https://www.yhteishyva.fi/arjen-apu/design-ja-loylyominaisuudet-painavat-nyt-kiukaan-valinnassa/05561707
Epäonnistunut design.
Mielestäni nämä kivimöhkäleverkkokiukaat on rumia!
10
187
Vastaukset
- näkemyksiä-asiaan-
Ei tuo kovin ruma ole. Ja toimivuus siinä kai on pääasia. Osittain juuri toimivuuden suhteen olen aikoinani lopettanut saunomisen, tai vähentänyt sen melkein kokonaan. Ne muutamat kerrat jolloin olen saanut kunnon löylyt, sellaiset kosteat polttamattomat, voi lukea yhden käden sormilla. Aina saunominen on ollut sellaista epämiellyttävää kuumuudesta tai kylmyydestä tehtyjä kompromisseja. Vain harvoin kokee oikeat miellyttävät löylyt nykykiukailla.
Tuohon kiukaaseen on varmasti helppo heittää löylyvettä osumatta rautaosiin, niin kuin yleisesti usein käy. Nuo verkkoraudat eivät varmastikkaan kuumene niin paljon. Jos löylyvesi osuu kiukaan rautaosiin, niin se ei anna oikeaa löylyn tunnetta saunojaan, vaan polttavaa kuumuutta.- ksner
"Jos löylyvesi osuu kiukaan rautaosiin, niin se ei anna oikeaa..."
Se on ihan se ja sama mikä sen veden höyrystää;)
Meil on tuommonen korkea kivihökötys ja ite tykkään kovasti.
En tiedä, onko ne kiukaat silmäniloja. En tiedä tarviiko niiden olla.
Voisin minä tuollaisen laittaa, jos niitä on puulämmitteisiä.
Ja helppo tuo olisi tehdä itse.. Rautaliikkeestä saa mimmosta verkkoa haluaa, javaikka viiden millin rosterista hitsaa pesän.
Muuten "saunakulttuuri on mennyt Suomessa yliampuvaksi..
Tuntuu väliin, että sauna on tärkein asia asumisessa.
Kovin vähän ymmärrän yhteissaunoja ventovieraiden kesken, Vielä vähemmän ymmärrän naisia, jotka valittaa, että miehet tirkistelee siellä, pakkoko sinne on työtyä.
Ajattelin illalla lämmittää savusaunan, sen kiuas se vasta ruma on, ja nokinen.
Vastan ajattelin tehdä, jos vielä kesäntuoksuja.- Piha-puu-sauna-paras
Kerrostaloasumisessa saunaa ei korosteta turhan tärkeänä enää. Valtaosassahan nykyään, uskoisin ,että saunoista on tehty vierashuoneita pyykeille ja muulle romulle eli varastoja.
Piha-puu-sauna-paras kirjoitti:
Kerrostaloasumisessa saunaa ei korosteta turhan tärkeänä enää. Valtaosassahan nykyään, uskoisin ,että saunoista on tehty vierashuoneita pyykeille ja muulle romulle eli varastoja.
Jonkin verran häiritsee saunan ylikorostaminen.
Ehkä muuten olisi hyvä suomalaisuutta korostaa kun saunan kautta.
- ö..Öö
mnaan
Kiukaat keksitty kai ennen raudan tekemisen oppimista, joskus kiviajalla.
Mulla on kolme saunaa. Kaks sähkösaunaa ja savusauna. Savusauna odottelee remonttia, pitäis kengittää. Sähkösaunat käytössä. Kummassakin keraamiset kiuaskivet. Kai tollaset;
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kiuaskivet/kiuaskivi-keraaminen-tiileri-21kg
Jossain vaiheessa tulee tsadissa saunaremontin aika. Aatellut, Iki. kiuas, just tollanen verkkohäkki. Kun, kiuas on kiveä, sitä vaan paketoidaan nykyisin pellillä. Kas, nykyisillä rakennussäännöilla kivikiukaan rakentaminen rivariin ei ole helppo keissi. Peltiverkko ympärille, se siinä.
Niin siis. Kokeillut kaikenlaisia kiviä kiukaassa. Mun mielestä keraamiset kivet on jhan ok sähkökiukaassa. Net ei murene ja pienikin kivimäärä antaa löylyä hyvin. Se sinällään sivuseikka miten paketoitu net kivet on.
Tsadissa kiukaan määrittelee sulakkeet. Se on sitten 6 kw. Ulkonäkö tulee hyvä joka vaihtoehdossa. Ei tuo oikein minunkaan silmälle ole sopiva.
Meillä on kaikissa saunoissa se tavallinen ja kun uusimisen aika tulee, niin tavallin on senkin jälkeen.- alexija
Puukiuas on paras
- ö-Öö
Ei kivet tiedä, millä ne lämmitetään.
Tossa yläpuolella oli kommentteja. Enpä tiedä, makuasioita. Ulkonäkö on ihan yhtä tärkee saunassa, kuin kaikessa muussakin. Huvittaa, jotkut kiistelee paneleista tai valoista tai kiukaista.
Mun mielipide on, jos sauna on ok, se on myös viihtyisä. Kiuas osa asiaa, tärkein osa. Kiuas tärkeä koko saunan olemassaololle. Ilmanvaihto myös, samaten ergonomisuus.
Noh, 6 kw ei paljo mahdollisuuksia anna. Noit kerrostalosaunat on sellaisia hikikoppeja, ne on pieniä. Sen takia kai suomalaisten saunahulluus on vähenemässä. Saunasta saap hyvän varaston, tahi kuivaushuoneeen. Nykyisin myydään hyvin asuntoja ilman saunaa, ei ihmiset enää ole kiinnostuneet niistä. Monet tulipalot muuten tulleet saunasta, kun sitä käytetty kuivaushuoneena, ilman kiukaan poistamista.
Ennen vanhaas saunalla oli iso merkitys, vähän kai perua savupirteistä. Siellä synnyttiin, peseydyttiin, ruumiitkin pestiin siellä. Noh, nykyisin synnytään sairaaloissa, on suihkut ja ruumiit hoidellaan hautaustoimistoissa.
Sauna enenpi nykyisin rentoutumispaikka, Siks design on koko ajan tärkeämpää.
Noin tiivitetysti. Kun teen tsadiin saunaremontin, tilalle en voi mitään, se on vaan liian pieni. Ilmanvaihdollekkaan en voi mitään. Mutta pintamaterialit, valaistus, äänentoisto ja kiuas, niitä voin säätää, Mahdollisimman suuri kivitilavuus kiukaassa, se tärkeä. Katiskakiukaissa usein paljon kiviä, ei ulkonäkökään ole paha.
Sauna-asiat makukysymyksiä. Kaupungeissa ei ole puukiukaita
Mainitem kyllä verrkokiukaita saa puulämmitteisiäkin. Vähän back to baciks, takaisin savusauna fiilikseen ja löylyihin.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin6111875Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh175061Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r334557Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4682350Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142240Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2921801FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01461Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu921313- 391216
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101205