Autokatoksen yhteyteen olen suunnittelemassa valaistusta.
Valaisimet katoksen sisään:
Kahden auton katoksen leveys on 6,5 metriä, ei ole ikkunoita tai aukkoja, muita kuin sisään ajossa. Olen suunnitellut kahta valaisinta molempien autojen keulan yläpuolelle/päätyyn, että saisi valoa, kun vaikka täyttää pissapoikaa.
Riittäisikö 2 kpl 10W/860lm/4000K vai pitäisikö olla jopa 20W/1750lm/4000K?
Valaisin katoksen ulkopuolelle:
IP44: Onko riittävä suojaus ulos sateen armoille?
Ja jälleen, riittäisikö 30W/2600lm/4000K vai pitäisikö olla jopa 50W/4500lm/4000K?
Tämän valaisimen osalta olen myös kahden vaiheilla: liiketunnistimella vai ei... miten suunnata/säätää tunnistin, ettei joka jänö ja peura sitä laukaise. :-)
Kiitos mielipiteistä.
Valistusta ulos autokatoksen yhteyteen
4
382
Vastaukset
- kansanvalistus
Valista meitä mitä watteja meinasit, hehkulamppuko?
Valistusta ja valaistusta - joo, kirijoitusvihreitä...
Hehkulamppuja, pöh - mistä niitä muka vielä saa?
LED on kyllä mielessä.
- Halogenonkivoin
Led on vanhanaikaiset. Halogen on tätä päivää.
- vähempikin_riittää
> Riittäisikö 2 kpl 10W/860lm/4000K vai pitäisikö olla jopa 20W/1750lm/4000K?
Kun valaisin on suoraan keulan päällä, riittäisi kusipojan säiliön täyttöön pienempikin valoteho.Keskimäärin katoksen valaistusvoimakkuus lie tällä ratkaisulla samaa tasoa kuin normi katuvalaistus. Suuntaa antavaa arviota saa jakamalla valaisim(i)en lumenit valaistavan alueen pinta-alalla, mutta tässä pitää huomioida sekin, ettei valaisimen hyötysuhde ole lähellekään 100 % ja osa valosta menee hukkaan (seinille, ulos katoksesta yms.).
Pihalle tuleva valaisin taasen on vaikeasti arvioitavissa. Huonoin mahdollinen ratkaisu on tolppa ns käpyvalaisimella. Valtaosa lampun valovirrasta hukkuu siihen käpyyn. Seuraavaksi huonoin on
tolppa, jossa on kirkas kupu ja lampun kanta alaspäin. Tällaisessa tyypillinen led valo säteilee suurimman osan valovirrastaan taivaalle ja watteja / lumeneita pitää olla niin perkeleesti, jos maahankin pitäisi riittää valoa.
Pienemmissä pylväsvalaisimissa (piha-alueet, kevyen liikenteen väylät) on kait perinteisesti käytetty 80 W elohopealamppua, joka antaa 3400 lm. Fiksun valaisimen kanssa luulisi 30 W ledin riittävän hyvin, koska nämä elohopealamppuvalaisimetkin ovat usein olleet näitä persiilleen suunniteltuja (suuri osa valovirrasta taivaan tuuliin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107020- 954521
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524257Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493617- 513598
- 1923545
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242999- 492589
- 131964
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.191882