Mikä sovellus estää koneen sammuttamisen?

aloittelijapaivittelee

Hei, otin käyttöön Toshiban läppärin jota ei ole päivitetty vuoteen ja siellä odotti 150 päivitystä. Ajoin niitä läpi erissä 50 kpl, kunnes kone alkoi herjata että "sovellus estää koneen sammuttamisen". Kuitenkaan ei mielestäni ollut mikään ohjelma auki.

Mistä näen mikä sovellus estää sammuttamisen (ja myös uudelleenkäynnistyksen)? Vai pitääkö palautuspisteellä mennä takaisin alkutilanteeseen ennen päivittämistä (jolloin sammutti normaalisti).

Tai onko tästä mitään haittaa? Lopulta kuitenkin sammuttaa koneen.

11

1877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Who_knows_

Varmaankin se Windows Update.

Pakota se sammumaan. Eli pidä virtanappia niin pitkään pohjassa, että sammuu.

Käynnistä sitten uudelleen ja josWindows käynnistyy työpöydälle asti, niin jatka päivittämistä.

Aina siellä jotain on käynnissä, vaikka siitä ei graafista käyttöliittymää olisikaan esillä.

• Bersel

Olisikohan jokin päivitys kesken ja oletko katsonut ruudun alareunan, ettei siellä ole mitään ikkunaa joka kaipaisi yksinkertaista "Ok" tai "Cancel" valintaa? On myös mahdollista läppärin tapauksessa, että jossain vaiheessa historiaa läppäri on ollut yhdistettynä ulkoiseen näyttöön, videotykkiin tai vastaavaan ja tällöin jonkin ohjelman ikkuna on jäänyt sijainniltaan sille toiselle näytölle ja kaipailee siellä yllämainitun kaltaista vastausta. Tässä ohje sen ratkaisemiseen: https://www.howtogeek.com/howto/windows/bring-misplaced-off-screen-windows-back-to-your-desktop-keyboard-trick/

Läppärit ovat toisinaan ja jopa valitettavan usein melko hitaita. Niiden kanssa pitää oppia odottamaan rauhassa varsinkin jos koneelle asentuu suuri määrä päivityksiä. Ennen kuin vedät virrat poikki tai teet muuta, voisit jättää läppärin yöksi päälle virtajohdon päähän ja katsoa jos kyse oli vain jostain hitaasti asentuvasta päivityksestä. Hitaus on ongelma varsinkin koneissa, joissa on mekaaninen kiintolevy, AMD E1, E2 tai vastaavan tason Intel-prosessori, tai yksinkertaisesti liikaa bloatwarea tahi muita käynnissä olevia prosesseja. Toshiba on tunnettu siitä, että valmistaja tukkii koneet liialla tarpeettomien ohjelmistojen sekamelskalla, vaikka monet Toshiban läppäreistä muuten hyviä olisivatkin. Jos päivitykset eivät etene vieläkään tai kone tuntuu muuten hitaalta, kannattaa siis siivota valmistajan asentamat ohjelmat pois, jolloin koneen pitäisi alkaa toimia paremmin.

• dlfjmawda

En lähtisi itse konetta virtanappia pohjassa pitämällä sammuttamaan, vaan normaalisti painaa ruudulla näkyvästä pakoita sammutus tms napista. Tuo on täysin normaalia ja hyvin yleistä varsinkin windows 7:ssa joka sinulla suurimmalla todennäköisyydellä on.

• herjaileva_windows

Windows on kovin herjaileva.

• aloittelijapaivittelee

Kiitos kommenteista! Konetta ei siis tarvitse pakottamalla sammuttaa virtanapista, mutta joka kerran kun suljen sen niin se herjaa hetken että "yksi sovellus estää sammuttamisen" mutta sammuu siis kuitenkin. Tätä alkoi tapahtua vasta päivittämisen jälkeen vaikka näyttää että ne ovat onnistuneesti asentuneet.

Eli onko mitään keinoa tsekata, että mikä sovellusta tai ohjelma siellä estää sammumisen (vaikka lopulta sammuukin). Tai onko tästä mitään haittaa että tekee näin joka kerta.

On siis Windows 8.1. Mielelläni siivoilisin sieltä ohjelmia veke, mutten tiedä mitä uskaltaa poistaa.

Pitäisikö palautuspisteellä palauttaa järjestelmä tilaan ennen näitä päivityksiä? Tosin niitä on nyt jo 50 siellä että aikamoinen urakka palauttaa lähtötilanteeseen. Mutta siis ennen päivittämistä sulki normaalisti.

• moinen_hiiteen

Poista koko windows.

• kylsesiittälähtee

Sammuttele ja käynnistele konetta muutamia kertoja joka päivä, lopuksi päivitykset on asentuneet tarkoitetulla tavalla, ja kone sammuu ja käynnistyy normaalisti.

• aloittelijapaivittelee

Kyllä ne päivitykset nytkin ovat asentuneet (katsoin asennetusita päivityksistä) mutta silti joka kerta sammuttaessa/uudelleenkäynnistäessaä herjaa tuon "yksi sovellus estää koneen sammuttamisen" (kerran se väitti että kaksi, mutta nyt vain yksi). Ja siis sammuu silti kun en paina mitään peruuta tai pakota sammuttamaan -toimintoja.

Mietin vain että onko tuosta mitään haittaa että sammuttaminen ei onnistu normaalisti? Mun pitäis vielä päivittää sinne noin 100 päivitystä mutten tiedä uskallanko. Kerran mulla meni kone ihan juntturaan kun sinne paljon päivittelin pitkän käyttämöttömän jakson jälkeen.

• Turvallisesti-kotikoneet
        aloittelijapaivittelee kirjoitti:

Kyllä ne päivitykset nytkin ovat asentuneet (katsoin asennetusita päivityksistä) mutta silti joka kerta sammuttaessa/uudelleenkäynnistäessaä herjaa tuon "yksi sovellus estää koneen sammuttamisen" (kerran se väitti että kaksi, mutta nyt vain yksi). Ja siis sammuu silti kun en paina mitään peruuta tai pakota sammuttamaan -toimintoja.

Mietin vain että onko tuosta mitään haittaa että sammuttaminen ei onnistu normaalisti? Mun pitäis vielä päivittää sinne noin 100 päivitystä mutten tiedä uskallanko. Kerran mulla meni kone ihan juntturaan kun sinne paljon päivittelin pitkän käyttämöttömän jakson jälkeen.

""""yksi sovellus estää koneen sammuttamisen"""

Tuo oli vakiotuttua minullakin yhdessä win 8.1 läppärissä.
        Koskaan en viitsinyt selvittää mistä se johtuu, modeemista, printteristä, usb lisäporteista, ulkopuolisesta hiirestä... Jossain välissä se katosi, etenkin kun ruksasin Updateen "älä päivitä koskaan, älä tarkasta päivityksiä koskaan"

Enpä ole tavannut yhtään virustakaan elämäni aikana, koska en käytä tietokoneita muuhun kuin luen uutiset, hoidan sähköpostin ja pankkiyhteysohjelmat.

Käytän vain tietokoneiden omia "virustorjuntoja".

Tässäkin kympissä on vain defender. Ei mitään häiriöitä.

• Reaty

Ei mitään uutta. Aina siellä joku on estävinään sammutuksen, mutta kun antaa olla vaan ja ajan kulua, niin kyllä se siitä sammuu. Ei tarvitse mitään "pakota"-nappia painella.

• aloittelijapaivittelee

Okei, ihmettelin vaan miksi sammuttamisen kanssa tuli ongelmia vasta päivittämisen jälkeen. Ehkä sitten vaan ronskisti päivitän ne loput 100 päivitystä jotka vielä tekemättä.... Pelkään vain ettei anna asentaa niitä koska herjaa uudelleenkäynnistyksen yhteydessä ettei pysty sammuttamaan konetta. Katotaan miten mun käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe