Vielä presidentin vahvistusta vailla oleva lisäys tieliikennelakiin hyväksyttiin liikennevaliokunnassa eduskunnan äänestyksen jälkeen jo keväällä. Lain lisäys (267/1981 §3 a) tulisi voimaan 1. toukokuuta 2018 ja se koskee erityisesti virolaisten ohjastamien autojen liikennevalvontaa. On todettu tarve tällaiselle valvonnalle, joka helpottaa poliisin työtä liikenteessä, sekä varoittaa muita autoilijoita ja liikenteessä liikkujia.
Jatkossa Viroon rekisteröidyissä autoissa tulee olla katolla punaista valoa näyttävä, vilkkuva valomerkki. Selvityksen perusteella akulla toimivan tai tupakansytyttimeen liitettävän vilkkuvalon, joka kiinnitetään katolle magneetilla tai imukupilla, saanee parilla kympillä huoltoasemilta kunhan valmistajat saavat tuotantoa käyntiin. Tämän lisäksi tuulilasiin näkyvälle paikalle tulee sijoittaa veromerkki, joka on ostajan valinnasta riippuen voimassa 1, 5, 10 tai 30 päivää. Yhden päivän vero olisi 25 euroa ja 30 päivän 250 euroa. Näitä veromerkkejä saa satamissa ensiksi tullilta ja lisämerkkejä kioskeilta.
Jos kokemukset ovat hyviä, laki tullee koskemaan myöhemmin myös muita autoilijoita kuten romanialaisia ja liettualaisia, sekä suomalaisia ongelmakuljettajia.
liikennevalvonta kiristyy
5
1242
Vastaukset
- pakinanvaljastus
Olisiko näyttää lähdettä tälle hölynpölylle? Ei siinä, ihan hauskan ja sinänsä jopa uskottavan jutun olet sepittänyt.
- Gjkkkk
Katso itse VM:n ja liikenneministeriön sivuilta. Varmasti myös tiedotetaan myöhemmin.
- uraauraauraa
Tää laki on tosiaan hyväksytty ja kuulemma ainakin Tallinnan sataman Prismassa myydään jo vilkkuvaloa katolle. Mahtava juttu että myös virolaiset alkavat maksaa suomalaisten teiden kuluttamisesta veroa. Villi veikkaus on että eesti autot vähenee paljon Suomessa.
- TervemenoaHesperiaan
Katsopa ulos ikkunasta. Sielläkin vilkkuu auton katolla valot. Tulivat hakemaan sinua hoitoon.
- mitähänvattua
Pitää olla kyllä melko sairas päästään, että kehtaa tällaisia ufojuttuja tänne kirjoitella. Onko aurinkolasit päässä ettet sokaistu ympärilläsi vilkkuvista mielikuvitusvaloista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888159
- 896248
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556188Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344751- 503245
- 373243
- 442789
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per462730- 472695
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562632