Kuitusiima

Siimahäntä_

Ostin motonetista savage gear finezze HD4 merkkistä siimaa joka on 0,26mm ja vetolujuus siinä on 17,1kg. Kysymys kuuluukin, onko kyseinen siima hyvä vaihtoehto kuhan ja ahvenen jigaukseen 2-8 metrin syvyisessä vedessä.

6

2609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jigix

      En tunne kyseistä siimaa, mutta käytän itse ohuempaa kuitua kuhalle ja ahvenelle. Tällä hetkellä taitaa puolilla olla paksuutta 0,18 mm (Sufix). Ohuemman etuna on nopeampi uppoaminen ja parempi tuntuma kevyemmilläkin päillä (10 grammaa ja alle).

    • Jigikalastaja

      Itse käytän ohuempaa kuitusiimaa varsinkin ahvenen jigaukseen. Tällä hetkellä 0.18mm

    • jiig

      Hyöty noin suuren vetolujuuden omaavasta siimasta on, että vieheen tarttuessa koukusta pohjaan tai kasvillisuuteen, voi siimasta vetämällä pelastaa vieheen, kun koukku antaa ensiksi periksi. Edellyttää että muut osatkin (leikarit, renkaat ym) ovat riittävän järeitä. Toki paksumman siiman hankauskestävyyskin on parempi. Käytännössä Suomessa muutaman kilon vetolujuus on muutoin riittävä. Itse käytän 0,11...0,15 siimoja jigi- ja heittovehkeissä (en käytä yli 40 g painavia vieheitä), ja kyllä nillä isommatkin kalat nousee. Jokikalastuksessa ehkä vetolujuutta myös tarvitaan, kun on estettävä kalan pääsemistä johonkin.

    • Anonyymi

      En suosittele Savage Gearin kuitusiimoja kenellekään. Ostin testimielessä ahvenen jigaukseen ~7kg vetolujuuden lupaavaa siimaa.
      Käytännössä siima on todella heikkoa, katkeilee omia-aikojaan kesken heiton, katkeaa todella herkästi jos uistin tapaa pohjaan.
      Omakohtaisesti huonointa kuitusiimaa mitä olen ostanut.
      Älkää ostako.

    • Anonyymi

      Pieni raapaisu kiveen kuitusiima katkeaa kuin korte , teeppä testi , ota kuitu siimaa noin metrin pätkä , laita hanskat käteen ,kääri siima käsien ympärille tiukasti ,vedä siima tiukalle ja raapase kiveen se karkee kuin korte . teeppä sama monofiili siimalle , kestää hankausta ennen kuin katkee. ei kuitu silti huono ole , laita 12 kilon monofiili , kuitu siiman ja vieheen väliin noin metrin verran kestää kivikossa paremmin . ja kannattaa vielä tarkastaa vavan päässä oleva rengas ettei siinä ole naarmuja ja siiman oiheuttamia kulumia jos on niin vaihda rengas uuteen , samoten avo kelan reuna josta siima purkaantuu pitää olla sileä .

      • Anonyymi

        Mulla sufix kuitusiima 0,17mm ja 17,7 kg. Kestää kiskoa koivun oksan poikki. Ollut heittokelassa jo useita vuosia ja yhtä vahvaa kuin uusi. Olen varmuudeksi lyhentänyt metrin parin pätkiä kerran kesässä. Se siima oli aikoinaan ylivoimainen testivoittaja ja kun sain puoleen hintaan niin oli pakko ostaa. Nykyään samaa siimaa ei ole missään myynnissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe