Lapsena Martat opettivat että herukat pomitaan terttuina. Se olikin ymmärrettävää, koska merhumaijaan laitettiin marjat terttuineen, poimiminen oli helpompaa.
Entä nyt, kun poimin pelkät marjat rasioihin ja pakkaseen ja syön ne jugurtin seassa semmoisenaan? Poimisin mieluusti marjat riipimällä, ei tarvitsisi uudestaan siivota. Mieheni järjen mukaan, jos terttua ei ota pois, uutta terttua ei tule ensi vuonna siihen kohtaan. Nyinkö siis tertut jälkikäteen pois? Vain onko väliä kummalla tavalla tekee?
Onks yhtään Marttaa näkyny?
9
309
Vastaukset
- merhumaija
Ei oo Marttoja näkyny.
- äläuskomarttaa
Ei oo väliä, ne tyhjät karat kyllä tippuu itsestään, tarkasta se miehesi järki.
- KylmäKevät
Hahhahhaa, terttuineen poimitut säilyvät pidempään, jos ei heti pakasta/hilloa/tee mehua. Mehua varten terttua ei edes tarvitse siivota pois. Kyllä martat tietävät.
- helpompiparempi
Minä riivin marjat. Olen toiminut niin monet vuodet. Joka vuosi tulee hyvä sato.
Terttuina otan vain ne komeimmat tertut, jotka pakastan ja käytän myöhemmin kakunkoristeena. - fghhjhgkj
Minä poimin nuo vähät marjat yksitellen. Jotenkin ne ovat niin pehmeitä, että jos niitä riipii, melkein joka marja halkeaa ja siitä tulee märkää mössöä. On parempi, jos marjat ovat pakasteesta ottaessa erillisiä, jotta ei tarvitse alkaa kirveellä paloittelemaan, vaan voi ropauttaa tarvitsemansa määrän lautaselle. Samalla jää siivousvaihe pois, jota inhosin, varsinkin juuri mustilla viinimarjoilla. Punaherukoita olen poiminut terttuinakin, suoraan rasioihin. Ne saa helposti riivittyä pakasteesta otettuna sitten aikanaan.
- Näppäräsorminen
En voi ymmärtää, mistä tuo käsitys on alkunsa saanut, että tertut on poimittava kokonaisina. Lisää vain työtä, jos tekee mehua vanhoilla konsteilla. Ja kyllä ne tertun rangat putoavat pois syksyllä kuten lehdetkin. Ei niistä mitään haittaa seuraavan vuoden marjoille tule.
- helpollaherukat
Olen muutaman vuoden poiminut punaherukat tavallisella marjanpoimurilla. Toisella kädellä oksa sopivasti tarjolle ja tyvestä latvaa kohden poimuri. Varsin valmiiksi siivotun näköisiä tuli, eikä sen mehustuneempia kuin käsin riipimälläkään poimitut ja nopeasti. Pikku harjoittelulla oppii tekniikan, homman kevyt ja hellä ote on tuttu kaikille vaikkapa mustikoita poimurilla poimineilla.
- helpollaherukat
http://www.kaleva.fi/videot/herukat-on-helppo-poimia-marjapoimurilla/4686/
tässä yksi malli - Olenkoväärässä
Hml:ssa martoilta heruu kyllä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1897886
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes974205- 682712
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se751722Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.4001661- 641528
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201496Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171151Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841078Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791070