Säästövinkkejä kaivataan.

Minä haluan alkaa säästämään sukan varteen. Joku tavistyöläinen tässä vasta oli saanut säästöön yli 200000€ ilman mitään perintöjä tai lottovoittoja. Minkälaisista asioista tavallinen matalapalkkainen työläinen tai eläkeläinen voi säästää?

128

1467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun karsii menoja. Pystyn kyllä säästämään halutessani, olen säästänyt kuukausittain aikaisemmin väh. 200€ kk. Nykyisin en niin välitä, jos jää jotain niin jää. Mihin sitä säästää, sen verran on että saavat haudattua ja jääkin vielä.
      Olen oppinut hintatietoiseksi ja säästäväiseksi elämäni varrella, se on toinen luonto, en maksa mistään liikaa, seuraan tarkasti hintoja.

      • Jujuu mut mistä menoista karsisit?


      • siilenämää kirjoitti:

        Jujuu mut mistä menoista karsisit?

        Vähennän nettikaupoista ostamista. Ostan halvempia ihonhoitotuotteita enkä niin paljon ravintolisiä tai luontaistuotteita, yleensä kaikesta mikä ei ole välttämätöntä voi karsia. Jos ei ennestäänkään ostele mainitsemiani niin enpä osaa neuvoa :)


      • se-kirjanpito-tärkein

        "Jujuu mut mistä menoista karsisit?"

        Himo säästäjä olen ollut ja en taida päästä siitä koskaan eroon, koska aina lasken nykyisinkin, mihin rahani menevät, mutta en niin tarkasti, kuin nuorena.

        Kirjanpito, se on ainoa mahdollisuus hahmottaa menonsa, mihin ne rahat hupenee.

        Minulla oli vuosikausia vihkonen, jossa oli sarakkeet eri menoista ja kuten kirjanpitäjälle kuului, myös tuloista, joka oli se palkkatili.

        Ainakin sen ansiosta, rakentaesamme omakotitaloa, tarvitsimme lainaa vain 30.000,.mk silloista rahaa, jonka silloinen Postipankki myönsi 1973, kun toinen pankki epäsi lainapyyntömme?.
        Sen jälkeen ei velkaa ole otettu ja talo on rakennettu.


      • se-kirjanpito-tärkein kirjoitti:

        "Jujuu mut mistä menoista karsisit?"

        Himo säästäjä olen ollut ja en taida päästä siitä koskaan eroon, koska aina lasken nykyisinkin, mihin rahani menevät, mutta en niin tarkasti, kuin nuorena.

        Kirjanpito, se on ainoa mahdollisuus hahmottaa menonsa, mihin ne rahat hupenee.

        Minulla oli vuosikausia vihkonen, jossa oli sarakkeet eri menoista ja kuten kirjanpitäjälle kuului, myös tuloista, joka oli se palkkatili.

        Ainakin sen ansiosta, rakentaesamme omakotitaloa, tarvitsimme lainaa vain 30.000,.mk silloista rahaa, jonka silloinen Postipankki myönsi 1973, kun toinen pankki epäsi lainapyyntömme?.
        Sen jälkeen ei velkaa ole otettu ja talo on rakennettu.

        Äitini kirjasi kaikki menonsa vihkoon. En ole itse sitä harrastanut, en todellakaan tiedä paljonko kulutan esim. ruokaan kuukaudessa.
        Varmasti olisi enemmän rahaa säästössä jos olisin pitänyt kirjanpitoa. Äitini säästi pienestä eläkkeestä sievoisen summan, säästäminen oli hänellä toinen luonto.
        Meni joskus överiksi, rahaa oli vaikka kuinka, silti lopetti kahvin juomisen kun hinta nousi. Mielellään joi käydessään, vein hänelle kahvipaketin käydessäni, ei tahtonut raaskia keittää viemästäni ilmaisesta paketistakaan :)


      • hehehehee
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Äitini kirjasi kaikki menonsa vihkoon. En ole itse sitä harrastanut, en todellakaan tiedä paljonko kulutan esim. ruokaan kuukaudessa.
        Varmasti olisi enemmän rahaa säästössä jos olisin pitänyt kirjanpitoa. Äitini säästi pienestä eläkkeestä sievoisen summan, säästäminen oli hänellä toinen luonto.
        Meni joskus överiksi, rahaa oli vaikka kuinka, silti lopetti kahvin juomisen kun hinta nousi. Mielellään joi käydessään, vein hänelle kahvipaketin käydessäni, ei tahtonut raaskia keittää viemästäni ilmaisesta paketistakaan :)

        Nykyään näkee pankin kuukausittaisesta tiliotteesta, mihin rahaa menee. Ei tietenkään tuotekohtaisesti siitä nää, mutta kyllä itse tiedän ostopaikan perusteella ruokaostokset ja sellaiset. Samoin näkee pakolliset menot kuten asumismenot ja paljonko ne nielevät.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Äitini kirjasi kaikki menonsa vihkoon. En ole itse sitä harrastanut, en todellakaan tiedä paljonko kulutan esim. ruokaan kuukaudessa.
        Varmasti olisi enemmän rahaa säästössä jos olisin pitänyt kirjanpitoa. Äitini säästi pienestä eläkkeestä sievoisen summan, säästäminen oli hänellä toinen luonto.
        Meni joskus överiksi, rahaa oli vaikka kuinka, silti lopetti kahvin juomisen kun hinta nousi. Mielellään joi käydessään, vein hänelle kahvipaketin käydessäni, ei tahtonut raaskia keittää viemästäni ilmaisesta paketistakaan :)

        Eräs tuttui käyttää kahdin suodatinpussit kahteen kertaan nuukuuksissaan. Lämmittää kahvia jos sitä esim aamulla jäänyt. Pitää lämmön asunnossa niin pienellä että toisia palelee. Ostaa kodinkoneet käytettynä parilla kolmellakympillä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Eräs tuttui käyttää kahdin suodatinpussit kahteen kertaan nuukuuksissaan. Lämmittää kahvia jos sitä esim aamulla jäänyt. Pitää lämmön asunnossa niin pienellä että toisia palelee. Ostaa kodinkoneet käytettynä parilla kolmellakympillä.

        Jos keittäisi pannukahvia, ei menisi suodattimia ollenkaan.
        Kartoita ensin mihin käytät rahaa ja siitä sitten miettimään, onko jotain mikä ei ole välttämätöntä. Tai mistä riittäisi vähempikin. Tai miten jonkun asian voisi hoitaa toisella tavalla.


      • eppu2 kirjoitti:

        Jos keittäisi pannukahvia, ei menisi suodattimia ollenkaan.
        Kartoita ensin mihin käytät rahaa ja siitä sitten miettimään, onko jotain mikä ei ole välttämätöntä. Tai mistä riittäisi vähempikin. Tai miten jonkun asian voisi hoitaa toisella tavalla.

        No aloitus on tehtykin siski kun kaikki omat keinot on jo käytetty. Aattelin et muilla ois jotain uutta mitä en ole vielä hoksannut :).


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Vähennän nettikaupoista ostamista. Ostan halvempia ihonhoitotuotteita enkä niin paljon ravintolisiä tai luontaistuotteita, yleensä kaikesta mikä ei ole välttämätöntä voi karsia. Jos ei ennestäänkään ostele mainitsemiani niin enpä osaa neuvoa :)

        En tupakoi ja alko minimaalinen. Viihteellä käyn polkupyörällä. Teen terveellistä kotiruokaa. Vaateostoksissa nuukailen - edellisen vuoden malli kelpaa. Ostan seteleillä ja suunnittelen ostoja ennakkoon.


    • Miksi pitäisi?
      Olemmehan 60

      H.

      • No että sais lapset sitten aikanaan ihmetellä et mistä se säästi :D.


    • nuuka.kierrättäjä

      Hyvä veto siilenämää!
      En osta valmisruokaa, vaan teen aina itse isompia annoksia, joita jaan annoksiksi muutamaksi päiväksi jääkaappiin tai pidemmäksi ajaksi pakasteeseen. En heitä koskaan ruokaa pois.
      Korjaan vaatteeni, parsin sukat. Harrastan ilmaiseksi tai maksan pieniä sisäänpääsymaksuja. Tietenkään en jää menemättä joskus kalliimpaankaan, jos kovasti haluan. Käytän tori.fi:tä.

      • Ruoasta moni säästää. Minäkin usein jos laitan ruokaa vain itselleni, katselen mitä värkkejä kaapista löytyy ja teen ruoan sen mukaisesti. En ole turhan nirso. Ain on jostain tarpeettomista nipistämistä.


    • 1eero

      Ei tässä iässä enään säästä, eläkkeestä ei paljon jää, säästöjä mitä on mielummin kulutan no no vaatteissa, ulkomailla en käy, ruokakin halvemmasta päästä hyh mistä voisin säästää en tiedä, sano sinä tää menee vähän vaikeaksi.

      • Nythän sitä kohta vähä säästääkin :)
        No minä aattelin ekka et säästän itelleni säästöpossuun niistä rahoista mitä saan kun vien miehen perjantaikaljatölkit siis tyhjät kauppaan takaisin. Pyydän ne rahana ja laitan säästöpossuun, siis en laita ostamieni kauppatavaroiden lyhennykseen. Siitä säästyy pikkuhiljaa mukava summa. Toiseksi mietin tarkkaan kaikkia mielitekoja mitä tekee mieli ostaa. Säästö kaikki mikä jää ostamatta. Lisäksi kun kuukauden tuloista siirtää aina päältä tietyn summan säästötilille, se jää ikään kuin käyttämättä ittekseen. Tosin pahan päivän sattuessa sieltä sitten otetaan. Kirppikselle vien joskus tavaraa myyntiin. Siinä vaan on aika iso vaiva hinnoittelussa ja muussa muta joskus sitäkin.


      • 1eero
        siilenämää kirjoitti:

        Nythän sitä kohta vähä säästääkin :)
        No minä aattelin ekka et säästän itelleni säästöpossuun niistä rahoista mitä saan kun vien miehen perjantaikaljatölkit siis tyhjät kauppaan takaisin. Pyydän ne rahana ja laitan säästöpossuun, siis en laita ostamieni kauppatavaroiden lyhennykseen. Siitä säästyy pikkuhiljaa mukava summa. Toiseksi mietin tarkkaan kaikkia mielitekoja mitä tekee mieli ostaa. Säästö kaikki mikä jää ostamatta. Lisäksi kun kuukauden tuloista siirtää aina päältä tietyn summan säästötilille, se jää ikään kuin käyttämättä ittekseen. Tosin pahan päivän sattuessa sieltä sitten otetaan. Kirppikselle vien joskus tavaraa myyntiin. Siinä vaan on aika iso vaiva hinnoittelussa ja muussa muta joskus sitäkin.

        Jee kaljatölkit, alkasinko juomaa kaljaa tölkkien takia, empä tietysti niitä voisi kerätä lenkillä käyessä mutta ensin pitäisi alkaa lenkkeilemään mutta ruokahalut kasvaa ei sekään käy.


      • 1eero kirjoitti:

        Jee kaljatölkit, alkasinko juomaa kaljaa tölkkien takia, empä tietysti niitä voisi kerätä lenkillä käyessä mutta ensin pitäisi alkaa lenkkeilemään mutta ruokahalut kasvaa ei sekään käy.

        Joidenkin juominen on joidenkin voitto :).


    • hehehehee

      Liian moni "tavallinen matalapalkkainen työläinen tai eläkeläinen" on vakaasti sitä mieltä, ettei voi säästää :(
      Säästäminen on elämäntapa minulla ollut koko aikuisikäni. En tarkkaan muista, mistä se "sairaus" alkoi - taisin huomata, että rahalla sain mahdollisuuksia, joita ilman rahaa en olisi saanut. Säästin heti ensimmäisistä tileistäni nuorena ja kaverit kadehtivat, kun minulla oli kesän lopulla jostain piikomis(paska)duunista säästöjä, joilla ostaa kivaa syksyllä ja he olivat parempipalkkaisten ja hienompien kesätöittensä palkkarahat tuhlanneet.
      Olen aina säästänyt, ainakin vähän, vaikkei mitään erityistä säästökohdetta ole ollut aina. Kun säästää saadessaan, niin on ottaa tarvitessaan - tuon olen saanut kokea monta kertaa. En osta mitään osamaksulla - asuntovelka on ainut, jota olen ottanut ja se on kannattavaa velkaa: saa asua halvemmalla ja paremmassa asunnossa kuin vuokralla ja vielä ajanmittaan saa asunnon omakseen.
      Pappani neuvoi, että ei pidä ostaa sitä, mitä tarvitsee, vaan vain sitä,, mitä ilman ei pärjää. Ja pappa sanoi myös: ei ne suuret tulot vaan pienet menot, sillä rikastutaan. Nykyään saan n. 500 € kuussa säästöön mutta kasaa itselleni vaan annan lapsilleni ja lapsenlapsilleni. Olen säästeliäästi elänyt ja saanut maksettua oman kodin ja se riittää omaisuudeksi. Vai olisko kaikki omaisuus hävitettävä ennen kuolemaansa, jotteivat perilliset riitaudu keskenään kuten aina käy perinnönjaossa, jos on jotain jaettavaa.

    • flegmaatti

      Säästäminen on turhaa pihistämistä. Säästäminen tarkoitta jostakin tinkimistä.

      Kun elää ja kuluttaa vain omien TODELLISTEN tarpeidensa mukaan niin hyvinkin pienistä tuloista jää rahaa käyttämättä.

      • No tuohan juuri on sitä säästämistä että elää todelolisten tarpeidensa mukaan. Ensin pitää vaan miettiä ostosten äärellä että mikä on sitä todellista.Heräteostoista tulee äkkiä suuri summa.


      • flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

        No tuohan juuri on sitä säästämistä että elää todelolisten tarpeidensa mukaan. Ensin pitää vaan miettiä ostosten äärellä että mikä on sitä todellista.Heräteostoista tulee äkkiä suuri summa.

        Minusta omilla aivoilla ajattelu trendien perässä säntäilyn asemesta ei ole säästämistä.

        Kun talovelat olivat niskassa pahimmillaan ja vaimo oli kotona lasten kanssa ilman mitään tukiaisia, niin silloinen pontikan keitto tuntui säästämiseltä, mutta pian asennoiduin siten, että sehän on järkevä ja todella taloudellinen vaihtoehto janon sammuttamiseen ja kavereiden kestitsemiseen.

        Eikä sekään ole säästämistä jos rahaa ei kertakaikkiaan ole johonkin ei täysin välttämättömään.
        Sieniin puolet petäjäistä oli oikeaan aikaan oikein järkevää.
        Yms.


      • bessie-

        " Säästäminen on turhaa pihistämistä. Säästäminen tarkoitta jostakin tinkimistä."

        ?!

        Noinkohan monikaan meistä 'tavallisista' säästäjistä itse kokee oman säästämisensä turhaksi pihistämiseksi tai tinkii jostain todella tarpeellisesta pystyäkseen säästämään? Epäilen ettei kovinkaan moni...

        Sanot säästämistä 'turhaksi pihistämiseksi'? Minä en mitenkään osaa nähdä asiaa noin, minulle säästäminen tarkoittaa sitä, etten turhaan tuhlaa ja paljon paljon muutakin. Suunnitelmallinen, tavoitteellinen ja päämäärätietoinen säästäminen ja muu varojeni kartuttaminen antaa minulle paljon. Se muun muassa 'mahdollistaa' minulle luontaisen suunnitelmattomuuden ja virran vietäväksi jättäytymisen muilla elämän alueilla.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Minusta omilla aivoilla ajattelu trendien perässä säntäilyn asemesta ei ole säästämistä.

        Kun talovelat olivat niskassa pahimmillaan ja vaimo oli kotona lasten kanssa ilman mitään tukiaisia, niin silloinen pontikan keitto tuntui säästämiseltä, mutta pian asennoiduin siten, että sehän on järkevä ja todella taloudellinen vaihtoehto janon sammuttamiseen ja kavereiden kestitsemiseen.

        Eikä sekään ole säästämistä jos rahaa ei kertakaikkiaan ole johonkin ei täysin välttämättömään.
        Sieniin puolet petäjäistä oli oikeaan aikaan oikein järkevää.
        Yms.

        Onko sinusta trendien perässä säntäily elämistä todellisten tarpeiden mukaan? En minä ainakaan sitä tarkoittanut. Säästäminen on elämistä todellisten tarpeiden mukaan eikä trendien ja kuiden vouhotusten.


    • Tiritiriteijaa

      Tutkailin reilu viikko sitten useampana päivänä kotimaan majoitushintoja, joten koneelleni tulee nyt kaiken aikaa tarjouksia. Näköjään kannattaisi kesämatkailla koulujen alkamisen jälkeen, jos se muuten on mahdollista.

    • 1lesken

      Olen joskus tehnyt niin, että korotin veroprosenttia palkasta. Veronpalautukset olivat sitten mukava saada jouluksi. Lesken

      • flegmaatti

        Kun talovelat olivat niskassa pahimmillan ja ilkein asuntolainan korko oli 12% niin useana vuotena pudotin ennakkopidätystä niin paljon kuin verotoimisto salli, noin 1/3 kokonaispidätyksestä, ja nautin järjestelyn korkoedusta sen keskimääräisen 1,5 vuotta.
        Silloin ei jälkiverosta tarvinnut maksaa korkoa.
        Olisi ollut ääliömäistä jättää käyttämättä tämä mahdollisuus. Tietenkin laskin myöhemmin maksuun tulevan jälkiveron määrän ennakkoon.

        Paitsi tuo 12% niin myös silloinen inflatio, yli 4%, kevensivät yksinhuoltajan taakkaa.
        Hyöty oli huomattava ja helposti laskettavissa.
        Säästöllä lyhensin kalleinta lainaa.

        Jälkiverosta monen käyttämä nimitys "mätky" on harhaan johtava ja viittaa harkintaverotukseen.


      • Tuokin on kokeiltu, tavallaan säästöä. Tuliko laitettua säästöön nuo palautukset, eipä näy :).


    • mimmimum-..mi

      Berner ei ainakaan säästele valtion rahoja.....100miljoonan lisärahoitus päästövähennyksiin....hallitus sopinut kehysriihessään....Satamiljoonaa...huhhei...

    • 6155

      Älä tilaa lehtiä. Sanomalehti tuli pitkään ja se tiesi turhaa paperijätettä. Aikakauslehtiä luen kampaajalla, muuten en niitä kaipaa. Jaa että joku ei käy kampaajalla vaan parturoi perheenjäsenet? No, siitä vaan.

      Vaatteet käytetään loppuun ja lopuksi päätyvät räteiksi. Jos huomaa ostaneensa jotain mikä ei sovikaan, ne voi antaa pois jollekin t. myydä kirpparilla. Sukat parsitaan tietenkin.

      Kotona on kaikennäköisiä turhiakin esineitä, osan niistä voi myydä kirpparilla tms. Turha säilyttää sellaista mitä ei tarvi.

      Mitäs hopealusikoilla pitäisi tehdä? Niitä on saatu lahjaksi ja perittykin. Päätyvät kai lapsien riesaksi aikanaan? Tunnearvo estää myymästä.

      • Juu hyviä ehdotuksia. Lehtiä ei tule muita kuin päivän ehti jota ilman ei voi olla :). Pysyy edes kutakuinkin kuusaalla tapahtumista.

        Vaatekaappiin kun katsoo, loppuunkäytettyjä vaatteita on suurin osa, paitsi näutä sitku -vaatteita jotka odottavat jotakin.

        Turhat esineet on jo myyty, kaatopaikalle ois kyllä kuormaa.

        Hopealuksiat ja juhla-astiat ptää olla. Kaikesta sentään ei tingintä :).


      • New-age

        Pyrin ostamaan vaatteet yleensä edukkaasti, harvoin normaalihintaisina, mitkä ovat silti ihan trendikkäitä. Yritän tehdä silloin tällöin isomman satsin ruokaa eli osa pakkaseen. Välillä on hyvä, kun on omatekemään pikaruokaa.
        Isoilla ketjuilla on etupäiviä, joten silloin hankin kahvia, käsisaippuaa jne.
        Mä ymmärrän sitku-vaatteet, mä käytän niistä nimeä "tulevaisuuden vaatteet", mutta onneksi en enää sorru. Sitten vien pois silmistä lähetyskirpparille sitä tätä tota.
        Kannattaa miettiä viekö hopeitaan mihinkään, koska eräät yritykset maksavat pitoisuuden mukaan ja myyvät käypään hintaan esineitä eli < 10 % arvosta.
        Mutta jos taas on hankkimassa, niin niistä voi ostaa jotain jännää lahjaksi.
        Tilaan harvoin lehtiä: luen kirjastossa tai ostan jonkin irtonumeron tai joskus kirpparilta, käsityölehtiä ja -kirjojakin.
        Kuitenkin nykyisin pääpointti on luopumisissa. Turha pois.
        Varovaisia rahastosijoituksia olen tehnyt, vaikka tuotto on /- 0, mutta säästösumma on juurikin poissa kulutuksesta. Jos tulee akuutti tarve, isompi hankinta, myyn netissä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Juu hyviä ehdotuksia. Lehtiä ei tule muita kuin päivän ehti jota ilman ei voi olla :). Pysyy edes kutakuinkin kuusaalla tapahtumista.

        Vaatekaappiin kun katsoo, loppuunkäytettyjä vaatteita on suurin osa, paitsi näutä sitku -vaatteita jotka odottavat jotakin.

        Turhat esineet on jo myyty, kaatopaikalle ois kyllä kuormaa.

        Hopealuksiat ja juhla-astiat ptää olla. Kaikesta sentään ei tingintä :).

        Minäkin olen noita ´´sitkuvaatteita´´ pitänyt.
        Tänä kesänä sanoin itselleni, mitä hiivattia varten minä niitä kaapissa haudon. Otin yhden hameen käyttöön.
        Harvoin ostan vaatteita, kotona ja maalla pidän iänikuisen vanhoja ja paikattujakin on.
        Pientä korjausta pystyy tekemään, kun on joskus tullut ostettua kone.
        Ruokaakaan en tuhlaa, leivästäkin otan aina siivun minkä kunakin päivänä syön ja muuten pidän pakasteessa.


    • Kokenutvenyttäjä

      Opi nuukaksi. Baarikupittelut ja ravintola- ja huoltoasemaruuat pois. Edullinen vähäkulutteinen auto. Tee itse niin paljon kuin viitsit. Hanki positiivinen puoliso. Tee ylityötä. Säästä joka palkasta hyvään aasia/kehittyvät -rahastoon. Älä koskaan myy, vaan osta.

      • En halua olla nuuka vaan sopivan säästäväinen :). Elämässä pitää olla iloja ja osa niistä iloista maksaa. Baarikupittelut on niin harvinaista herkkua ettei ne säästöjä syö, auto on niin vähäkulutteinen kuin vaan voi olla. Ylityöt olen lopettanut, päinvastoin työntekoa olen vähentänyt.

        Miten positiivinen puoliso tuo säästöjä? Tai liittyy säästöihin?


      • sukanpohjan.reikä

        Onko sinulla joku kohde mitä varten haluat säästää? Jos on niin tee kuvamuistutus ja laita näkyvälle paikalle.
        Tarkista puhelinliittymäsi ja nettiyhyeydet, onko edullisimmat sinulle.


      • sukanpohjan.reikä kirjoitti:

        Onko sinulla joku kohde mitä varten haluat säästää? Jos on niin tee kuvamuistutus ja laita näkyvälle paikalle.
        Tarkista puhelinliittymäsi ja nettiyhyeydet, onko edullisimmat sinulle.

        Haluan sääsää "pahan päivän varalle" mitä ikinä se sitten onkaan :).
        Puhelin ja netti just mittatilaustyönä mulle on.


    • Sen oon huomannu, että halvat ja huonolaatuiset tuotteet tulee kalliiksi.
      Sekin on kakspiippuinen juttu, jos ikäihminen jotain vempelettä kerran tai kaksi tarvitsee, ja se halpa tekele sattuu sen kestämään, niin ei sen hyvälaatuisen ostaminen kovin järkevää ole.
      Kyllä se naisille on säästämine vaikeaa. Niiden kun pitää olla nättejä. Vaatteet ja kengät, voi ,voi.
      Meikkiä tarvitaan, ripsiväriä, huulipunaa, niin jä kampaajalla pitää käydä. Koruja pitää olla, no niitä voi tunnehöyriset miehet alkuinnostuksessa ostaa (oon minäkin ostanut).
      Yhdessä asiassa älä säästä, hajuvesissä. Ne halvat petroolit on hirveän hajuisia.
      Kun asiaa näin syvällisemmin alkaa pohtimaan, niin ei nainen voi säästää,

      • Kuten tuolla ylempänä kommentoin, iloja pitää olla ja ne maksaa :). Itse en meikkeihin paljoa rahaa tuhlaa, omat hyväksi koetut vakimerkit riittää. Ripsiväri ja peitevoide, pesuaineita unohtamatta. Kosmetologi laittaa kulmakarvat kuukauden välein ja samaten kampaaja. Niistä en tingi. Vatevarasto on tosi niukka, työläiselle kun työnantaja kustantaa työvaatteet. Toki hyviin työjalkineisiin joutuu itse vielä satsaamaan.Koruihminen en ole ollenkaan. Astmaperheessä hajustett on olleet minimissä mutta silloin harvoin kun niitä käytetään, se on sitten vähintään chanel 5 :).


      • New-age

        K-kotton: komppaan monessa ajatuksessasi.
        Nuo pikkunaisellisuustarvikkeet ja säännöllinen restaurointi ok.
        Tietenkin, jos joku masina sanoo sopimuksensa irti ja on pakko hankkia uusi tilalle, tulee kulupiikki ja joutuu käyttämään pahanpäivänvaraa.
        Silti säästäminen on tarpeen.


      • New-age kirjoitti:

        K-kotton: komppaan monessa ajatuksessasi.
        Nuo pikkunaisellisuustarvikkeet ja säännöllinen restaurointi ok.
        Tietenkin, jos joku masina sanoo sopimuksensa irti ja on pakko hankkia uusi tilalle, tulee kulupiikki ja joutuu käyttämään pahanpäivänvaraa.
        Silti säästäminen on tarpeen.

        Ju ja vähävaraisen ei kannata ostaa halppista monessakaan asiassa.


      • bessie-

        "Kun asiaa näin syvällisemmin alkaa pohtimaan, niin ei nainen voi säästää,"

        Tottakai nainen voi säästää. Itselleni ei johtuisi mieleenikään ostaa kallista tai erittäin kallista merkkituotetta ellei hinta/laatusuhde sitä puolla. Harvemmin puoltaa.
        Hajuvedet ovat mielestäni erittäin riittoisia ja kun ne vielä säilyvätkin vuosikausia niin en noita kalleimpiakaan kovin kalliina pidä. Silti pyrin säästämään, esim. ostamalla verovapaita, ja vaikka joskus tekeekin mieli vaihtelua ja jotain ihanaa uutta en ilman huolellista harkintaa osta.

        Olen valinnut olla värjäämättä hiuksiani, jotka nykyään ovat jo aika harmaat. Tein tämän valinnan muista kuin säästösyistä, mutta kyllä sekin että näin säästän useamman satasen vuodessa vähän merkitsee tai vähintäänkin on kiva bonus.

        Tapaan myös teettää hiustenleikkaukset, kulmien ja ripsien kestovärjäykset, kasvo- käsi- ja jalkahoidot ja sensellaiset joko oppilastyönä tässä kotinurkilla tai sitten esimerkiksi Tallinnassa. Oppilastyönä hiusten pesu, leikkaus ja föönaus 14 euroa. Aikaa menee vähän enemmän mutta mikäs siinä on ollessa, hoitotuolien säätöjen sopivuudestakin kysellään ja huolehditaan alusta loppuun asti.

        Mielestäni paras tapa säästää vaate- ja kenkämenoissa on paitsi ostaa suht hyvälaatuisia, hoitaa niitä hyvin. Alennettuja kannattaa ostaa, mutta on osattava pitää pää kylmänä ja olla myös ostamatta. Koskaan ei pidä tehdä ostopäätöstä pikaisesti ja suuri alennusprosentti edellä, on mietittävä oma tarve ja tuotteen yhteensopivuus jo olemassa olevien kanssa.


      • Salmensyrjä
        siilenämää kirjoitti:

        Kuten tuolla ylempänä kommentoin, iloja pitää olla ja ne maksaa :). Itse en meikkeihin paljoa rahaa tuhlaa, omat hyväksi koetut vakimerkit riittää. Ripsiväri ja peitevoide, pesuaineita unohtamatta. Kosmetologi laittaa kulmakarvat kuukauden välein ja samaten kampaaja. Niistä en tingi. Vatevarasto on tosi niukka, työläiselle kun työnantaja kustantaa työvaatteet. Toki hyviin työjalkineisiin joutuu itse vielä satsaamaan.Koruihminen en ole ollenkaan. Astmaperheessä hajustett on olleet minimissä mutta silloin harvoin kun niitä käytetään, se on sitten vähintään chanel 5 :).

        Minulla on hajusteallergia, siis kosketusallergia, joten en voi käyttää mitään hajusteaineita sisältävää. Ostan kosteusvoiteen Apteekista ja pesen aina naamani saippualla. Saippuapesu ja kosteusvoide, muuta tököttiä ei. Tietysti kun on menoa, pistän vähän meikkiä.
        Harmi kun koskaan eivät ole hajusteettomat pyykki-, tiski-, ym. tuotteet koskaan tarjouksessa. Miksikähän ?
        Ostan vaatteet laadukkaat ja mieluisat ja pidän kauan.


      • bessie- kirjoitti:

        "Kun asiaa näin syvällisemmin alkaa pohtimaan, niin ei nainen voi säästää,"

        Tottakai nainen voi säästää. Itselleni ei johtuisi mieleenikään ostaa kallista tai erittäin kallista merkkituotetta ellei hinta/laatusuhde sitä puolla. Harvemmin puoltaa.
        Hajuvedet ovat mielestäni erittäin riittoisia ja kun ne vielä säilyvätkin vuosikausia niin en noita kalleimpiakaan kovin kalliina pidä. Silti pyrin säästämään, esim. ostamalla verovapaita, ja vaikka joskus tekeekin mieli vaihtelua ja jotain ihanaa uutta en ilman huolellista harkintaa osta.

        Olen valinnut olla värjäämättä hiuksiani, jotka nykyään ovat jo aika harmaat. Tein tämän valinnan muista kuin säästösyistä, mutta kyllä sekin että näin säästän useamman satasen vuodessa vähän merkitsee tai vähintäänkin on kiva bonus.

        Tapaan myös teettää hiustenleikkaukset, kulmien ja ripsien kestovärjäykset, kasvo- käsi- ja jalkahoidot ja sensellaiset joko oppilastyönä tässä kotinurkilla tai sitten esimerkiksi Tallinnassa. Oppilastyönä hiusten pesu, leikkaus ja föönaus 14 euroa. Aikaa menee vähän enemmän mutta mikäs siinä on ollessa, hoitotuolien säätöjen sopivuudestakin kysellään ja huolehditaan alusta loppuun asti.

        Mielestäni paras tapa säästää vaate- ja kenkämenoissa on paitsi ostaa suht hyvälaatuisia, hoitaa niitä hyvin. Alennettuja kannattaa ostaa, mutta on osattava pitää pää kylmänä ja olla myös ostamatta. Koskaan ei pidä tehdä ostopäätöstä pikaisesti ja suuri alennusprosentti edellä, on mietittävä oma tarve ja tuotteen yhteensopivuus jo olemassa olevien kanssa.

        Ei näitä minun kirjoituksia tarvitse aina niin totisena lukea, mutta totta toinen puoli.
        Ryhdikäs nainen, korkkarit, liehuvat helmat, hillitty meikki,,viipylevä tuoksu.
        Kyllä säästäminen on turhaa.
        Ja mitä niillä säästörahoilla. Ostaa oranssilapuilla olevia kellastuneita kurkkuja ja pehmenneitä tomaattia. ja taas säästyy. Ja sitten seuraava säästökohde.


      • bessie-
        k-kotton kirjoitti:

        Ei näitä minun kirjoituksia tarvitse aina niin totisena lukea, mutta totta toinen puoli.
        Ryhdikäs nainen, korkkarit, liehuvat helmat, hillitty meikki,,viipylevä tuoksu.
        Kyllä säästäminen on turhaa.
        Ja mitä niillä säästörahoilla. Ostaa oranssilapuilla olevia kellastuneita kurkkuja ja pehmenneitä tomaattia. ja taas säästyy. Ja sitten seuraava säästökohde.

        Jaa että minäkö "totisena" olisin lukenut vähemmän totista kirjoitustasi.
        Ymmärsin tämän "Kun asiaa näin syvällisemmin alkaa pohtimaan, niin nainen ei voi säästää" kepeän leikkimielisen kirjoituksen huumorimielessä kirjoitetuksi yhteenvedoksi JA provoksi myönteisessä mielessä, eli erehdyin luulemaan sitä 'tarttukaapa tähän' kahvaksi ja tartuin.
        Ihan kuin ajattelisit, että naisen pukeutuminen ja ulkonäöstään sekä viehätysvoimastaan huolehtiminen jo lähtökohtaisesti on tuhlaamista?

        Sinusta säästäminen on turhaa, minusta ei. Minä en pilkkaa tai kyseenalaista sinun tapaasi (elää kädestä suuhun?), se vain ei mitenkään sopisi minulle. Minä en säästä turhaan.

        "Ja mitä niillä säästörahoilla. Ostaa oranssilapuilla olevia kellastuneita kurkkuja ja pehmenneitä tomaattia. ja taas säästyy. Ja sitten seuraava säästökohde. "
        Hohhoijaa taas. Ensinnäkään kurkuissa ja tomaateissa ja kasviksissa tai hedelmissä ylipäätään ei koskaan ole 'oranssilappuja'. Niin toteuttamiskelvoton ja kaikin puolin toimimaton jo ajatuksena, ettei toimi edes nälväisynä.
        Ostan kyllä mielelläni oranssilappuista lihaa, kalaa, juustoa ynnämuuta. Kellastuneita kurkkuja tai liian pehmeitä tomaatteja en ottaisi edes ilmaiseksi.

        Niin, mitä niillä säästörahoilla. Minä teen niillä ihan mitä milloinkin haluan, sattuu vain olemaan niin, että enimmäkseen pystyn tekemään ihan mitä haluan säästöihini kajoamattakin, ja vielä jää säästöönkin.
        Tiedän, että tulen ostamaan ainakin yhden auton vielä, kaksikin kenties. Silloin turvaudun säästöihini. Jossain vaiheessa aika todennäköisesti vaihdan vähän isompaan asuntoon täällä pääkaupunkiseudulla ja välirahan otan tietysti säästöistä, en lainana.
        Vakavan ja etenevän sairauden varalta tekemistäni suunnitelmista todennäköisimmin toteutuva ja 'realistisin' ei ole mahdollinen ilman 'ylimääräistä' rahaa, minun tapauksessani se on omat säästöt. Jonkun muun rahat eivät ole minulle vaihtoehto.
        Jo vuosikymmeniä sitten, silloin kun niitä yksilöllisiä eläkevakuutuksia ruvettiin markkinoimaan, tein vielä 'yksilöllisemmän' ratkaisun. Vaikka luotinkin eläkejärjestemämme kestävän, rupesin säästämään ja sijoittamaan myös omaa 'lisäeläkettäni' varten. En enää muista alkuperäistä, markka-aikana tehtyä tavoitetta per kk. tarkalleen ja euroiksi muutettuna, mutta tuntuva lisä (minun mielestäni) kuitenkin ja senkin tavoitteen olen jo aikapäiviä sitten saavuttanut ja rimaakin on tullut nostettua kerran pari.
        Vielä en ole ruvennut kuukausittain nostamaan tätä itse säästämääni 'eläkettä', mutta se johtuu vain siitä ettei ole ollut tarvetta toistaiseksi. Niinkin voi käydä, etten ehdi itse säästöjäni käyttää ja se on ihan ok., itseäni ja omaa elämisen laatuani varten minä ne kuitenkin olen säästänyt.


      • bessie- kirjoitti:

        Jaa että minäkö "totisena" olisin lukenut vähemmän totista kirjoitustasi.
        Ymmärsin tämän "Kun asiaa näin syvällisemmin alkaa pohtimaan, niin nainen ei voi säästää" kepeän leikkimielisen kirjoituksen huumorimielessä kirjoitetuksi yhteenvedoksi JA provoksi myönteisessä mielessä, eli erehdyin luulemaan sitä 'tarttukaapa tähän' kahvaksi ja tartuin.
        Ihan kuin ajattelisit, että naisen pukeutuminen ja ulkonäöstään sekä viehätysvoimastaan huolehtiminen jo lähtökohtaisesti on tuhlaamista?

        Sinusta säästäminen on turhaa, minusta ei. Minä en pilkkaa tai kyseenalaista sinun tapaasi (elää kädestä suuhun?), se vain ei mitenkään sopisi minulle. Minä en säästä turhaan.

        "Ja mitä niillä säästörahoilla. Ostaa oranssilapuilla olevia kellastuneita kurkkuja ja pehmenneitä tomaattia. ja taas säästyy. Ja sitten seuraava säästökohde. "
        Hohhoijaa taas. Ensinnäkään kurkuissa ja tomaateissa ja kasviksissa tai hedelmissä ylipäätään ei koskaan ole 'oranssilappuja'. Niin toteuttamiskelvoton ja kaikin puolin toimimaton jo ajatuksena, ettei toimi edes nälväisynä.
        Ostan kyllä mielelläni oranssilappuista lihaa, kalaa, juustoa ynnämuuta. Kellastuneita kurkkuja tai liian pehmeitä tomaatteja en ottaisi edes ilmaiseksi.

        Niin, mitä niillä säästörahoilla. Minä teen niillä ihan mitä milloinkin haluan, sattuu vain olemaan niin, että enimmäkseen pystyn tekemään ihan mitä haluan säästöihini kajoamattakin, ja vielä jää säästöönkin.
        Tiedän, että tulen ostamaan ainakin yhden auton vielä, kaksikin kenties. Silloin turvaudun säästöihini. Jossain vaiheessa aika todennäköisesti vaihdan vähän isompaan asuntoon täällä pääkaupunkiseudulla ja välirahan otan tietysti säästöistä, en lainana.
        Vakavan ja etenevän sairauden varalta tekemistäni suunnitelmista todennäköisimmin toteutuva ja 'realistisin' ei ole mahdollinen ilman 'ylimääräistä' rahaa, minun tapauksessani se on omat säästöt. Jonkun muun rahat eivät ole minulle vaihtoehto.
        Jo vuosikymmeniä sitten, silloin kun niitä yksilöllisiä eläkevakuutuksia ruvettiin markkinoimaan, tein vielä 'yksilöllisemmän' ratkaisun. Vaikka luotinkin eläkejärjestemämme kestävän, rupesin säästämään ja sijoittamaan myös omaa 'lisäeläkettäni' varten. En enää muista alkuperäistä, markka-aikana tehtyä tavoitetta per kk. tarkalleen ja euroiksi muutettuna, mutta tuntuva lisä (minun mielestäni) kuitenkin ja senkin tavoitteen olen jo aikapäiviä sitten saavuttanut ja rimaakin on tullut nostettua kerran pari.
        Vielä en ole ruvennut kuukausittain nostamaan tätä itse säästämääni 'eläkettä', mutta se johtuu vain siitä ettei ole ollut tarvetta toistaiseksi. Niinkin voi käydä, etten ehdi itse säästöjäni käyttää ja se on ihan ok., itseäni ja omaa elämisen laatuani varten minä ne kuitenkin olen säästänyt.

        Oot Sinä vähä (paljon) hakoteillä tuossa kädestä suuhun minun kohdalla, mutta ei se mitään.


    • tööttt

      Jos tykkäät teestä- luonnosta löytyy monia aineksia kuivattavaksi , ihan hyvänmakuisiakin
      - tai maustesekotuksia hauduta juomaksi - kuivahtaneista leivistä pannulla paahda oljytilkassa krutonkia l. pieniä leipäkuutioita. ja vinkki Kauppasuomi lehdestä
      - leikkaa vanhoista sukkahousuista teriä pois ja solmi niistä ympyrä - sit voit harrastaa sh-jumppaa -liikettä jaloille, käsille, niskalle, selälle - miksei sitä vois käyttää selänpesimenä ja levittää kosteusvoidetta selkään - js kuiva iho.

      • Kivoja niksejä :). Tosin et käytä nyloneita.


      • siilenämää kirjoitti:

        Kivoja niksejä :). Tosin et käytä nyloneita.

        .siis en.............


    • flegmaatti

      Jos kirjoitat omassa ikäryhmässäsi niin eiköhän säästämisen aloittaminen ole jo myöhäistä?
      Kulutusta voi toki vähentää mutta säästäminen? Miksi?

      • siilenämää
        10.8.2017 13:00
        No että sais lapset sitten aikanaan ihmetellä et mistä se säästi :D.


    • 1eero

      Säästäminen, en ajattele sitä koska kulutus tottumukseni on ajanmyötä muodostunut vain tarpeen mukaan, en tuhlaa vaatimustasoni on aika vaatimaton jos joku tavara kiinnostaa niin hankin maksakoon maltaita siitä viis, niuhottaminen nuukuudessa kummastuttaa.
      Hyvää wiskiä siis tosi hyvää maistellen silloin tällöin, joskus kunnon pihvi nii mitä ! saa sitä joskus nauttiakin.

      • Joo. Sama täällä. Kun miettii miten elää, eipä ole juurikaan enää pihistämistä. Mut silloin kun jotain haluaa sitä ottaa kans, vaikka vähän maksaiski. Säästäminen ei ole itsetarkoitus.


      • New-age

        Mulla on toistakymmentä pulloa erilaista whiskyä.
        Katselen niitä välillä. En kuluta. Säästöä. Verotan joskus, kun annan lahjaksi.
        Kiva kertoa loppasuille....hyi mua.


    • ilmatar_

      Leikkaa hammastahnatuubi n. 2 cm ulostuloaukostaan. Saat siitä n. 2-5 kertaa tahnaa kaapaistua hampaidenharjauskseen. Sama koskee kaikkia tuubivoiteita tai mätitahnoja tms.

      • Tuo menee jo liian pitkälle :).


      • ilmatar_
        siilenämää kirjoitti:

        Tuo menee jo liian pitkälle :).

        No höh, ja minä kun en aivojani säästellyt tuota vinkkiä keksiessäni ;)


      • New-age

        Mutta tuo voi toimia jossain. Kynsisaksilla pätkä pois. Mökillä, matkalla, jos kauppoihin on matkaa. Ajattelen hampaiden pesua en niinkään tuossa ideassa rahaa.


      • eihölmöä

        Tosi on, että muovisissa tuubeissa on kolmasosa semmoista joka ei tule ulos puristamalla. Minäkin leikkaan lopuksi.


      • ekologiska
        eihölmöä kirjoitti:

        Tosi on, että muovisissa tuubeissa on kolmasosa semmoista joka ei tule ulos puristamalla. Minäkin leikkaan lopuksi.

        Perusvoiteissa jää tosi paljon tuubiin. On myös luontoystävällistä kuluttaa sen minkä hommaa.


    • henrjii

      vessapaperia kannattaa pitää aina mukana, ettei sitä tarvitse sinne

      • henrjii

        jättää sinne


      • uskotteko
        henrjii kirjoitti:

        jättää sinne

        vessapaperin voi aina ottaa ravintolan vessasta!!! Ruoka saa maksaa maltaita mutta vessapaperi pitää ottaa mukaan.


      • uskotteko kirjoitti:

        vessapaperin voi aina ottaa ravintolan vessasta!!! Ruoka saa maksaa maltaita mutta vessapaperi pitää ottaa mukaan.

        Eikös se ole varastamista?


    • Lopeta syöminen apina!!!

      • Sie oot aika erikoinen tyyppi kommentteines. Jotenkin vaikuttaa sitä että olet kovin suuntautunut noitin apinoihin, kerros vähän taustaa.


      • hmpff
        siilenämää kirjoitti:

        Sie oot aika erikoinen tyyppi kommentteines. Jotenkin vaikuttaa sitä että olet kovin suuntautunut noitin apinoihin, kerros vähän taustaa.

        Olen oppinut kunnioittamaan xx9:iä hänen työnsä kautta, meillä on jotain pientä yhteistä siinä. Ainakin sen verran että tiedän ettei hän mikään turha jäbä duunissa ole ollut. En usko että hänen apinat päästetään irti ikään kuin johonkin kohteeseen, että hän tähtää johonkin tiettyy henkilöön niillä, miten mä sen sanoisin... Hän vaan päästää ne irti ja ne menee johonkin. Koetan tarkoittaa tällä että älä ota onkeesi sellaisen :))

        Me kaikki lähetämme apinoita silloin tällöin, tai sammakoita. Silti ollaan prinsessoja, prinssejä :D


      • ilmatar_
        hmpff kirjoitti:

        Olen oppinut kunnioittamaan xx9:iä hänen työnsä kautta, meillä on jotain pientä yhteistä siinä. Ainakin sen verran että tiedän ettei hän mikään turha jäbä duunissa ole ollut. En usko että hänen apinat päästetään irti ikään kuin johonkin kohteeseen, että hän tähtää johonkin tiettyy henkilöön niillä, miten mä sen sanoisin... Hän vaan päästää ne irti ja ne menee johonkin. Koetan tarkoittaa tällä että älä ota onkeesi sellaisen :))

        Me kaikki lähetämme apinoita silloin tällöin, tai sammakoita. Silti ollaan prinsessoja, prinssejä :D

        Pakko kysyä, että onko xx9:n työnä "ruokkia" meitä apinoita? Sitäkö tarkoitit?


      • hmpff
        ilmatar_ kirjoitti:

        Pakko kysyä, että onko xx9:n työnä "ruokkia" meitä apinoita? Sitäkö tarkoitit?

        Kirjoitinko noin huonosti ja epäselvästi.... Se siinä on aina vaarana kun erehdyn höpöttämään, menee liian pitkäksi ja tulee liikaa rivienvälejä.

        En todellakaan tarkoittanut.


      • ilmatar_
        hmpff kirjoitti:

        Kirjoitinko noin huonosti ja epäselvästi.... Se siinä on aina vaarana kun erehdyn höpöttämään, menee liian pitkäksi ja tulee liikaa rivienvälejä.

        En todellakaan tarkoittanut.

        Että ihan vaan pääsee apina kuin sammakko suustaan ;))

        Minä ajattelin liian monimutkaisesti tippaleipäsolukollani.


      • hmpff kirjoitti:

        Olen oppinut kunnioittamaan xx9:iä hänen työnsä kautta, meillä on jotain pientä yhteistä siinä. Ainakin sen verran että tiedän ettei hän mikään turha jäbä duunissa ole ollut. En usko että hänen apinat päästetään irti ikään kuin johonkin kohteeseen, että hän tähtää johonkin tiettyy henkilöön niillä, miten mä sen sanoisin... Hän vaan päästää ne irti ja ne menee johonkin. Koetan tarkoittaa tällä että älä ota onkeesi sellaisen :))

        Me kaikki lähetämme apinoita silloin tällöin, tai sammakoita. Silti ollaan prinsessoja, prinssejä :D

        En ota itseeni. Olin vaan vastaavinani hänelle jotain kuin muillekin. En hänestä mitään muuta tiedä kuin että apinat ovat suuressa osassa viesteissään :).


      • korkki.auki
        siilenämää kirjoitti:

        En ota itseeni. Olin vaan vastaavinani hänelle jotain kuin muillekin. En hänestä mitään muuta tiedä kuin että apinat ovat suuressa osassa viesteissään :).

        Tuota apina-jankutusta ehkä ymmärtää paremmin kun hoksaa että jankuttaja on aina kännissä.


      • korkki.auki kirjoitti:

        Tuota apina-jankutusta ehkä ymmärtää paremmin kun hoksaa että jankuttaja on aina kännissä.

        Juu. Mutta jännä mihin tuo apinatoisto liittyy. Tietty promilleraja täyttyy niin apinapuheet astuu kuvioihin vai?


      • hmpff
        korkki.auki kirjoitti:

        Tuota apina-jankutusta ehkä ymmärtää paremmin kun hoksaa että jankuttaja on aina kännissä.

        No ei ole aina kännissä. Varmaankin joskus, mutta jos väittää että aina niin saivartelee.


      • hmpff kirjoitti:

        No ei ole aina kännissä. Varmaankin joskus, mutta jos väittää että aina niin saivartelee.

        On hyvä olla ---olet apina ilman järkeä kuin kaikki muutkin suomalaiset.


    • hmpff

      En jaksa nyt lukea koko ketjua, mutta kun kriittisesti katselee joka ostosta, että tarvitsenko tätä ja saanko mistään halvemmalla, teenkö halvemmalla itse, niin ei tule heräteostoksia. Valitettavasti on menty siihen suuntaan, että yleensä on kalliimpaa tehdä itse. Ja ihminen laiskistuu... noh, mutta se on toinen tarina se.

      Ruuasta voi säästää paljonkin, vaatii vähän suunnittelua ja kaappien inventointia, ja sitten kauppaan ostoslistan kanssa. Siellähän voi helposti verrata kilohintoja. Silloin kun itselläni on tiukimmillaan, saan suurimmat säästöt tekemällä vaatimattomampaa ruokaa, ja jättämällä herkut pois.

      Budjetti on hyvä väline säästämiseen, kaikki menot taulukkoon kuukaudeksi, ja sitten tarkastelemaan...

      Tuskin mä mitään uutta sulle kerroin, ei mulla mitään pörssivihjeitä ole hihassa :))

      • Noinhan se menee juuri kuin kerroit. Itse olen aika laiska mitään kirjanpitoa pitämään. Riittää kun laskujen maksun jälkeen katson mitä jää käteen ja sen mukaan sitten muut ostot. ja säästötilille siirrot. Nytkin ole pitkään harkinnut eteiseen piirongin päälle suren peili ostamista. Kohde on jo valmiina, tarvitsee vaan sopivan kohdan missä ostan :).

        Oikeastaan ruoka ja se ylipäätään mitä suusta alas laitat on se kohde, mistä eniten voi säästää. Kaikki turha pois. Jos vaikka kerran viikossa herkkupäivä :).


      • hmpff
        siilenämää kirjoitti:

        Noinhan se menee juuri kuin kerroit. Itse olen aika laiska mitään kirjanpitoa pitämään. Riittää kun laskujen maksun jälkeen katson mitä jää käteen ja sen mukaan sitten muut ostot. ja säästötilille siirrot. Nytkin ole pitkään harkinnut eteiseen piirongin päälle suren peili ostamista. Kohde on jo valmiina, tarvitsee vaan sopivan kohdan missä ostan :).

        Oikeastaan ruoka ja se ylipäätään mitä suusta alas laitat on se kohde, mistä eniten voi säästää. Kaikki turha pois. Jos vaikka kerran viikossa herkkupäivä :).

        Oikeastaan siihen budjettiin ei tarvi muuta, kuin excel taulukon mihin laittaa yhdeltä istumalta kaikki menot. Voi hiukan arvioida että mitä se ruoka tulee maksamaan. Sitten vaan vertaamaan mitä voisi jäädä käteen...

        Mä teen sitä aika ajoin. Se palauttaa mut siihen, että jokaisessa kuussa mulla ei ole varaa ostella niitä kasveja :)) Saa tietoiseksi omasta kulutuksesta ihan toisella tavalla. Saa lähtöpisteen. Suosittelen lämpimästi edes vasemmalla kädellä tekemään.


      • hmpff kirjoitti:

        Oikeastaan siihen budjettiin ei tarvi muuta, kuin excel taulukon mihin laittaa yhdeltä istumalta kaikki menot. Voi hiukan arvioida että mitä se ruoka tulee maksamaan. Sitten vaan vertaamaan mitä voisi jäädä käteen...

        Mä teen sitä aika ajoin. Se palauttaa mut siihen, että jokaisessa kuussa mulla ei ole varaa ostella niitä kasveja :)) Saa tietoiseksi omasta kulutuksesta ihan toisella tavalla. Saa lähtöpisteen. Suosittelen lämpimästi edes vasemmalla kädellä tekemään.

        Minä olen joskus pitänyt ruokapäiväkirjaa mutta kyllästyn siihen aika nopeasti. Mulla on vissiin exeli tarpeeksi tehokkaasti päässä :).


    • Salmensyrjä

      Meikä ei pysty tarjousten ja alennettujen ruokien perässä juoksemaan kun kaupat ovat kaukana. Vaatteitakin ostan, mutta laadukkaita, siis pitkäikäisiä.
      Säästyy kuitenkin vähän kuukausittain. Joskus ei jos isompia hankintoja tai kerran vuodessa kotimaan matka.

    • kitupiiikki

      Säästät kun et osta varrellista sukkaa, otat vanhan sukan säästösukaksi!

    • Minulta vietiin korurasia, siinä oli muistorikkaita osa melko arvokkaita koruja. En osaa sanoa kuka on korut vienyt. Remontin aikaan olivat ovat auki ja kuka hyvänsä pääsi sisään. Harmittaa vieläkin vaikka ovat olleet kateissa monta vuotta. Olen nyt tuhlannut sormuksiin, olen ostanut tämän vuoden puolella neljä kultaista sormusta. Onko se tuhlailua, aion silti jatkaa korujen ostamista. Niissä arvo säilyy.

      • ilmatar_

        Tuo korurasian katoaminen harmittaa varmasti. Minua harmittaa yksi kaulakoru joka ilmeisesti ei ollut kunnolla kiinni ja putosi. Vuosia siitäkin.


      • romurallit

        Minulla ei ole yhtään sormusta eikä korua.
        En nauti niistä, liikaa huolta niiden suojelusssa, ei edes muiden sormissa, päällä. korut näytä miltään.
        Koruissa arvo säilyy?? Romuihin pistävät kun kuolemme, se siitä säilymisestä!


      • romurallit kirjoitti:

        Minulla ei ole yhtään sormusta eikä korua.
        En nauti niistä, liikaa huolta niiden suojelusssa, ei edes muiden sormissa, päällä. korut näytä miltään.
        Koruissa arvo säilyy?? Romuihin pistävät kun kuolemme, se siitä säilymisestä!

        Vuosikausia oli kaulakoru ainoa koruni sen jälkeen kun perintö ja muut korut joku kähvelsi.
        Ei edes kiinnostanut ostaa uusia koruja, naureskelin ihmisille jotka olivat mielestäni kuin joulukuusia. Nyt minuun on iskenyt hirveä hinku ostaa nimenomaan sormuksia, en tiedä mikä sen pani alulle. Taas katselin sormuksia kaupungissa käydessäni ja katselen myös nettikaupoista.
        Toivotaan että seuraava pakkomielle tulee halvemmaksi.


      • maissiiii
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Vuosikausia oli kaulakoru ainoa koruni sen jälkeen kun perintö ja muut korut joku kähvelsi.
        Ei edes kiinnostanut ostaa uusia koruja, naureskelin ihmisille jotka olivat mielestäni kuin joulukuusia. Nyt minuun on iskenyt hirveä hinku ostaa nimenomaan sormuksia, en tiedä mikä sen pani alulle. Taas katselin sormuksia kaupungissa käydessäni ja katselen myös nettikaupoista.
        Toivotaan että seuraava pakkomielle tulee halvemmaksi.

        Pakkomielle on pakkomielle, mitä siitä säästämään. Sormukset on tällä hetkellä omakin heikkouteni. Kultaa olen saanut ja perinyt mutta en tykkää niitä pitää, sen enempä ranteissa kun sormissakaan, joku kultainen panssariketju kaulassani olisi kauhistus.
        Hoikat pitkät sormet ja molemmissa nimettömissä se yksi nivelväli on täynnä sormuksia, eri levyisiä, enimmäkseen kapeita ja muutenkin erilaisia hopeasormuksia, sirkonit niissä loistaa. Niitä sormuksia on monia erilaisia ja mielialan mukaan aina vaihtelen.
        Sirkonit loistavat kivasti ja kirkkaasti, harakka tykkää kiiltävistä hiluista ja tälläiset hilut kestävät hyvin kaikki hommat.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Tuo korurasian katoaminen harmittaa varmasti. Minua harmittaa yksi kaulakoru joka ilmeisesti ei ollut kunnolla kiinni ja putosi. Vuosia siitäkin.

        Minua harmitti viime yönä kun kolmenkymin korvakorusta tipahti takaosa lattialle enkä yöllä sitä alkanut konttailemaan. Onneksi aamulla löytyi kun katselin taskulampun kanssa lattioita. Ei ollut koiruli ehtinyt syösä sitä kitaansa. En ole ollenkaan koruihminen. En niitä juurikaan käytä enkä osta enkä lahjaksikaan toivo.


    • koneet-pois-kaupoista

      alotukseen:

      On pakko olla kateellinen kaikille jotka osaa säästää,
      osaan vaan tuhlata,
      on tuhlattu ainaki mijoonan taivaan tuuliin,
      no olenhan matkustellu, ostellu autoja, ym.
      jotain kiinteetä on kuitenki tallessa, kaikki muu on jo kadonnu taivaantuuliin,
      RAY on vieny valtavan osa rahoistani,
      pelihkoneet ja heikko luonne on ihmisen maanpäällinen helvetti ja kirous,
      kaikkea hullua sitä yhteiskunta saa keksiä
      asukkaittensa köyhdyttämiseksi ,
      kiroan RAY: alimappan helvettiin,

      • KONEETpOISrUOKAKAUPOISTA

        Koneet pois kaikista ruokakaupoista,
        se on asiakkaitten vaatimus,

        RAY on köyhiltä rosvoava keksintö,
        houkuttelee köyhät ja kurjat pelaamaan,
        ja raha katoaa johtajiston omaan taskuun,
        vain promille menee hyväntekeväisyyteen,
        avatkaa silmänne, nähkää totuus asiasta,


        ASIAKKAAT ON AINA OIKEASSA !


    • Säätöäsäästöön

      Halutaisiin ostaa yksi (1) halpa lyhytvartinen sukka.
      Edellisessä oli reikä pohjassa arvaahan sen miten siinä kävi. Se tuli kalliiksi!

      • New-age

        En parsi. Teen krymppyjä, jos tulee reikä. Jos viereen tulee reikä teen uuden krympyn. Ne krympyt tuntuu tosi kivalta kengässä, ikäänkuin joku olisi ommellut....


      • Käy ostamassa kirppikseltä niin säästät.


      • New-age

        Mulleko. Ihan kaupasta ostan ja oikeastaan sukkiksia tarkoitan. Ottaa pattiin, kun ensikäytön jälkeen pottuvarvas ulkoilee niistä. Ei hyvät sukkikset ihan
        Ilmasia ole, joten krymppy-metodilla lisäkäyttökertoja.
        Nilkkasukkia olen löytänyt edukkaasti kirppikseltä. En tiedä, miten luvallista
        on halpatuontia myydä. Esim. Bambu-kuituisia. Olen kysynyt joskus henkilökunnalta, niin mielenkiintoisia ympäripyöreitä vastauksia olen saanut.


      • New-age kirjoitti:

        En parsi. Teen krymppyjä, jos tulee reikä. Jos viereen tulee reikä teen uuden krympyn. Ne krympyt tuntuu tosi kivalta kengässä, ikäänkuin joku olisi ommellut....

        Mikä on krymppy? Olen aika hyvä murteissa mutta tällaista sanaa en ole kuullut.


      • New-age

        Se on kuvaileva sana. Krymplig på svenska. Ryppyinen.
        Miten toimin: reikä, otetaan rullalankaa kaksinkerroin, tehdän solmu ja ommellaan mielivaltaisia pistoja ja kiristetään reikä piiloon. Sitten päätellään ommelkasa muutamalla langanviennillä ympäri möykkyä, siksikin, ettei koko tekele hajoa. Näin syntyy krymppy.
        Minusta ei tullut käsityönopettajaa....


      • New-age

        Niin kannattaa se lanka katkasta, ettei lanka ja neula seuraa peräs.


    • töött

      Lahjoitin kaik rikkinäiset korut sun muut arvometallikeräykseen - jos jotain raallista arvoa, summa Suomen rantojen siivoojlle. Aattelin että huoleton on hevoseton eukko.

    • viturainen

      Säästin ja säästin ja nyt on omaisuutta yli miljoonan edestä. Mutta mitä sitten?? Vitun kituutusta se on ollut

      • No tuon tien lienet itse valinnut.


      • Mitäpä meinaat tehdä miljoonallasi? Turhaa kituuttamista on ollut jos käy niin ikävästi että miljoona jää perikunnan riideltäväksi.
        Kun on ikänsä säästänyt on vaikea alkaa tuhlaamaan rahojaan, mieluummin pitäisi saada säästöön lisää koko ajan.


    • roletaari

      Säästömahdollisuudet riippuvat nykyisistä kulutustottumuksistasi.
      Muutamia vinkkejä.
      Jos matkustelet niin käytä halpislentoja vaikka kokonaismatka-aika pitenisikin! Usein jo yksi koneen vaihto laskee hintaa tuntuvasti.
      Käytä halvempia hotelleja! Kaupungeissa vanhan keskustan hotellit ovat usein halvimpia ja sijaintinsa vuoksi et tarvitse liikennekorttia.
      Varaa lentoasemalle hyvissä ajoin auto, ja halvimmasta luokasta! Saat usein luokkaa tai useampaakin paremman vekottimen käyttöösi.
      Tutustu nähtävyyksiin ja kulttuuriin kuppiloissa istumisen asemesta!
      Ota turistitoimistosta selvää alueen ilmaistarjonnasta!
      Majoituksesta ja tottumuksistasi riippuen, osta ainakin osa syötävistä ja suurin osa juotavista, marketeista!

      Siinä muutamia perusasioita yhden sektorin säästämiselle.

      • pelihullus-on-idiodismiä

        Ikävä-kyllä tänäänki RAY vei 120 euroo,
        ku ei voi lopettaa,
        pelihulluus sokaiseen järjen ja terveen ajattelukyvyn,
        mistä apu,
        kyllähän sitä rikastuisi jos ton aina säästäisi eikä työntäs RAY:n koneisiin,


      • pelihullus-on-idiodismiä kirjoitti:

        Ikävä-kyllä tänäänki RAY vei 120 euroo,
        ku ei voi lopettaa,
        pelihulluus sokaiseen järjen ja terveen ajattelukyvyn,
        mistä apu,
        kyllähän sitä rikastuisi jos ton aina säästäisi eikä työntäs RAY:n koneisiin,

        Riippuvuus se on peliriippuvuuskin. Siihen saa halutessaan hoitoa.


      • Matkoilla majoitus on se mistä ei tingitä. E tarvitse olla luxus mutta ei ihan rupukaan. Sellainen miellyttävä perussiisti ja kohtuushintainen. Ei sellainen missä on kahvimaito hapannut aamupalapöydässä. Ja yleensä matkustan junalla ja matka maksaa mitä maksaa. Kun lähtee matkaan, yleensä siinä vaiheessa on matkaan säästetty niin ettei siellä tarvitse kituuttaa :).


      • maissiiii
        pelihullus-on-idiodismiä kirjoitti:

        Ikävä-kyllä tänäänki RAY vei 120 euroo,
        ku ei voi lopettaa,
        pelihulluus sokaiseen järjen ja terveen ajattelukyvyn,
        mistä apu,
        kyllähän sitä rikastuisi jos ton aina säästäisi eikä työntäs RAY:n koneisiin,

        Ne eurosi sinne koneisiin työntäessäsi teet hyvää, ajattele kaikkea sitä, mitä RAY tekee niillä rahoilla. Kansanterveyttä ym. minäkin olen ollut tukihenkilönä ystäväni kuntoutuksessa, siis ehkä olet kustantanut minunkin viikon lomani.

        Ehkäpä sieltä RAYn sivuilta löytäisit apua myös omaan pelitautiisi. Kuntoutusta tai jotain vertaisjuttuja.

        Voit tietysti miettiä, miksi ihmeessä juuri sinun pitää niin suuresti pitää yllä kansanperveyttä näitten pelikoneitten kautta, mieti sitäkin, ehkä vähempi riittäisi, kokeile vähentämistä vähitellen, mahtaisiko onnistua...


      • RAY-saisi-maksaa-hoidon
        maissiiii kirjoitti:

        Ne eurosi sinne koneisiin työntäessäsi teet hyvää, ajattele kaikkea sitä, mitä RAY tekee niillä rahoilla. Kansanterveyttä ym. minäkin olen ollut tukihenkilönä ystäväni kuntoutuksessa, siis ehkä olet kustantanut minunkin viikon lomani.

        Ehkäpä sieltä RAYn sivuilta löytäisit apua myös omaan pelitautiisi. Kuntoutusta tai jotain vertaisjuttuja.

        Voit tietysti miettiä, miksi ihmeessä juuri sinun pitää niin suuresti pitää yllä kansanperveyttä näitten pelikoneitten kautta, mieti sitäkin, ehkä vähempi riittäisi, kokeile vähentämistä vähitellen, mahtaisiko onnistua...

        Hävettää myöntää, olen peli-hullu,
        olen jääny RAY:n virittämään koukkuun,
        kohtapuoliin menen psykiatrille
        kyselen voisko se autaa mut pois irti peli-hulluudesta,
        suuri epäily piilee, ettei voi,
        koska peli-hullus on omien korvieni välissä,
        mutt´ ei ole voimia irtautua siitä ihanuudesta, lumosta, huluudesta,
        siitä huolimatta aion huutaa apua suorastaan ulvoa apua,


      • roletaari
        siilenämää kirjoitti:

        Matkoilla majoitus on se mistä ei tingitä. E tarvitse olla luxus mutta ei ihan rupukaan. Sellainen miellyttävä perussiisti ja kohtuushintainen. Ei sellainen missä on kahvimaito hapannut aamupalapöydässä. Ja yleensä matkustan junalla ja matka maksaa mitä maksaa. Kun lähtee matkaan, yleensä siinä vaiheessa on matkaan säästetty niin ettei siellä tarvitse kituuttaa :).

        Ei tinkimistä vaan tarkoituksenmukainen, järkevä valinta.
        Kaupunkilomilla meille on tärkeämpää hotskun sijainti kuin tähtien lukumäärä.
        Esimerkiksi marras-joukuun vaihteeksi viideksi päiväksi Hannoverin joulumarkkinoille varaamani hotsku on tärkeimmän joulutorin välittömässä läheisyydessä joten sinne voi poiketa eikä tarvitse lähteä. Tähtien lukumäärää en edes katsonut.
        Yhden välilaskun lennot, kokonaisaika suuntaansa 4,5h ja majoitus vaimoni kanssa maksaa yhteensä 568,89€ = 284,45€/hlö.

        Emme ole koskaan matkustaneet periaatteella, että nyt kun olemme reisussa niin - - -.
        Peruin yhden Panamasta lähtevän risteilyn laivan ja Panaman majoituksen vuoksi. Laiva oli niitä tolkuttoman suuria kolosseja ja ratkaisevaa oli, että Panaman 4vrk hotsku oli luxus tasoa emmekä todellakaan viihdy sellaisessa. Vaihdoin risteilyn Kuuban kiertomatkaan vaikka kolossi olisi käynyt sellaisilla Etelä Antillien saarilla jotka olivat meille uusia.

        Ps. Emme ole koskaan säästäneet matkaa varten. Matkat tehdään käyttämättä jääneillä euroilla.
        Yksinkertaisuuttani en ole myöskään ymmärtänyt lähtökentällä tai koneessakaan tapahtuvaa kaljoittelua. Olen aina ehtinyt harrastamaan sitä perilläkin tarpeeni mukaan.


    • Jossain on neuvottu et ihmisellä tulisi olla säästössä kolmen kuukauden tulot, noin niin kuin pahan päivän varalle.

      • KrPennonen

        Venyvät rajat. Vaimoni mielenrauha edellyttää yhteisen käyttelytilimme saldoa noin ( 6 - 7 ) x hänen eläkkeensä netto / kk. Toisella, yhteisellä tlillä on hieman enemmän mutta se ei vaimoa kiinnosta
        Vaimo on tyytyväinen luottokorttinsa käyttörajaan joka on noin 5 x kk-nettoeläke.
        Raja ei vaikuta käyttötapaan vaan etupäässä mielenrauhaan.


    • hytinäx1

      Tuohon aloitukseen. Siis joku tavistyöläinen oli kehaissut säästäneen paljon rahaa. Kertoiko
      hän tavistyöläinen oliko hänellä lapsia ja perhettä, miten asui ym. Minusta kun tuntuu ettei tämän tavistyöläisen juttuihin ole oikein uskomista.

      • Ei kehaissut vaan otti ja kuoli puolisoineen. Perunkirjoituksessa tuli ilmi. Ei lapsia vaan kymmeniä rintaperillisiä, osa ulkomailla asti.


      • tavisduunari

        Yleensä tosiasian toteaminen muuttuu kehuksi kuulijan korvien välissä.

        Tavisduunari voi myös suunnitella raha-asioitaan elämäntilanteensa mukaan yrittäen ennakoida muutoksia.
        Tavisduunarina siirsimme lastemme nimiin yhden asunnon ennen kuin se olisi joutunut lahjaveron piiriin.
        Tavisduunarina teimme rahan siirtoja lapsillemme säästövakuutusten muodossa silloin kun niillä oli jonkin tason veroetua.
        Tavisduunarina olen ostanut kultalaattoja lastenlapsiamme varten verukkeella, että ne ovat omien lastemme hankkimia, meidän tallelokeroon säilytykseen jättämiä.

        Ei tuo 200000€ ole mikään ihmeellinen saavautus tavisduunarille koska tuotakin enemmän voi olla jäljellä noiden tavisduunarin järjestelyjen jälkeen vaikka tavisduunari törsää yksityiseen terveydenhuoltoon ja matkusteluun taviseukkonsa kanssa ilman perintöjä tai lottovoittoja.
        Tavisduunarikin saattaa suunnitella talouttaan pitemmällä tähtäyksellä-
        Tavisduunarin ei tarvitse olle mikään trendifanaatikko eikä autohullu tarvitsematta todistella ympäristölleen yhtään mitään.


    • vhimsf

      Minä joskus pähkäilin että mitä vois tehdä katkaistuilla kalsarien lahkeilla
      - naapurini ehdotti että tee niistä vaikka pölyimuriin pussi - jos kaupasta ei löydy enää
      imuriisi merkkipusseja.. Sitten mietin että jos parsin langanpätkllä rikkinäisiä sukkia
      -säästyneillä rahoilla voi ostaa uutta lankaa ja kutoa vaikka lahjaksi jollekin uudet sukat tai lapaset. Ja 30v vanhat nappiverkkarit, jotka tosi sitkeetä kangasta, vein kirpparin löytökoriin - ajattelin että joku saa ilmaiseksi vielä hyvät pelto- tai mehtähousut - jokohan nuukuus saa munkin kohdalla sairaalloista pakko-oireisuutta esiin?

      • Puuvillaisten kalsareiden lahkeista voi tehdä luutuja :).


    • paras-säästövinkki

      Kaikille pelihulluille e h d o d o n KIELTO kaikille RAY:n koneille,
      siinä on suuren omaisuuden arvoinen säästö-vinkki jokaikiselle pellihulluutten sairastuneille,

      RAY pitää velvoittaa
      omaisuuden takaisin palautukseen
      jokaikiselle pelihulluutten sairastuneelle asiakkaalleen,
      ja kaikenlisäksi RAY pitää velvoittaa maksamaan h o i d o t pelihulluuteen sairastuneille !

      • Joo ja samat velvoitteet alkolle ja tupakkayhtiöille.


    • tallooja

      Minulle soitettiin Kirkon hyväntekeväisyystaholta (en tarkenna) ja pyydettiin toistuvaisavustusta. Lupasin muutaman euron kuukaudessa, siitäkin olivat tyytyväisiä. Kertyyhän siitä vuodessa sentään heille jotain, minua ei 8 euroa kk konkurssiin vie. Lopetan sitten kun en voi auttaa.
      Menee rahaa Alkoonkin, en pyhistele, mutta en kamala tuhlarikaan.

    • Ei paljon, indxsrahastot, ehkä Nordea. Suomi on minulle nolla maa kertoa koska en ole asunut Suomessa 47 vuoteen.

      Tuo summa oli apuna kun lopetin työt 58 vuotiaana nyt on se pois, tulevaisuus on varmaa mutta ei niin kuin aikaisemmin.

      • Täytyy uskoa kapitalismiin!


    • Sillainkin säästää et tulopäivän laittaa heti päältä aina rahaa säästötilille j koittaa sitten pärjätä sillä rahamäärällä mikä jäi käyttötilille. Ottaa sieltä vaan hätätapauksissa :).

    • Nuorimuori56

      Huolehdi terveydestäsi ja kunnostasi. Terveyden vaalimiseen on mukavampi panostaa kuin sairauksien hoitamiseen, ja erään hoitajan mukaan terveenä tulee toimeen sairauksienkin kanssa paremmin ;D .

      Itse laitan joka palkkapäivän aluksi rahaa tilille josta en voi nostaa ennen kuin vasta eläkkeellä. Lopuilla on pakko pärjätä, tai keksittävä vaihtoehtoisia tapoja pärjäämiseen.

      Perinnöt annettin mennä lapsille, jotka hekin ovat oppineet (ajoissa) säästämisen ja varsinkin sijoittamisen idean. Olen sitä mieltä että tämän enempää ei aikuisiin lapsiin tule omia rahoja tuhlata, oppikoot he omat tapansa tulla toimeen. En ole aikeissa jättää heille enää mitään merkittävää perintöä.

      Lemmikkieläinten sijasta minulla on pari "kummilasta" kehittyvissä maissa. Eivät haittaa lemmikkien tavoin intohimoni ja säästämisieni kohdetta - matkustelua.

      • flegmaatti

        Samaa ajatusta. Vartin kuluttua lähden huolehtimaan kunnostani.
        Tippaiitat ja yksi lekurikin väittivät nopean toipumisen vatsani repimistä olevan osaltaan kuntoni ansiota.

        Emme ole koskaan "pakkosäästäneet" mutta emme ole koskaan myöskään "ympristöpaine" kuluttaneetkaan.

        Lasten suhteen samat periaatteet. Mummojen pienet perinnöt peskoille. Opastimme heidät varhain rahan ansaitsemisen ja käsittelyn periaatteisiin joten heillä oli oma, pieni pesämuna lähtiessään opiskelemaan.
        Opiskeluaikojen tuki tapahtui vähäisessä, materiaalisessa muodossa. Verotussyistä tehdyt, mittavammat järjestelyt suoritimme heidän valmistumisensa jälkeen.
        Huolettomasta elämäntavastamme huolimatta jotain jänee penskoille jaettavaksi.

        Mielestäni kaikki kehitysmaiden tukimuodot edesauttavat länsimaisen elämäntavan tuhoamista!


    • Eiköhän ne parhaat säästövinkit ole jo tulleet mainituiksi. Ja kun ei tunne toista, eikä hänen elämäntapaansa on paha vinkata mitään.
      Harkiten, vertaillen, itse tehden, korjaillen, kierrättäen tuntuvat monet muutkin selviävän pienellä rahalla. Yksi reunaehto kuitenkin vaaditaan: että pysyy terveenä ja on voimissaan.
      Pitkäkestoinen selkävaiva opetti ainakin minulle, että toimintakyvyn väheneminen tulee kalliiksi, kun palveluja joutuu ostamaan ja muutenkin satsaamaan omaan hyvinvointiin. Tosin siinäkin pätee tuo "self-made"-periaate. Kun jaksaa treenata, pääsee kyykkyyn ja marjametsään..))

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Pikkutilan poikana olen oppinut säästäväiseksi. Seuraan hintoja ja tingin ostosteni hinnasta, jos ostan sellaista missä on myyjä vastapelurina. Tuo on minulle elämäntapa, ja eräs kauppias sanoikin että olen sellainen asiakas kuin pitääkin olla, kaupanteon on oltava hauskaa.
      Omakotitalo kaupungissa, se pikkutilani kovine metsineen ja maaseutuasuntoineen. Säästöjäkin minulla on, ja luvassa ihan mukava eläke keskituloisen pitkältä työuralta. Ei minun oikeastaan tarvitsisi järin paljon säästää, mutta kun tuo on tavaksi tullut..

    • 1eero

      Voiko aikaa säästää

      • Ei voi. Siksi pitääkin elää tässä ja nyt eikä sitten kun.


      • 1eero

        Minustakun aikaa on niin paljon ettei tiedä mihin sitä käyttäisi, tässä miettynyt.
        Nuorena silloin voettä piti joutua lapsi ja vaimo piti hoitaa ja paljon muutakin mistä löytäis uuven naisenijoka sanois elä säästele minua.


      • 1eero kirjoitti:

        Minustakun aikaa on niin paljon ettei tiedä mihin sitä käyttäisi, tässä miettynyt.
        Nuorena silloin voettä piti joutua lapsi ja vaimo piti hoitaa ja paljon muutakin mistä löytäis uuven naisenijoka sanois elä säästele minua.

        No onhan näitä .....................Laita katiska pyytämään vaikka Tinderiin :D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      75
      1901
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      332
      1488
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      73
      1473
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      39
      1450
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1105
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      132
      878
    7. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      829
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      808
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      78
      782
    10. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      781
    Aihe