Radiojodihoito

Ymmällään

Te jotka olette käyneet kyseisessä hoidossa voisitteko selventää minulle mitä ruokia ja minkä verran saa syödä 2 viikkoa ennen hoitoa. En ole saanut mitään muuta ohjeita kuin että vähäjodinen ruokavalio ja maitotuotteita n 6dl. Voiko suolaa käyttää ja minkä verran? Saako esim manteli-kookosmaitoa käyttää kun siinä on merisuolaa? Minkä verran tavallista ruisleipää esim Fazerinpuikuloita voi syödä? Kiitos jos joku vaivautuu auttamaan

5

5332

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko meitä kohtalo tovereita muka näin vähän :D, että ihan monta vuotta menee, kun joku yrittää saada keskustelua käyntiin...

• Anonyymi

Hei, minulla radiojodihoito ensi viikolla ja on ollut aikamoista salapoliisityötä ohjeista huolimatta saada selville, mitä saa syödä ja mitä ei. Edes kilpirauhasliiton sivuilla ei ole mitään tarkempaa, esim. tuotemerkkejä voisi mainita, helpottaisi aika paljon..Mutta tässä pääperiaatteet: jodioitu suola ja kaikki tuotteet, joissa sitä on pois, käyttöön siis esim. ruususuola. MUTTA jodia sisältäviä tuotteita, joissa enintään 0.7 mg suolaa, saa kuitenkin käyttää (kysyin osastolta) 🤔 🤷‍♀️. Kananmuna ja maitotuotteet pois, MUTTA joissakin ohjeissa valkuaista saa käyttää, jodi sijaitsee ilmeisesti keltuaisessa.. Jos maitoa vähän esim. leivässä se on ok, samoin kahviin voi laittaa pari lusikallista, mutta maitovalmisteet, jogurtit, rahkat ym.pois Kala ja merenelävät pois. Tietyt kasvikset ja hedelmät & mansikka vain kypsennettyinä. Ne lukevat varmasti kaikilla papereissa. Yllättävän paljon on löytynyt syötävää ja mikä parasta, ilman suklaatakaan ei tarvitse olla, sitä löytyy maidottomana ja jodioimattomana. Kaikki ruuat pitää tehdä itse, ravintoloissa ei paljon hilluta dieetin aikana. Leipääkin löytyy yllättävän paljon jodioimattomana. Alkoholia ja karkkia & limpparia saa vetää niin paljon kuin huvittaa 😁, lakritsista ja salmiakista oli joissain ohjeissa varoituksia, vaikkei niiden tuoteselosteissa jodia mainitakaan. Vegetuotteista löytyy hyvin "jogurtteja", ruokakermoja ym. ja kookos-manteli- ym. maitoa voi käyttää, kunhan katsoo etteivät sisällä jodia. Lihaa, kanaa, kasviksia ja marjojahan tämä syönti aika pitkälti ruokavalion osalta on. Varmaan jotain unohdin, mutta kysykää jos tulee mieleen. Onneksi tämä ei kestä kolmea viikkoa pidempään😬

• Anonyymi

Ja unohdin sanoa, että tacot & tortillat ovat hyvä vaihtoehto (jodittomina tietysti). Vegejäätelöt on jees. Mulla alkoi juuri 3.n viikon dieetti alusta , kun eivät olleet saaneet radiojoditablettia sairaalalle, toimituksessa ongelmia. Voi s..tanan s..tana.

• Anonyymi

Siis pullaa, kuivakakkua tai pipareita ei saa syödä, jos siinä on suolaa, voita ja/tai kananmunia?
      Olisin kaivannut paljon yksityiskohtaisempia ohjeita

• Anonyymi

2024 helmikuu, kilpirauhasen papillaari karsinooma ( kilpirauhanen poistettu kokonaan, kaulalta isohkoja alueita leikattu 11/ 4: ssä syöpää)
      Eka radiojodihoito aloitetaan ylihuomenna. Olen yli 60 v ja kaula- alueen leikkauskohta on kyllä ahtaalta tuntuva edelleen ja itse haava oli aika pitkä noin 10 cm ; lisäkilpirauhasten olemassaolosta ei ole annettu mitää tietoa, mutta hypokalsemia on ja tällä haavaa annoksena 6tbl kalkkia vrk:ssa.
      Kummastelen itsekkään kuinka vanhoja kokemuksia täältä löytyy ja onpa aika vaitonaisia nämä ryhmät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3245
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2857
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2550
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2490
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2407
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2354
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe