Työtön, älä harrasta mitään

Lawetorder

Tom Ignatius allekirjoittaisi otsikon ja lisäisi vielä, että harrastus ja harrastaminen tulee kalliiksi ja joudut maksaan jälkikäteen "harrastusmaksun".

Tänään uutisissa tv 1 oli /on uutinen Tom Ignatius nimisen henkilön musiikkiharrastus, josta tehtiin yrittämistä ilman ly-tunnusta, rekisteröityä yritystä tai edes yritystuloa, mutta asiassa viisastuttiin," ehkä?".

TE-keskus luokitteli kyseisen henkilön musiikkiharrastuksen yritystoiminnaksi ja vaati maksettuja työttömyyskorvauksia takaisin summaltaan yli 8000 euroa.

Tästä opimme sen, että älä ilmoita mitään harrastuksia te-kusetukseen, älä juttele te-keskuksen ammatinvalintapsykologin/neuvojan kanssa ja ei etenkään omasta harrastuksestaan tai mitä haluaisi harrastaa, kun siitä nyt vaan saattaa sammutalta tulla sinulle yritys.

Ihmeellistä, että suomessa on näinkin paljon tulkinnan varaa siitä mikä on yrittämistä ilman yritysnimikettä tai muutakaan mikä todellisuudessa tarkoittaa yritystä.

Kannanottoja tähän.

Onneksi tässä tapauksessa teehetkikeskus peräytyi asiassa.

20

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtöntyötön

Takaisin perintä oli peruttu kun oli oikaistu ettei tuloja tuosta tullut. Toihan on tiedetty aina jos olet työtön sitten olet.

• jgjhgjh

Harrastaa voi, opiskella voi ja matkustellakin voi etuuksia nauttiessa mutta mitään ei kannata puhua te-toimistolle, kelalle tai sossulle.

• sdrgrgs

Eikä naapurilles :D

• fgdghgj

Työnestokeskus on nimensä ansainnut. Yrittänyttä laitetaan niin huolella. Syyllisiä ollaan ellei toisin todisteta. Mutta sitten, kun istutaan siellä sohvalla kusi sukassa, ettei vaan yritettäisi liikaa, sieltä tullaan sitten pakottamaan orjatyöhön, kun ei kerran mitään itse osata aloittaa.

• 9oulo9y8

Olettaisin, että kannattaa kertoa harrastuksistaan vain yleisesti, eikä mennä liian tarkkaan kuvaukseen. Ymmärrettävää, että voi tulla väärinkäsityksiä, jos kuuntelija ei tiedä jostain aihealueesta kovin paljoa.

Kuitenkin, eikös työtönkin saanut ansaita hieman, ennen kuin se vaikuttaa tukeen?

• lisääkaljaa

300 euroon asti saa kyllä.

• fdgdfhgdfgj
        lisääkaljaa kirjoitti:

300 euroon asti saa kyllä.

Mutta ilmeisesti vain palkkatyöläisenä. Yrittämistä ei työttömyystuen ohella sallita. Siis työkkäri ei sitä salli, vaikka työttömyysturvalaki kyllä tuntee käsitteen osa-aikainen yrittäminen työttömyystuen ohella. Nääs työkkäri on Suomessa lakia korkeammalla. "Meillä kun nyt vaan on nämä ohjesäännöt." Pitäisikö työttömän tehdä itselleen ohjesäännöt ja sitten viedä asia oikeuteen, jos hänen ohjesääntönsä yritetään jyrätä yli työkkärin ohjesäännöillä?

• tumputitump

Edes tumputtamista ????

• 123-321

Aikoinaan porilainen kehonrakentaja sai karenssin, kun hän ei ollut viranomaisten mielestä työmarkkinoiden käytettävissä!

Aika julmaa touhua: Kuntoakaansa ei saa hoitaa tehokkaasti ilman karenssin puskemista päälle!

• 167-176

Tuossa on esimerkki siitä miten käy jos työtön ei makaakkaan sohvalla juo kaljaa kuten oletetaan.

"Yritystoiminnasta saatavilla tuloilla tai tulojen puuttumisella ei ole suoranaista merkitystä arvioitaessa työllistävyyttä, sillä myös heikosti kannattava tai tappiollinenkin toiminta voi työllistää siten, ettei kokoaikatyön vastaanottaminen ole mahdollista, kertoo Uudenmaan TE-toimiston palvelupäällikkö Merja Forsström."

Voi helvetti tuota virkanillkien järjenkäyttöä. Ei mene jakeluun se että tuota harrastamista voi vähentää ta lopettaa kokonaa jos saa työtä. Harrastaminen ei missään tapauksessa estä kokoaikatyön vastaanottamista.

Virkanilkin määritelmä

Virkanilkki (lat. virkusnilkus), tuo ihmistä päällisin puolin muistuttava olio lymyilee usein virastossa virkapöydän takana. Ihmisestä sen erottaa vain siinä että järki puuttuu täysin. Virkanilkin pää ei sovellu muuhun käyttöön kun hattutelineeksi, joidenkin osalta ei siihenkään.
      Kun virkanilkki jää itse teossa kiinni lakien rikkomisesta ja/tai valehtelusta niin sen naama menee norsunvitulle ja muuttuu ensin vihreäksi, sitten keltaiseksi ja lopulta punaiseksi (aivan kuten liikennevalot), vettä tulee silmistä ja vaahtoa suusta. Sen lisäksi kuuluu epämääräisiä kurkkuääniä ja/tai mölinää jotka kelpaisivat kauhuleffan äänitehosteiksi.

Virkahaitake (lat. virkushaitakus), on muuten samanlainen kun virkanilkki mutta aiheuttaa laittomilla virkatoimillaan enemmän haittaa yksilöille ja yhteiskunnalle murentaen yhteiskunnan selkäränkaa ja moraalia sekä on häpeäksi koko virkakunnalle sekä yleiselle lain kunnioitukselle.

Kun naama näyttää norsun vitulta, niin virkanilkin päätöksen mukaan vika on peilissä 😖
      Kaksi asiaa maailmassa on ääretöntä, universumi ja virkanilkin typeryys.

Löysin YuoTubesta Juice Leskisen biisin "pikkunilkki"
      Oli tuo Juice savolaiseksi ihan immeinen jota varmaan virkanilkit kyykyttivät.
      https://www.youtube.com/watch?v=2H61gIy8Hhw

• 123-321

Juicen nilkki on rautaa! Juice otti onnistuneesti kantaa myös sellaisiin asioihin, josta virkanilkit eikä kukaan tavallinen kuolevainen nouse koskaan: Juice, Musta aurinko nousee https://www.youtube.com/watch?v=DuzyTjxQFX8

• 123-321

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ydinräjähdyksen_vaikutukset Joskus tulee mieleeni se, että kaikkinainen kinastelu lopetettaisiin kunnon ydinase-arsenaalilla. Silloin kukaan ei ruikuttaisi mitään.

• 123-321

Ydinase: http://rauhanliitto.fi/tiedotus/eu/ydinaseet

Oletteko koskaan miettineet sitä, että kaikkia aseita historian jatkumossa on käytetty. Ei aseita valmisteta turhaan. Niitä käytetään. Ydinase ei ole tästä poikkeus. Niitäkin tullaan käyttämään ennemmin tai myöhemmin. On jo kokeilumielessä käytetty Hiroshimassa ja Nagasagissa.

• 167-176

Ei tainnut olla kokeilumielessä tuo käyttö Hiroshimassa ja Nagasagissa. Kyllä siinä oli tosi kyseessä sodan lopettamiseksi ja se onnistui. Kaikki sodat loppuisi jos ydinasetta käytettäisi, haittana on se että silloin loppuisi kaikki muukin paitsi virkanilkkien typeryys joka on yhtä ääretön kun universumi.

• Lawetorder
        167-176 kirjoitti:

Ei tainnut olla kokeilumielessä tuo käyttö Hiroshimassa ja Nagasagissa. Kyllä siinä oli tosi kyseessä sodan lopettamiseksi ja se onnistui. Kaikki sodat loppuisi jos ydinasetta käytettäisi, haittana on se että silloin loppuisi kaikki muukin paitsi virkanilkkien typeryys joka on yhtä ääretön kun universumi.

Ei kannata vastailla mitää 123-321 teksteihin, käyttää myös nicciä ammattilainen7, tarkoituksena vain sekoittaa ketju ja alkaa keskusteleen muusta kuin itse asiasta ja mistä on kyse ketjussa ja tuo, että ottanu samankaltaisen numeroinnin kuin sinulla, on pelkkää vittuilua, mutta ei reppana tajunnu, että tuo numerointi on karhukoplalla sillä erotuksella, että heillä on aina toinen numero 671.

Kyseinen käyttää myös nicciä ak47 myös ja ei aina tuossa muodossa vaan esiintyy myös aaaaaaakk47.

Tämä tiedoksi kaikille ja ettette mene hänen jaarittelu yrityksiin mukaan.

Lisäksi täällä esiintyy yksi toinen virkanilkkisekoittaja "fgfdghghj", joskus lyhyempänä, joskus pidempään kirjoitettuna, yleensä fgdhg, sama tarkoitus kuin yllä kerrottu 123, tietenkin voi olla kyse yksi ja samakin.

Käyttävät paljon "ilmianna" painiketta jolloin sensuuri poistaa viesti lukematta sitä, niin pääsee eroon heille itselleen epämieluisasta totuudesta.

• talvimarjat

Itse teen osa-aikatyötä vaihtelevin nollasopparitunnein. Käytännössä täysistä tunneista kymmeneen /vko on haitari.
      En ole ajatellut, mikä on harrastuksien osuus viikosta. Liikun luonnossa, mikäli töiltä aikaa jää- esimerkiksi marjastan omat talvenvarat, ja sienestän. Kalastankin sillointällöin- syöntiin itselle.
      Käsitöitä teen, itselle ja läheisilleni lahjaksi.
      Lemmikkejä 2 erilajista.

Pidän ajatusta harrastusten muotoilemisesta yritystoiminnaksi ihan kummallisena. en itse edes voisi tuloistani ostaa talveksi kuin ne pakastemansikoiksi laitettavat- edes sovitellun kanssa tuloni ovat harvoin yli 1000 euroa kk. sossutukea en saisi, asumistuki on hyvin pieni.
      Työni on sen luonteista, että keikat on ripoteltu pitkin päivää, ja viikkoa. Pitäisikö viikonloputkin vielä kytätä jos työnantaja soittaa? Kun on varmaa, ettei maksa lisiä kuitenkaan, tarkoittaa sitä että vain poikkeustapauksissa keikka osuu viikonlopulle.

Mitä sitten työtön saa tehdä? alani työt on pääsääntöisesti tätä keikkalajia- katselen useinkin työpaikkoja, mutta ne ovat samantyylistä kuin nykyinen. Hyödyttääkö sitä tuttua vaihtaa muuttoon ja vastaavanlaisiin keikkoihin? Ei. Toki otan kokoaikatyön vastaan, ja etsinkin sellaista, mutta reppua en sen taklia kalliille asumisalueille pakkaa.
      Työkkäri ei ole tarjonnut mitään kokoaikatyötä.

• fhgfdgjgh

Surullista luettavaa. Olen hiukan samassa jamassa. Heinäkuussa tuntui kuin olisin ollut jatkuvasti sidoksissa kahteen työnantajaan ja heidän armoillaan, mutta sopimus sitoi vain minua, ei heitä. Työsopimuksessa mainitut tuntimäärät olivat maksimi, minkä he minulle maksaisivat ja määrä, johon minä sitouduin, mutta itse asiassa tuloni koko kuulta jäivät matkakulujen jälkeen alle 200 euroa. Ja jos irtisanoudun, tulee se parin tonnin sakko, eli kolmen kuukauden tuen menetys. Mitenkähän tästä vielä nousisi? Suomalaista sisua kyllä riittää, mutta sille olisi parempaakin käyttöä kuin taistella turhakkeiden kanssa.

• Talvimarjat

En nyt tarkoittanut että työtön olisin täysin. Ihmettelen, kun te palvelut palvelevat muita tahoja, kuin kokoaikatyön hakijaa. Minulle esitettiin rekrytapahtumaa, eri työnhakualueen, taannoin. Kävinkin- pettymys se oli. Rekrykoulutukseen, eli ilmaistöihin "olisi päässyt". Eihän silläkään elä.

Ja luonnossa on harrasteena sentään mukavaa käydä, mutta minkä katsotaan vievän liikaa aikaa työnhaulta? En ole uskaltanut työkkärissä edes kysyä, asiasta. Tänään teen iltapv lyhyen työvuoroni, puoliaikaisen. Aamupv tässä olen: juonut rauhassa aamukahvit, käynyt kaupassa, etten vkl tarvitse. Tutkinut säätiedotukset, ja totesin että ei läpikastuvaa ja tuuleen hajoavaa telttaa mukaan huomenaamulla, vaan alueelle jolla pääsen tukevaan hirsilaavuun tarvittaessa puolen tunnin kuluessa. Minimivarusteet, että olen nopeakin.
        Näin kesäaikana maastossa kuluu noin 20 tuntia viikkoon. Jopa enemmän, jos viikolla on vapaapäiviä.
        Mitä surullista se työ on? Ainoa haittapuoli on että ansiot ovat pienet, kun tunteja on sitä sun tätä, eikä mitään muuta voi ennakoida, kuin vakikohteiden tunnit.

• 123-321

http://tieku.fi/teknologia/sotatekniikka/miksi-ydinpommi-synnyttaa-sienipilven Kun atomit alkavat puhua

• zähler

Olin aikoinani työkkärin puhuteltavana kun olivat nähneet oppilaitoksen printatulta listalta, että olen aloittamaisillani iltaopinnnon teknillisessä opistossa (vai oliko jo ammattikorkeakoulu) täydennyskoulutuksessa (ei siisi tutkintoon johtavaa opiskelua). Kun kuitenkin opintojen määrä jäi niin vähäiseksi, että eivät tuolla voineet rajoittaa opintoihin osallistumista, niin tätipä keksi, että kun joudun lähtemään Vantaalta junalla n. kello 15:15 Espoota kohti, niin minä en olekaan työmarkkinoiden käytettävissä tuona aikana. Ajatteli raukka niin, että kello 16:00 asti on oltava kotona odottamassa työnantajan soittoa. No tuolloin en mennyt kurssille kun olisiat satavarmasti katkaisseet työttömyysturvani ja ei ollut mitään takeita siitä, että asiani tutkittaisiin riittävän nopeasti ja laillisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe