Onks yhtään Marttaa näkyny?

Ei.Martta.Mutta

Lapsena Martat opettivat että herukat pomitaan terttuina. Se olikin ymmärrettävää, koska merhumaijaan laitettiin marjat terttuineen, poimiminen oli helpompaa.
Entä nyt, kun poimin pelkät marjat rasioihin ja pakkaseen ja syön ne jugurtin seassa semmoisenaan? Poimisin mieluusti marjat riipimällä, ei tarvitsisi uudestaan siivota. Mieheni järjen mukaan, jos terttua ei ota pois, uutta terttua ei tule ensi vuonna siihen kohtaan. Nyinkö siis tertut jälkikäteen pois? Vain onko väliä kummalla tavalla tekee?

9

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merhumaija

      Ei oo Marttoja näkyny.

    • äläuskomarttaa

      Ei oo väliä, ne tyhjät karat kyllä tippuu itsestään, tarkasta se miehesi järki.

    • KylmäKevät

      Hahhahhaa, terttuineen poimitut säilyvät pidempään, jos ei heti pakasta/hilloa/tee mehua. Mehua varten terttua ei edes tarvitse siivota pois. Kyllä martat tietävät.

    • helpompiparempi

      Minä riivin marjat. Olen toiminut niin monet vuodet. Joka vuosi tulee hyvä sato.
      Terttuina otan vain ne komeimmat tertut, jotka pakastan ja käytän myöhemmin kakunkoristeena.

    • fghhjhgkj

      Minä poimin nuo vähät marjat yksitellen. Jotenkin ne ovat niin pehmeitä, että jos niitä riipii, melkein joka marja halkeaa ja siitä tulee märkää mössöä. On parempi, jos marjat ovat pakasteesta ottaessa erillisiä, jotta ei tarvitse alkaa kirveellä paloittelemaan, vaan voi ropauttaa tarvitsemansa määrän lautaselle. Samalla jää siivousvaihe pois, jota inhosin, varsinkin juuri mustilla viinimarjoilla. Punaherukoita olen poiminut terttuinakin, suoraan rasioihin. Ne saa helposti riivittyä pakasteesta otettuna sitten aikanaan.

    • Näppäräsorminen

      En voi ymmärtää, mistä tuo käsitys on alkunsa saanut, että tertut on poimittava kokonaisina. Lisää vain työtä, jos tekee mehua vanhoilla konsteilla. Ja kyllä ne tertun rangat putoavat pois syksyllä kuten lehdetkin. Ei niistä mitään haittaa seuraavan vuoden marjoille tule.

    • helpollaherukat

      Olen muutaman vuoden poiminut punaherukat tavallisella marjanpoimurilla. Toisella kädellä oksa sopivasti tarjolle ja tyvestä latvaa kohden poimuri. Varsin valmiiksi siivotun näköisiä tuli, eikä sen mehustuneempia kuin käsin riipimälläkään poimitut ja nopeasti. Pikku harjoittelulla oppii tekniikan, homman kevyt ja hellä ote on tuttu kaikille vaikkapa mustikoita poimurilla poimineilla.

      • helpollaherukat

      • Olenkoväärässä

        Hml:ssa martoilta heruu kyllä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe