kyll tuon mattojenpesun kanssa on lujilla

ainaainaaina

pitäs pestä koneella

20

1338

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeewrrrww

painepesurillakin raskasta pestä ja kuivaus

• hehehehee

Niinhän sitä luulis. Mutta jos asut 24 Pesulan lähettyvillä, niin ei mitään ongelmaa.
      Googlaa: 24 Pesula
      Vai oletko sinä se sama muori, joka jokin aika sitten kyseli mattojen pesusta. Hän majaili enon tekopaikassa? Enontekiöllä?

• mattolaiturin.prinsessa

Mulla on vielä edessäpäin mattojen pesu. Ei ole kuin kaksi isompaa ja kolme pientä. Montako pesit ja missä?
      Tuossa pesupaikka on n. 400 metrin päässä. Marjojen poiminnalla olen selkääni vahvistanut. Saas nähdä.
      Heh, tuo enon tekijät :)

• YESmattopyykilleUlos

Mattojen pesupaikkoja on käytettävissä monella alueelle. Eikä edes maksa mitään. Kesäpäivää olisi kiva viettää ystävän tai kaverin kanssa mattopyykillä ulkona. On alla, vesiletku ja kuivatusteline tarjolla käyttöön.

• ö-Öö

Mattopesula

Mattoja monenlaisia, pesuja erilaisia.

Halpismatoille se ja sama, miten pesee, vai ostaako uudet. Räsymatot iteasiassa arvokkaitakin, pestävä juuriharjalla perinteisesti. Käsinsolmitut matot aina pesulaan.

Kun tässä yks juttu. Ei mattoja tarvittis pestä oikein koskaan, imuroinnin pitäis riittää pitkälle. Mattojen paskoontumisen syy on paikallinen kulttuuri ja keliolosuhteet. Noh, suomessa vuodenaikoja, ulkokelit vaihtelee. Sen ei kyllä pitäis näkyä sisätiloissa mitenkään. Kuitenkin säistä johtuen, ulkona saappaat sotkeentuu.

Suomessa kummallinen tapa, on ulkojalkineet melkein aina, sisäjalkineita ei käytä oikein kukaan, kuin edustustilaisuuksissa. Eli kummisaapaissa paksuissa villasukissa ryösitty suolla ja sitten kun tullaan himaan, saappaat pois ja dallaillaan hikisissä j a haisevissa sukissa pirtin matoilla.

Joskus tietänyt, itkeäkkö/nauraakko. Jotkut pileet, mimmit kleningit päällä ja spermanentitkin kundeilla puvut ja skrakat. Ja sitten rikkinäiset ja haisevat sukat jaloissa. Suomalaista pukukoodia.

Jos matto on pakko pestä, kiikuta se mattopesumoon, tai heitä roskiin.

=DW=

• flegmaatti

Räysymatot pesulan koneessa ja suuret matot pesulan laakapesuna. Kuvittelen sen olevan jonkin asteista käsityötä ainakin hinnasta päätellen.
      Tulee hyvää jälkeä ja räsymattojen kuntokin tulee testatuksi.

• henrjii

on se tuossa parinkilometrin päässä
      on 24 pesula.
      mattokoneeseen menee 2 kpl 170--- 200 mattoa
      18€ ja 30 minuuttia kestää pesu. kuivausrupu on 6€
      että kovaa hommaa

• henrjii

• aina.i.ankeinenn

just pesin tänään taas yhden maton painepesurilla
      ei oo yhtään vaikeeta hyvinkin helppoo
      ja puhdasta tulee.

• henrjii

kyllä mä sitten tykään tee se itse naisista, mitkä tekee ekä valita

• Minä pesin tänään pyykkikonessa vierastäkit. Yksi täkki kerralla koneeseen, sitten kuivuriin ja vielä ulos tuuleen kuivumaan.

• Matojenputsaaja

Mä pä pesin monta matoa.
        Kyl matojen pitää olla tiskin ja pyykin raikkaita kun lähdetään ongelle.
        Kolmen kympin pikapesulla pyöritin hellävaraisesti, en lingonnut.

• Matojenputsaaja kirjoitti:

Mä pä pesin monta matoa.
        Kyl matojen pitää olla tiskin ja pyykin raikkaita kun lähdetään ongelle.
        Kolmen kympin pikapesulla pyöritin hellävaraisesti, en lingonnut.

Jessus, saat varmaan sitten kalatkin puhtaana käteen :):

• tekstin.pesijäkö

Olohuoneen, keittiön, eteisen, kylppärin ja partsin. Alkovissa ei mattoa. Ja vidfu nyt pistän tekstin ennakkosyötön päälle.

• pösilö1

Koittakaa jo vähennellä ja kevennellä niitä mattoja, tulee vanhuus ei jaksa ja niihin kompastuu!

Kävin kyläss, siellä lähes 80v muorill mattoja joka paikassa, matto maton päällekin ettei matto likaannu ja ettei lattia kulu!Asunto "korvessa" 40v vanha, olkoon se kuinka hyvässä kunnossa tahansa, hinta on sama, eli ei mitään!

• ö-Öö

Maton agenda?

Osuit ytimeen, miks mattoja on. Noh, lisäeristys, mukavuus, ulkonäkö, akustiikka. Kuitenkin aika tarpeettomia kamppeita nykyaikana. Asunnoissa pääsääntöisesti hyvä lämmöneristys. Mukavilta ne toki voi tuntua jalan alla. Ulkonäkö makuasia, kallis parketti kylläkin monesti kauniinpi, kuin halpismatto sen päällä. Akustiikkaa matot pehmentää, jos asunnon akustiikka on päin persettä suunniteltu.

Noin siisteyden kannalta matto kehno. Samalla lailla kertyy pölyä, oli mattoja, eli ei. Kosteusjutut helpompi pestä lattiasta, kuin matolta. Oikestaan matot on epäsiistejä, net kerää pölyä juu, mutta se ei niin näy, kuin sileällä lattialla. Hygienia siis kehnonpi.

Yks juttu, liukkaus. Lattiat yleensä sileitä, matot ei. Vaan matot voi olla liukumiinoja tai niihin voi kompastua.

Sisäkengät, eipä tarvis mattoja oikein mihinkään, jos akustiikka kunnossa.

=DW=

• 6155

Jättäkääs maton pesu kotosalla jo tältä kesältä, eihän ne kuivu enää, ainakaan taivasalla. Parhaiten matot kuivuvat alkukesästä, sen tiesi jo vanha kansa. Jos tosissaan ovat likaisia, kuten vatsataudista osuman saaneita, viekää pesulaan. Monilla vaan on se käsitys, että matot pitää pestä joka kesä, vaikka kuinka puhtaita olisivat. "Niin tavataan tehdä."

Käytän mattoja suojellakseni uutta lattiaa. Talvella haen vielä yhden lisää olokkariin. Keittiössä ei ole mattoa, paitsi muovimatto. Makkarissa on pelkkä kynnysmatto. Eteinen on ison kuramaton peitossa eikä juuri lattiaa näy. Kesäiseen aikaan ei juuri mattoja kaipaa. Lähestyy sekin aikan, kun pitää vähentää mattoja.. en halua kompastella niihin.

• Oon minä nuo keittiöpuolen isommat matot 160/240 tunkenut koneeseen, 40 astetta lämpöä, ilman linkousta, puhdasta tulee.
      Pienemmät matot voi hyvin pestä talvella. Sama pesu, pois ottaessa ravistelee enimmät vedet pois, sitten rullalle ja lämpöpatterin päälle, aamulla kuiva ja sileä matto.
      Pesukone ei kestä kun korkeintaan kymmenen vuotta, mutta tuskin kestäisi sen kauemmin ilman mattojenpesuakaan.
      Olohuoneen isoja mattoja en ole koneessaa käyttänyt. Vähäisellä käytöllä, eivät likaannu, ovat parempilaatuisia.

• flegmaatti

Kotimatot palvelupesulaan. Vapaa-ajan asunnon matot vaihtoon ja poistetut roskikseen.
      Loma-asuntomme lattiat ovat hiottua kiveä ja matot ovat pieniä tehdastekoisia, maksimikoko ehkä 80cm x 120cm.
      Ulko-oven vieressä, heti naulakon alla ovat sisäsandaalit koska paljasta kivilattia on ikävä paljaan jalan, tai edes sukkajalan alla.
      Kun aika koittaa niin vaimoni määrää maton romutuksen, minä kuskaan sen roskikseen ja vaimo ostaa markkinoilta tilalle uuden ja omasta mielestään paremman.

• ei.ne.lennä

Tänään piti pestä, mutta tuo taivas on tuhruisen näköinen. Enteilee sitä Klaara-myrskyä kaiketi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      28
      2693
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      901
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      875
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      847
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      827
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      794
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      724
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      708
    Aihe