Hei vaan kaikki!
Osaatteko sanoa onko Navman karttaplotteri laaduton peli, hinta näyttäisi olevan halpa kartan kanssa. Onko kokemuksia purjevenheessä toimivuudesta.
Yhden huonon kokemuksen löysin haulla, mutta olisi kiva tietää enemmän. Kiitos kiitos etukäteen...
Navman karttaplotteri laaduton
7
4804
Vastaukset
- Stefan
Navmanista tiedän sen verran että sen on hidas päivittymään kun zoomaa. No sama koskee Raymarinen plotterit. Seiwan plotterit ovat kai nopeampia. C-mapista voin kertoa että se on epätarkka. Kaksi kivilleajoa purjeveneellä viime kesänä.
- högsåra
Tarinan opetus: Älä ikinä aja pelkästään plotteriin nojautuen missään. Muuta navigointia tueksi, erityisesti tervettä järkeä.
Väylien ulkopuolella voi periaatteessa kolahtaa melkein missä vaan. Kun karttojen syvyystietojen sanotaan olevan epätarkkoja niin ne myös ovat sitä. Jos sitten ajelee keltaista vettä väylien ulkopuolella ruutuun tuijottaen ja kolahtaa niin kyseessä on kyllä ns. oma vika - mainsail
Kyllä nyt tosiaan haukutaan väärää kohdetta,kun todetaan kiville ajon syynä olevan plotterin tai c-mapin.Kyllä reitinvalinnan ja olosuhteiden pitäisi olla sellaisia,että siinä voisi ajaa sama perämies paperikartan kanssa.Navman ja c-map on vain yksi lisä apuväline,josta voi vahvistaa uskoaan.Eikä kukaan järkevä kippari aja millään apuvälineellä (edes paperikartalla kompassilla) niin pienillä marginaaleilla,että on edes vaarana joutua kiville.On pysyttävä väylillä ja oltava näköhavaintoihin perustuva sijaintitieto (mikäli mahdollista).Jos näin ei ole,on tutka ainoa (jos osaa käyttää!) varma peli etenemiseen.Ja sekään ei näytä niitä vedenalaisia kiviä...
- Arc
mainsail kirjoitti:
Kyllä nyt tosiaan haukutaan väärää kohdetta,kun todetaan kiville ajon syynä olevan plotterin tai c-mapin.Kyllä reitinvalinnan ja olosuhteiden pitäisi olla sellaisia,että siinä voisi ajaa sama perämies paperikartan kanssa.Navman ja c-map on vain yksi lisä apuväline,josta voi vahvistaa uskoaan.Eikä kukaan järkevä kippari aja millään apuvälineellä (edes paperikartalla kompassilla) niin pienillä marginaaleilla,että on edes vaarana joutua kiville.On pysyttävä väylillä ja oltava näköhavaintoihin perustuva sijaintitieto (mikäli mahdollista).Jos näin ei ole,on tutka ainoa (jos osaa käyttää!) varma peli etenemiseen.Ja sekään ei näytä niitä vedenalaisia kiviä...
Kait nyt sentään alle kävelyvauhdilla voi luonnonsatamaan lasketella väylien ulkopuolella. Totta kuitnekin, että missä se järkevän etenemisen raja on, perustuu muuhun kuin karttaplotterin näyttöön.
- Stefa
mainsail kirjoitti:
Kyllä nyt tosiaan haukutaan väärää kohdetta,kun todetaan kiville ajon syynä olevan plotterin tai c-mapin.Kyllä reitinvalinnan ja olosuhteiden pitäisi olla sellaisia,että siinä voisi ajaa sama perämies paperikartan kanssa.Navman ja c-map on vain yksi lisä apuväline,josta voi vahvistaa uskoaan.Eikä kukaan järkevä kippari aja millään apuvälineellä (edes paperikartalla kompassilla) niin pienillä marginaaleilla,että on edes vaarana joutua kiville.On pysyttävä väylillä ja oltava näköhavaintoihin perustuva sijaintitieto (mikäli mahdollista).Jos näin ei ole,on tutka ainoa (jos osaa käyttää!) varma peli etenemiseen.Ja sekään ei näytä niitä vedenalaisia kiviä...
Tosiasia on kuitenkin että C-mapin kartat ovat epätarkempia kuin esim. suomalaisten tekemät kortit. Lue vaikka uusin Kippari jollet usko.
- parempi
högsåra kirjoitti:
Tarinan opetus: Älä ikinä aja pelkästään plotteriin nojautuen missään. Muuta navigointia tueksi, erityisesti tervettä järkeä.
Väylien ulkopuolella voi periaatteessa kolahtaa melkein missä vaan. Kun karttojen syvyystietojen sanotaan olevan epätarkkoja niin ne myös ovat sitä. Jos sitten ajelee keltaista vettä väylien ulkopuolella ruutuun tuijottaen ja kolahtaa niin kyseessä on kyllä ns. oma vikaEi kait ne siinä paperikartassakaan sen paremmin yksittäiset kivet näy kuin plotterikartoissakaan, että varmaan olis voinut samoihin kiveksiin karahdella vaikka kuin olisi paperikarttojen avulla navigoinut. Totta tieten on ettei nyt pelkästään karttaohjelmiin/plottereihin varaan matkantekoansa saa jättää vaan paperiset on aina mukana. Mutta kyllähän ne hyvä apuväline ovat ei siitä pääse mihinkään, helpompi tehdä reittejä yms. kunhan ei nyt niihin sokeasti luota vaan tarkistelee aina sitten välillä peperikartastakin että ollaan siellä missä pitääkin.
- vielä
parempi kirjoitti:
Ei kait ne siinä paperikartassakaan sen paremmin yksittäiset kivet näy kuin plotterikartoissakaan, että varmaan olis voinut samoihin kiveksiin karahdella vaikka kuin olisi paperikarttojen avulla navigoinut. Totta tieten on ettei nyt pelkästään karttaohjelmiin/plottereihin varaan matkantekoansa saa jättää vaan paperiset on aina mukana. Mutta kyllähän ne hyvä apuväline ovat ei siitä pääse mihinkään, helpompi tehdä reittejä yms. kunhan ei nyt niihin sokeasti luota vaan tarkistelee aina sitten välillä peperikartastakin että ollaan siellä missä pitääkin.
niin en nyt ota mitään kantaa c-mapin karttojen tarkkuuteen kun ei niistä kokemuksia ole, erittäin valitettavaa on jos niissä on epätarkkuuksia näihin MKL:n julkaisemiin karttoihin verrattuna. Sille nyt tieten pitäis tehrä jotain :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33682
- 60679
- 50665
- 52657