Lapsena Martat opettivat että herukat pomitaan terttuina. Se olikin ymmärrettävää, koska merhumaijaan laitettiin marjat terttuineen, poimiminen oli helpompaa.
Entä nyt, kun poimin pelkät marjat rasioihin ja pakkaseen ja syön ne jugurtin seassa semmoisenaan? Poimisin mieluusti marjat riipimällä, ei tarvitsisi uudestaan siivota. Mieheni järjen mukaan, jos terttua ei ota pois, uutta terttua ei tule ensi vuonna siihen kohtaan. Nyinkö siis tertut jälkikäteen pois? Vain onko väliä kummalla tavalla tekee?
Onks yhtään Marttaa näkyny?
9
289
Vastaukset
- merhumaija
Ei oo Marttoja näkyny.
- äläuskomarttaa
Ei oo väliä, ne tyhjät karat kyllä tippuu itsestään, tarkasta se miehesi järki.
- KylmäKevät
Hahhahhaa, terttuineen poimitut säilyvät pidempään, jos ei heti pakasta/hilloa/tee mehua. Mehua varten terttua ei edes tarvitse siivota pois. Kyllä martat tietävät.
- helpompiparempi
Minä riivin marjat. Olen toiminut niin monet vuodet. Joka vuosi tulee hyvä sato.
Terttuina otan vain ne komeimmat tertut, jotka pakastan ja käytän myöhemmin kakunkoristeena. - fghhjhgkj
Minä poimin nuo vähät marjat yksitellen. Jotenkin ne ovat niin pehmeitä, että jos niitä riipii, melkein joka marja halkeaa ja siitä tulee märkää mössöä. On parempi, jos marjat ovat pakasteesta ottaessa erillisiä, jotta ei tarvitse alkaa kirveellä paloittelemaan, vaan voi ropauttaa tarvitsemansa määrän lautaselle. Samalla jää siivousvaihe pois, jota inhosin, varsinkin juuri mustilla viinimarjoilla. Punaherukoita olen poiminut terttuinakin, suoraan rasioihin. Ne saa helposti riivittyä pakasteesta otettuna sitten aikanaan.
- Näppäräsorminen
En voi ymmärtää, mistä tuo käsitys on alkunsa saanut, että tertut on poimittava kokonaisina. Lisää vain työtä, jos tekee mehua vanhoilla konsteilla. Ja kyllä ne tertun rangat putoavat pois syksyllä kuten lehdetkin. Ei niistä mitään haittaa seuraavan vuoden marjoille tule.
- helpollaherukat
Olen muutaman vuoden poiminut punaherukat tavallisella marjanpoimurilla. Toisella kädellä oksa sopivasti tarjolle ja tyvestä latvaa kohden poimuri. Varsin valmiiksi siivotun näköisiä tuli, eikä sen mehustuneempia kuin käsin riipimälläkään poimitut ja nopeasti. Pikku harjoittelulla oppii tekniikan, homman kevyt ja hellä ote on tuttu kaikille vaikkapa mustikoita poimurilla poimineilla.
- helpollaherukat
http://www.kaleva.fi/videot/herukat-on-helppo-poimia-marjapoimurilla/4686/
tässä yksi malli - Olenkoväärässä
Hml:ssa martoilta heruu kyllä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579