Hei oikeusoppineet/opiskelevat!
Kertoisitteko mikä katsotaan ennakkoperinnöksi ja mikä taas lahjaksi, vai katsotaanko , jos mahdollista niin selkokielellä.
Esimerkkiperheenä naimisissa olevat vanhemmat ja kaksi lasta A ja B.
Lapselle A on kustannettu opiskelu maksullisessa yliopistossa (yht. 35.000 euroa) sekä kaikki elämisen ja asumisen kulut 3,5 vuoden opiskeluajalta.
Lapsi B on saanut valmistujaislahjaksi 2000e arvoisen matkan. (Opiskelun, elämisen ja asumisen maksanut itse).
Esimerkin yksinkertaistamiseksi molemmat vanhemmat kuolevat yhtäaikaa.
Heiltä jää 100.000e arvoinen omakotitalo ja 100.00 e arvoinen kesäasunto. Otetaanko lahjat huomioon perinnönjaossa? Voidaanko maksullinen koulutus katsoa lahjaksi tai ennakkoperinnöksi?
Perintöoikeudesta lahja vai ennakkoperintö
todellinen_tilanne
1
162
Vastaukset
- kateusko
Koulutusta ei yleensä katsota lahjaksi eikä ennakkoperinnöksi. Saatuja lahjojakaan ei yleensä katsota ennakkoperinnöksi. 35000 euron lahjasta menee lahjavero, mutta kuten sanottu koulutus ei yleensä ole lahja.
Vanhemmilla on oikeus, ikävä kyllä, suosia yhtä lapsista. Makuasia sitten, onko toisen pidempi ja kalliimpi koulutus suosimista. Hyvin tavallista se on, ovathan lapset erilaisia. Toisaalta lapset usein kustantavat opintonsa opintotuilla, lainoilla ja työllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2131752Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411465- 761313
- 541183
- 741085
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla81072- 1091009
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55980Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53880- 82850