Joh. 15:5
"Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."
Niinkuin Jumalan Sana sanoo: ""Minä olen viinipuu, te olette oksat". Jeesus Kristus on viinipuu ja me olemme sen viinipuun oksat, kiinni suoraan siinä rungossa. Saamme vetemme,ravintomme ja syntien anteeksisaamisemme suoraan Häneltä. Isäni, jo edesmennyt vl-saarnaaja aina opetti, että kaikki lapset syntyvät pieninä oksina tästä Kristus-rungosta ja sitten vain kasvavat ja kasvavat isommiksi, joko kasvavat Kristuksen yhteydessä saaden Häneltä elävää vettä tai sitten kuivettuvat, kun usein "maailman houkuttamina" eivät halua juoda sitä elävää vettä ja eivät elä elävässä yhteydessä runkoon.
Tämä isäni julistama kuva, että kaikki lapset syntyvät oksina tästä rungosta, herätti lukiovuosina minussa ajatuksen, että eikö se rungossa kasvava oksa ole koko ajan kiinni siinä rungossa ja saa siitä ravintoa, eikä siirry siitä minkään toisen oksan varaan ja saa siitä tai sen välittämänä ravintoa ja vertauskuvallisesti esim. synninpäästöä ja syntien anteeksisaamista. Kysyin tätä isältäni ja hän jyrkästi kielsi ajattelemasta tuollaisia.
Uskon, että Jeesus Kristus tarkoitti viinipuu-vertausta meille niin, että se on ikäänkuin "vertauksellinen viinipuu", että Hän on runko ja me todella olemme oksina siinä, kaikki kiinni suoraan siinnä rungossa. Se on joko tai asetelma: " Saako Hän olla Herramme, elämämme Elävä Vesi, syntien Anteeksiantajamme, meidän Tiemme, Totuutemme ja Elämämme ja elämme yhteydessä Häneen vai Hän ei ole Herramme ja emme elä yhtydessä Häneen ja kuivetumme.
On myös lohduttavaa tietää, että jos olemme kuivettumassa olevat oksat siinä rungossa, niin olemme yhä kiinni siinä samassa rungossa, josta voimme halutessamme uudestaan saada oksaamme sitä elävää vettä, eikä tarvitse esim. viereisiltä oksilta sitä pyytää ja sitä paitsi sekin vesi tulisi kuitenkin rungon kautta. Jeesus Kristus itse sanoo: "Ilman minua, ette voi mitään tehdä'".
Minä olen viinipuu, te olette oksat.
2
129
Vastaukset
"kun usein "maailman houkuttamina" eivät halua juoda sitä elävää vettä ja eivät elä elävässä yhteydessä runkoon."
Hyvin harva syntyy maassa missä on vanhoillislestadiolaisuutta. Valtaosa kristityistä liittyvät muihin seurakuntiin. Miten käy niiille?- heikkineva
"Hyvin harva syntyy maassa missä on vanhoillislestadiolaisuutta. Valtaosa kristityistä liittyvät muihin seurakuntiin. Miten käy niiille? "
Hyvin käy, kun vaan ovat kiinni siinä rungossa eli Jeesuksessa Kristuksessa kuten nim. vlturku tuossa ylhäällä kirjoittaa. Ei se ole muista oksista ja heidän tarjoamisistaan kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912990Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991716Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461587- 871401
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4031400Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031323Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21129Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381067Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun334908Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden259877