Jokainen Teslan valmistus tuottaa tappiota, siksi autoja ei kannata valmistaa kuin 100 kpl viikossa. Tuolla sisässä olevalla tilausmäärällä autot eivät valmistu koskaan. Tesla on käytännössä konkurssissa jos rahaa ei tule jostain autojen valmistamiseksi. Kassa taitaa jo olla lähes tyhjä. Joskus sijoittajien kärsivällisyys loppuu, kun uskoa yritykseen ei enää ole.
Teslan tuotanto yskii
23
2350
Vastaukset
- wernerskaliini
Menisi 100 vuotta tuolla ennakko tilausmäärällä, kun viimeinen ennakotilaus olisi valmis.
- 45hy678
Joulukuussa 2017 valmistuu jo 22 000kpl/kk Tesla model 3 autoja. Näitä on ennakkotilattu 463 000kpl ja joka päivä tulee 1800 kpl nettitilauksia lisää. Entinen Toyota RAV-tehdas on valjastettu tekemään Tesla model 3-mallia 3-vuorossa. Nämä rahoitetaan Tesla-S ja X mallien myynnillä. Akkujen hinnat ovat pudonneet -60% vuodesta 2011, sähköautojen myyntihinnat eivät ole. Tuosta voi jokainen peruskoulun läpipäässyt laskea myyntikatteen.
- Macee
Hauska lukea näitä Tesla-fanien kommentteja jälkeenpäin. Todellisuudessa Tesla 3 mallia on tällä hetkellä myyty kuluttajille 0 (nolla) kpl. Ne muutama sata jotka on valmistettu ovat menneet työntekijöille beta-testaukseen. Massatuotannon käynnistäminen siirtyy pitkälle ensi kevääseen, jos onnistuu silloinkaan.
- tappioputkijatkuu
Tuottaa tietysti tappiota kun tarjoaa ilmaiset kyydit Superchargereilta ja laajenee ja investoi nopeasti uusiin malleihin. Nyt putkessa tulossa mallit Y (pikku citymaasturi), pickup ja vie semi (puoliperävaunullinen).
- Zyz
Jos perehtyisit paremmin, etkä perustaisi ajatuksiasi valheellisiin oletuksiin niin kirjoituksesi ei näyttäisi niin provokatiiviselta.
Oletko ehkä kuullut että tesla on rakentanut / rakentaa maailman suurimman akku ja autotehtaan. Siihen ei nykyisellä autonvalmistuksella saadut rahat riitä joten viivan alle jää väkisin negatiivisia numeroita. Autoista saatava kate on Teslalla erittäin hyvä.
500 000 varausta tehty Model 3.sta, jokainen on antanut 1000 taalaa ja nämä kaikki varaajat odottavat malttamattomana että saavat antaa lisää 40 kertaisen summan.
Epäile vaan Teslan tulevaisuutta, minä en. - EV-developer
A New Bubble or A New Scam?
- Ei.lunastanut.lupauksia
Tesla 3:sta on nyt saatu lisää kokemuksia Saksan AutoBildin toimittajan päästyä koeajamaan erästä harvoista asiakkaalle toimitetusta autosta. Kokemukset ristiriitaisia eikä ainakaan minun mielestäni anna juuri aihetta hurraahuutoihin. Laatukin oli vähän sinnepäin kuten amerikkalaisen tuotannon kanssa yleisestikin.
- peitonjatke
Satojen kilojen akkumassaa siirrellään akkujen omalla energialla - varsin epätaloudellista näin ajateltuna.
- Nuukaerkki
Tuollaisten raskaiden akkujen kuljettaminen edes takaisin rasittaa maanteitä huomattavasti siksi suunnitellaan jo erillisiä tienkäyttömaksuja.
- Kelikamera
Tesla dominoi sähköautojen myyntiä Yhdysvalloissa. Elokuussa Tesla Model 3 markkinaosuus sähköautoista oli 67.4%, Model X 10.4 % ja Model S 9.9 % eli koko sähköautomarkkinoista 87.7 %. Muille merkeille jäi murusia: Nissan Leaf 5.0 %, Chevy Bolt 4.6 %, BMW 1.6 %, Smart 0.4 % ja Honda 0.3 %. Tesla myi elokuussa 17'800 Model 3. Muu maailma saa vielä odottaa Model 3, koska niiden menekki Yhdysvalloissa on erittäin suurta.
- Cappas
Runsaat 94300 Teslaa myyty tänä vuonna....Toyotaa kaikkiaan lähes 1,7 miljoonaa..jne.
http://www.usdebtclock.org/auto-sales.html
- Sähkisauto
Teslan osakkeen omistajista jo kolmasosa on Kiinasta, nyt neuvotteluja käydään Saudi-Arabian kanssa rahoituksen saamisesta. Tesla tulee kaatumaan rahoitusongelmiin kuin korttitalo aikanaan ja voi jopa laukaista maailmanlaajuisen laman, voidaan puhua sitten Tesla kuplasta. En todellakaan toivoisi Teslan menevän konkurssiin. Teslan markkinarvo on jotain 50 miljardia dollaria. Yhtiö joka ei tuota mitään voittoja on niin kauan pystyssä kuin rahoittajat uskovat yhtiön tuloksen tekokykyyn pitkällä tähtäimellä. Vakavia kilpailijoita sähköautomarkkinoille on tulosssa ja siihen mennesssä pitäisi talous saada kuntoon. Tesla on muutenkin puolivalmis sähköauto laadultaan, mutta kelpaa amerikan markkinoille sikäläisenä tuotteena. Laatu on sitä mitä siellä on autoihin totuttu.
- Mitu64
Laatu vastannee Pohjois-Korean ja Takavuosien Venäläisten autojen laatua; muodot kuitenkin tyylikkämmät.
- Nassesetä
Tesla on niin marginaalimerkki Suomessa, että se ei ole edes keskustelun arvoinen. Lähinnä statussymboli
- Kelikamera
Teslan tuotanto on koko ajan kasvamassa. Tällä hetkellä Tesla Model 3 tuotetaan 1000 sähköautoa päivässä, eli vuosituotanto on 365'000 autoa. Tämä ajaa yhä ahtaammalle polttomoottoriautotuotannon. GM on menneellä viikolla lopettanut 3 autotehdasta ja antanut potkut 14'000 työntekijälle.
- Ketäahdistaa
Pelkästään volkkari ja tojota valmistaa vuosittain yli 20 miljoonaa autoa. Tesla 365 tuhatta
- Kkkkfffffffff
Model 3 vaikuttaa kyllä todella kilpailukykyiseltä sähköautomarkkinoilla. Pitkä kantama, upea ulkonäkö, suorituskyky ja kohtuuhinta.
Teslan isommat vanhemmat mallit ovat törkeän kalliita, vaikka osin hintansa on perusteltu verrattuna kilpailijoihin.
Pienemmät ja halvemmat sähköautot taas ovet liian pieniä ja lyhyellä kantamalla varustettuja. Riippuen toki käytöstä, mutta kunnon takapenkki noista Leafeista puuttuu ja kantamakin vain noin puolet Model 3:sta.
Audin E-tron saattaa olla kilpailukykyinen Teslojen kanssa, joskin jää vähän Teslan mallien väliin. Pienempi ja halvempi kuin X, isompi ja kalliimpi kuin 3. Nämä molemmat kiinnostaisivat, mutta eipä vielä näy Suomessa.- Konkkapotentiaali_suuri
Minun mielestä Tesla 3 on taas helvetin ruma mölhö. Muut mallit huomattavasti siromman näköisiä ulkoa ja sisältäpäinkin. Laadustahan täällä on jo puhuttukin.
- ympäristöystävä
AUTOT
Autot | Autouutiset
Viisi syytä siihen, miksi akun valmistus pilaa sähköauton ympäristöystävällisen maineen
27.10.2018 klo 10:45
Sähköautoilla yritetään ratkaista suurkaupunkien saasteongelmat ja pysäyttää ilmanmuutos. Mutta onko litiumioniakun varassa liikkuva sähköauto sittenkään riittävän hyvä ratkaisu?
Kuvassa on sähköautoja Helsingin Senaatintorilla. Automerkkikohtaisia tietoja sähköautojen valmistuksen hiilipäästöistä ei ole saatavilla. Kuvassa on sähköautoja Helsingin Senaatintorilla. Automerkkikohtaisia tietoja sähköautojen valmistuksen hiilipäästöistä ei ole saatavilla.
Kuvassa on sähköautoja Helsingin Senaatintorilla. Automerkkikohtaisia tietoja sähköautojen valmistuksen hiilipäästöistä ei ole saatavilla. ILPO MATTILA
Sähköauto on kadulla päästötön, mutta akun valmistaminen tuottaa runsaasti hiilidioksidia.
Viime viikolla mediayhtiö Bloomberg kiinnitti huomion suuriin hiilidioksidipäästöihin, joita syntyy sähköautojen litiumioniakkujen valmistuksessa.
Ruotsin ympäristöinsituutin (ILS) 2017 tekemän selvityksen mukaan puolet akun valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden tuotannosta ja toinen puoli akkutehtaalla akun valmistuksen yhteydessä.
Suurimmat Litiumkaivokset sijaitsevat Chilessä ja Australiassa. Tämä kuva on Chilen suola-aavikon kaivokselta. Suurimmat Litiumkaivokset sijaitsevat Chilessä ja Australiassa. Tämä kuva on Chilen suola-aavikon kaivokselta.
Suurimmat Litiumkaivokset sijaitsevat Chilessä ja Australiassa. Tämä kuva on Chilen suola-aavikon kaivokselta. BHP-KAIVOSYHTIÖ)
Näin sähköauton akkujen päästöt syntyvät
1. Malmin louhinta kaivoksista
Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.
Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.
2. Metallien jatkojalostus
Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi. PENTTI J. RÖNKKÖ
3. Akkutehtaat käyvät hiilivoimalla
Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin. Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia. Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
4. Autojen toimintamatkan lisäys lisää myös päästöjä
Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidetään ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.
Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.
Bloomberg NEF -tutkimusyhtiö ennustaa, että sähköautojen akkujen keskiteho nousee lähivuosina noin 60 kWh:iin.
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Tällaisen akun valmistus tuottaa kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin pienehkön sähköauton, kuten Nissan Leafin, 30 kWh akku.
Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.
5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja
Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.
Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.
Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä. - Kelikamera
Teslan Renon Gigafactory akkutehtaan katolla on 22 MW edestä aurinkopaneeleita. Autiomaasijainnin vuoksi tehdas saa erittäin paljon aurinkoenergiaa akkujen valmistukseen. Teslan akkutekniikka on maailman huippua. Tesla käyttää kilossa vain 2.8 grammaa kobolttia. Akkujen materiaali ei häviä minnekään, joten vanhoista akuista voidaan tehdä uusia akkuja - toisin kuin pakoputkista tulevista myrkyistä. Esimerkiksi Volkswagen sai Yhdysvalloissa 30 miljardin dollarin sakot pakoputkimyrkyistä; dieselautojen nox arvot olivat keskimäärin 4000 % suuremmat kuin valmistaja ilmoitti. Pelkästään se, ettei sähköautoissa ole pakoputkia pelastaa satoja tuhansia ihmishenkiä. Lisäksi sähköautojen ostajilla on yleensä talonsa katolla aurinkopaneelit, joilla saadaan kokonaan tarvittava energia sähköautolle. Öljyteollisuus tuottaa tuhat kertaa enemmän saasteita kuin akkujen valmistus. Esimerkiksi Kanadan öljyhiekasta korkeaoktaaniseksi bensiiniksi tuottaminen ei onnistuisi ilman veronmaksajien tukea, koska valmistuksen hyötysuhde on 1:1.4. Ja mitä tuotannosta jää jäljelle; myrkyt ilmakehään ja valtavat myrkkyvesialtaat. Muistakaa myös Valdez öljytankkerionnettomuus, Deepwater Horizon, Taylor Energy.....
- Eimullamuuta
Volkkarin sakot usa.ssa olivat 14 miljardia euroa.
- Kulkeese
Varokaa pakoputkimiehet tiellä tapahtuvaa
Kiihdytys nöyryytystä. - Nuuksio
Sähköauto olisi ihan hyvä, jos kylmyyden aiheuttamat ongelmat saataisiin eliminoitua pois akkutekniikasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13865- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822