Volvo Penta low speed mode

Kissa-Iita

Kannattaisiko laitattaa? Kyseessä isohko diesel akselivetoisessa veneessä.

26

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kytkimenluistattaja

      Ymmärsinkö oikein, että tuo luistattaa kytkintä ja kytkee vaihteen täysin kun kahvan liike on pidemmällä?

    • Kissa-Iita

      En tiedä, mitä tekee, mutta ominaisuudesta pitäisi olla apua ahtaissa satamamanöövereissä, koska vähentää veneen "ryntäilyä"?

      • kallekippari

        Ei vene mihinkään ryntäile kun vaihteisto on kunnossa ja kippari tietää mitä tekee. Jos säädöt eivät ole kohdallaan, niin vaihteen epätäsmällinen toiminta tuottaa ryntäilyä. Olen monta kestaa nähnyt kipparin kiskovan hulluna vaihdevipua kun vaihde ei mene päälle tai sitä ei saa pois päältä.
        Nopeasti luettuna, ymmärsin järjestelmän luistattavan kytkintä ja sillä nopeus saadaan pienemmäksi. Kytkimen tarpeeton luistattaminen kuluttaa sitä nopeammin.


      • Harjoittelemalla.hoituu

        Hiukan erikoiselta se tietystikin vaikuttaa, jos vene ryntäilee. Kun laitteistot kunnossa, on se hanikkojen käyttäjästä kiinni miten ryntäilee, ei siihen mitään vedonkusettajaa lisäksi tarvita.


      • Tulentallaaja

        Suora lainaus Volvo Pentan manuaalista sivulta 25: "Boats with powerful engines can have high speed even at idle. The low speed function reduces the boat speed."


      • Tulentallaaja kirjoitti:

        Suora lainaus Volvo Pentan manuaalista sivulta 25: "Boats with powerful engines can have high speed even at idle. The low speed function reduces the boat speed."

        Muutenkin tulee välillä mieleen, että noita manuaaleja kirjoittelevat idiootit, ja sitten ne käännetään googlella.
        Omassa veneessä tyhjäkäynti nopeus kahdella moottorilla 4.3 solmua . Veto pois, veto päälle on se juju.


      • Kissa-Iita

        Hoituuko low speed mode sittenkin alennusvaihteella? Olisikohan eri asia kuin kytkimenluistatus?
        "Luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."


      • Magic.idea
        Kissa-Iita kirjoitti:

        Hoituuko low speed mode sittenkin alennusvaihteella? Olisikohan eri asia kuin kytkimenluistatus?
        "Luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."

        Lisäksi erillinen alennusvaihde?


      • Tyhmäkäyntinen
        Sea_Ray kirjoitti:

        Muutenkin tulee välillä mieleen, että noita manuaaleja kirjoittelevat idiootit, ja sitten ne käännetään googlella.
        Omassa veneessä tyhjäkäynti nopeus kahdella moottorilla 4.3 solmua . Veto pois, veto päälle on se juju.

        Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.


      • jdieiewmxlwmxw
        Tyhmäkäyntinen kirjoitti:

        Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.

        Entä kun veto kytketään päälle tyhjäkäynnillä? Idle speed? Comprende?

        Pitääkö tehdä asia vaikeaksi?

        Mikä olisi parempi ilmaisu? Zero-throttle-speed????

        Niinkö?


      • Tyhmäkäyntinen
        jdieiewmxlwmxw kirjoitti:

        Entä kun veto kytketään päälle tyhjäkäynnillä? Idle speed? Comprende?

        Pitääkö tehdä asia vaikeaksi?

        Mikä olisi parempi ilmaisu? Zero-throttle-speed????

        Niinkö?

        Idle in gear.


      • Tyhmäkäyntinen kirjoitti:

        Idle in gear.

        Vapauta vaihde ?


      • Tyhmäkäyntinen kirjoitti:

        Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.

        Tyhjäkäynti tarkoittaa, että se käy tyhjäkäyntikierroksia, siis ei kaasua. Vahteeseen tuo ei liity mitenkään.


      • Tyhmäkäyntinen
        Sea_Ray kirjoitti:

        Tyhjäkäynti tarkoittaa, että se käy tyhjäkäyntikierroksia, siis ei kaasua. Vahteeseen tuo ei liity mitenkään.

        Tyhjäkäyntinopeus vaihde pois ja päällä on eri. "Idle" ja "idle in gear". Ensimmäinen esim. 1000rpm ja toinen 850rpm. Tyhjäkäyntikierroksista puhuttaessa pitää tietää kumpaa tarkoitetaan.


      • Sea_Ray
        Tyhmäkäyntinen kirjoitti:

        Tyhjäkäyntinopeus vaihde pois ja päällä on eri. "Idle" ja "idle in gear". Ensimmäinen esim. 1000rpm ja toinen 850rpm. Tyhjäkäyntikierroksista puhuttaessa pitää tietää kumpaa tarkoitetaan.

        Mikäli laite veneessä kiinni ja vene vesillä, ainakaan omassa volvossa ei mitään eroa onko vaihde vapaalla vai päällä, tyhjäkäyntikierrokset tasan samat. Mikä siis oli tämän nerokkaan kommenttisi pointti? missä pirussa sinä moottotoriasi "tyhjänä" käyttelet?


      • Vesireiska

        Ei se tyhjäkäyntikierrosluku tosiaankaan juuri muutu, vaikka vaihteen laittaa päälle. Puhutaan korkeintaan muutamasta kymmenestä kierroksesta.
        Mutta selvisikö kenellekään kuinka tuo volvon systeemi toimii? Luistatetaanko kytkintä tai pistääkö automaatti vaihteen pälle/pois nopeassa tahdissa edestakaisin vai miten tuo toimii?


      • Kissa-Iita

        Minulle ei selvinnyt. Voisiko olla niin, että nappia painamalla (tai muuten) vaihteisto käyttää jotain toista ratasta tms., jolloin koneen kierrokset välittyvät potkuriin heikommin? Joku voi osata selittää tämän oikein teknisin termein?


    • JOLVOBENTA

      Itse suosin satamissa how speed tow järjestelmää joka on liitetty blotteriin ja vene ajaa itse satamaan.

    • vaihdeJaKaasu

      Onko kysymys ns. Trolling valve:sta joita volvoon saa ja muihinkin koneisiin. Siinä venttiilillä ohjataan osa hydrauli nesteen kierrosta pois. venttiiliä on määrä käyttää max n.1200 kierrosta muuten hajoaa vaihde(kytkin)

      Itselläni kaasukahvassa nappi jolla saa säädettyä yhdellä painalluksella tyhjäkäynnin 600/900 kierrosta. Normaalisti käytän 600, mutta jos tuulee kovin ja tarvitaan kovempaa "komentoa" olen käyttänyt korkeampaa nopeutta, jolloin vaihde pulssit terävämpiä ja vene tottelee kipparia nöyremmin...

      Tässä hyvä selvitys asian tiimoilta
      https://www.sbmar.com/articles/marine-transmission-trolling-valve/

      • OutoaSohellusta

        Sitä hanikkaa, josta sen vaihteenkin päälle kun laittaa, tuuppaa hiukan eteenpäin, se antaapi kaasua, ja homma on "terävämpää". Kuulostaa aika erikoiselta, että ns. vaihteiston rikkomisnappi erikseen.


    • VolvoP-mies

      Näin se toimii:

      "Volvo Penta Lowspeed -toimintoa käytetään veneen nopeuden alentamiseen pienentämällä potkurin pyörimisnopeutta - verrattuna normaaliin moottorin joutokäyntinopeudella."

      vaihdepäälle (ekaan pykälään):
      "Joutokäynti, eteen (merikytkin kytkettynä eteenpäin ajoa varten, moottori joutokäynnillä), merikytkin maksimiluistolla"

      kaasukahvaa työnnettäessä eteenpäin (vastaavasti taakkepäin):
      " Lowspeed aktiivinen. Potkurin pyörimisnopeus kasvaa kaasutettaessa, moottorin käyntinopeus
      pysyy muuttumattomana."

      Luisttaa siis kytkintä, hyvin toimii itselläni, tosin eipä tule käytettyä kuin koemielessä, vaihdepäälle-pois toimii myös, Tosin low speedille on koko ajan potkuri pyörimässä -> ohjailtavuus säilyy.

      • sudittamallarisaksi

        Mitenkähän tuo merikytkimen luistattaminen vaikuttaa sen kestoikään?


      • nesteet.liikkuvat
        sudittamallarisaksi kirjoitti:

        Mitenkähän tuo merikytkimen luistattaminen vaikuttaa sen kestoikään?

        Ei mitään.


    • TrollingValve

      Trolling valve eli uisteluventtiili on ihan normivaruste jenkkilän isoissa akselivetoisissa kalaveneissä, jotka muuten kulkisivat 6-7 solmua tyhjäkäynnillä. Kun sellaista on tarkoitus pitää päällä koko päivän, ei se voine kovin haitallisesti vaikuttaa vetolaitteiston kestoon.

      Ihme vänkytystä yksinkertaisesta asiasta, ollaanko täällä tietämättömiä vai tyhmiä?

      Sitten asian vierestä sen verran, että trollaus täällä internetissä tulee käsitteenä juuri uistelusta, eli kalastellaan (trolling) ärtyneitä tai väärin käsitettyjä kommentteja. Termillä ei ole mitään tekemistä peikkojen (troll) kanssa.

      • eiääliö

        Minä ainakin olen tietämätön ja se on tyhmä, joka ei kysy, jos ei tiedä. Tuo volvon juttu on aika onneton, sillä siitä ei mistään selviä kuinka homma on toteutettu.


      • Kissa-Iita

        "Trolling Valven" kommentista ei selviä onko ns. trolling valvella" mitään tekemistä Volvo Pentan "low speed moden" kanssa. Muuten ihan kivaa tietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4157
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4006
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3622
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      63
      2958
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2741
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2508
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2508
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2396
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2289
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2235
    Aihe