä voi feikata näppärästi käyttämällä valonlähteiden sijasta objekteille semmoinen glow -effekti että valonlähde hehkuu. Sen ei tarvitse välttämättä itsessään valaista. Se glow saa näyttämään että valaisee läheltä kuin myös se että ihminen aistii valoja noin.

        Lopuksi voi sitten sitten käyttää animoinnissa sitä juurikin sitä hidasta cycles renderöijää renderöimällä valaisun esilaskemalla. Texture baking on se toiminto millä lasketaan lightmapit. Se on kertaluontoinen hidas operaatio ja sen voi myös tehdä niin, että tässä huomioi vain staattiset valot ja sen joka ei heitä varjoa. Liikkuvat valonlähteet voi pistää siihen päälle ja samoin sen pääasiallisen valon mikä heittää varjoja. Esim. tuolla tavalla voi renderöidä valaistuksen taivaan osalta jättäen auringon pois, ja sitten lisää siihen päälle sen auringon joka heittää niitä varjoja objekteihin. Tuo vie tietysti muistia lightmapien verran ja niitä voi säätää, mutta animaatioframet lasketaan yhtä kevyesti kun se lightmap on kerran tehty.

        ---

        Tuollaisilla nikseillä saa valaistuksen laskentaan vauhtia. Jos tuntuu että aikaa on laskea enemmänkin niin voihan sitä sitten lisätä vaikka sitä ambient occulsionia sen sijasta että laittaa muutaman täytevalon taivaalle.

        Toinen merkittävä nopeutus voidaan saada pintojen heijastusta optimoimalla. On tärkeätä, että pinnat laskee ne specular highlightit mutta se semmoinen peiliefekti on hitaampi, kun pitää laskea valon kimpoaminen. Tähän on niksinä se, että jos välttämättä tarvitsee peiliefektiä niin esilaskee ns. environment mapin, että ympäristö on tekstuuripintana. Samaa tekstuuria voi käyttää animaatioissa eriframeissa ja nopeuttaa laskentaa. Lisäksi tässä voi käyttää niksiä missä pintaa mallinnetaan käsittelemällä tätä tekstuuria. Sen voi vaikka blurrata jos halutaan heijastuksen olevan epätarkka.

        Rivi tolkulla taas lässyttämistä, tällä saralla olet kyllä expertti, ikävä kyllä.

        Opettele kiteyttämään oleelliset seikat mahdollisimman lyhyesti / selkeästi, että niitä jaksaa lukea ihmisetkin.

        "Jos vaan länkyttää eikä kykene todistamaan mitään, on sitten kyse siitä että hölmöläiset vain kuvittelevat asioita eikä tiedä mitään."

        Hölmöläisille tyypilliset oireet vaivaa myös sinua - Turha omasta typeryydestä on muita syyttää.


      • wsefwsef kirjoitti:

        Rivi tolkulla taas lässyttämistä, tällä saralla olet kyllä expertti, ikävä kyllä.

        Opettele kiteyttämään oleelliset seikat mahdollisimman lyhyesti / selkeästi, että niitä jaksaa lukea ihmisetkin.

        "Jos vaan länkyttää eikä kykene todistamaan mitään, on sitten kyse siitä että hölmöläiset vain kuvittelevat asioita eikä tiedä mitään."

        Hölmöläisille tyypilliset oireet vaivaa myös sinua - Turha omasta typeryydestä on muita syyttää.

        "Opettele kiteyttämään oleelliset seikat mahdollisimman lyhyesti / selkeästi, että niitä jaksaa lukea ihmisetkin."

        Oleellinen seikka olisi minimoida laskentaa feikkaamalla juttuja tai sitten precalccia, mutta näin lyhyt kuvaus ei oikein avaisi asiaa.

        "Hölmöläisille tyypilliset oireet vaivaa myös sinua - Turha omasta typeryydestä on muita syyttää."

        Minä voin todistaa sen mitä sanon. Jos joku vänkää vastaan niin odotan sitä todistamista.

        Ja jos ei pysty todistamaan vaan on jotain kummallisia kuvitelmia, niin ilmeisesti se ei kuvitelma ei sitten pitänytkään paikkaansa eikä perustu mihinkään.

        Onhan näitä nyt nähty, kuten esim. rekisteriavaimien poistaminen nopeuttaisi muka jotenkin mitattavissa määrin, tai että tietokone tarvitsisi mukamas jotain virustutkia, tai ohjelmat ja laitteet toimivat mukamas ikuisesti ja muutokset ei mukamas riko yhteensopivuuksia.


    • Bersel

      Tuhat euroa on melko pieni summa raskasta käyttöä vaativaan tietokoneeseen.

      Itse ehkä aloittaisin siitä, että ne osat mitä ostaa, ostaa sellaisia ettei tarvitse ihan heti uusia ja säästäisin sellaisissa asioissa, joita koneeseen voi lisätä tai joiden kapasiteettiä kasvattaa tarvittaessa jälkikäteen. Sen sijaan jos peruskone on huono, siihen on turha edes mitään lisätä.

      • 2kpl 4k näyttöjä, keskusyksikkö jossa nVidian GeForce 1070 ja Core i7-7700T prosessori, 16Gt ram niin ei tuohon yksi tonni riitä.

        Mutta tosiaankin, renderöinti on semmoinen juttu että siihen saa menemään loputtomasti laskentaresurssia mitä tarkemmin sen laskennan tekee, mutta kuten tuossa kerroin niin optimointiniksejä on ja tämmöinen kone riittää:

        32-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support.
        2 GB RAM
        24 bits 1280×768 display
        Mouse or trackpad
        OpenGL 2.1 compatible graphics with 512 MB RAM

        Menisi sitten viimekädessä se rajoittavaksi tekijäksi muistin määrä, että saa sinne sopimaan kaiken. Teksture baking toiminnossa pitäisi laskea esilaskennat, ja sovittaa kaikki tekstuurit ja mallit käytettävissä olevaan muistiavaruuteen. Se varsinainen rendaus saadaan kyllä nopeaksi kun valaisee kuten ohjeistin ja korvaa peilaavat pinnat environment mappingilla.

        Toki joku voi miettiä että onko mahdollista tehdä kaunista grafiikkaa vain yhdellä varjostavalla valonlähteellä, täytevaloilla ja valoon hehkuja käyttämällä niin kyllä on. Tuolla tekniikalla on renderöity lukemattomiin elokuviin ja tv-sarjoihin kauniit grafiikat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2920
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1567
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      402
      1308
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1047
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe