Kertokaas mitä tässä pitäis tehdä?
Lyhyesti asia on sellainen että alaikäisen lapseni isä (emme ole olleet yhdessä enää 10 vuoteen) kuoli ja hän on ainut perillinen ja siis ainut kuolinpesän osakas. Isällään ei ollut varoja, vain velkaa. Monista tiedustelusta huolimatta en vieläkään tiedä onko minun velvollisuuteni hoitaa hänen perunkirjat ja muut asiat alaikäisen huoltajana. Tietoa jollain? Saan joka virastosta eri tietoa ja esimerkiksi pankki ei edes antanut minulle saldotodistusta ym perunkirjaa varten.
Hänen lähisukulainen on järjestänyt hautauksen (sosiaalihuollosta kanssa ) mutta nyt riidellään tästä perunkirjan teettämisestä ja etenkin niiden kustannuksista. Kuuluuko minun entisenä avopuolisonsa ja tämän alaikäisen lapsen huoltajana tosiaan maksaa ja järjestää tämä tilaisuus omista varoistani?
Alaikäinen ainut kuolinpesän osakas
20
2356
Vastaukset
- pesäonkuivakorppu
Ei kuulu ja perukirjaa ei tartte maksaa omasta pussista.
Se lähisukulainen joka hoiti hautaamiset tms on käytännössä nyt pesänilmoittaja,hänellä on perukirjan toimittamisvelvollisuus.
Konsultoi lakimiestä,jos oot vähävarainen niin saat lakipalveluita ilmatteeks.- Järjen_ääni
Hautajaistem järjestämisestä ei todellakaan seuraa perunkirjoitusvelvollisuutta!
- maistraattimies
Fatta maksaa myös perukirjat jos pesässä ei ole täppiä.
- Kriyo
Mietin kans sitä että sossuun vois asiasta soitella.,Se varmaan onkin ainut paikka mistä asiaa en ole itse vielä kysynyt. Tänä toinen omainen oli sanomansa mukaan kysynyt mutta eivät kuulemma maksa.,
Ja hautaamisen järjestänyt omainen on myös varaton mutta ei saa sossusta mitään koska avopuolison tulot otetaan huomioon. Ja hän oli kysynyt sossusta jo apua perunkirjan laatimiseen niin niitä ei kuulemma makseta.,Ei muuta kun hautauskulut. Eli nyt hän pyytää multa rahat niihin (en ole varaton mutta en koe tämän olevan velvollisuuteni)
Lakimiehen kanssa puhunut ja hän sanoi että ei ole velvollisuuteni ja että kunnan pitäisi se hoitaa(sossu tai kela) ja maistraatti taas sanoi että kuuluu mulle koska olen ainoan osakkaan edunvalvoja. Sen takia en tiedä nyt yhtään mihin uskoa. Kriyo kirjoitti:
Mietin kans sitä että sossuun vois asiasta soitella.,Se varmaan onkin ainut paikka mistä asiaa en ole itse vielä kysynyt. Tänä toinen omainen oli sanomansa mukaan kysynyt mutta eivät kuulemma maksa.,
Ja hautaamisen järjestänyt omainen on myös varaton mutta ei saa sossusta mitään koska avopuolison tulot otetaan huomioon. Ja hän oli kysynyt sossusta jo apua perunkirjan laatimiseen niin niitä ei kuulemma makseta.,Ei muuta kun hautauskulut. Eli nyt hän pyytää multa rahat niihin (en ole varaton mutta en koe tämän olevan velvollisuuteni)
Lakimiehen kanssa puhunut ja hän sanoi että ei ole velvollisuuteni ja että kunnan pitäisi se hoitaa(sossu tai kela) ja maistraatti taas sanoi että kuuluu mulle koska olen ainoan osakkaan edunvalvoja. Sen takia en tiedä nyt yhtään mihin uskoa.Lapsesi edun mukaista olisi saattaa perunkirjoitus kunnialla loppuun lain antamassa määräajassa, jotta saisitte kuolinpesän laillisesti purkautumaan varojen puutteeseen, velkojien jäädessä nuolemaan näppejään.
Jos perunkirjoitusta ei tehdä määräajassa, seuraa ikävyyksiä, kuten se, että velkojat haastavat perilliset maksamaan hoitamattoman pesän velat.
Ota yhteyttä sossuun ja kysy lakiapua.
- UrpoLehtinen
Yksi vaihtoehto on se että tämä omainen hakee lakimiehen joka hoitaa perukirjat,yleinen oikeusapu ottaa huomioon vain hakijan tulot ja jos tällä omaisella on vähäiset tulot niin hän saa lakipalvelut ilmaseksi.puolison tulot eivät vaikuta oikeusapuun millään tavalla.
Yleinen tapa on se että jos kuolinpesä on varaton ja useampi osakas on siinä osallisena niin se köyhin osakas hakee oikeusapua perukirjan tekemiseen ja näin ollen saa sen ilmaseksi.
Keskustele tämän henkilön kanssa ja sano hänelle että hän saa ilmasta oikeusapua perukirjan tekemiseen,sulla ei ole velvollisuutta maksaa perukirjoja millään muotoa.
Periaatteessa lakimiehen voi hommata mistä tahansa lakifirmasta,he hakevat sitten oikeusapua varattomalle.
Jos hän ei suostu hakemaan oikeusapua niin sitten etsi joku muu köyhä joka suostuu. - Onnibonni
Tärkeää tässä asiassa on nyt se, että se perukirja tulee tehtyä. Käänny oikeusaputoimiston puoleen lapsesi puolesta. En ole nyt suoraan varma voiko lapsesi olla oikeusaputoimiston asiakas suoraan, mutta hänhän on kuolinpesän ainoa oikeudenomistaja, joten hänellähän se oikeusavun tarve on. Ja koska hänellä tuskin on tuloja, hänen pitäisi näin intuitiivisesti katsottuna saada ilmaista oikeusapua.
Tärkeää on silti huomata, että perukirja pitää saada tehtyä 3 kk:n sisällä lapsesi isän kuolemasta, muuten hän voi periaatteessa joutua automaattisesti vastuuseen isänsä veloista. Lapsesi pitää todennäköisesti luopua perinnöstä, muuten hän ainoana perillisenä perii velat. Kannattaa varmaan tarkastaa sen lakimiehen kanssa jo ennen perukirjoitusta mitä pesässä on, jotta lapsi voi ennen perukirjoitusta tarvittaessa luopua perinnöstä (jotta perukirjaan saadaan listattua seuraavana järjestyksessä olevat oikeudenomistajat ja, että lapsi ei vahingossakaan peri isänsä velkoja). - UrpoLehtinen
Korjaus,oikeusaputoimisto ottaa huomioon myös puolison tuloja.
- UrpoLehtinen
"Tärkeää on silti huomata, että perukirja pitää saada tehtyä 3 kk:n sisällä lapsesi isän kuolemasta, muuten hän voi periaatteessa joutua automaattisesti vastuuseen isänsä veloista. Lapsesi pitää todennäköisesti luopua perinnöstä, muuten hän ainoana perillisenä perii velat. "
Höpöhöpö. 3 kk meni oikein mutta sitten loppuosa on bulsshittii.- Kriyo
Tiedän kyllä että asia pitää hoitaa ja se hoidetaankin 3 kk sisällä meni sitten miten meni mutta lähinnä nyt kiinnostaisi tietää vaan että mistä alan tätä asiaa nyt purkamaan kun soittokierros kaikkiin muihin paitsi sossuun on tehty ja silti olen yhtä epätietoinen kun ennen soittelua. Otan sitten varmaan yhteyttä seuraavaksi sossuun ja jos sitä kautta sitten edes vinkkejä mihin seuraavaksi jos ei sieltä apua tai varmaa tietoa tule.
- 2lapsenisä
Otat yhteyttä siihen perilliseen joka hoiti hautauksen,seuraavaksi otat yhteyttä oikeusaputoimistoon,voit myös tehdä perukirjan itse netissä,maksaa 24 egee.
https://perukirjanetissa.fi/course/perunkirjoitus-netissa/
Sovit jonkun omaisen kanssa että kuka toimii pesän ilmoittajana,jonkun pitää ottaa pesä haltuunsa.ellei kukaan ota sitä haltuun niin siitten verottaja panee hakemuksen käräjille ja käräjät määrää pesälle ilmoittajan.
Jos et itse osaa tehdä perukirjaa niin hommaa joku joka osaa tehdä sen netin kautta.
Konsultoi lakimiestä,pirauta vaikka puhelimella laki24.fi puhelimeen.ei maksa maltaita.
Pesän ilmoittajana toimii yleensä se joka tietää vainajan asioista paljon.
Vastuu perunkirjoituksen järjestämisestä on sillä kuolinpesän osakkaalla, jonka hoidossa vainajan jäämistö on. Alaikäisen lapsen hoidossa se ei voi olla.
Käsittääkseni vainajan hautauksen järjestäjä eli tämä omainen voisi olla vastuussa perukirjan tekemisestä.
"Isällään ei ollut varoja, vain velkaa. "
Sehän selviää vasta perukirjotuksissa..
Pirauta sinne lakipuhelimeen.- Kriyo
Niinpä, alaikäinen ei voi tietenkään olla vastuussa siitä mutta maistraatin mukaan minä alaikäisen edunvalvojana/huoltajana olen.
Hautajaiset järjestävä omainen kyllä on jo tilannutkin perunkirjaa varten muutaman paperin mutta kyse onkin siitä että hänellä ei ole varaa maksaa niitä ja pyytää ne minulta. ( maistraatin mukaan hänen ei pitäisi edes pystyä hoitamaan näitä kun ei ole pesän osakas ja häntä ei ole virallisesti valtuutettu. Silti on saanut jo papereita tilattua)
Alkaa näyttämään siltä että koska hän on jo tilaillut papereita niin enää en voi kysellä muualta kuka ne maksaa. Eli taitaa olla niin että kieltäydyn maksamasta ja välit siihen sukuun on mennyttä tai avaan kiltisti kukkaron nyörejä.
Soitan kyllä vielä oikeisaputoimistoon ja sossuunkin varmuuden vuoksi. - 00530
Kriyo kirjoitti:
Niinpä, alaikäinen ei voi tietenkään olla vastuussa siitä mutta maistraatin mukaan minä alaikäisen edunvalvojana/huoltajana olen.
Hautajaiset järjestävä omainen kyllä on jo tilannutkin perunkirjaa varten muutaman paperin mutta kyse onkin siitä että hänellä ei ole varaa maksaa niitä ja pyytää ne minulta. ( maistraatin mukaan hänen ei pitäisi edes pystyä hoitamaan näitä kun ei ole pesän osakas ja häntä ei ole virallisesti valtuutettu. Silti on saanut jo papereita tilattua)
Alkaa näyttämään siltä että koska hän on jo tilaillut papereita niin enää en voi kysellä muualta kuka ne maksaa. Eli taitaa olla niin että kieltäydyn maksamasta ja välit siihen sukuun on mennyttä tai avaan kiltisti kukkaron nyörejä.
Soitan kyllä vielä oikeisaputoimistoon ja sossuunkin varmuuden vuoksi.Sinä tai alaikäisesi ETTE ole vastuussa perunkirjoituksesta, jos vainajan pesä ei tosiasiallisesti ole ollut sinun hoidossasi (hallussasi). Tässä linkissä professorien Aulis Aarnio ja Urpo Kangas asiasta teoksessaan Suomen jäämistöoikeus I esittämää:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/4833573/vaikea-tilanne-pesanselvitykseen-liittyen#comment-25692689 - Anonyymi00018
Mihin toiseen perillisen ottaa yhteyttä? Lapsihan on ainoa isänsä perillinen.
- maanantaiaamuna
Jos et nyt ihan varaton ole, niin voisiko ajatella, että hoidat lapsesi edesmenneen isän asiat kunnialla loppuun? Et itsesi vaan lapsesi takia. Oli tilanne mikä hyvänsä.
- Kriyo
Hoidettavahan se on jos ei muu auta. Enkä ole lapselleni kertonut näistä "sotkuista" muutenkaan. Periaatteessa vaan en viitsisi laittaa tähän latiakaan kun ei isä ole ollut kiinnostunut muutenkaan lapsen asioista ja aikanaan jäänyt velkaa mulle jo muutaman tonnin.
Mutta katsotaan nyt selviääkö asia muuten kun maksamalla itse.
Kiitos linkistä-luen. - pesekätesi
Sinulla ei mitään velvoitetta maksaa mitään kuluja tässä asiassa ,kunta kyllä hoitaa varattomien viralliset asiat loppuun.
- Yutoi
Tältä palstalta tuskin saat sen selvempää vastausta kuin virastoista. Käy joskus kirjoittamassa miten asia ratkesi. Mielenkiintoinen juttu. Itse en osaa auttaa
- 00530
Tässäkin tapauksessa tältä palstalta löytyy selvempi vastaus kuin epämääräisistä "virastoista". Toki sen vastauksen löytäminen edellyttää jonkinmoista älyllistä kapasiteettia ja asiaan paneutumista..
- Anonyymi00019
Perunkirjoituksen järjestäminen kuuluu sille, jolla on kuolinpesä hallussaan tai/ja tietää vainajan taloudellisesta tilanteesta eniten.
Helpointa asiassa on antaa perunkirjoitustoimeksianto esim oikeusavun lakihenkilön tehtäväksi, jos pesässä on velkoja. Milloinkaan kukaan pesän ulkopuolinen ei joudu pesän velkoja, pesänselbityskulujakaan, maksamaan. Ne kuuluvat kuolinpesän velkoihin. Ja maksetaan hautauksen lisäksi ensimmäisinä pesän varoista, jos varoja on.
Sinä alaikäisen huoltajana/edunvalvojana voit huolehtia että asiat hoidetaan, mutta maksu'mies' et ole, ellei joku kuolleen omaisista sitten kuvittele, että muinoinen avoliitto jotenkin vaikuttaisi. Se ei vaikuta.
Ainoa, johon vaikuttaa, jos perukirja ei ole aikanaan tehty, ja verottajalla, on sinun lapsesi. Kun perukirja tehdään aikanaan, osakas(lapsesi), ei joudu vastuuseen isänsä veloista.
Ei sossu tai kela hoida perunkirjoitusta. Jos löytyy lähiomaisia.
Se joka tietää pesän asiat, voi hyvin tilata tarvittavat paperit, ja hoitaa perukirja kuntoon. Halvalla. Nämä kulut mitä papereista tulee, ehkä pari kuppia kahvia ja hieman matkakuluja. Ja ns toimistokulut, tietokoneen käytöstä, tulosteista.
Eli, pesän osakkaiden selvitys. Pesän varojen selvitys, pesän velkojen selvitys.
Ja kaikki tuo perukirjan muotoon. Pesänilmoittaja on uskottujen ' miesten' lisäksi ainoa, joka allekirjoittaa perukirjan. Perukirjassa kun ei jaeta mitään, se on verottajalle viimeinen ihmisen veroilmoitus ja osakasluettelo.
Kirjoitit siitä, että joku oli jo alkanut järjestää perunkirjoitukdia. Tilannut papereita. Eikö hänen kun homma häneltä toimii ja saa papereita, tämä kulje eteenpäin tämä asia?
Ja miksi, kun tietää kuolleen tilanteesta eniten?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi1877975Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä1435482Vasemmistoliiton Minja Koskela ihailee suunnattomasti Maduroa
Minjan mukaan Suomen hallituksen pitäisi tuomita vasemmistodiktaattorin ja huumelordin tuominen oikeuden eteen. https:/1574376Perussuomalaisten Jani Mäkelä ihailee suunnattomasti Maduroa
Janin mukaan Suomen hallituksen pitäisi tuomita diktaattorin ja huumelordin tuominen oikeuden eteen.44039Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y742884Persuilla paniikki, kun diktaattorit yksi kerrallaan kaatuvat
Hallapersut halusivat sivarineidostaan sotilasjuntan komentajan Suomeen, jotta persuaatteen mukaiset puhdistukset olisi122687Vasemmistolaiset venäjämieliset kitisee jenkkien iskusta Venezuelaan
kuten teki Yle-ykkösen uutisetkin eilen, ja avuksi haettiin taas vasemmistoproffa Koskenniemi paasaamaan - vanha kääpä.172647- 2882524
Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu1472410Yhdysvaltain hyökkäys Venezuelaan on YK:n peruskirjan mukaan laiton hyökkäyssota
Oman sävynsä tähän tuo vielä se, että hyökkäys kohdistettiin nimenomaan valtiojohtoa vastaan. Toki, kun tavoitteena on v5842225