Herkästi loukkaantuva ja ylikiltti?

45654645

Onko muita jotka loukkantuu herkästi esim torjutuksi tulemisesta ja olette ylikilttejä koska ette tiedä mien reagoisi? Itse kärsin varsinkin tuosta torjutuksi tulemisen yliherkkyydestä jos esim minulle tärkeä henkilö ei suostu tapaamaan. Ensireaktioni sisälläni on viha ja suuttumus ja sen takia olen joskus sanonutkin ikäviä asioita minulle tärkeille henkilöille. Tämä suuttumus ja ahdistava tunne torjutuksi tulemisesta voi kestää päviä, jopa viikkoja mutta pikkuhiljaa alan pitämään ensireaktiotani liioiteltuna. Mutta kun olen oppinut tuntemaan yliherkkyttäni niin alan yhä enemmän pelätä että sanon ikäviä asioita ihmisille ensireaktioni takia.

Minun on jotenkin vaikea ymmärtää mikä on asiallinen reaktio ja mikä ei ole. Pelkään että en pidä puoliani tarpeeksi mutta samalla pelkään että yliherkkyyten takia sanon asioita joita tulen katumaan. Näistä jälkimmäinen on johtanut siihen että olen mielestäni välillä ylikiltti ja annan muiden kohdella itseäni miten tahansa.

Onko kukaan oppinut hallitsemaa asiaa paremmin ja millaista apua olette saaneet?

10

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fifia

      On muitakin. Kuulosta tutulta.

    • Yliherkkis

      Olen ihan samanlainen. Mulla on kova miellyttämisen tarve ja olen kiltti. Samalla kiristelen hampaitani ja kiroan mielessäni kun koen että mut torjutaan. Mulla on suorastaan väkivaltaisia ajatuksia. Joudun jotenkin tukahduttamaan aidon,oikean ensireaktion.

      • in.valid.i

        Samaa minullakin. Reaktio viivästyy välittömyyden kustannuksella juuri vaikeiden tunneajatuskuvioiden takia. Luo varmaan ties mitä väkinäistä ja kummallistakin elementtiä joskus vuorovaikutukseen. Taustalla on raakoja väkivallan ja hylkäämisen kokemuksia lapsuudessa.


    • Öh-köh

      Kuvailit minun tunteitani!
      Suosittelen treeniä, kuten aamuisin kuntolenkkiä, juoksupyrähdyksin.
      Illalla, öisin yoga, että saa mielen rauhoitetuksi ja tasapainoon.
      Ravinnolla on minuun suuri merkitys. Kaikki lisäaineet jätettävä.
      Sokeri, vehnäjauho myrkkyä. Tuoretta, puhdasta ruokaa.
      Muuten ei jaksa elää itsensä kanssa.

    • luba

      Samankaltainen juttu. Tulin jonkin verran hyväksi käytetyksi esim. työpaikalla ja ylireagoin joskus, sitten kun alkaa todella keittämään. Pitäisi osata olla lujana jo ensi askelista, niin on kontrollin tuntu. Muutenkin sosiaaliset kommervenkit minulla vähän hakusessa. Kaipa niitä saa paremmiksi, kun vaan ns. työntää päänsä leijonan kitaan. On vaan se, että kun ei ole itsevarma ja epäonnistuu kohtuu todennäköisesti, ja ei oikein saa mielihyvää sosialisoimisesta niin ei näe mitään porkkanaa siellä leijonan kidassa, jota tavoitella. Tämähän se on aika perisuomalaista kait...

    • Myösylikiltti

      Jossai sanottii osuvasti että ylikiltteyskin on persoonallisuushäiriön piirre. Kai ihmisen pitäisi evolutiivisesti olla enemmän narsistinen kuin perseennuolija.

    • Entinen.epävakaa

      Olen ollut samanlainen joskus. Minulla todettiin epävakaa persoonallisuus aikanaan. Kymmenen vuotta terapiaa tuotti tulosta. Tunnemaailmani om tasaantunut ja normalisoitunut. Ihmissuhteet eivät enää kärsi.

      Siitä voi siis päästä yli terapialla.

    • 28Teppo82

      Kokeile ruokavalion muuttamista terveelliseksi sekä liikuntaa. 4-5 kertaa 30km lenkkeilyä ja kuntosali treeniä myös. Minulla auttoi, nyt en enää loukkaannu enkä ole kiltti. Kohta pääsen äänestämään Perussuomalaisia.

    • Anonyymi

      Kerropas hiukan enemmän itsestäsi: Pystytkö tekemään täysin itsenäisiä päätöksiä- Oletko oman itsesi herra? Mihin asiaan tuo herkkyys liittyy. On normaalia että se on pettymys jos vaikka salaa rakastamansa henkilö kieltäytyy ehdotuksestasi. Kyse voi olla heikosta itsetunnosta joka vastoinkäymisen sattuessa purkautuu kiukkuna. Lähdetkö asioihin siten että ajattelet että tottakai muut tekevät juuri niin kuin sinä haluat? Eli muut tanssivat pillisi mukaan ja tekevät kuten sinä olet ajatellut kaiken tapahtuvan...

      • Anonyymi

        Ehkä parasta olisi oppia tuntemaan oma itsensä. Että pystyy tuntemaan ja tunnistamaan omat tunteet, silloin niitä voi hillitä. Jos kaikki tunteet tulee vaan kontroimattomasti räjähdellen, et osaa tunnistaa niitä. Se on itsekästä. Oppia ikä kaikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe