Montako tuntia 4-t moottori kestää ajella?

TampioKuski

Moottoria huolletaan normaalisti, niin montako tuntia kone kestää yleisesti ottaen?
Onko perämoottori lopussa 500h jälkeen vai mikä on elinaika?

24

2294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yammusi

      3000h
      Sen jälkeen tulee niin kalliita korjauksia, että kannattaa viedä purettavaksi.

    • että_näin

      Yleensä huviveneiden moottorit eivät hajoa ajon, vaan ajamattomuuden vuoksi.
      Laiturissa seisoessaan tiivistyy kosteutta ja suojaava öljykerros valuu pois, jolloin sisäkalut ruostuvat.

    • kdkdkkddkdkkd

      Riippuu monesta seikasta. Huoltaa pitää ja ajotavalla vaikutusta. Monella on tapana kylmällä koneella tuupata heti laiturista irroitettuaan kaasu pohjaan ja menoksi. Ei ainakaan lisää koneen kestoa, jähmeät öljyt eivät voitele kunnolla. Käsittääkseni kone tykkää kun sillä ajetaan kunnolla eli matka-ajoa. Kalastajien tyhjjäkäynnillä jolkottaminen kaudessa jopa satoja tunteja ei hyvää tee sekään etenkin jos konetta ei ajeta välillä kunnolla lämpimäksi.

    • ville666

      Riippuu tosiaan niin monesta, sinänsä ajamalla se ei juurikaan loppuun kulu. Ei ole perämoottori, mutta isälläni oli Honda mönkijä (TRX 350) joka oli ajettu 1800 h mennessään vaihtoon, ja ei mitään ongelmia yli normaalin huollon. Kyllä kestää ajoa!

    • Prof_Vähäpää

      Miten perämoottorin ajotunnit voisi suhteuttaa esim. verrattuna prätkän tms. moottoriin ja muutettua ajetuiksi kilometreiksi?
      Eli 1h ajoa perämoottorilla vastaa n kilometriä maantietä? Kuutiotilavuudellakin/hv on merkityksensä.

      • Joakim1

        Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.

        Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.

        Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.

        Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdf


      • Prof_Vähäpää
        Joakim1 kirjoitti:

        Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.

        Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.

        Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.

        Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdf

        Hyvä vastaus, kiitos! Mitään nyrkkisääntöähän ei oli. Auton keskinopeus on noin 55-65 kmh ja jos siitä laskee jonkun vastaavuuden? Prätkällä saman verran. Todellisuudessa pienillä koneilla (1-25hp) ajetaan enemmän hana tiskissä kuin isommilla (>28hp) ja käytännössä pienet perämoottorit kuluvat ehkä suhteessa nopeammin. Tiedä häntä sitten.


      • Better_Than_Life
        Joakim1 kirjoitti:

        Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.

        Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.

        Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.

        Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdf

        Nykyperämoottoreillako kuormitus matkanopeudella jäisi vain 25%, vähän epäilen. Omassa 3500 kg matkaveneessäni on 250 hp diesel ja näytön perusteella kuormitus on 80% matkanopeudella vaikka kulutus on vain noin 2/3 huippukulutuksesta.

        Toki isossa matkaveneessä on kuljetettavaa massaa huomattavasti enemmän hevosvoimaa kohti kuin tehokkaan perämoottorin kuljettamassa kevyessä veneessä, mutta en silti voi mitenkään uskoa että kuormitus jäisi vain 25 prosenttiin. Pikemminkin lähemmäs 50%.


      • Joakim1
        Better_Than_Life kirjoitti:

        Nykyperämoottoreillako kuormitus matkanopeudella jäisi vain 25%, vähän epäilen. Omassa 3500 kg matkaveneessäni on 250 hp diesel ja näytön perusteella kuormitus on 80% matkanopeudella vaikka kulutus on vain noin 2/3 huippukulutuksesta.

        Toki isossa matkaveneessä on kuljetettavaa massaa huomattavasti enemmän hevosvoimaa kohti kuin tehokkaan perämoottorin kuljettamassa kevyessä veneessä, mutta en silti voi mitenkään uskoa että kuormitus jäisi vain 25 prosenttiin. Pikemminkin lähemmäs 50%.

        Tuo 25% oli siis tapauksissa, jossa huippunopeus on 40-50 solmua ja matkanopeus 20-30 solmua. Ja se 25% oli laskettuna huipputehosta ei kuormitus suhteessa ko. kierrosten huipputehoon.

        Esimerkkinä vaikkapa uusimmassa Vene-lehdessä vertaillut daycruiserit. Huippunopeudet 44-47 solmua, kulutus tuolloin 95-110 l/h, kulutus 20 solmussa n. 30 l/h ja 30 solmussa n. 40 l/h. No tuossa siis paremminkin 30-40% kuin 25%, jonka heitin hatusta. Kuitenkin ei kovinkaan suuri kuormitus.

        Jos kulutus on 2/3 huippukulutuksesta, on kuormitus alle 70%.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuo 25% oli siis tapauksissa, jossa huippunopeus on 40-50 solmua ja matkanopeus 20-30 solmua. Ja se 25% oli laskettuna huipputehosta ei kuormitus suhteessa ko. kierrosten huipputehoon.

        Esimerkkinä vaikkapa uusimmassa Vene-lehdessä vertaillut daycruiserit. Huippunopeudet 44-47 solmua, kulutus tuolloin 95-110 l/h, kulutus 20 solmussa n. 30 l/h ja 30 solmussa n. 40 l/h. No tuossa siis paremminkin 30-40% kuin 25%, jonka heitin hatusta. Kuitenkin ei kovinkaan suuri kuormitus.

        Jos kulutus on 2/3 huippukulutuksesta, on kuormitus alle 70%.

        Onhan noita 25% esimerkkejäkin. Esimerkiksi Buster SuperMagnum 48,6 solmua 99 l/h vie 20 solmun vauhdissa 20 l/ ja 30 solmussa 30 l/h.

        Alle 40% tehosta matkavauhdilla syntyy jo monella 35 solmun huippunopeuden yhdistelmällä.


      • Joakim1
        Prof_Vähäpää kirjoitti:

        Hyvä vastaus, kiitos! Mitään nyrkkisääntöähän ei oli. Auton keskinopeus on noin 55-65 kmh ja jos siitä laskee jonkun vastaavuuden? Prätkällä saman verran. Todellisuudessa pienillä koneilla (1-25hp) ajetaan enemmän hana tiskissä kuin isommilla (>28hp) ja käytännössä pienet perämoottorit kuluvat ehkä suhteessa nopeammin. Tiedä häntä sitten.

        Auton keskinopeus ei tyypillisesti ole lähellekkään 55-65 km/h, jos mukaan lasketaan myös pysähdykset liikennevaloihin, hidastelut ruuhkissa, lyhyet kauppareissut jne. Tuollainen syntyy vain pitkiä matkoja ajessa tai maaseudulla.


      • Better_Than_Life
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuo 25% oli siis tapauksissa, jossa huippunopeus on 40-50 solmua ja matkanopeus 20-30 solmua. Ja se 25% oli laskettuna huipputehosta ei kuormitus suhteessa ko. kierrosten huipputehoon.

        Esimerkkinä vaikkapa uusimmassa Vene-lehdessä vertaillut daycruiserit. Huippunopeudet 44-47 solmua, kulutus tuolloin 95-110 l/h, kulutus 20 solmussa n. 30 l/h ja 30 solmussa n. 40 l/h. No tuossa siis paremminkin 30-40% kuin 25%, jonka heitin hatusta. Kuitenkin ei kovinkaan suuri kuormitus.

        Jos kulutus on 2/3 huippukulutuksesta, on kuormitus alle 70%.

        Omallakin logiikalla 2/3 kulutus vastaisi 2/3 kuormitusta, mutta moottorin infonäyttö ilmoittaa sitkeästi että kuormitus on tasan 80%. Tiedä nyt sitten mihin tuo perustuu.


      • saabscania
        Joakim1 kirjoitti:

        Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.

        Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.

        Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.

        Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdf

        Testi kesti 20 päivää ja silloin niille tuli kyllä 960 tuntia ajoa noin pyöreästi ja 20000km huolto kesti 4min jne..


    • kamakusi

      Ammattikäytössä noin 1500 tuntia hyvin huollettuna ja huvikäytössä 2000 tuntia . Huonosti huellettuna ei ylitetä 1000 tuntia huvikäytössäkään.

      • Unessaoot

        Aika huonoilla koneilla ajelet, jos kesto on tuo.


      • kamakusi

        Ammattikäytössä voi olla jopa 1000 h tehdä tiukkaa. Tämä on siis ammattiveneiden huoltajilta kuultua. Voi toki olla että sillä savuavalla oljyä vuotavalla, vaihdevikaisella huohottavalla louskulla voi vielä tuonkin jälkeen jaa, niinkuin monet veneilijät tekevätkin, mutta mikään toimintavarma vekoitin ei enää tuon jälkeen ole kyseessä.


      • kamakusi

        Veneillä ajetaan keskimäärin n. 50 tuntia kesässä, joten 50 tunnin vuosikäytöllä koneenvaihto on edessä noin 20-30 vuoden välein. Tällöin alkaa nuo 20 talvisäilytyskauttakin merkkaamaan enemmän kuin käyttötunnit.


    • kddkkddndnd

      Veneellä ajetaan jatkuvasti tavallaan ylämäkeen, liukuvalla kun hellität kaasua, nopeus putoaa heti ja lopulta putoaa liuusta. Autolla ajaessa tasanopeutta voiman tarve vaihtelee jatkuvaati mäkisessä maastossa, alamäessä vauhti voi jopa lisääntyä vaikka polttoaineen syöttö katkaistu. Venemoottori rasittuu huomattavasti enemmän ja jos tehoa naftisti, liukuunnousu tapahtuu kaasu pohjassa ja usein kylmällä koneella.

    • Eitaidaporukkaveneillä

      Uistelijat yleensä vaihtaa noin 3000 tunnin jälkeen. Käsittääkseni merivartiosto yms pelastusseurat paukuttaa useita tuhansia tunteja, ja plaaniin lähtö on isoin rasite.

    • asianhaarat

      "Montako tuntia 4-t moottori kestää ajella?"

      Riippuu siitä, kuinka pitkän lenkin teet ja millä nopeudella.

    • Bower

      Luultavasti niinkauan että ihmis elämä ei riitä ajamaan sitä loppuun, paitsi silloin kun siirtyy isältä pojalle periaatteella.

    • 9.9hp_Mercury

      Google: "Expected lifespan of a 4 stroke outboard engine"

      -Ulkomaiset arviot puhuvat 2.000...5.000 tunnista. Jopa 10-heppaisella kerrotaan ajettavan useampia tuhansia tunteja.

      Huolto-ohjeen mukaisesti huollettuna 500 tuntia ei ole vielä kuin hiukan päälle sissäänajo... Yhtä kaikki, huoltojen suorittamisen puolesta laajalti liputetaan. Itse laittaisin mukaan käytön säännöllisyyden sillä olettaisin korroosion iskevän pahemmin mikäli vaikka kalaveneen moottorille tulee keskikesällä parin kuukauden ajamaton jakso?

    • AbdulMohmedBagdad

      Ei kannata miettiä käyttöikiä. Vaihtaa koneen 2-5vuoden välein. Väliraha ei ole iso kun vanhan myy keväällä ja uuden ostaa tammikuussa.
      Aina on takuukone ja huolloista selviää kun vaihtaa öljyt.

    • buster4ever

      n. 6500 tuntia menty 15hv Hondalla ja Buster Mix:llä vm 1988. Hihnan oon kerran vaihdattanut ja venttilit säädetty samalla. Öljyt vaihdettu 2 kertaa vuodessa tulpat joka vuosi.. Siimojen takia potkuriakselin stefat 2 kertaa. Nykyään ajan 4tpienkonebensalla jota saa pumpusta. Iän karttuessa ostan Uuden Jammun 20 hv ruiskunelarin koska siinä on trimmi ja sähkökäynnistys...Samalla kyllä ostan Vähänkäytetyn tai jos vielä löydän niin uuden XS-Busterin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2539
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2254
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      59
      2248
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe