pankit jarruna asunnonvaihdossa

toppia.top

Olen suunnitellut muuttoa toiselle paikkakunnalle, jossa aloittaisin uudelleen yritystoiminnan. Kokemusta on alalta yli 25 vuotta. Taantuma lopetti tilaukset ja toiminnan muutama vuosi sitten, mutta nyt näyttäisi valoisammalta jatko ja intoa olisi uuteen alkuun.

Haluaisin ostaa talon uudelta paikkakunnalta, mutta koska vanha on myymättä, pankki ei anna uutta lainaa. Olen kysynyt monelta pankilta ja käynyt pankissa lainaneuvottelussakin, mutta lainaa ei tipu. Ensin vanhan myynti ja sitten uudelleen harkitsevat lisärahoitusta. Kysymyksessä on pieni summa, noin 50 tuhatta, muu rahoitus on kunnossa.

Mielestäni pankit ovat nyt ikävinä jarruina työllisyyden kasvulle, koska pakottavat asumaan kuin pallo jalassa siellä minne asukkaat ovat jääneet laman tultua. Ennen oli joustavuutta ja nykytermiä käyttäen ketteryyttä vastata asunnonvaihdossa tilanteen mukaan ja lainanottajan tarpeisiin. Koska oma yritykseni on palveluammatin työtä, ja teen sitä kodin yhteydessä omilla laitteillani, asunto ja sen sijaintipaikkakunta on erityisen tärkeä asiakasmäärän vuoksi. Mutta kun ei pääse työtä tekemään.
Oma taloni on kaupan, mutta sen myynti voi kestää vaikka vuoden. En voi odottaa sen toteutumista turhanpanttina.
Tätä pankki ei ymmärrä, tai halua ymmärtää. Kummaa menoa.

6

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väliaikaisesti_vuokralle

Muutat vuokralle. Vuodenkaan odottelu vuokralla ei maksa kohtuuttomasti. Kun saat talosi myydyksi, ostat uudelta paikkakunnalta toisen. Ja lopuksi vaihdat pankkia.

• toppia.top

Tähän on kaiketi pakko mennä. Ikävää on, että työtilani laitteet tulee asentaa kiinteästi siihen tilaan jossa toimin. Se ei onnistu ihan missä vain vuokrahuoneessa. Ja se maksaa.
        Olen laskeskellut, että sopivan työtilan vuokraaminen veisi ison osan aloittavan yrityksen liikevaihdosta, joten jos sen päälle vielä pitää löytää perheelle kotikin, ei riitä tämän palveluyrittäjän kapasiteetti ja rahavarat.

Yrityslainakaan ei onnistu, koska haluavat noin vuoden näytön toiminnan voitosta ennen lainan antoa. En ole ennustaja, ja jos jo alkukin tökkii, vaikeaksi menee tuoton maksimointi.
        Eduskunnalle tästä pitäisi kertoa, koska ensisijaisesti on valtion agendaa työllisyyden parantaminen ja yrittäjyyden tukeminen!

• maxcvb

Minä ostin vaan asunnon toiselta paikkakunnalta. Pankissa ei ensin tykänneet kun olin antanut tarjouksen. Ei olisi pankkineuvoja antanut lainaa mutta sanoin, että vakuuksiahan on enemmän kuin tarpeeksi kun on kaksi asuntoa ja toisesta muutama kymppitonni lainaa jäljellä. Ellen saa myytyä parissa kuukaudessa niin laitan vuokralle. No, pankintäti meni pankinjohtajan puheille ja pankinjohtaja sanoi, että totta kai lainaa kun vakuudet on kunnossa.

Nyt vuokralaiseni maksaa vahaa lainaa ja yhtiövastikkeenkin siitä, muutama vuosi niin vanha asunto on maksettu. Taloudessani ei ole tapahtunut mitään ongelmaa vaikka lyhennän kahta lainaa pankille. Ja omaisuus karttuu säästöön. Oikeastaan oli hyvä liike.

• toppia.top

Mikä pankki?
        Kuulostaa hyvältä. Nordea ei myönnä, vaikka olen ollut kohta 60 vuotta avainasiakkaana.

• toppia.top kirjoitti:

Mikä pankki?
        Kuulostaa hyvältä. Nordea ei myönnä, vaikka olen ollut kohta 60 vuotta avainasiakkaana.

Miten olet voinut olla 60 v Nordean asiakkaana, kun koko pankki on aika uusi. Ensin oli SYP ja KOP, jotka yhdistyivät Meritaksi, josta syntyi sitten Nordea. Koska mustini näistä asioista kuitenkin vain kattavat menneet 30 vuotta, niin tarina on vielä epäuskottavampi.

• toppia.top

No, kun olen vanha ja olen ollut jo Pypin asiakkaana syntymästäni lähtien.
        PYP= Pohjoismaiden yhdyspankki
        ja sitten SYP jne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2806
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      142
      2636
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2197
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2143
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1880
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      159
      1394
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1236
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1204
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1128
    Aihe