Volvo Penta low speed mode

Kannattaisiko laitattaa? Kyseessä isohko diesel akselivetoisessa veneessä.
Ilmianna
Jaa

26 Vastausta



Ymmärsinkö oikein, että tuo luistattaa kytkintä ja kytkee vaihteen täysin kun kahvan liike on pidemmällä?
Ilmianna
Jaa
En tiedä, mitä tekee, mutta ominaisuudesta pitäisi olla apua ahtaissa satamamanöövereissä, koska vähentää veneen "ryntäilyä"?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
15 VASTAUSTA:
Ei vene mihinkään ryntäile kun vaihteisto on kunnossa ja kippari tietää mitä tekee. Jos säädöt eivät ole kohdallaan, niin vaihteen epätäsmällinen toiminta tuottaa ryntäilyä. Olen monta kestaa nähnyt kipparin kiskovan hulluna vaihdevipua kun vaihde ei mene päälle tai sitä ei saa pois päältä.
Nopeasti luettuna, ymmärsin järjestelmän luistattavan kytkintä ja sillä nopeus saadaan pienemmäksi. Kytkimen tarpeeton luistattaminen kuluttaa sitä nopeammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hiukan erikoiselta se tietystikin vaikuttaa, jos vene ryntäilee. Kun laitteistot kunnossa, on se hanikkojen käyttäjästä kiinni miten ryntäilee, ei siihen mitään vedonkusettajaa lisäksi tarvita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Suora lainaus Volvo Pentan manuaalista sivulta 25: "Boats with powerful engines can have high speed even at idle. The low speed function reduces the boat speed."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tulentallaaja kirjoitti:
Suora lainaus Volvo Pentan manuaalista sivulta 25: "Boats with powerful engines can have high speed even at idle. The low speed function reduces the boat speed."
Muutenkin tulee välillä mieleen, että noita manuaaleja kirjoittelevat idiootit, ja sitten ne käännetään googlella.
Omassa veneessä tyhjäkäynti nopeus kahdella moottorilla 4.3 solmua . Veto pois, veto päälle on se juju.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hoituuko low speed mode sittenkin alennusvaihteella? Olisikohan eri asia kuin kytkimenluistatus?
"Luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kissa-Iita kirjoitti:
Hoituuko low speed mode sittenkin alennusvaihteella? Olisikohan eri asia kuin kytkimenluistatus?
"Luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."
Lisäksi erillinen alennusvaihde?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sea_Ray kirjoitti:
Muutenkin tulee välillä mieleen, että noita manuaaleja kirjoittelevat idiootit, ja sitten ne käännetään googlella.
Omassa veneessä tyhjäkäynti nopeus kahdella moottorilla 4.3 solmua . Veto pois, veto päälle on se juju.
Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyhmäkäyntinen kirjoitti:
Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.
Entä kun veto kytketään päälle tyhjäkäynnillä? Idle speed? Comprende?

Pitääkö tehdä asia vaikeaksi?

Mikä olisi parempi ilmaisu? Zero-throttle-speed????

Niinkö?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jdieiewmxlwmxw kirjoitti:
Entä kun veto kytketään päälle tyhjäkäynnillä? Idle speed? Comprende?

Pitääkö tehdä asia vaikeaksi?

Mikä olisi parempi ilmaisu? Zero-throttle-speed????

Niinkö?
Idle in gear.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyhmäkäyntinen kirjoitti:
Idle in gear.
Vapauta vaihde ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyhmäkäyntinen kirjoitti:
Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.
Tyhjäkäynti tarkoittaa, että se käy tyhjäkäyntikierroksia, siis ei kaasua. Vahteeseen tuo ei liity mitenkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sea_Ray kirjoitti:
Tyhjäkäynti tarkoittaa, että se käy tyhjäkäyntikierroksia, siis ei kaasua. Vahteeseen tuo ei liity mitenkään.
Tyhjäkäyntinopeus vaihde pois ja päällä on eri. "Idle" ja "idle in gear". Ensimmäinen esim. 1000rpm ja toinen 850rpm. Tyhjäkäyntikierroksista puhuttaessa pitää tietää kumpaa tarkoitetaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyhmäkäyntinen kirjoitti:
Tyhjäkäyntinopeus vaihde pois ja päällä on eri. "Idle" ja "idle in gear". Ensimmäinen esim. 1000rpm ja toinen 850rpm. Tyhjäkäyntikierroksista puhuttaessa pitää tietää kumpaa tarkoitetaan.
Mikäli laite veneessä kiinni ja vene vesillä, ainakaan omassa volvossa ei mitään eroa onko vaihde vapaalla vai päällä, tyhjäkäyntikierrokset tasan samat. Mikä siis oli tämän nerokkaan kommenttisi pointti? missä pirussa sinä moottotoriasi "tyhjänä" käyttelet?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei se tyhjäkäyntikierrosluku tosiaankaan juuri muutu, vaikka vaihteen laittaa päälle. Puhutaan korkeintaan muutamasta kymmenestä kierroksesta.
Mutta selvisikö kenellekään kuinka tuo volvon systeemi toimii? Luistatetaanko kytkintä tai pistääkö automaatti vaihteen pälle/pois nopeassa tahdissa edestakaisin vai miten tuo toimii?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Minulle ei selvinnyt. Voisiko olla niin, että nappia painamalla (tai muuten) vaihteisto käyttää jotain toista ratasta tms., jolloin koneen kierrokset välittyvät potkuriin heikommin? Joku voi osata selittää tämän oikein teknisin termein?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itse suosin satamissa how speed tow järjestelmää joka on liitetty blotteriin ja vene ajaa itse satamaan.
Ilmianna
Jaa
Onko kysymys ns. Trolling valve:sta joita volvoon saa ja muihinkin koneisiin. Siinä venttiilillä ohjataan osa hydrauli nesteen kierrosta pois. venttiiliä on määrä käyttää max n.1200 kierrosta muuten hajoaa vaihde(kytkin)

Itselläni kaasukahvassa nappi jolla saa säädettyä yhdellä painalluksella tyhjäkäynnin 600/900 kierrosta. Normaalisti käytän 600, mutta jos tuulee kovin ja tarvitaan kovempaa "komentoa" olen käyttänyt korkeampaa nopeutta, jolloin vaihde pulssit terävämpiä ja vene tottelee kipparia nöyremmin...

Tässä hyvä selvitys asian tiimoilta
https://www.sbmar.com/articles/marine-transmission-trolling-valve/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sitä hanikkaa, josta sen vaihteenkin päälle kun laittaa, tuuppaa hiukan eteenpäin, se antaapi kaasua, ja homma on "terävämpää". Kuulostaa aika erikoiselta, että ns. vaihteiston rikkomisnappi erikseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näin se toimii:

"Volvo Penta Lowspeed -toimintoa käytetään veneen nopeuden alentamiseen pienentämällä potkurin pyörimisnopeutta - verrattuna normaaliin moottorin joutokäyntinopeudella."

vaihdepäälle (ekaan pykälään):
"Joutokäynti, eteen (merikytkin kytkettynä eteenpäin ajoa varten, moottori joutokäynnillä), merikytkin maksimiluistolla"

kaasukahvaa työnnettäessä eteenpäin (vastaavasti taakkepäin):
" Lowspeed aktiivinen. Potkurin pyörimisnopeus kasvaa kaasutettaessa, moottorin käyntinopeus
pysyy muuttumattomana."

Luisttaa siis kytkintä, hyvin toimii itselläni, tosin eipä tule käytettyä kuin koemielessä, vaihdepäälle-pois toimii myös, Tosin low speedille on koko ajan potkuri pyörimässä -> ohjailtavuus säilyy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mitenkähän tuo merikytkimen luistattaminen vaikuttaa sen kestoikään?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sudittamallarisaksi kirjoitti:
Mitenkähän tuo merikytkimen luistattaminen vaikuttaa sen kestoikään?
Ei mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Trolling valve eli uisteluventtiili on ihan normivaruste jenkkilän isoissa akselivetoisissa kalaveneissä, jotka muuten kulkisivat 6-7 solmua tyhjäkäynnillä. Kun sellaista on tarkoitus pitää päällä koko päivän, ei se voine kovin haitallisesti vaikuttaa vetolaitteiston kestoon.

Ihme vänkytystä yksinkertaisesta asiasta, ollaanko täällä tietämättömiä vai tyhmiä?

Sitten asian vierestä sen verran, että trollaus täällä internetissä tulee käsitteenä juuri uistelusta, eli kalastellaan (trolling) ärtyneitä tai väärin käsitettyjä kommentteja. Termillä ei ole mitään tekemistä peikkojen (troll) kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Minä ainakin olen tietämätön ja se on tyhmä, joka ei kysy, jos ei tiedä. Tuo volvon juttu on aika onneton, sillä siitä ei mistään selviä kuinka homma on toteutettu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Trolling Valven" kommentista ei selviä onko ns. trolling valvella" mitään tekemistä Volvo Pentan "low speed moden" kanssa. Muuten ihan kivaa tietoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Volvo Penta low speed mode

Kannattaisiko laitattaa? Kyseessä isohko diesel akselivetoisessa veneessä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta